نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2019-08-28

نویدنو  06/06/1398 

 

 

  • دو سوسیالیست امریکایی در مورد موضوع شیوه گذار از جامعه سرمایه داری به سوسیالیسم نوشته اند: اریک بلانک و راب رووک .مترجمان ضمن برگردان هر دو مقاله که در واقع پلمیکی بر سر ایده های کائوتسکی در گذار به سوسیالیسم دیدگاه خود را نیزبه شکل نظر مترجمان با خواننده در میان گذاشته اند. مترجمان در بخشی از یادداشت خود می نویسند :« پس از شرکت برنی ساندرز در انتخابات 2016 بحث های مهمی در نشریات چپ امریکایی درگرفته است . بحث بر سر شیوه گذار از سرمایه داری . بحث بر سر اصلاح یا انقلاب.

 

 

 

 

 

 

اصلاح یا انقلاب؟

چرا کائوتسکی حق داشت (و چرا باید جدی گرفته شود)

ژاکوبن: اریک بلانک، ترجمه ی: مسعود امیدی- داود جلیلی

کائوتسکی و مسیر پارلمانی به سوسیالیسم، پاسخی به اریک بلانک 
راب رووک، ترجمه ی: مسعود امیدی- داود جلیلی

 

 

دو سوسیالیست امریکایی در مورد موضوع شیوه گذار از جامعه سرمایه داری به سوسیالیسم نوشته اند: اریک بلانک و راب رووک .

مترجمان ضمن برگردان هر دو مقاله که در واقع پلمیکی بر سر ایده های کائوتسکی در گذار به سوسیالیسم دیدگاه خود را نیزبه شکل نظر مترجمان با خواننده در میان گذاشته اند.

مترجمان در بخشی از یادداشت خود می نویسند :« پس از شرکت برنی ساندرز در انتخابات 2016 بحث های مهمی در نشریات چپ امریکایی درگرفته است . بحث بر سر شیوه گذار از سرمایه داری . بحث بر سر اصلاح یا انقلاب.

چالش بین طرفداران رفورم و انقلاب در این نیست که کسی با بهبود شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و شرایط عمومی زندگی در جامعه ‌ی سرمایه‌ داری موافق نباشد، مسئله این است که آیا قرار است این بهبود به تغییر بنیادی جامعه‌ی سرمایه ‌داری و حل تضاد اساسی این جامعه یعنی تضاد کار و سرمایه به نفع طبقه‌ ی کارگر و توده‌ های مردم و ایجاد جامعه ‌ای عاری از استثمار منجر شود، یا اینکه با آرایشی جدید چهره ی سرمایه داری ساختار جامعه ‌ی سرمایه ‌داری را دست نخورده باقی ‌گذارد؟

نباید فراموش کرد که اگر بحثی هم در مورد شانس موفقیت اقدامات رفورمیستی و گذار پارلمانی به سوسیالیسم مطرح بوده است، تنها برای جوامعی است که طبقه ‌ی کارگر و نمایندگان سیاسی آن از امکان فعالیت اجتماعی و شرکت در رقابت سیاسی برای حضور در پارلمان برخوردار ند. در بسیاری از جوامع کم ‌توسعه که اساساَ چنین امکانی برای طبقه ‌ی کارگر وجود ندارد.

اریک بلانک (مقاله اول) در نقد دو مقاله ی منتشر شده در ژاکوبن از رویکرد کائوتسکی دفاع می کند و "لنینیست" ها را به مطلق کردن شیوه اکتبر متهم می کند. راب رووک (مقاله دوم)در پاسخ به نوشته اریک بلانک به درستی تاکید می‌کند که آنچه مهم است، به سرانجام رساندن مبارزه ‌ی طبقاتی است و این چیزی است که در نظریه و کنش اجتماعی رفورمیسم اساساَ مورد توجه قرار نمی ‌گیرد. نویسنده در این مقاله با ارائه ‌ی شواهد تاریخی نشان می ‌دهد که دولت ‌های سرمایه ‌داری هر وقت پارلمان را مزاحم ببینند، یا با رویکردهای ضددموکراتیک آن را منحل و یا به شیوه ‌های مختلف آن را خنثی می ‌کنند.» 

این مطلب اولین بار طی دو شماره در اخبار روز درج شده است . نویدنو برای آن که طولانی بودن متن سبب خستگی خوانندگان نشود و برای آن که فایل قابل انتقالی باشد که بتوان احتمالا برای دیگری ارسال کرد ، کل نوشتار را به صورت فایل پی دی اف تقدیم خوانندگان می کند.

ما به سهم خود اگر نظری در رابطه با موضوع نوشتار- چه ترجمه و چه تالیف و نقد -وجود داشته باشد که به ما ارائه شود استقبال و برای گسترش و تعمیق بحث از انتشار آن دریغ نخواهیم کرد .

برای خواندن متن کامل روی آدرس زیر کلیک کنید :

اصلاح یا انقلاب؟

 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: