نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2019-08-28

نویدنو  06/06/1398 

 

  • «بدون تردید این مقاله یکی از پژوهش‌هایی است که دربردارنده اطلاعات بسیار ارزشمندی برای درک و تحلیل درست روند تحولات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در دوران پهلوی آخر (شاه) است. تعهد نویسنده به مستند کردن مسائلی که در مقاله از آن‌‌ها سخن به میان آورده، با توجه به تعداد قابل توجه پاورقی‌ها و اطلاعاتی که در آن‌ها ارائه می‌شود، در این مقاله کاملا چشمگیر است.»

 

 

 

 

 

 

 

سیاست در دوران پهلوی دوم: وزارت اقتصاد و سیاست صنعتی، 69- 1963

ولی نصر- مترجم: مسعود امیدی

ولی نصر سیاست های اقتصادی و وزارت اقتصاد دوران شاه را مورد تحقیق قرار داده است . مسعود امیدی این نوشتار را ترجمه و در ماهنامه قلمرو رفاه درج شده است . مترجم معتقد استبدون تردید این مقاله یکی از پژوهش‌هایی است که دربردارنده اطلاعات بسیار ارزشمندی برای درک و تحلیل درست روند تحولات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در دوران پهلوی آخر (شاه) است. تعهد نویسنده به مستند کردن مسائلی که در مقاله از آن‌‌ها سخن به میان آورده، با توجه به تعداد قابل توجه پاورقی‌ها و اطلاعاتی که در آن‌ها ارائه می‌شود، در این مقاله کاملا چشمگیر است. تلاش برای یک تحلیل علمی و چندبعدی و بررسی ارتباط متقابل و دیالکتیکی بین تحولات روبنایی سیاسی، ساختاری، حقوقی و... در سطح حاکمیت با روندهای زیربنایی آن در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی در این مقاله آشکار است. فکت‌های ارائه شده در این مقاله به درستی نقش ترقیخواهانه‌ بورژوازی صنعتی و تولیدی و به عبارتی بورژوازی ملی را در دهه‌های 60 و 70 میلادی در کشور تصویر می‌کند. اما در عین حال نشان می‌دهد در روند تحولاتی که از یک‌سو با نفوذ از سوی حاکمیت و وابستگان آن در این طبقه‌ اجتماعی جهت برخورداری از رانت و از طرف دیگر جست‌وجوی رانت از سوی این طبقه در ثروت ناشی از فروش نفت همراه بود، چگونه نقش این طبقه در ایفای نقش تاریخی خود برای توسعه‌ صنعتی کشور با موفقیت همراه نشد که به معنای تحلیل رفتن پتانسیل اجتماعی و سیاسی آن برای این ماموریت تاریخی است. به‌ویژه اینکه در جهان کنونی و دوران جهانی‌سازی و نئولیبرالیسم، سازوکارهای سلطه و تابعیت در چارچوب دستور کار نئولیبرالی به‌شدت این نقش ترقی‌خواهانه‌ سرمایه‌داری صنعتی، تولیدی و ملی را تحلیل برده و آنها را به عنوان زائده تقسیم کار جهانی در جست‌وجوی نقش در تقسیم کار بین‌المللی قرار داده که هیچ نسبتی با ویژگی «ملی» آن در دهه‌های پس از جنگ جهانی دوم ندارد. »

نویدنو به دلیل طولانی بودن نوشتار و برای آن که خوانندگان فرصت فراختری برای مطالعه آن داشته باشندف نوشتار را به صورت فایل پی دی اف تقدیم خوانندگان می کند. برای دریافت فایل پی دی اف روی عنوان زیر کلیک کنید :

سیاست در دوران پهلوی دوم: وزارت اقتصاد و سیاست صنعتی، 69- 1963

 

 

 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: