برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

آزادی برای همه زندانیان سیاسی ایران  

 
اشتراك در خبر نامه نویدنو

نشانی پست الکترونیک:

1

 

2019-11-04

شماره  1012                  06 شهریور  ماه1398

مطبوعات از مشروطه تا 28 مرداد 1332

 سخنرانی کامران پور صفر در انجمن صنفی روزنامه نگاران آزاد

من در کجای جهان ایستاده ام؟!

مسعود امیدی

  • 8شهریور- فارغ از همه پیچیدگی های حقوقی این مسائل، یک وجه مهم موضوع این است که افکار عمومی و عقل سلیم در مقایسه این برخوردهای قضایی و احکام صادره چقدر ممکن است اقناع شود و آن ها را عادلانه بداند! چقدر می تواند باور خود به استقلال قوه قضائیه را حفظ کند و...چقدر مشروعیت سیستم حکومتی در ذهنش ممکن است خدشه دار شود و.... به نظر می رسد یک جای کار ایراد اساسی دارد

کوبا سرزمین انقلاب25-30

اصغر نصرتی (چهره)

  • 8شهریور- اصغر نصرتی (چهره) هنرمند تاترسفری داشته است به کوبا . خاطرات این سفر به صورت منظم پیش از این در فیس بوک نویسنده منتشر شده است . سفرنامه ها اگر چه به تعداد مسافران و راویان می تواند متفاوت باشد اما واقعیت فضای زنده و واقعی محل مورد باز دید را در اختیار خواننده می گذارد و با تجربه های مسافر - راوی شریک می سازد .

اعلامیهٔ کمیتهٔ مرکزی حزب تودۀ ایران

 به‌مناسبت سی‌ویکمین سالگرد جنایت هولناک فاجعۀ ملی کشتار هزاران زندانی سیاسی

  • اگرچه واقعیت امر این است که در جریان فاجعه ملی کشتار زندانیان سیاسی، بخش عمده‌ای از اعدام شدگان از بین اعضا و هواداران صادق و مبارز سازمان مجاهدین خلق ایران بودند که به‌بهانۀ حملۀ نظامی رجوی به ایران (با یاری رژیم صدام حسین) اعدام شدند، اما با توجه به مجموعه اسنادی که تا کنون در این زمینه منتشرشده است، روشن است که کشتار هزاران زندانی ازجمله زندانیان توده‌ای، فدایی و دیگر نیروهای سیاسی کشور- زندانیانی که بسیاری از آنان قبلاً در بیدادگاه‌های قوهٔ قضائیه رژیم ولایت فقیه محاکمه و به زندان محکوم ‌شده بودند- جز پاک‌سازی‌ بزرگ و خونین مخالفان سیاسی رژیم  به‌هدف تأمین دوام حکومت ‌اسلامی چیز دیگری نبود.

 اطلاعیه رسمی اجلاس کمیته مرکزی حزب کمونیست سوریه

برگردان امید نسیمی

  • این مرحله از تضاد ها و شکلی که در بسیاری از کشورها جایگزین لیبرالیسم جهانی شده می شود با ناسیونالیسم افراطی مشخص می شود.در ایالات متحده آمریکا تحریکات خصمانه نه تنها بر علیه مهاجران - به ویژه مومنان به برخی از ادیان(اسلام - م.) - بلکه همچنین بر علیه اتباع آمریکایی لاتین و آفریقایی تبار تشدید شده است و می شود.

کانون نویسندگان ایران : تشدید سرکوب آزادی بیان

  •  انتشار نظر، انتقاد و خواست‌های مدنی و سیاسی در جوامع برخوردار از آزادی بیان شیوه‌ای مرسوم است و کسی بابت آن نه تنها بازداشت که مواخذه هم نمی‌‌شود. در ایران اما این معمول‌ترین شکل آزادی بیان، این پایه‌ای‌ترین حق آدمی با دستگیری و زندان پاسخ می‌گیرد

" کارل مارکس جوان"،

فیلمی درخشان از زندگی نظریه پرداز و مبارزی بزرگ

 خسرو باقری

  • فیلم تفکربرانگیز و زیبای " کارل مارکس جوان "، اثر " رائول پک " که در سال 2017 آفریده شده، اثری درخشان است که می توان آن را چندین بار دید، لذت برد و از آن آموخت. رائول پک (1953) زاده هائیتی و دانش آموخته دانشگاه " فرهنگ و هنر برلین " و خالق آثاری چون " لومومبا، مرگ یک پیام آور" (1992)، " قتل عام روندا " ( 2005) ، " من کاکا سیاه شما نیستم" () و سرانجام فیلم به یاد ماندنی " کارل مارکس جوان" است که نخستین بار در 67 مین جشنواره سینمایی برلین به نمایش درآمد.

دو شعر از رحمان ، مویه ...بر ویرانی زمین و به سلامتی صبح

  • ریه های زندگی از کار افتاده اند
    جنگل ها در آتش می سوزند
    خون در شریان زندگی،
    از حرکت باز می ماند
    و حباب های سربین و خون آلود
     تکه تکه فرو می بارد،

  • پیک دوم را،
    لاجرعه سر کشیدم؛
    به یادِ آنان که -
    پیش از طلوع آفتاب،
    از ظلمت گذشتند ...
    به قلب روز گام نهادند.

عامل نارضایی در هنگ کنگ چیست؟ 

کوین زیز و مارگرت فلاورز- برگردان : هاتف رحمانی

  • منبع نا آرامی در هنگ کنگ نا امنی اقتصادی ناشی از سرمایه داری است. چین نمی تواند مسئله رنج مردم هنگ کنگ را حل کند. این رویکرد "یک کشور، دو سیستم" به معنی آن است که سرمایه داری افراطی هنگ کنگ در کنارچین قرار دارد، اما از سیستم اجتماعی شده چین جدا است . هنگ کنگ سیستم سیاسی غیر متعارفی دارد. مثلا،نصف کرسی ها در مجلس مستلزم نمایندگی منافع تجاری است که به معنی آن است که در مجلس منافع شرکتی رای می دهد ...

سیاست در دوران پهلوی دوم: 

وزارت اقتصاد و سیاست صنعتی، 69- 1963

ولی نصر- مترجم: مسعود امیدی

  • «بدون تردید این مقاله یکی از پژوهش‌هایی است که دربردارنده اطلاعات بسیار ارزشمندی برای درک و تحلیل درست روند تحولات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در دوران پهلوی آخر (شاه) است. تعهد نویسنده به مستند کردن مسائلی که در مقاله از آن‌‌ها سخن به میان آورده، با توجه به تعداد قابل توجه پاورقی‌ها و اطلاعاتی که در آن‌ها ارائه می‌شود، در این مقاله کاملا چشمگیر است.»

اصلاح یا انقلاب؟

ترجمه ی: مسعود امیدی- داود جلیلی

  • دو سوسیالیست امریکایی در مورد موضوع شیوه گذار از جامعه سرمایه داری به سوسیالیسم نوشته اند: اریک بلانک و راب رووک .مترجمان ضمن برگردان هر دو مقاله که در واقع پلمیکی بر سر ایده های کائوتسکی در گذار به سوسیالیسم دیدگاه خود را نیزبه شکل نظر مترجمان با خواننده در میان گذاشته اند. مترجمان در بخشی از یادداشت خود می نویسند :« پس از شرکت برنی ساندرز در انتخابات 2016 بحث های مهمی در نشریات چپ امریکایی درگرفته است . بحث بر سر شیوه گذار از سرمایه داری . بحث بر سر اصلاح یا انقلاب.

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست