نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

2014-07-04

نویدنو  12/04/1393 

 

 

بیانیه پلنوم پنجم کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه

برگردان از شهریار قاسمی

حزب کمونیست فدراسیون روسیه در راه مبارزه برای حقوق اقتصادی و اجتماعی زحمتکشان روسیه!

 

با شنیدن و بحث در مورد گزارش معاون کمیته مرکزی آقای کاشین به این نتیجه می رسیم که بحران جهانی اقتصاد باعث پایین آمدن سطح زندگی توده انسانها در سراسر جهان شده است و تقابل میان کار و سرمایه وارد فاز جدیدی شده است. توده های مردمی در پاسخ به این امر به اعتراضات عظیم اجتماعی روی آورده اند که نمونه های آن در تظاهرات مردم ایتالیا, اسپانیا و یونان به بودجه اروپای متحد ، و اعتصابات فراگیر حتی در آلمان  توسط ماموران ترافیک هوایی آن کشور در جریان است.در سایر نقاط دنیا مانند برزیل, تایلند, آبخازی و غیره هم شاهد اعتراضات گسترده ای هستیم.

 

نیروهای امپریالیستی جهان تلاش دارند تا با منحرف کردن این اعتراضات ماهیت آنها را تغییر دهند. برای مثال در اکراین کشور به ورطه جنگ داخلی سوق داده شده و ارتش به گروهی برای مجازات مردم بی دفاع تبدیل شده و این همه با پشتیبانی کامل غرب در جریان است.

 

وضعیت اقتصادی توده ها در روسیه نیز چنگی به دل نمی زند. با وجود تورم 6.4% درآمد مردم 6.8% کمتر شده است, حقوقها در مقایسه با سه ماهه چهارم سال 2013 25% افت داشته و 14% جمعیت یعنی 20000000 نفر درآمدی زیر خط فقر دارند.

 

اختلاف طبقاتی بیداد می کند تا آنجاییکه مطابق گزارش اداره آمار روسیه 10% مردم در کشور 30% منابع مالی را در اختیار دارند جاییکه 10% پاییین جامعه با 2% منابع گذران می کنند. بیکاری در میان جوانان تا 25 سال بیش از 30% گزارش شده است.

 

رزمندگان جنگ همچنان از مسکن برخوردار نشده و کارگران دوره جنگ با مسمری های ناچیز و تامین اجتماعی ناملموسی در فراموشکاری حکومت به سختی و با تنگدستی زندگی می کنند.

 

کشور تمامی مسایل اساسی امنیت خود را از دست داده است. 50% خواروبار از خارج وارد می شود و سالیانه 300-350 هزار نفر به علت بیماریهای مزمن حاصل شرایط بد زیست محیطی می میرند.

 

تخریب زیرساختهای مملکت در زمینه های اجتماعی و ترابری ادامه داشته و مانعی بر سر راه توسعه کشور شده است. در نتیجه خصوصی سازی راه آهن تعرفه ترابری کالا 8.6 برابر شده . در سال 2013 از 820  خط قطار دوربرد 235 مورد تعطیل شده و در سال 2014 19 مورد دیگر تعطیل می شود. در تمامی کشور خطوط حومه ای راه آهن در حال برچیده شدن است.

 

فرودگاههای فعال کشور از 1302 عدد در سال 1992 به 329 عدد و جابجایی مسافر 40 برابر کاهش یافته است.

 

.61%مردم روسیه مشکل مسکن دارند و بزودی فاجعه شبکه های شهری در راه است ، چراکه شبکه های خدمات شهری به 80% فرسودگی رسیده اند.

 

تعداد دانشگاهها به سرعت در حال کاهش است. مدارس و دبیرستانها در حال بسته شدن هستند و بیش از 40% کودکان در نوبت برای مهدکودک انتظار می کشند. سیستم درمانی کشور هر روز تحلیل می رود و با کسری بودجه بیشتر تامین اجتماعی محدود تر هم .. می شود.

 

در رده بندی جهانی اقتصاد روسیه به جایگاه 63 سقوط کرده است.تولیدی های جدیدی احداث نمی شوند و شبکه خدمات کشوری حتی کفاف وضعیت فعلی را هم نمی دهد.

 

در اقتصاد روسیه غاصبان و سوء استفاده گران جولان می دهند. کارخانه های باقیمانده هم در معرض تعطیلی می باشند. 2 کارخانه آلومینیوم ولگاگراد و سایانوگورسک متوقف شده اند. خیم پروم( محصولات شیمیا یی) هم فعالیتی ندارد. کارخانه تراکتور ولگاگراد که در زمان جنگ در حالی که در میانه میدان جنگ افتاده بود به فعالیت خود ادامه می داد امروز در شرف بسته شدن است. غولهای تولیدی اتحاد شوروی مانند اورال ماش زاوود( کارخانه ماشینهای سنگین)به نفسهای آخر افتاده اند. تهدید تحریمهای اقتصادی نیز وضع را بحرانی تر کرده است و معلوم نیست در دامنه ناآرامی های اکراین چه چیزی در انتظار روسیه است.

 

در سال 2013 مردم روسیه با 74 اعتصاب کارگری و اعتصاب غذا  جواب سیاستهای اقتصادی اجتماعی حکومت را داده اند و به دلیل افزایش اجتناب ناپذیر نارضایتی زحمتکشان فعالان حزبی باید در این مقوله وارد شوند.

 

مرکز هماهنگی سراسری اعتراضات در روسیه 39 گروه اجتماعی را در خود جای داده است. کارکرد هماهنگ و متحد این گروهها سلاحی ارزشمند در بازگرداندن حقوق کارگران و تغییر حکومت فعلی می باشد.  مراکز مشابه ای برای عکس العمل سریع در نمایندگی های حزب کمونیست فدراسیون روسیه در شهرستانهای اوستیای شمالی, جمهوری چوواشی, ولگاگراد, وارونیژ, ایرکوتسک, مسکو, نووسیبیرسک, امسک, پسکوف, روستوف, سوردلوف و یاروسلاول فعال هستند.

 

اقدامات اعتراضی انجام شده در گذشته نه چندان دور به شرح ذیل می باشند:

 

اعتراض به تقلب در انتخابات

 

اعتراض به دستمزدهای ناعادلانه

 

اعتراض به مستمری ناچیز

 

اعتراض به گرانی مواد غذایی حیاتی و تعرفه های آب و برق و خدمات شهری

 

اعتراض به عضویت روسیه در سازمان تجارت جهانی

 

اعتراض به استقرار نیروهای ناتو در خاک روسیه

 

حمایت از تحصیلات و تحقیقات

 

حمایت از حقوق فرزندان جنگ

 

. دوهمایش کشوری نمایندگان کمونیست و نمایندگان قوای مجریه که با حمایت حزب کمونیست فدراسیون روسیه انتخاب شده اند و پیشنهادات این همایشها برای کلیه نمایندگان حزب کمونیست فدراسیون روسیه.

 

در عین حال و  با توجه به رشد قابل توجه حضور اجتماعی حزب کمونیست فدراسیون روسیه در کشور هنوز هستند مناطقی که این حضور در آنها پررنگ نیست و کار چه در سیستم مقننه و چه در جهت استفاده بهینه از اعتراضات مردمی کم رمق بوده است.

 

کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه اعلام می کند:

 

  • .1) لزوم شناخت بحران اجتماعی-اقتصادی در روسیه که باعث سرخوردگی اقتصادی, رکود صنعت, فقر حاشیه نشینها و کم شدن ارگانهای تامین اجتماعی شده است. پلنوم تقاضای برکناری دولت بی کفایت فعلی و تشکیل دولت اعتماد ملی را داراست.

  • 2) فعال سازی هر چه بیشتر هیات رئیسه کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه, فراکسیون حزب کمونیست فدراسیون روسیه در دومای روسیه, نمایندگان کمونیست در هر سطح, کمیته های محلی حزب کمونیست فدراسیون روسیه برای دفاع از حقوق اقتصادی اجتماعی مردم در شرایط بحرانی حال حاضر. مبارزه در راه احقاق حقوق مردم, امنیت خواروبار و محیط زیست کشور, حمایت از مردم در برابر بیکاری و پایین آمدن سطح رفاه از اولویت برخوردار هستند.کمیته های استانی و محلی حزب می توانند با همکاری نزدیکتر با سازمانهای دفاع از حقوق بشر و منظم کردن فعالیتهای جاری ، اثربخشی اعتراضات مردمی را بیشتر کنند.

  • .3) مرکز سراسری هماهنگی فعالیتهای اعتراضی با عکس العمل سریع خود ، مردم را برای اعتراضات قاطع و برای جلوگیری از نقض حقوق شهروندی بسیج کند.

  • .4) هیات رئیسه کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه, فراکسیون حزب کمونیست فدراسیون روسیه در دومای روسیه, نمایندگان کمونیست در هر سطح, کمیته های محلی حزب کمونیست فدراسیون روسیه با ابتکار خود تلاشها برای تغییر قوانین کشور به سود کارگران را افزایش داده و راه را برای هزینه کردن بودجه در زمینه تامین اجتماعی شهروندان هموار کنند. در فرایند قانونگذاری امنیت خواروبار و محیط زیست کشور را مد نظر داشته باشند.

    فعالیتهای قانونگذاری باید جنبه تهاجمی تری به خود گرفته و اطلاع رسانی عمومی در این زمینه تقویت گردد. همچنین می توان نارضایتی عمومی از روشهای شکست خورده گروههای حاکم را در فرایند قانونگذاری گوشزد کرد.

  • .5) تمامی بخشهای حزب کمونیست و هر کمونیست شخصا باید در قبال مردم اکراین احساس مسئولیت کرده و آنها را در مبارزه بر علیه گروهکهای" باندر " و خشونتهای سیاسی از جانب غرب پشتیبانی کند. شعار حزب در این زمینه " نابود باد دیکتاتوری آلیگارشی در اکراین"

  • .6) سند "راهکارهای اصلی اقتصادی-اجتماعی روسیه در بحران اقتصادی" را به تایید حزب و متن آنرا برای رئیس جمهوری, معاون اول, وزرای مربوطه و مقامات محلی روسیه ارسال شود.

  •  ..7) نظارت بر حسن اجرای این موارد بر عهده هیات رئیسه  کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه می باشد

 

گنادی زوگانف دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه

26/06/2014

http://kprf.ru/official/2014/kprf-v-borbe-za-ekonomicheskie-i-sotsialnye-prava-trudiashchikhsia-rossii-postanovlenie-v-iiunskogo-plenuma-tsk-kprf/201.html

برگرفته از سایت حزب کمونیست روسیه

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: