نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2014-08-01

نویدنو  09/05/1393 

 

 

گفتگوی روبرت الرتس با پطر سیموننکو در مورد ممنوعیت حزب کمونیست اکراین

پطروسیموننکو:

ما مانع های سیاسی الیگارش ها هستیم

بر گردان شهریار قاسمی

 

صاحبان قدرت در اکراین در پی ممنوع کردن قانونی حزب کمونیست اکراین هستند. ما تصمیم گرفتیم با پطرسیموننکو دبیر اول حزب کمونیست اکراین و رئیس فراکسیون حزب کمونیست در پارلمان اکراین گفتگویی داشته باشیم

س) هدف نهایی دادگاه کیف ممنوع کردن فعالیت حزب کمونیست اکراین خواهد بود برای خوانندگان یادآوری می کنم که حزب کمونیست اکراین در سال 1999 ( به عنوان بخشی از حزب کمونیست اتحاد شوروی) ممنوع شده بود وحزب فعلی به رهبری شما در سال 1993 مجددا تشکیل شد. چرا قدرت حاکم خواهان ممنوعیت فعالیت پر سابقه ترین حزب سیاسی کشور شده است؟

ج) ما به نوعی اخلال گر سیاسی تلقی می شویم چرا که در زمان یانیکویچ ما مخالف حاکمیت بودیم و در حال حاضر نیز مخالف جریان حاکم به رهبری پاراشنکو هستیم

س) بله ولی خوب حزب شما از سال 2010 تا 2014  با حزب مناطق که طرفدار یانوکویچ بود همکاری می کرده است

ج) کاملا درست است . ما در مواردی که سیاست حزب مناطق با حزب ما هماهنگ بود در جریان تصویب قوانین با آن ها همکاری می کردیم. ولی در جریان تصویب قوانین ضد اجتماعی مانند اصلاحات در سیستم بهداشت و درمان و یا صندوق بازنشستگی ما درمخالفت با آن ها فعالیت می کردیم.  اتفاقا در زمینه مسائل فوق پشتیبان اصلی آن ها اپوزیسیون آن موقع و حاکمان فعلی کیف بودند که پس از آشوب های اخیر به قدرت رسیده اند. جالب آن که حزب مناطق در حال حاضر کاملا با انها همکاری می کند و ما با آن ها هیچ نقطه اشتراکی نداریم.

س) برای ممنوعیت حزب چه دلیل هایی عنوان شده است؟

ج)چراغ سبز ممنوعیت حزب کمونیست توسط تورچینف ، زمانی که جانشین ریاست جمهوری اکراین شده بود داده شد. تورچینف امروز سخنگوی پارلمان است . پاراشنکو پس از به قدرت رسیدن از دستور تورچینف به وزارت دادگستری مبنی بر آماده سازی دادگاه برای ممنوع کردن فعالیت حزب کمونیست پشتیبانی کرد. اتهامات بسیار کلی هستند. می گویند که حزب دشمن اکراین است و با جاسوسی برای پوتین با جدایی طلبان همکاری می کند وبا این حال حتی به ما یادآوری کرده اند که حزب ما در زمان یانیکویچ پیشنهاد همه پرسی در اکراین را داده بود که به مردم حق می داد که در مورد سیاست خارجی کشور اظهار نظر کنند. البته آن موقع نه رئیس جمهور نه اپوزیسیون خواهان همه پرسی نبودند و پیشنهاد ما را به صورت حقوقی بلوکه کردند.

س) ممنوعیت حزب بر چه اساس و دلیل هایی اعلام شده است؟

ج) شکایت نامه ای در 18 صفحه تنظیم شده است که در پیوست خود 129  صفحه مربوط به دلیل ها وجود دارد.. همه این دلایل از منبع های مختلفی مانند روزنامه ، تلویزیون و یا برخی از شبنامه و اعلامیه ها گردآوری شده اند . با کمک این اطلاعات می خواهند ثابت کنند که حزب کمونیست ماده 5 قانون احزاب اکراین را نقض کرده است. یعنی می خواهند بگویند که ما استثلال و تمامیت ارضی اکراین را نقض کرده ایم.

س) منظور انها جدایی طلبی است؟

ج) بله دلیل های انها بسیار سست وحتی خنده آور است اطلاعات خود را از اخبار و نقل قول های بی پایه بدست آورده اند.حتی می گویند 2 نفر تروریست یا جدایی طلب را گرفته ایم که اقرار کرده اند که توسط نمایندگان حزب کمونیست تشویق به اعمال خود شده بودند.

س) یعنی برای کار حزبی؟

ج) خیر ، برای مبارزه مسلحانه با کیف. البته این یک حرف بسیار بی ربطی است چرا که حزب کمونیست همیشه همه طرف های درگیر را به صلح و مذاکره دعوت کرده است.ما همواره خواستار آتش بس و شروع مذاکرات بوده ایم . برای این در خواست ها ما را متهم به همکاری با جدایی طلبان می کنند. می گویند که ما در واقع خواستار کمک به جدایی طلبان برای تحکیم موقعیتمان هستیم و در جهت منافع مسکو کار می کنیم.

س) دفتر مرکزی حزب شما در کیف با سیم خاردار محصور و دو اعلامیه قرمز بزرگ با عناوین " دوباره هرگز " (منظور بازگشت به شوروی  )و " کمیته حقیقت یاب " بر آن نصب شده است  چرا؟

ج) فقط این نیست شعارهای مختلف وصلیب شکسته هیتلری هم روی دیوارها نقاشی کرده اند.دفتر مرکزی حزب در ماه فوریه تخریب و غارت شد. در شهرهای لوتسک ، چرنیگوف و سایر شهرهای اکراین دفاتر حزب به آتش کشیده شده اند. تا به حال هم پلیس نتوانسته دفتر را آزاد نماید. خود ساختمان دفتر مرکزی هم بسیار فرسوده است و نیاز به تعمیرات فوری دارد.

س)البته مثل اینکه حمله ها فقط شامل حال دفاتر نشده و به افراد عضو حزب هم حمله شده است؟

ج) کاملا درست است . حملات از غرب اکراین شروع شد و در زمان تصاحب میدان به اوج خود رسید. در مواردی به خانه های هم حزبی های ما حمله شد برخی را ربوده و تهدید کرده اند که به عضویت خود در حزب پایان دهند. گروهی از افراد پس از شرکت در مناظره تلویزیونی به خود من حمله ور شدند که مجبور شدم از درب آتش نشانی از استودیو خارج شوم . پس از آن این افراد مرا تعقیب کردند و اتومبیل مرا محاصره کرده و شیشه های آن را شکستند و کوکتل مولتف پرتاب نمودند .نمایندگان حزب فاشیستی ( آزادی )  مرا از جایگاه سخنرانی در پارلمان هل دادند و اقدام به ضرب و شتم نمودند . همین برخورد با دیگر اعضای فراکسیون هم بوده است. در حال حاضر نمایندگان حزب که به صورت دمکراتیک انتخاب شده اند از رفتن به پارلمان وحشت دارند.

س) پی آمد های این حرکت ها چه خواهد بود؟

ج) در این جو ضد کمونیست، بی قانونی و خشونت کار پارلمانی امکان پذیر نیست. الان 9 نماینده فراکسیون را ترک کرده اند و 23 نفر باقی مانده اند.

س) این 9 نماینده به کجا رفته اند؟

ج) انها به فراکسیون صلح و ثبات رفته اند که توسط الیگارشی به نام کورچنکو هدایت می شود. فردی که در 27 سالگی میلیاردر شده و در غرب به راکفلر اکراین مشهور است . او ثروت هنگفتی در زمان یانوکویچ از تجارت نفت و گاز بدست آورد و به یکی از ثروتمندترین افراد اکراین بدل شد. همانطور که قبلا کارخانه ها و شرکت ها را می خرید در حال حاضر مشغول خرید نمایندگان مجلس است. حزب در زمان سختی بسر می برد  و نمای بیرونی آن شاید مورد پسند خیلی ها واقع نشود ولی از تمام نقاط جهان احزاب به ویزه احزاب کمونیست با ما همدردی کرده اند و البته نه به خاطر ایدئولوزی ما بلکه به خاطر نقض حقوق اولیه ما . خانم  گابی سمیر از فراکسیون چپ گرای پارلمان اروپا نامه ای به پاراشنکو نوشته است و فشارهای فیزیکی و حقوقی بر حزب کمونیست را غیر مشروع خوانده و به ان اعتراض کرده است.

س) حال اگر حزب را ممنوع کنند شما چه خواهید کرد؟

ج) در آن صورت ما به دادگاه حقوق بشر در استرازبورگ شکایت خواهیم کرد. در مورد کمونیست های اکراین هم باید حقوق بشر صدق کند. همان حقوقی که ما را دائما به نقض آن متهم می کنند.

مصاحبه کننده    روبرت الرتس

بر گرفته از سایت حزب کمونیست اکراین 24/07/2014

  

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: