برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

نویدنو 25/08/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • جالب آن که، آمریکا ابتدا خبر موفقیت روسیه در تولید «اسپوتنیک۵» را «جنگ تبلیغاتی خطرناک» خواند، اما درست یک هفته بعد ۱۰۰ میلیون واحد آن را از این کشور پیش‌خرید کرد. با این حال، این ریاکاران بازار آزاد در آمریکا و اروپا همچنان مدعی‌اند که هرگز از واکسن روسی کرونا استفاده نخواهند کرد. آلمانی‌ها هم رک و پوست‌کنده گفته‌اند که تنها از واکسن تولید اتحادیه اروپا در این اتحادیه استفاده خواهد شد.

     

 

 

 

تحقق رویای مردم جهان

طلیعه حسنی

چین، روسیه و کوبا سه کشور پیشتاز در تولید واکسن کرونا و کشورهای پیشرفته‌ی عقب‌مانده 

 

ده‌ها کارخانه‌ی داروسازی در جهان در تلاش برای ساختن واکسن برای مبارزه با ویروسی هستند که در ماه‌های اخیر بیش از یک میلیون نفر را به هلاکت رسانده است. در این میان، اگر تنها به رسانه‌های امپریالیستی و آماتورهای مقلد آنها گوش سپرده شود، این تلاش علمی بسیار حیاتی، چیزی جز یک رقابت بازاری به نظر نمی‌آید. انگار که تولید واکسن ویروس کرونا، برای سوداگران غول‌پیکر داروسازی کشورهای سرمایه‌داری، میدان تازه‌ای برای تصاحب سودهای میلیاردی، و وسیله‌ای نو برای تحمیل اراده حرص‌آلود خود بر دیگر مردمان جهان به ویژه کشورهای به فقر رانده‌شده‌است. همه به یاد دارند که در همان ماه‌های اول ظهور این بیماری، ایالات متحده کوشید تا امتیاز انحصاری تولید واکسن را از شرکت‌های تولیدکننده اروپایی به دست آورد. در آن روزها قدرت‌های امپریالیستی، به ویژه آمریکا، هرگز تصور نمی‌کردند که کشورهای دیگری غیر از خود و همدستان‌شان قادر به تهیه چنین واکسنی باشند -حتی بسیار زودتر از آنها- و در نتیجه بازار جهانی این محصول نجات‌بخشِ پرتقاضا نیز از کنترل آنها خارج شود. پس حالا که شاهد ناکامی خود هستند، با استفاده از انواع وسایل ارتباط جمعی از زبان نظر به مزدانِ «متخصص»، «پژوهشگر» و «دانشمند» سعی دارند تا افکار عمومی جهان را نسبت به دستاوردهای علمی و ‌نجات‌بخش سه کشور چین، روسیه و کوبا بدبین نمایند.

خبرگزاری رویترز ادعا کرد دانشمندان دریافته‌اند که واکسنی که در چین و روسیه برای مقابله با بیماری کووید 19 تولید شده است، از کارایی چندانی برخوردار نیست! رادیو فرانسه تیتر زد که دانشمندان نسبت به تأثیر واکسن ساخت روسیه «بی‌اعتماد» هستند! از قول دکتر آنتونی فاوچی، متخصص ایمنی‌شناسی و رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی در آمریکا هم نوشتند، واکسن‌های تولید شده توسط چین و روسیه نمی‌توانند در بدن ایمنی کافی و مؤثر در برابر ویروس کرونا ایجاد کنند!

این ادعاهای بدون سند و مدرک در حالی ابراز می‌شود که برای مثال، مجله «لانست»، معتبرترین مجله پزشکی جهان، نتایج اولین آزمایش واکسن اسپوتنیک۵ ساخت روسیه بر روی ۷۶ نفر را عمدتاً مثبت ارزیابی کرد، و داشتن عوارض جانبی بسیار خفیف زودگذر، اما، ایجاد ایمنی در شرکت کنندگان آزمایش را تأیید کرد.

جالب آن که، آمریکا ابتدا خبر موفقیت روسیه در تولید «اسپوتنیک۵» را «جنگ تبلیغاتی خطرناک» خواند، اما درست یک هفته بعد ۱۰۰ میلیون واحد آن را از این کشور پیش‌خرید کرد. با این حال، این ریاکاران بازار آزاد در آمریکا و اروپا همچنان مدعی‌اند که هرگز از واکسن روسی کرونا استفاده نخواهند کرد. آلمانی‌ها هم رک و پوست‌کنده گفته‌اند که تنها از واکسن تولید اتحادیه اروپا در این اتحادیه استفاده خواهد شد.

البته رویکرد خصمانه و رقابت‌جویانه‌ی به ویژه ایالات متحده در عرصه تولید واکسن کرونا، برای دولت ترامپ دلایل مهم دیگری هم دارد. بی‌بی‌سی ۲۶ شهریور نوشت، کرونا یکی از اصلی‌ترین موضوعات در انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا به شمار می‌آید. دولت ترامپ که بدترین مدیریت بحران کرونا در جهان را داشته، حالا در پی استفاده از این بیماری برای جلب آرای مردم است. از این رو آماده‌باشی را برای توزیع واکسن کرونا در آستانه انتخابات آمریکا اعلام کردند. «سی‌ان‌ان» هم پیش‌تر در ۱۴شهریور، با اشاره به کاهش محبوبیت ترامپ در نظرسنجی‌ها و چالش‌های اقتصادی تشدید شده در دوران کرونا، خبر داده بود که او برای افزایش شانس پیروزی در انتخابات آتی ریاست جمهوری، فشار بر مقامات سازمان غذا و دارو را افزایش داده تا بتواند از طریق واکسن کرونا انتخاب مجددش را تضمین کند. ترامپ در جلسات عمومی و خصوصی از مقامات بهداشتی آمریکا با اصرار خواسته تا حتی نتایج جزئی از نظر کارشناسان را، به بیانیه‌های رسمی تبدیل کنند تا وی بتواند به آنها استناد نماید.

اماتلاش مذبوحانه کارزار انتخاباتی ترامپ در ارائه خبری توسط «صدای آمریکا» در سوم مهرماه، مبنی بر  رسیدن واکسن شرکت «جانسون اند جانسون» به مرحله نهایی آزمایشات بالینی خیلی زود با شکست روبرو شد. وال استریت ژورنال روز  ۱۲ اکتبر (۲۱ مهر) خبر داد که همه آزمایش‌های واکسن ساخت شرکت جانسون اند جانسون به دلیل ظهور یک بیماری مرموز در یکی از داوطلبین متوقف گردیده است. به قول یک رئیس دانشکده سلامت عمومی در آمریکا «این اصلاً غیرمنتظره نبود و نشان می‌دهد که تلاش بر مبنای یک زمان‌بندی سیاسی برای داشتن واکسن پیش از سوم نوامبر (روز انتخابات ریاست جمهوری)، چقدر مسخره است.» احتمالاً اطلاع از این فاجعه و برای توجیه ناکامی پیشرفته‌ترین کشور دنیا در تولید واکسن کرونا بود که کاخ سفید روز ۱۸ مهر با انتشار بیانیه‌ی مضحکی مدعی شد که سه کشور چین، روسیه و ایران از دسترسی ایالات متحده به این واکسن جلوگیری می‌نمایند! این ادعای کاخ سفید درست دو روز بعد از اظهار امیدواری «تدروس آدهانوم»، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، درباره آماده بودن واکسن کرونا تا پایان سال جاری میلادی بود.

هم‌اکنون بسیاری از کشورهای ثروتمند دنیا، علیرغم بازی‌های رسانه‌ای برای تحت فشار قرار دادن رقیبان پیشتاز خود، در حال بالا رفتن از سر و کول یکدیگر برای امضای قراردادهای دوجانبه با شرکت‌های داروسازی هستند. بنیاد آکسفام اخیراً خبر داد که دولت‌های ثروتمند از جمله ایالات متحده، انگلیس و ژاپن در حال حاضر بیش از نیمی از واکسن ویروس کرونا را پیش‌خرید کرده‌اند. آکسفام تأکید می‌کند که این کشورها تنها ۱۳درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، اما ۵۱درصد از واکسن‌های ویروس کرونا را خریداری کرده‌اند.

باید پرسید، به‌راستی این کشورها این همه واکسن را برای نجات شهروندان خود پیش‌خرید می‌کنند، یا برای احیای کنترل انحصاری‌شان بر بازار جهانی واکسن کرونا؟

 

رویای مردم به واقعیت بدل می‌شود

خوشبختانه این روزها مردم جهان شاهد دستاوردهای علمی کشورهایی هستند، که فارغ از جنجال‌های تبلیغاتی و علیرغم فشارهای اقتصادی، تهدیدهای نظامی و جوسازی‌های رسانه‌ای با اعتماد به نفس به تحقیقات و آزمایش‌های علمی خود پرداختند و چندین نمونه از آنها امروز به ثمر نشسته‌ است. تا کنون ۳۸ واکسن به مرحله آزمایش روی انسان رسیده‌اند، که از این تعداد یازده واکسن متعلق به جمهوری خلق چین است که چهار تای آنها در فاز سوم آزمایش (آزمایش روی تعداد بسیار وسیع جمعیت) قرار دارند. واکسن اسپوتنیک۵ روسیه، نیز به فاز سوم آزمایش خود رسیده است. شورای دولتی چین «استفاده اضطراری» از چهار واکسن خود را با توجه به نتایج مثبت مراحل پیش‌تر در تیرماه تصویب کرد. این مصوبه دولت چین موفق به کسب «تفاهم و پشتیبانی» سازمان جهانی بهداشت گردید.

مدعیان غربی بر آن‌اند که نمی‌شود با این سرعت به واکسن رسید، و «نگران» ایمنی واکسن‌هایی هستند که در چین، روسیه و کوبا برای «استفاده اضطراری» به داوطلبین و واجدین شرایط تزریق می‌شوند. بگذریم که این ادعاها از طرف کشورهایی مطرح می‌شود که بی‌هیچ نگرانی هوادار «ایمنی گله‌ای» هستند، روشی که از نظر سازمان جهانی بهداشت، عملی «غیراخلاقی» و مسأله‌دار» است و کارنامه‌های فاجعه‌بار این کشورها در مبارزه با کرونا بر همه عیان؛ و باز هم بگذریم از این که بسیاری از ناظران جهانی موفقیت چین در مقابله و مهار ویروس کرونا را نفس‌گیر و حیرت‌انگیز ارزیابی کردند؛ حتی یک مورد ابتلای تازه در این کشور در دوماه اخیر دیده نشد*؛ در تمام این مدت هم با جمعیت یک میلیارد و چهارصد میلیونی فقط هشتادهزار و اندی مبتلا و کمتر از پنج‌هزار مرگ‌و‌میر داشته؛ مردم ماه‌هاست به زندگی عادی‌خود بازگشته‌اند؛ و امسال تنها کشور با نرخ رشد اقتصادی مثبت در جهان است. با چنین کارنامه‌ای مدعیان «نگران» باید پاسخ دهند، چرا نباید به واکسن تولیدی این کشور و برنامه مهار بیماری آن اطمینان کرد؟

درباره دلایل سرعت تولید این واکسن‌ها، وِرِز بِنکُمو، مدیر انستیتوی سازنده واکسن کوبا معتقد است، با توجه به کمبود اطلاعات درباره ویروسِ تا چندی پیش ناشناخته، اینکه چگونه بشود به سرعت واکسنی برای آن تولید کرد، قابل پیش‌بینی نبود. زیرا معمولاً پروژه‌هایی از این دست به چند سال زمان نیاز دارند. اما، به شکلی بی‌سابقه در طول مدت کوتاهی، اطلاعات بسیاری درباره سارس کووید - ۱۹ در سراسر جهان گردهم آمد؛ و بازهم به طور استثنایی، دسترسی به این مطالعات علمی برای همه به طور رایگان امکان‌پذیر گردید. بعد از معین شدن ساختار ژنتیکی ویروس در اسفند گذشته، پروژه‌های متعدد تهیه واکسن با سرعت فعال شدند. شباهت این ویروس با ویروس‌های قبلی، و همین‌طور تجربه در ساخت واکسن‌های مشابه در گذشته نیز کمک کردند تا این واکسن در زمان بسیار کوتاهی ساخته شود.

درباره برنامه «استفاده اضطراری» از واکسن‌ها هم دکتر ماریانگلا سیمآو، دستیار مدیرکل سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد: «کشورها در چارچوب قوانین و مقررات ملی خود در تأیید استفاده اضطراری هر محصول مربوط به سلامت خودمختار هستند. چین و دیگر کشورها این کار را برای محصولات مختلف انجام داده‌اند. و سازمان جهانی بهداشت فهرست مقررات استفاده اضطراری را تا کنون برای چندین محصول صادر کرده است.» 

اکنون روسیه، چین و کوبا، هر سه خواهان توزیع عادلانه واکسن در جهان بدون هیچ قید و شرطی هستند. دولت چین بارها بر اولویت خود برای ارسال واکسن‌های محصول این کشور به کشورهای در حال توسعه و فقیر در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین تأکید کرده است. شی جین پینگ، رهبر جمهوری خلق چین نه تنها، بارها از همه کشورها، به ویژه از ایالات متحده خواسته تا به جای کوبیدن بر طبل رقابت خصمانه، برای درمان این درد مشترک جهانی دست به دست هم دهند، بلکه حتی برای رساندن واکسن به کشورهای فقیر تعهد سپرده است.

هم اکنون ۳۵۰هزار نفر در چین، و ده‌ها هزار نفر در روسیه بنا بر اولویت‌های کاری و تحصیلی، در این مرحله برای «استفاده اضطراری» عملاً در حال دریافت واکسن‌های تولیدی میهن‌شان هستند. صدها هزار نفر نیز در دیگر کشورهای جهان داوطلب شرکت در فاز سوم آزمایش واکسن کرونای ساخت این کشورها می‌باشند، که می‌توان از عربستان سعودی، شیلی، برزیل، امارات متحده عربی، بحرین، پرو، مراکش، آرژانتین، ونزوئلا، هند، فیلیپین، و مکزیک نام برد. ونزوئلا با ابراز اطمینان رسمی خود نسبت به محصولات این سه کشور اعلام کرده نیاز خود را از آنها تأمین خواهد کرد. هم اکنون حدود 2 هزار ونزوئلایی داوطلبانه در آزمایش واکسن «اسپوتنیک5» شرکت دارند. 

اما هنوز بسیاری از کشورها از طرف ایالات متحده تحت فشارند تا به ویژه، با چین و کوبا معامله نکنند. این فشارها بر کوبا، یکی از سه پیشتاز موفق در عرصه تولید واکسن کرونا، چندین برابر است. وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای که ۱۰ مهرماه در رابطه با تشدید این فشارها منتشر کرد، نوشت: «مردم کوبا و جهان آگاه‌اند که دولت آمریکا از سال ۲۰۱۹، کارزار نادرستی برای بی‌اعتبار کردن همکاری‌های بین‌المللی پزشکی کوبا، از طریق تحت فشار قرار دادن دولت‌ها و محروم کردن مردم کشورهای مختلف از خدمات بهداشتی به راه انداخته است.... این نفرت‌انگیز است که دولت ایالات متحده سعی دارد تا سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای را در راستای منافع خود تحت فشار بگذارد.» 

کوبا به‌زودی فاز سوم آزمایش بالینی واکسن ساخت خود را شروع خواهد کرد. برزیل که به دلیل تعداد بالای مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا، قاعدتاً باید داوطلب انجام این آزمایش در کشورش می‌شد، به همه کمپانی‌های تولیدکننده واکسن اعلام آمادگی کرده است جز کوبا! در واقع اغلب کشورهای آمریکای جنوبی به دلیل فشار ایالات متحده قادر به تصمیم‌گیری مستقل در این زمینه نیستند. آراگآوُ، وزیر بهداشت سابق برزیل نسبت به انجام فاز سوم واکسن کوبا در کشورش خوش‌بین نیست. وی می‌گوید: «این یک واقعیت است که ما به دلایل سیاسی، اگر در لیست کشورهای مورد آزمایش کوبا قرار گیریم، دچار مشکلات عظیمی می‌شویم.»

آخرین خبرها از چین و روسیه حاکی از آن است که واکسن‌های کرونای این دو کشور احتمالاً تا ماه‌های آبان و آذر برای استفاده عموم آماده خواهند بود و بسته به حساسیت فعالیت‌های شغلی و اجتماعی، واکیسناسیون سراسری مردم به ترتیب شروع خواهد شد. روسیه و کوبا در عین حال از ثبت دومین واکسن خود خبر داده‌اند.

کوبا، این جزیره کوچک کارائیب، هم امیدوار است در ماه‌های اول سال میلادی آینده بتواند شهروندان خود را به طور رایگان واکسینه نماید. تولید واکسن کرونا در کوبا نه تنها نشان از سطح پیشرفت علمی این کشور دارد، بلکه، دستاورد بزرگی‌است که آن را هم‌طراز کشورهای پیشرفته اقتصادی قرار می‌دهد، واقعه مهمی که آگاهانه به آن بی‌توجهی می‌شود. واکسن «سوبرانای ۱» کوبا سی‌امین نامزد از میان ۲۰۰ واکسن در مرحله تولید در سراسر جهان بود که برای فاز سوم مورد تأیید قرار گرفت.

مدیر انستیتوی تولید واکسن کوبا می‌گوید، چین مشغول کار روی بیشترین تعداد واکسن‌ها است، بعد از آن ایالات متحده، بریتانیا، روسیه، آلمان و دیگران قرار دارند، اما کوبا اولین کشور آمریکای لاتین و اولین کشور فقیر در این تلاش علمی جهانی است. البته فقیر از نظر منابع مادی، اما غنی از نظر روحی!

 

*  بعد از پایان این مقاله، معاون شهردار شهر چینگ دائو روز ۲۵ مهر خبر داد که به علت ۱۲ ابتلای جدید در این شهر، ظرف ۵ روز جمعیت حدود ۱۱ میلیون نفری آن مورد آزمایش قرار گرفته و به دلیل نتیجه منفی همه، خطر شیوع کرونا در میان مردم این شهر منتفی است.

 

برخی منابع:

1. https://asia.nikkei.com/Spotlight/Coronavirus/China-inoculates-350-000-while-coronavirus-vaccine-still-in-trials

2.https://www.independent.co.uk/news/chinese-company-says-coronavirus-vaccine-ready-by-early-2021-sinovac-pharmaceutical-company-coronavirus-vaccine-chinese-coronavirus-vaccine-b575582.html

3. https://edition.cnn.com/2020/09/25/asia/china-vaccine-who-intl/index.html

4. https://www.euractiv.com/section/coronavirus/news/china-coronavirus-vaccine-may-be-ready-for-public-in-november/

5. https://today.caricom.org/2020/09/02/cuba-begins-clinical-trials-of-covid-19-vaccine/

6. http://www.china.org.cn/world/Off_the_Wire/2020-10/04/content_76777278.htm

7.https://www.caribbeannews.net/news/266560129/cuba-slams-us-for-discrediting-international-medical-cooperation

8.https://www.nationofchange.org/2020/10/13/johnson-johnson-covid-vaccine-trial-paused-due-to-mystery-illness/

۱. چرا موج دوم کرونا چین را فرا نگرفته است، اسپوتنیک-۹ اکتبر ۲۰۲۰

۲. پرزیدنت ترامپ خبر داد: چهارمین واکسن کرونا در آمریکا به مرحله نهایی آزمایش بالینی رسید، صدای آمریکا، ۳ مهر ۱۳۹۹

۳. ترامپ کم‌اهمیت جلوه دادن ویروس کرونا را تکذیب کرد، بی‌بی سی، ۲۶ شهریور ۱۳۹۹

۴. ترامپ برای ساخت واکسن کرونا به مقام های بهداشتی آمریکا فشار می آورد، ایرنا، ۱۴ شهریور۹۹

۵. واکسن روسی کرونا دنیا را نجات می‌دهد، دنیای اقتصاد ، ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ 

۶. نظر پزشکان ایرانی درباره ادعای روس‌ها، آفتاب یزد، ۲۲ مرداد ۱۳۹۹

۷. کشف نقص در واکسن‌های ساخت روسیه و چین برای ویروس کرونا، ایران اینترنشنال، ۱۰ شهریور ۱۳۹۹

۸. گمانه زنی‌ها درباره نقص مشترک واکسن روسی-چینی کووید 1، ساعد نیوز، دوشنبه، 10 شهریور 1399

۹. ویروس کرونا در جهان: دانشمندان نسبت به تاثیر واکسن ساخت روسیه «بی‌اعتماد» هستند، رادیو فرانسه، ۱ آگوست ۲۰۲۰

 منبع: دانش و مردم شماره 2

 

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست