حزب کمونیست یونان گسترش تهاجم جدید امپریالیستی علیه کوبا را به
شدت محکوم می کند، خواهان لغو بی درنگ این تصمیم و بر طرف کردن
محاصره اقتصادی بربرمنشانه کوبا است. حزب کمونیست یونان بار دیگر
همبستگی خود را با مردم قهرمان کوبا، حزب کمونیست کوبا و دولت کوبا
ابراز می دارد.
در یک مستند تلویزیونی از سال
۲۰۱۶
تحت عنوان “مستند
۱۳″
به کارگردانی شخصی به نام ” آوا دو ورنای-
Ava Du Vernay”
صدای مشاور نیکسون “جان اِرلیشمان-
John Ehrlichman”
شنیده می شود که می گوید: « سیاه پوستان “دشمنان” دولت نیکسون
هستند. ما می دانستیم که نمی توانیم سیاه پوستان را غیر قانونی
کنیم. امّا طوری عمل کردیم که جامعه آمریکا سیاه پوستان را با
هروئین یکی بداند؛ توانستیم رهبران آنان رادستگیر کنیم، خانه
هایشان را جستجو و بازرسی نموده و در اخبار شب به عنوان شیاطین
معرفی کنیم.»
او
با خلق آثار اجتماعی، سیاسی و فلسفی چون «پاسخ به فیلسوف یوم»،
«عقیده جان استوارت میل درباره آزادی»، «ملای رومی و مثنوی»،
«رساله ایراد» با صداقت و شجاعت علیه بیدادگری به مبارزه برخاست و
رئالیسم را در ادبیات آن دوره پدید آورد. هدف وی آمیختن هنر با
واقعیت های زندگی و آشکار ساختن رسالت و هدف واقعی ادبیات بود .
علی خامنهای و دیگر سران رژیم، مانند دیگر سیاستمداران ضد مردمی
جهان از قماش دونالد ترامپ، نهتنها از ابتدا منکر جدی بودن خطر
این همهگیری مرگبار بودهاند، بلکه با اِعمال سیاستهای ضد
مردمیِ بیاعتنایی به سلامت و بهداشت شهروندان فاجعهٔ انسانیای
بزرگ را در میهن ما پدید آورده و بهجریان انداختهاند.
اسناد محرمانه آمریکا که اخیراً انتشار یافتهاند در باره وقایع
سال
۱۹۹۳
و حمله دولت یلتسین با تانک به پارلمان این کشور چه میگویند و
حمایت آمریکا در این ماجرا از یلتسین چه نقشی در وضعیت کنونی روسیه
دارد؟حملهای
که روز چهارشنبه به کنگره آمریکا شد در کشورهای دیگر هم اگر
چه با
شدت و ابعاد متفاوت بدون قرینه و سابقه نیست. در این سالها حمله
انداختن گاز اشکآور در صحن مجلس کوسوو که شماری از خود نمایندگان
سلسلهجنبان آن بودند نقل محافل رسانهای بوده است.
طی دهههای پیشا انقلاب ٥٧ چند حرکت مرکزستیز با خصلت عشیرتی در
بلوچستان دیده شد و از جمله سربرآوردن آخرین مقاومت تیره
"شیرانی"ها در پسا شهریور بیست، که سال ٣٧ - ١٣٣۶ پایان
گرفت. دو دیگر، طغیانهای کم توان از سوی "میر عبدی خان سردار زهی"
و "موسی خان مبارکی" که هیچکدام از نوعی ابراز وجود خانخانی برای
ستاندن باج از مرکز فراتر نرفتند.
ترکمن صحرا طی چهار دهه گذشته تحولات گستردهای پشت سر نهاده است.
این تغییرات، به افزایش سواد عمومی منجر شده و با بارآوردن انبوهی
از دانشگاه دیدهها و افزایش سهم متخصصان ترکمن تبار در ادارات و
مراکز اقتصادی و فرهنگی در این منطقه و بیرون از آن، پدیده چند
فرهنگی و درجه اختلاط اتنیکی در ترکمن صحرا را بالاتر برده است.
آنچه درباره آینده میتوان بهیقین گفت، واقعیتی همواره در استتار
مانده بوده است که در سال
۲۰۲۰
در پرتوی پیامدهای واگیری جهانی کرونا تاب مستوری نیافت و آشکار شد
و آن اینکه، سرمایهداری جهانی در شکل کنونیاش نمیتواندهمزمان
هم سلامت مردم را حفظ کند و هم منافع ثروتمندان را عهدهدار شود!
بنابراین، اولویت سیاستگذاران، کارگزاران، و تحلیلگران متصل به
کشورهای سرمایهداری بزرگ در آینده، حفظ منافع ثروتمندان و
کلانسرمایهها حتی بهبهای فدا کردن جان انسانها در کشورشان
خواهد بود.
در برابر دیکتاتوری،
نئولیبرالیسم و امپریالیسم در آمریکای جنوبی
شما
به دولت مرکزی نگاه میکنید و میبینید که 80 درصد کل بودجۀ دولت
را خرج میکند، درحالیکه در مناطق 8 درصد و در بخشها 12 درصد
هزینه شده است. این دولت مرکزی، بهراستی، ابزاری برای سلطۀ
طبقاتی، قدرتمند و غیرقابل نفوذ در برابر کنترل شهروندان است.
چگونه میتوان آن را دگرگون کرد؟ خوب، از بخشي از این قدرت چشم
پوشی کنید و قدرتها، اختيارات و منابع را به دولتهای منطقهاي و
دولتهاي محلي واگذار كنيد. مهمتر از همه، این به معنای شروع قدرت
از پایین است: حرکت از سطح محلی به سطح ملی و نه برعکس.
ما به عنوان فعالان مدنی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایرانی با اعلام
همبستگی با مردم و نیروهای مترقی افغانستان این ترورهای هدفمند و
برنامه ریزی شده را محکوم می کنیم. جنبش چپ ایران در کنار جنبش های
کارگری، دانشجویی، زنان و همه جنبش های ترقیخواه، خود را در کنار
مردم افغانستان می داند و هشدار می دهیم که اشک تمساح عاملین این
قتل ها و ترورهای هدفمند هرگز ریاکاری آنان را توجیه نمی کند.
حزب تودۀ ایران همچنان معتقد است که دونالد ترامپ در هفتههای
پایانی دورهٔ فاجعهبار ریاست جمهوریاش که برای صلح و ثبات در
جهان و منطقه خاورمیانه زیانهایی دامنهدار داشته، میتواند دست
به اقدامهایی بزند که عواقب آن برای مردم منطقه و صلح در
خاورمیانه فاجعهبار باشند.
ما در پیشگیری و مهار همه گیری با وظایف سنگینی مواجهیم. مردم همه
کشورها باید دست به دست هم بدهند، خود را نشسته در یک قایق بدانند
تا هر چه زودتر بر همه گیری غلبه کنیم و برای تبدیل کره زمین به
کره ای زیباتر تلاش کنیم.سال
۲۰۲۱
یکصدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین است؛ یک سده راهپیمایی ما
پرجنب و جوش و همت اولیه ما همانند صدسال گذشته مستحکم است.
مادرو در 9 دسامبر با آگاهی به این واقعیت گفت :" من می دانم که در
رابطه با سوسیالسم به عنوان نتیجه نبردی که ما در آن درگیریم عقب
نشینی داشته ایم، اما جنگ پایان نیافته است." او
با توصیف دلاری کردن رسمی به عنوان "راه فراری" که مردم برای غلبه
بر جنگ اقتصادی تحمیل شده بر ونزوئلا از آن استفاده کرده اند
افزود:" ما تصمیم داریم در آمد کارگران را حفظ کنیم. کی ما قصد
انجام آن را داریم؟ زمانی که ونزوئلا قادر به شکستن محاصره باشد،
وقتی که کارگران در آمد های خود را از صادرات باز پس گیرند."
با حذف قوانین و مقرراتی که حاصل مبارزه کارگران برای دستیابی به
بخشی از حقوق خود یا حاصل سیاستهای اقتصادی دولتهای رفاه پس از
جنگ دوم جهانی بودند، انواعی از بهرهکشی طبقه کارگر زیر عنوان
کارگر پیمانی، پیمانکاری، کارگر پروژهای و خوابگاهی (شیوههایی
که به شکل گسترده در عسلویه و سایر مناطق آزاد جنوب کشور به کار
بسته شده و به صورت قانون نانوشته درآمده است) کارخانگی و شکلهای
دیگر بهرهکشی دامن میزند و برای گمراه کردن طبقه کارگر به
تقسیمبندیهای کاذب درون طبقه کارگر و بورژوازی دست میزند.
زندگیش خود تاریخ میهن ما بود. پر فراز و نشیب. گاه در اوج و شادی
و پیروزی و گاه در تاریکی و تنهایی و درد. با شادی ها و پیروزی
های مردم خنده زیبایش را بی دریغ نثار همراهانش می کرد و با رنج ها
و تلخی ها، آن پرده اشک آشنا، در سکوت بر چشمانش می نشست.
متأسفانه
برخی از اقتصاددانان وطنی علاقهمند به سیاستهای نولیبرالی با طرح
موضوعهای انحرافی، بالا بردن قدرت اقتصادی کشور و رقابتپذیری آن
را وارونه جلوه داده و بدون توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگی و
ترکیب اقتصادی کشور راه رشد اقتصادی کشور را در گرو خصوصیسازی،
آزادسازی اقتصادی ، مقررات زدایی از نیروی کار و کاهش دستمزدها،
بیارزش کردن پول ملی به بهانه واقعی کردن نرخ دلار و برداشتن
حمایتهای دولتی از اقتصاد به بهانه سهولت کسبوکار عملاً کشور را
در تله فقر، بیکاری، بیماری، بیسوادی گرفتار کردهاند.
” زندهیاد جباری از پیگیرترین اعضای کانون بود. او در تمام این
سالها که به دلیل ممانعت نیروهای امنیتی و انتظامی، امکان برگزاری
جلسات مشورتی ماهانهٔ کانون در فضای عمومی وجود نداشت، منزل شخصی و
تمام امکانات خود را در اختیار کانون قرار داده بود. بهرغم
سالخوردگی و بیماری قلبی، در تمام جلسات و گردهماییها حضور
مییافت."
نوید نو در گذشت رفیق
علیرضا جباری (آذرنگ) را به همسر، دختران، رفقا و دوستانش تسلیت و
در غم آنان خود را شریک می داند.
واژۀ «فاشیسم» فاقد یک تعریف عامِ پذیرفته شده از سوی دانشمندان
علوم سیاسی، تاریخ دانان و یا جامعه شناسان است؛ فاشیسم را، به
عنوان اسم، برای نامیدن پدیده های متنوعی، مانند: نظریه،
ایدئولوژی، جنبش و نیز شکلی از حکمرانی به کار گرفته اند. به همین
شیوه، این واژه را همچون صفتی برای توصیف برخی رفتارها و
سازمانهای سیاسی و البته چونان یک دشنام سیاسی استفاده می کنند.
نکتۀ جالب اینکه، در بسیاری از نمونهها، پدیدههایی که با این
واژه توصیف یا نامیده میشوند، تمایزات آشکار و بسیار مهمی با
یکدیگر دارند.
در
آذربایجان، "مسئله ملی" وجود دارد و جدی هم است اما با این تفاوت
که نظر به درجه پیشرفتگی نسبت به همانندهای خود در کشور، "مسئله
ملی" در آن گرهخورده و همپیوند با مبارزات اجتماعی است. به همین
اعتبار، "مسئله ملی" در آذربایجان با بروزات آن در دیگر مناطق تحت
تبعیض ملی کشور تفاوتهایی دارد و درآمیختگی تاریخی آن با نهضت چپ
برجستهتر است.
این
کتاب صمیمی با اشاره شورانگیز و صمیمانه به نام مردی آغاز میشود
که عظمت و تأثیرات عظیم او بر یکی از سنگینترین ادوار مبارزاتی
دهههای 40 و 50 قرن حاضر ایران، تحتالشعاع نام رفیق بزرگ و خواهر
زاده بزرگتر از خودش، زندهیاد بیژن جزنی فروغ کمتری یافته است:
مشعوف کلانتری که بیشتر با نام دومش یعنی سعید کلانتری شناخته
میشد.
هفتتپه پایتخت اعتصاب جهان و طنین فریاد “اداره شورایی” در کل
جامعه ایران است؛ فریادی که بخش های معترض جامعه بویژه دانشجویان
مدتها است پرچم آن را بهدستگرفتهاند و با سر دادن شعار نیرومند
“فرزند کارگرانیم، کنارشان میمانیم”، بر ضرورت همبستگی دانشجویان
و کارگران و همگرایی مطالباتشان در برابر کل مفتخوران سرمایهدار،
تاکید داشتهایم.
چنانچه به این مطالبههای برحق بیتوجهی شود، این حق و گذشتن از
مرزهای رعایت پروتکلها را با همه خطرات ناشی از آن به جان خریده و
با استفاده از هر شیوهی ممکن و مقدور، فریاد اعتراض خود را سر
خواهیم داد.