نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

2014-05-30

نویدنو  09/03/1393 

 

 

 

 

لوکاشنکو و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

بر گردان : شهریار قاسمی

 

 لوکاشنکو: قرارداد اتحادیه اقتصادی اوراسیا آن چیزی نیست که بلاروس تصور میکرد و شرکای ما از ابتدا ترسیم کرده بودند.

 

قرارداد فعلی گزینه ای تغییر یافته از قرارداد اصلی می باشد.این سخنان را الکساندر لوکاشنکو در آستانه سفر به قزاقستان برای شرکت در شورای روسای  جمهور اتحادیه اقتصادی اوراسیا بیان کرد( منبع بلتا)

رئیس جمهور بلاروس اضافه کرد: جهت گیری ما از ابتدا در این مورد مشخص و قابل درک بوده است. اخیرا و بویژه رسانه های روسیه از ما گلایه می کنند و بعضا هم انتقادات تندی را متوجه سیاست جمهوری بلاروس کرده اند, گفته می شود که لوکاشنکو بدنبال چانه زنی با سایر اعضای اتحادیه است و یا می خواهد قیمت امضای خود پای این قرارداد را بالا ببرد. در این مورد می توانیم با صداقت کامل پاسخ دهیم که سیاست ما, درست مانند روسیه و قزاقستان, بر پایه منافع کشور ما قرار دارد, منافع کشور اولویت ماست.

در عین حال ما هیچگاه در سیاست خود لجاجت نکرده و هیچگاه از شرکا و همسایگان خود بیش از آنچه شایسته ما بوده است درخواست نکرده ایم. در نتیجه این مسائل قراردادی که امروز برای امضا آماده شده است صرفا یک گزینه از قرارداد اولیه است نه آن چیزی که جمهوری بلاروس انتظارش را داشت و نه آن چیزی که شرکای ما بویژه روسیه برای ما ترسیم کرده بودند..

ما هیچگاه به شرکایمان برای ایجاد اتحادیه گمرکی و اقتصادی اصرار نکرده ایم. این پیشنهاد آنها بود که ما فضای واحد اقتصادی بدون محدودیت و عوارض داشته باشیم یعنی در واقع یک کشور واحد با اقتصاد واحد و قوانین اقتصادی یکسان تشکیل شده از سه کشور.این ابتکار روسیه بود که در همان زمان با حمایت قزاقستان مواجه شد. ما متوجه بودیم که اقتصاد این دو کشور با بلاروس متفاوت است چراکه اقتصاد آنها بر پایه منابع خام می باشد, آنها نفت و گاز و غیره دارند, و بلاروس در چنین اتحادیه ای با مشکلاتی مواجه خواهد شد. با این حال در آن زمان ما به آنها قول مساعد دادیم.

با گذشت  زمان  نظر های دوستان ما در این باره تغییر کرد.آنها امروز احساس می کنند که بدون محدودیت و عوارض ،کار دولت ها مشکل شده است. بحث ها در مورد تشکیل بازارهای جداگانه برای نفت, گاز, دارو و غیره بر اساس روابط دوجانبه شکل گرفت. ما با شیوه دوجانبه مخالفتی نکردیم.البته با قزاقستان مشکل خاصی در روابط دوجانبه نداریم.با روسیه هم باید در زمینه نفت به توافق دست پیدا کنیم چراکه در زمینه گاز قرارداد وجود دارد و اجرایی شده است. می توان در مورد نفت از قرارداد گازی الگو گرفت بویژه در باره حجم نفت ارسالی به بلاروس و عوارضی که ما پس از پالایش نفت روسیه تا 4 میلیارد دلار در سال می توانیم به بودجه روسیه واریز کنیم. اگر ما در یک اتحادیه اقتصادی-گمرکی قرار داریم که این بحث ها بی مورد است, ما از شما نفت خریده ایم آن را پالایش کرده ایم و فروخته ایم. سود حاصله متعلق به طرف بلاروسی می باشد. ولی در روسیه به ما می گویند خیر, نفت یک کالای خاص است و شرایط خرید و فروش آن متفاوت است. اگر به این صورت باشد پس ما با جدیت این موضوع را دنبال می کنیم, نه برای چانه زنی, بلکه برای رسیدن به یک توافق دوجانبه که قبل از همه روسیه خواستار آن است.

الکساندر لوکاشنکو افزود: بسیاری از موارد مورد بحث حل و فصل شده اند از آن جمله مسایل مربوط به عوارض صادراتی نفت روسیه. در سال آینده 1.5 میلیارد دلار از این مورد در بودجه بلاروس باقی می ماند. البته این مسئله همچنان مورد مذاکره است ولی ما با رئیس جمهوری روسیه به توافقی قطعی برای از میان برداشتن این مسئله رسیده ایم بصورتی که این منابع در بودجه بلاروس باقی بمانند که در این حالت ما نیازی به کمک گرفتن از هیچ کشوری برای ترمیم تراز ارزی کشور نخواهیم داشت. لوکاشنکو تاکید کرد که در زمینه خودرو, ترابری زمینی و سهمیه نفت دریافتی ،طرفین به توافق رسیده اند و بلاروس کمتر از 23 میلیون تن در سال نفت خام دریافت نمی کند و اگر پالایشگاه تازه ای تاسیس شود سهمیه نفتی هم افزایش می یابد.

همچنین الکساندر لوکاشنکو به حاضرین در جلسه گفت: چه مورد دیگری باقی مانده است که ما به آن نپرداخته باشیم. اگر موردی هست که باید در مذاکرات سخت میان من و رئیس جمهوری روسیه پیش از امضای قرارداد مطرح شود در میان بگذارید.

اگر پیشنهادی در مورد این قرارداد و یا اضافه کردن متممی بر آن موجود است آنرا با زبان ساده و بدون حواشی و اضافات برای من بنویسید. این پیشنهادات بررسی می شوند. ما باید به شرکایمان این پیغام را بدهیم که توافقات ما در سطح دوجانبه در سال های 2014 و 2015 قابل اجرا می باشند. اگر ما به توافقی در این مسائل دست پیدا نکنیم  اتحادیه گمرکی و اقتصادی چه معنایی می تواند داشته باشد؟ در آینده شاید نیروهای دیگری در کشور به قدرت برسند, شاید تیم فعلی در راس قدرت نباشد ولی مهم اینست که ما امروز با دقت تمام مسائل را روشن کنیم که در آینده نسبت به کار ما شکایت وایرادی وارد نباشد.

28/05/2014

http://news.mail.ru/inworld/belorussia/politics/18358891/

28 می2014 مینسک تاتیانا بالیزای-بلتا

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: