برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2021-01-23

شماره  1069               25 آبان ماه  1399

اطلاعیۀ دبیرخانۀ کمیتۀ مرکزی حزب تودۀ ایران:

 رفیق ورقا از میان ما رفت!

 

  • رفیق دکتر ماشااله ورقا، دانش آموخته ی دانشکده ی حقوق دانشگاه تهران و آموزشگاه عالی ی شهربانی، عضو سازمان افسران حزب توده ی ایران، رئیس اداره ی اطلاعات و مراقبت شهربانی ی کل کشور در دوران کودتای بیست و هشتم مرداد، روز چهارشنبه بیست و هشتم ماه اکتبر، در سن نودو پنج سالگی، در شهر پراگ چشم از جهان فرو بست.

  • نوید نو با گرامی داشت یاد رفیق ماشاالله ورقا ، فقدان ایشان را به خانواده محترم، دوستان و رفقایش تسلیت می گوید.

کامالا هریس و آیندۀ ایالات متحده

هلن مرسر/ مورنینگ استار

  • هریس مدافع «مجازات‌های شدید و سخت در مقابل جنایت» بوده و کسانی را که طرفدار ساختن مدرسه‌های بیشتر به جای توسعۀ زندان ها بودند، به سخره می‌گرفت. دستگاه او متهم است که تجاوز‌های جنسی استیو مونوچین، وزیر خزانه داری کنونی را لاپوشانی کرده و مانع از مجازات او شده است.

«قلم بدستان سفارشی نویس»

درباره افاضات آقای بیژن اشتری

حمید شهبازی

  • ایشان با پبروی از اهداف مشخصی که نئولیبرال های وطنی، واز جمله قلم به مزدهائی همچون آقای قوچانی، که در رویای   نابودی چپ در ایران، و  خدمت به سرمایه داری نئولیبرالیستی وهمچنین بی اعتبار کردن روشنفکران مردمی و چپی، که سال ها هزینه ی در خدمت مردم بودن را، با زندان و شکنجه و اعدام پرداخت کرده اند، این وظیفه را به عهده گرفته اند، تا هر طور که شده روشنفکران مردمی وچپ را محکوم کنند

 تطهیرعنصری خود فروخته

 نگاهی به برنامه "سرچشمه" سیمای جمهوری اسلامی

ایرج شریعت

  • احمدرضا کریمی مدعی بود که دردوران دانشجوئی درمنزل تراب حق شناس سکونت داشته و در آنجا از نزدیک شاهد مطالعات و مباحث مقدماتی اعضاء اولیه مجاهدین درراستای تدارک سازماندهی بوده است. البته جای بسی تردید است که دوران دانشجوئی وی مصادف با دوران مورد بحث بوده ومعلوم نیست که وقتی چنین جلسات حساسی برگزارمی شده این روح سرگردان درآنجا چکاره بوده وبا چه صلاحیت واعتبارو پیشینه ای ازمنظر اعضاء، دراین جلسات حضورداشته است.

چراسرمایه داری قصد داشت در انتخابات 2020در راس قرار گیرد/ریچارد.دی.ولف – برگردان : هاتف رحمانی

  • حزب جمهوری خواه احتمالا ثروتمندی را که این چنین کورکورانه به آن خدمت می کنند با صراحت گرامی می دارد. دموکرات ها احتمالا گاهی اوقات در حالی که بی سرو صدا یا به طور ضمنی به ثروتمند خدمت می کنند نسبت به نابرابری ناله خواهند کرد.

رابطه نرخ ارز و جهش تورم در ایران

 فریبرز مسعودی

  •  تورم کنونی در ایران برخلاف آن‌چه وانمود می‌شود نه در اثر رونق و افزایش نقدینگی، بلکه تورم رکودی است که عمدتاً ناشی از اختلال در طرف عرضه است و به‌تدریج باعث کاهش در طرف تقاضا شده و بر شدت رکود و قفل‌شدگی اقتصادی می‌انجامد.

تحقق رویای مردم جهان

طلیعه حسنی

چین، روسیه و کوبا سه کشور پیشتاز در تولید واکسن کرونا

  • جالب آن که، آمریکا ابتدا خبر موفقیت روسیه در تولید «اسپوتنیک۵» را «جنگ تبلیغاتی خطرناک» خواند، اما درست یک هفته بعد ۱۰۰ میلیون واحد آن را از این کشور پیش‌خرید کرد.

از مبارزه برای تأمین خواست‌های فوری تا پیوند با جنبش همگانی ضد استبدادی

  • فلاکت و فقر ناشی از سیاست‌های اقتصادی ضد مردمی استبداد حاکم مذهبی زمینه عینی تداوم اعتراض‌های کارگری است. ازاین‌روی، برخلاف برخی نغمه‌های ناامیدکننده که پراکندگی مبارزات کنونی را ضعفی ترمیم‌ناپذیر تلقی می‌کنند، همین مبارزات در سطح کارگاه‌ها و کارخانه‌ها با همهٔ کمبودهای‌شان می‌توانند بستر مبارزه در جهت ارتقای سطح سازمان‌دهی و همبستگی و تقویت جنبش کارگری شوند.

بیانیه کانون صنفی معلمان ایران(تهران) پیرامون آزادی محمد حبیبی

  • ما نه تنها بر این باوریم که فعالان صنفی مانند محمود بهشتی، علی اکبر باغانی، رسول بداقی، محمود باقری، اسماعیل عبدی ، محمد حبیبی ، محمدتقی فلاحی و ... که هدفی جز اعتلای آموزش و فرهنگ این جامعه نداشته و ندارند، نباید با کوچکترین ناملایمتی روبرو شوند، بلکه شایسته می‌دانیم که این گونه کنشگران صنفی، به عنوان بازتاب دهندگان کاستی‌های نظام آموزشی، قدر بینند و بر صدر نشینند.

تهاجم سازمان‌یافته به حقوق کارگران

  کاظم فرج‌الهی

به مناسبت ۲۹ آبان‌ماه سالروز تصویب قانون کار

  • در شرایط موجود و متأثر از آزمندی و لگام گسیختگی سرمایه‌داری نولیبرال، کارگران نسل جوان با بهره‌گیری از فناوری و امکانات مدرن و یافتن راه‌ها و شیوه‌های نو در سازماندهی تشکل‌های مستقل یا ایجاد اشکال نوین تشکل‌ها, عرصه‌ای نو در همبستگی و سازمان‌یافتگی و تلاش برای رسیدن به شرایط و وضعیت بهتر را به نمایش بگذارند

دیگر رؤیا نمی بینم

 رحمان

 

وقتی که می گویند:

پرنده ای در قفس نیست

و آنها در بی کرانه های جهانِ رها از بند،

سبکبال به پرواز در می آیند،

یکی از رؤیاهایم را به یاد می آورم؛

اما صبح که از خواب بیدار می شوم،

همه ی شادیهایم را از یاد می برم

تشکل های کارگری و نسخه های بورژوایی و خرده بورژوایی (بخش اول)

 حسین اکبری

  • نگاه همه کارگران به بخش‌هایی از مبارزات جاری دوخته شده است تا دریابند چگونه می‌توان بهترین شیوه‌ی سازماندهی را برای تامین حقوقِ کار به کاربست. بر همین پایه برآنم تا به کلیدی‌ترین موضوع در بین اساسی ترین مطالبات کارگری و به طور ویژه بر موضوع سازمان کارگری واحدی که بتواند مدافع منافع صنفی _ طبقاتی کارگران از یکسو و ابزاری برای تاثیر گذاری برهمه جنبه های مبارزاتی کارگران باشد ؛ بپردازم . 

اطلاعیه دبیرخانه کمیته مرکزی حزب کمونیست یونان

 در باره موافقت نامه “صلح" در ناگورنوقره باغ

 

  • در هر حال، این توافقنامه ای موقتی خواهد بود، که مشخصه های بنیادی "صلح" امپریالیستی ، مانند اشغال و مبادله سرزمین  و وجود ناظران خارجی را در بر دارد. اما، این تلاش های متقاطع طبقه های بورژوازی روسیه وترکیه ممکن است در آینده در یک یا چند منطقه دیگر از قفقاز و دریای خزر، شرایطی را برای شیوع جنگ جدیدی ایجاد کند.  

بازتاب توافق نامه آذربایجان- ارمنستان در رسانه های ایرانی

  • در شرایط فعلی امضای توافق بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای روسیه و منطقه دستاورد مهمی است، چرا که توانسته یک معضل بزرگ را بدون دخالت آمریکا و اروپا به فرجام برساند اما در این میان نکات مهمی وجود دارد که بر مسائل ژئوپولیتیک و امنیت منطقه تأثیر خواهد گذاشت.

ارژنگ ماه نامه ادبی، هنری و اجتماعی نوید نو شماره 12 آبان ماه 99 منتشر شد

  • با آثاری از: و.ابراهیم،ح.اقبال طالقانی، س.اوزتورک، ت.ایگلتون، خ.باقری، ع.توده، د.جلیلی، ع.جعفری(ساوی)، ب.حمیدی، م.خلیلی، آ.زیس، ش.دادگستر، ا.دهقان، م.راوندی، ه.سلطان زاده، م.ر.شفیعی کدکنی، ا.عمادی، س.کسرایی، ک.کلهر، م.کیوان، ت.گیلانی، ع.صلاحی، ب.طاهری، ا.طبری، م.لشکربلوکی، ب.مطلب زاده، س.منتظری، ن.میر،  ف.مسعودی، ع.مجتهد جابری، ا.نبی زاده، ع.نظرآهاری، ک.ولی پور، ع.یزدانی

شماره  1068               15 آبان ماه  1399

حقیقت آن است که ایالات متحده باخت

 ریچارد.دی.ولف –برگردان: هاتف رحمانی

  • ما چگونه می توانیم آسیب سرمایه داری به محیط زیست را به بهترین شکل خنثی کنیم؟ چه چیزی واقعا می تواند بر قرن ها آسیبی که برتری سفید پوستان به افریقایی تبارها و دیگر مردم بومی و رنگین پوستان وارد کرده است غلبه کند؟ به چنین پرسش های اساسی، حزب های بزرگ این انتخابات و نامزدها هیچ علاقه ای نشان نمی دهند، چه رسد به پاسخ.

فریدریش انگلس و میراث ماندگار او

 سعید رهنما

  • انگلس یکی از بحث‌انگیزترین شخصیت‌های مارکسیست و جنبش سوسیالیستی است. پاره‌ای او را جزم‌گرا و غایت‌گرا خوانده‌اند؛ پاره‌ای ادعا کرده‌اند که او پس از مارکس از درک ماتریالیسم تاریخیِ اولیه‌ی خود و مارکس فاصله گرفت؛ دیگرانی بر این باورند که او دیدگاه‌های انقلابی را کُلّاً کنار گذاشت و به رفُرمیسم و حتی تجدیدنظرطلبی روی آورد؛ باز دیگرانی هستند که مدعی آن‌اند انگلس هیچ تغییری در دیدگاه‌های اولیه‌ی خود نداد و همیشه بر استراتژی انقلابی اولیه‌ی خود پای‌بند بود.

بازنگری جنگ سرد فرهنگی سازمان سیا(CIA) –

  جیمز پتراس – برگردان: حسین غبرایی

  • برای مقابله با جذابیت کمونیسم و رشد احزاب کمونیستی (به‌ویژه در فرانسه و ایتالیا) سیا برنامه‌های دو مرحله‌ای تدارک دید. از سویی آن طور که ساندرز استدلال می‌کند، برخی از نویسندگان اروپایی به عنوان بخشی از «برنامه‌ی ضد کمونیستی» تشویق شدند. معیارهای کمیسر فرهنگی سیا برای «متن‌های مناسب» شامل «هر گونه انتقاد از سیاست خارجی شوروی و کمونیسم به عنوان سیستمی دولتی باید واقعی، متقاعدکننده و به‌موقع نوشته شود»

مبارزه با جنگ اقتصادی ایالات متحده بر علیه ونزوئلا – اختلاف درون جبهۀ چاویستا

 استانفیلد اسمیت، راجر هریس و هزوس رودریگز- اسپینوزا -ترجمۀ مسعود یاوری

  • بدیل انقلابی خلق، ائتلافی تازه در درون جنبش چاویستا در ونزوئلا، برای پیش برد بهتر مبارزۀ بولیواری، بر اهمیت تحکیم کمون ها، سازمان های مردمی جنبش های دهقانی و تعاونی های تولیدی تاکید می کند. شک نیست که این اقدامات برای ایجاد نظام اقتصادی متکی به خود، ضرورت دارد.

رابرت فیسک خبرنگار جنگی مشهور بریتانیا در 74 سالگی درگذشت

آرش وجدانی

  • ایندیپندت می گوید فیسک، حبرنگار خاورمیانه روز نامه، در بیروت ساکن شد و« بیش از 40 سال در جهان عرب زندگی کرد، و جنگ در سوریه و لبنان، 5 تهاجم اسرائیل، جنگ ایران- عراق، دخالت شوروی در افغانستان، جنگ داخلی الجزایر، تجاوز صدام حسین به کویت، جنگ های بوسنی و کوزوو، تجاوز و اشغال امریکایی عراق و انقلاب های 2011 عربی را پوشش داد."

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست