نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

2014-05-06

نویدنو  16/02/1393 

 

 

 

گنادی زوگانف: واکسن دو جنگ جهانی  امروز در اروپا دیگراثرگذار نیست.

برگردان: شهریار قاسمی

 

چندی پیش در پاریس میزگردی بین المللی با عنوان "جنگ جهانی اول : فرهنگ و یادواره" برگزار شد. این برنامه در چارچوب مراسم 60 سالگی عضویت اتحاد جماهیر شوروی در یونسکو و با حضور هیئت های نمایندگی 10 کشور جهان به انجام رسید. گنادی زوگانف رهبر حزب کمونیست فدارسیون روسیه از سخنرانان این مراسم بود.

زوگانف ضمن تشکر از حضار، شرایط امروز جهان را بحرانی توصیف کرده و افزود که در حال حاضر افراد و جریان هایی در راستای شعله ور کردن جنگ های تازه ای قدم برمی دارند.

زوگانف یاد آور شد، که در طی 200 سال تاریخ سرمایه داری، 12 بحران سیستماتیک در آن بوقوع پیوسته است، که دو بحران اخیر آن منجر به دو جنگ جهانی شده است. به طور کلی، بشریت 3 راه برون رفت از بحران می شناسد: جنگ ، استبداد و انقلاب. جهانیان هم اقتصاد نوین روزولت را دیده اند و هم نظاره گر نظم نوین جهانی هیتلر بوده اند، اما در این میانه درخشان ترین دستاوردها ازآن عصر سوسیالیزم و انقلاب اکتبر بوده است. مبنای این انقلاب گرایش به سمت دوستی ملل, عدالت و احترام به انسان زحمتکش است. در کشور شوراها زنان , کودکان و سالخورگان از مزایای اجتماعی بالایی برخوردار بودند و گزینه های ما برای خروج از بحران سریع ترین و موثرترین ها در نوع خود بوده است.

زوگانف افزود: یک صد سال پیش جنگ جهانی اول آغاز شد و سال آینده ما 70 سالگی پیروزی در جنگ جهانی دوم را جشن خواهیم گرفت. یونسکو پس از جنگ جهانی دوم در راستای گسترش صلح از طریق همکاری های فرهنگی ، آموزشی و علمی دولت ها و ملت ها تشکیل گردید. یکی ازاصلی ترین اهداف این سازمان، تلاش برای احترام به حقوق و آزادی های انسان است که در منشور سازمان ملل نیز آمده است. شوروی در سال 1954 به یونسکو پیوست و در سال 1958 دستاوردهای خیره کننده این کشور در نمایشگاه بین المللی بروکسل به نمایش در آمد که می توان به برجسته ترین موارد آن اشاره کرد: ماکت اولین ماهواره جهان ، اولین راکتور اتمی تولید برق ، اولین کمباین خودکار و خودروی ولگا. در سال 1961 عصر فضا آغاز گردید و اولین انسان فضانورد یوری گاگارین شهروند شوروی ، افسر روس و کمونیست بود.

زوگانف خاطر نشان کرد، که متخصص های آمریکایی در بازدید از اتحاد شوروی به این نتیجه رسیدند که آمریکا در تقابل با اتحاد شوروی بیش از هر چیز در بخش پیشرفت امور انسانی ، فرهنگ ، تامین اجتماعی و آموزش وپرورش بازنده است. گزارش ویژه ای در آمریکا به عنوان " آن چیزی که ایوان روس می داند ولی جان آمریکایی نمی داند" تنظیم شد. از این روی، تخصیص منابع مالی به آموزش و پرورش در آمریکا 10 برابر شد.

صدرحزب کمونیست روسیه از همکاری فرانسه در جنگ دوم جهانی با شوروی قدردانی کرد و فرانسه را به همکاری در زمینه مبارزه با نژادپرستی و فاشیزم که امروز در اروپا دوباره سر بلند کرده است فراخواند. وی افزود: متاسفانه واکسن دو جنگ جهانی امروز در اروپا دیگر اثرگذار نیست .

زوگانف گفت که چند ماه پیش او حتی فکر نمی کرد که در کیف دولتی نژادپرست با حضور پنج عضو گروه باندرا قدرت را تصاحب کنند.

زوگانف تلاش ها برای فشار به روسیه را در این زمینه غیر سازنده خواند و پیشنهاد کرد بجای این فشارها، همه کشورها باید نیروی خودرا در چارچوب سازمان هایی از قبیل: سازمان امنیت همکاری اروپا و مجمع پارلمانی شورای اروپا و بصورت مستقل بکارگیرند تا فاشیزم جان دوباره ای نگیرد و جنگ تازه ای آغاز نگردد.

زوگانف از نابرابری اجتماعی ، نفرت های قومی و برهم خوردن توازن قوا در جهان به عنوان سه تهدید اصلی صلح و آرامش نام برد. وی افزود، رابرت شیلر، برنده جایزه نوبل دراقتصاد، متمرکز شدن 30 درصد ثروت ملی در آمریکا در دستان 1 درصد جمعیت را خطرناک خوانده است، در حالی ،که در روسیه 1 درصد جمعیت دوسوم ثروت ملی را تصاحب کرده اند و این غیر قابل قبول بوده و باید اصلاح گردد.

زوگانف نقش یونسکو در جهان متغییر و پر تلاطم امروز را خطیر خواند و یادآور شد که این سازمان دارای تجارب بسیار خوبی در زمینه همکاری کشورها برای حل وفصل مسایل می باشد. گنادی زوگانف در پایان از شرکت کنندگان میزگرد به خاطر تلاش آنها برای مبارزه با فاشیزم, برقراری صلح و عدالت اجتماعی تشکر کرد.

منبع: سایت حزب کمونیست بلاروس

 

 

 

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: