نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 

2014-08-11

نویدنو  20/05/1393 

 

 

 

 "توسعه دمکراسی" بهانه جنگ داخلی دراوکراین

تهیه وتنظیم : م . چابکی

 

روزهشتم اوت2014 درشهرمینسک پایتخت جمهوری بلاروس ملاقات کاری بین رهبران حزب کمونیست روسیه و اوکراین بارئیس جمهور بلاروس صورت گرفت . در این ملاقات که بیش از دو ساعت بطول انجامید گفتگوهای صادقانه و تبادل نظر سازنده ای در مورد اوضاع بحرانی اوکراین که پس از غصب دولت از سوی نیروهای راستگرای افراطی طرفدارغرب بوجودآمده است صورت گرفت . موضوع مورد نظرشرکت کنندگان دراین نشست ، مذاکره درباره ازدست دادن کریمه ، حاکمیت الیگارشی نوین ، که باحمایت سرمایه های بین المللی منجربه کودتا شد ، تنش زدائی و جنگ داخلی بین شهروندان اوکراینی درشرق اکرایین ، که تابه امروز ادامه دارد ، متوقف نمودن شعله های جنگ ، ارائه راه حل هایی برای گفتگو و صلح  بوده است.

رهبرحزب کمونیست اوکراین موضع حزب را در حل و فصل مسالمت آمیز بحران و پایان دادن به جنگ یادآور گردید . پطرسیموننکو مراحلی را که کمونیستها برای شکستن سد دروغ حکومت کیف و انتقال آن به عموم مردم مترقی اروپا  وجهان ، که دنبال حقیقت بودند انجام داده اند شکافت , و به بازگوئی وضعیت واقعی در اوکراین ، که حاکمان کیف به قدرت رسیده در فوریه 2014 توسط راستگرایان فاشیست گستاخانه علیه نیروهای سیاسی مخالف انجام داده اند پرداخت.

رئیس جمهوربلاروس الکساندر لوکاشنکو حمایت خود را از ابتکار صلح حزب کمونیست اوکراین اعلام نمود و نیز تمایل خود را به نشست مشترکی در مینسک توسط گروه کاری متشکل ازمجمع پارلمان سازمان امنیت اروپا برای حل مسئله اوکراین ابراز داشت (باید یاد آورشد که در6اوت  2014 این پیشنهاد توسط ایل کوکارووا در هنگام ملاقات با پطر سیموننکو پیشنهاد گردید ) . الکساندرلوکاشنکو خاطرنشان ساخت که اگر این دیوانگی و وقایع دلخراش در اوکراین متوقف نشود شکاف بین مردمی که از اقوام اسلاو هستند چند دهه باقی خواهد ماند . باید هرچه سریعتر پشت میز مذاکره نشست . لوکاشنکو از دیدار3+1 با حضور روسای جمهور کشورهای اتحادیه گمرکی-بلاروس ، قزاقستان و روسیه - و نیز رئیس جمهور اوکراین خبر داد ( در صورتی که اوکراین با شرکت دراین نشست مخالفتی نداشته باشد ).

رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه گنادی زوگانف ضمن تشکر از امکان ملاقات با رئیس جمهور بلاروس گفت: این دیدار در شرایط موجود از اهمیت فراوانی برخوردار است برای اینکه آتش جنگ شعله وراست  و در صورت گسترش آن تمام خلق ها آسیب خواهند دید . وی یادآور شد که مردم بلاروس ، روسیه و اوکراین ازنزدیک با هم روابط خویشاوندی و ارتباط برادرانه دارند با هم در جنگ بزرگ میهنی شرکت داشتند برای آزادی کریمه ، و سواستوپل ، و شکستن دیوار محاصره لنینگراد در کنار هم بودند.

زوگانف گفت ما فکر می کردیم دیگر اکنون فاشیسم برای همیشه به خاک سپرده شده است ، اما به ناگهان با چهره باندرا و با ظهور نازی ها مواجه شدیم که شاهد جنایات وحشیانه آنها در جنوب و شرق اوکراین هستیم . وی خطاب به الکساندر لوکانشنکو گفت مابه تلاش های میانجی گرانه شما امیدواریم و می دانیم که شخصیت شما در میان خیلی ازمحافل سیاسی اوکراینی از اعتبار بالائی برخورداراست که می تواند با حداکثر کوشش برای بر طرف کردن مشکلات اوکراین مثمرثمر باشد . زوگانف سپس در باره موزه جدید جنگ بزرگ میهنی در مینسک سخن گفت ( باید اضافه نمود که گنادی زوگانف و پطر سیموننکو همراه با کارپنکو رهبر حزب کمونیست بلاروس ازاین موزه جنگ در مینسک دیدار کردند . ساختمان جدید این موزه در3 ژوئیه 2014 به مناسبت 70سالگی آزادسازی جمهوری بلاروس از دست مهاجمان نازی افتتاح گردید . اطاق ها به مساحت 3 هزار مترمربع و دارای نمایشگاه های منحصر به فرد با تصاویر و اسناد دوره اشغال فاشیست ها است ، که مورد توجه بازدید کنندگان قرار گرفت . گنادی زوگانف پیشنهاد موزه بعدی مربوط به حزب کمونیست اتحادشوروی را داد که در کنگره نوبتی حزب کمونیست فدراسیون روسیه مورد برسی قرارخواهد گرفت) .

در این راستا الکساندر لوکاشنکو با ذکراین که این موزه نمادی تاریخی برای نسل های جدید است گفت : دردرجه اول نسل جوان بادیدن این موزه جدید " جنگ بافاشیسم " را بخاطر می سپارند و سپس کسانی که باتحریف عمد ی تاریخ تلاش می کنند جوانان مارا به آرامی و بدون سر و صدا از حقیقت پیروزی تاریخی بر فاشیسم دور کنند تا قهرمانی ها وپیروزی ها به فراموشی سپرده شوند ، آگاه می شوند.  

لوکاشنکو گفت غربی ها ، آمریکایی ها و اروپایی ها چند سالی است که ما را زیر فشار و تحریم قرار داده اند . من همیشه می گویم درمقابل براه انداختن جنگ وحشتناک باید از بلاروس سپاس گذاربود و در مقابل کشور صلح زانو زد... متاسفانه آنها به صلح نیاز ندارند ، من به نوبه خود به غربی ها پیشنهاد دادم و آنها پذیرفتند چون گفته های من عادی وطبیعی بود . من به آنها گفتم اگرمی خواهید دراوکراین صلح بر قرار شود این جنگ برای شما آزمونی تورنسلی است ، من بار دیگر با همکارم رئیس جمهور مطرح کردم  که پذیرفتن پیشنهاد صلح نیاز به هزینه ندارد ، نباید فکر کنیم که هرچه جنگ را بدرازا بکشانیم بهتراست.

الکساندر لوکاشنکو می گوید چه کسی می توانست تصورکند که میان سه کشور اسلاو ، بین نزدیک ترین ملت ها ، درجنوب ما چنین آشی پخته شود . من چگونه می توانستم جواب رخ داد ها  را داده باشم....من در همان آغاز چشمه تنش جنگ و تمایل آمریکایی ها ، و اروپایی ها به آن ، خطرناک بودن و امکان تبدیل آن به یک جنگ فراگیر جدید و بسیارخطرناک و دورنمایی که در آینده می تواند رخ دهد را مطرح کردم....لوکاشنکو خطاب به شرکت کنندگان در نشست اظهار داشت که دیدگاه مسکو وکیف درحل این مسئله از اهمیت زیادی برخورداراست.

سیموننکو رهبر حزب کمونیست اوکراین به نوبه خود از رئیس جمهور به پاس کمک بلاروس به پناهندگان مناطق جنگی شرق اوکراین تشکر کرد.

درپایان نشست پطر سیموننکو و الکساندر لوکاشنکو تعهد خود به اصل حل صلح آمیز مسئله را اعلام ، و دخالت خارجی درامور داخلی کشورهای استقلال یافته را محکوم کردند و تکرارنمودند " توسعه دمکراسی " بهانه جنگ داخلی در اوکراین است.

تهیه وتنظیم : م . چابکی 10/08/2014

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: