برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2021-01-23

شماره  1067               9 آبان ماه  1399

آدریانا سالواتیرا:

" اکنون می توانیم به انقلاب در بولیوی ادامه دهیم"

گفتگوبا آدریانا سالواتیرا- برگردان: هاتف رحمانی

  • بی تردید ما پیشرفت ژرفی کرده ایم . ما اولین کشوری هستیم که به برابری جنسی، حتی در سطح محلی در نهادهای قانون گذاری دست یافته ایم. ما در تغییرساختار تصدی زمین، با تضمین آن که نسبت عناوین کشاورزی در دست زنان از 15.6 به 46.5 درصد افزایش یافت پیشرفت زیادی کرده ایم. ما در مقرراتی که سازو کار های زنان برای محافظت در برابر خشونت خانگی و نیز خشونت سیاسی را تضمین می کند پیشرفت کرده ایم . البته، هنوز کارهای زیادی برای انجام وجود دارد.

اقتصاد ایران از نمای نزدیک (2)

از تزریق 330 میلیارد  دلار به بازار  تا افت 10 برابری ریال

فریبرز مسعودی

  • وقتی بند ناف اقتصاد ایران به دلار وصل می‌شود، دولت کسری بودجه میلیاردی و هزینه ریخت‌وپاش‌های خود را می‌خواهد از بالا بردن نرخ دلار تأمین کند، در نتیجه این اقتصاد تیول سفته‌بازان و بندبازان اقتصادی می‌شود.

نیویورک‌تایمز تحلیل کرد:

 ترامپ زیر بار نتایج انتخابات نخواهد رفت

 خطرناک‌ترین هفته تاریخ آمریکا در پیش است

  • ترامپ می‌داند که دادستان منطقه «منهتن» در حال تحقیق درباره تخلفات مالی او بوده و ممکن است به محض ترک کاخ سفید با اتهاماتی روبه‌رو شود و نتواند از دستور عفو برای خودش استفاده کند. او طعم قدرت را چشیده و نمی‌تواند دنیا را بدون خودش تصور کند. باخت او و تبدیل شدنش به اولین رئیس جمهور تک دوره‌ای آمریکا پس از نزدیک به سی سال، برایش مایه شرمساری خواهد بود.

فراخوان انجمن جهانی قلم در باره‌ی سه نویسنده‌ی عضو کانون نویسندگان ایران

  • انجمن جهانی قلم با ارائه‌ی راهکارهایی از ۱۵۰ شعبه‌ی خود در ۱۰۰ کشور جهان خواسته است برای لغو حکم‌های زندان بکتاش آبتین، رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن اقدام کنند. انجمن جهانی قلم اتهامات علیه این سه نویسنده را نقض حق آزادی بیان دانسته و با تشکیل شبکه‌ی اقدام فوری، خواهان آزادی آنها از مقامات ایرانی شده است

شانه به شانه ی سپیدار

رحمان

  • گاهی شعرهایم قد می کشند،
    مثل خودم که امشب قد می کشم؛
    شانه به شانه سپیدار،
    بالا و بالا تر می روم.
    دست دراز می کنم؛
    دستانم به سقف آسمان می رسد.

مقابله با فاجعهٔ همه‌گیری کرونا و دفاع از «اولویت‌های سلامت همگانی» را به هدفی ملّی تبدیل کنیم!

  • توسل به تعدیل‌های ساختاریِ اقتصاد نولیبرالی در سه دههٔ گذشته در جمهوری اسلامی، کشور ما را در چنبرهٔ رشد اقتصادی ناچیز، ناموزون، ناپایدار، غیرتولیدی، ناعادلانه، فسادآور، و بدون توسعهٔ اجتماعی-اقتصادی به دام انداخته است. برنامه‌ریزی کلان جمهوری اسلامی برای رشد اقتصادی بر مبنای انباشت سرمایه‌های خصوصی و شبه‌خصوصی غول‌پیکر و پُرنفوذ مالی-تجاری نامولد بوده که اکنون دوام دیکتاتوری ولایت فقیه به آنها وابسته شده است. این زنجیر باید شکسته شود.

نگاهی به انتخابات حسّاس کنونی در آمریکا

  • استراتژی و تاکتیک‌های کمونیست‌ها بسته به نتیجهٔ انتخابات تنظیم خواهد شد. مبتکر بخش عمده‌ای از بسیج و تحرّکی که تا کنون صورت گرفته است،‌ خودِ جنبش‌های توده‌یی بوده‌اند، نه حزب دموکرات. این همان شکل استقلال سیاسی است که کمونیست‌ها تلاش خواهند کرد گسترش دهند، و به مبارزهٔ مردمی بر سر برنامهٔ کار دولتِ بایدن وارد کنند.
    نتیجهٔ انتخابات سوّم نوامبر هرچه باشد، حزب کمونیست آمریکا به ایجاد اتحاد و اجتناب از فرقه‌گرایی یا تک‌رَوی ادامه خواهد داد.

به یاد رفیق جعفر علی عباسی (مظفر)که ناباورانه در غربت پر گشود و رفقایش را در اندوهی جانکاه تنها گذاشت .

نویدی سال های دور

الف.آشنا

  • سالها گذشت؛
    و هنوز رد پاهایت،
    حِیران، جا به جا مانده، در پیچ و تاب ِ
    از آن سویِ سیم های خاردار،
    تا این سوی جاده های هراس،
    بی پروا پر می گشودی،
    نویدی سالهای دور،
    نوید (1) را کجا به یادگار گذاشتی،
    و برای همیشه پر گشودی؟

نابغه فداکار: به‌مناسبت دویست‌مین سالگرد تولد

کورش تیموری فر

  • انگلس با انتخاب یک روش عمیقاً علمی تحقیق، با استفاده از داده‌های میدانی، تماس مستقیم با کارگران، مطالعه کتاب‌های تحقیقی دولتی و غیردولتی، جمع‌آوری آمار متناسب و مربوط، اثری خلق کرد که تا همین امروز اعتبار خود را حفظ کرده است: «وضعیت طبقه کارگر در انگلستان». این کتاب، فراتر از ثبت آمارها و تشریح وضعیت زندگی کارگران است.

تئوری امپریالیسم و تغییرات آن در قرن بیست و یکم-بخش دوم

شبگیر حسنی

 

  •  در بخش نخستین این مقاله، ابتدا به پیشینه­ی تاریخی معنی «امپریالیسم» پرداخته شد و سپس با نشان دادن درک لنینی از امپریالیسم، به برخی خطاهای نظری درباره­ی آن اشاره گردید. در ادامه نیز ارتباط پدیده­هایی مانند میلیتاریسم، ناسیونالیسم و نژادپرستی با امپریالیسم نشان داده شد و در پایان هم صدور سرمایه و اشکال و نتایج آن مورد بررسی قرار گرفت.

تحولات بولیوی

  • تحولات پرشتاب جهانی تقریبا تمام تحلیگران را غافلگیر می کند. خلق ها در تلاش رهایی نقش های تازه ای بر عروق تاریخ می نگارند وهر تلاشگری برای رهایی انسان ها، عدالت و آزادی ناگزیر از دنبال کردن رخ داد ها و دقت در عملکرد خلق های گوناگون جهان است که همه برای رایج کردن سکه عدالت و آزادی در حاکمیت سرمایه و بهره کشی حاکم بر جهان می کوشند. نویدنو پیرو تحولات بولیوی دو گفتگو از نامزد پیروز انتخابات را که به معمار اقتصاد بولیوی هم معروف است برای آشنایی بیشتر تقدیم خوانندگان خود می کند.

لوئیس آرسه کاتاکورا، رئیس‌جمهور جدید بولیوی:

 «ما می‌خواهیم دیکتاتوری را برای همیشه ریشه‌کن کنیم. مردم به نولیبرالیسم نه گفتند»

کودتایی برای چپاول منابع طبیعی

 گفت‌وگو با لوییس آرسی - ترجمه‌ی شادی انصاری

آناکوندای آتشی در کنار مرزهای فدراسیون روسیه

ولادیمیر کودریاوتسِف - برگردان: ا. م. شیری

 

  • در آتش «سوختن» کشورهای عضو اتحادیۀ اقتصادی آوروآسیا که با نقش آفرینی و ابتکار روسیه تشکیل گردیده است، مخصوصا توجهات را به خود جلب می کند. ناگفته نماند، که فشارهای رو به تشدید خارجی بر فدراسیون روسیه را نباید نادیده گرفت، اما همۀ مشکلات را نمی توان با فشار تهاجمی خارجی توجیه کرد. این یک اشتباه بزرگ است.

شماره  1066               2 آبان ماه  1399

بولیوی با پیش بینی های مقاومت، به جنبش برای سوسیالیسم باز می گردد

کلودیا فانتی- برگردان: هاتف رحمانی

  • دولت کودتا، چند ساعت تلاش کرد تا نتایج آرای اخذ شده را از دید مردم پنهان کند، که اضطراب عظیمی را در میان مردمی که در انتظار عصبی به سر می بردند بر انگیخت. حساب توئیتری ناظران سرخ انتخابات، چند ساعت بعد از بسته شدن حوزه های رای گیری نوشت" نا پدید شدن آرا اخذ شده غیر معمول است" و نسبت به اعلام قطع شمارش آرا از سوی دادگاه عالی انتخابات نیزشکایت کردو نوشت: " یک راهبرد بد در برابر انتخاباتی که از قبل هم مشکوک است." 

بیانیه نویسندگان برای آزادی نویسندگان زندانی:

 نویسندگان زندانی را آزاد کنید!

ما امضاکنندگان این بیانیه خواهان لغو این احکام ناعادلانه و ستمگرانه و آزادی فوری و بی قید وشرط رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین، کیوان باژن و همهی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم، و همهی شما مردم آزادیخواه را به اعتراض علیه این ظلم و تعدی و آزادیکشی فرامیخوانیم.

زبان مادری خط قرمز است، آن را پاس بداریم!

د. کامران امین آوە - برگردان: شورش شهباز

  • در کشورهای غیردمکراتیکی همچون ایران ملت حاکم براساس تز” یک دولت – یک ملت”یا”امت اسلامی” با بکارگیری شیوه‌های مختلف سعی درهمگونسازی ملت های دیگر دارد. چنین حکومت‌هایی ضمن اعمال خشونت و سرکوب فیزیکی، شکنجه‌ و کشتن و دربندکشیدن آزادیخواهان ملل دیگر، با مسخ و بی بهاکردن ارزش‌‌های معنوی آنان، به گونه‌ای آرام و پیوسته، تاریخ، فرهنگ و زبان آنها را مورد هدف قرار دادە، از نظر معنوی بی محتوا و تهی می‌نمایند.

یادِ یارِ رفته خوش باد،

بدرود با مظفرعلی عباسی!

  

  • مظفرعلی عباسی، انسانی دوست داشتنی، مهربان، فداکار، و آرزومندِ به سربلندی انسان بود. ما دوستان، رفقا و یاران او، با اندوهی ژرف، یاد او را گرامی میداریم و بدین وسیله به همه اعضای خانواده های محترم «علی عباسی»  و «سَرچَمی» و به وِیژه به فرزندانش  «نوید» و «نیما»  تسلیت می گوئیم

راه توده و دروغ های شاخدار

باقر فاطمی

  • سکوت جایز و روا نیست زیرا که این ادعای عجیب و غریب آفای علی خدایی که گویا مظفر تا آخرین روزهای حیاتش با راه توده ارتباط داشته و یکی از تامین کنندگان ثابت قدم هزینه انتشار راه توده بوده از بیخ و بن و از پایه و اساس دروغ و کذب محض است و به حیثیت سیاسی مبارزی که دیگر در میان ما نیست و امکان دفاع از خویش را ندارد، خدشه وارد می سازد.

ما بر می گردیم: اوو به بولیوی باز خواهد گشت

فاروق چودری- برگردان: هاتف رحمانی

  • درسی است که فتنه ها، دخالت ها، نایب ها و کنترا ها، پول قاتل و قدرت تبلیغاتی امپریالیستی و امپریالیسم را می توان کنار زد، می توان شکست داد. درسی است که کار پر زحمت سیاسی و سازمانی در بین توده ها راه پیروزی است. درسی است که هواداری از شعار ماجرا جویانه راه نیست. درسی است که آموزش مائو -امپریالیسم ببر کاعذی است- نباید فراموش شود.

واکاوی برخی مسایل مبرم جنبش کارگری و سندیکایی میهن ما: منافع طبقهٔ کارگر، خصوصی‌سازی‌ها، حقوق سندیکایی، نظارت کارگری، و استبداد ولایی

  • بحث پیرامون مسائل مبرم و کنونی در میان مبارزان جنبش کارگری و سندیکایی می‌تواند سازنده و راهگشا باشد. از این بحث‌های نظری سالم می‌باید استقبال کرد، به‌ویژه آنکه این گفت‌وگوها می‌تواند به‌وسیله و ابزاری برای نزدیکی و اتحاد عمل تبدیل شوند.

گنادی زیوگانف: فرار وحشی سرمایه غارت ثروت ملی است

آندری پولونین- برگردان هاتف رحمانی

  • پول با نرخ تاثیر گذاری از روسیه فرار می کند. در ژانویه- سپتامبر، فرار سرمایه به 35.5 میلیارد دلار بالغ شد. در مقایسه با همان دوره در سال 2019، آمار 65.9 درصد افزایش یافت – از 21.4 میلیارد دلار.  چنین داده هایی در ارزیابی پارلمانی از بانک روسیه از تعادل پرداخت های کشور ارائه شد.

خودنمائی در خرقه شبه علم و شبه تاریخ

علی پور صفر(کامران)

  • من در اساس اعتنائی  به الفاظ زشت و بی پایه این منتقد بی تجربه نسبت به خودم ندارم . الفاظ و عباراتی همچون موذیانه ، جعل مسائل ، دروغگوئی و آسمان ریسمان بافتن وغیره . می دانی چرا ؟  برای اینکه پیوند جهل و غرض ورزی جز وقاحت نمی زاید و بطور معمول تعصبات غیر عقلانی در امور اجتماعی ثانوی نظیر قومیت و ملیت و عشیرت و تبار و نژاد و مذهب  نیازمند چنین پیوندهائی است . 

« محمودِ "احمد محمود" هم رفت!»

او سراسر درس بود!

م. اسلامی

  • سخن از آقای محمود اعطاء دبیر زیست شناسی دبیرستان اهواز است کسی که علاوه بر آموزش جذاب زیست شناسی، انسانیت ، ادب، تفکر درست و دوستی و دوست داشتن دیگران را به ما آموخت. دوستی عمیقی که بین بیشتر دانش آموزان دبیرستانی و وی وجود داشت خود شاهد آموزه های این انسان بزرگوار می باشد.

 روند کاهنده‌ی رشد بهره‌وری کار و روند فزاینده‌ی نابرابری

 احمد سیف

  • بیش از ده سال از بحران مالی اقتصاد جهان گذشته است. با همه‌ی ادعاها اقتصاد جهان حال و روز خوشی ندارد. در کشورهای پیشرفته سرمایه‌داری نرخ رشد هم‌چنان از روند تاریخی‌اش کمتر است و در کشورهای نوظهور هم شاهد کاهش نرخ رشد هستیم. از سوی دیگر در همه‌ی جوامع هم شاهد روند نگران‌کننده ‌ی کاهش نرخ رشد بهره‌وری کار هم هستیم؛ روندی که پیش از بحران مالی اقتصاد جهان شروع شده بود. آن‌چه بر نگرانی‌ها می‌افزاید این است که روند کاهش‌یابنده ‌ی نرخ رشد بهره ‌وری کار با افزایش نابرابری درآمدی و ثروت و نیک‌بختی به‌طور کلی هم‌زمان شده است.

سوسیالیسم: شروعی بر آغاز

حاکمیت شورایی یعنی چه؟

رستم وحیداوف – برگردان: ا. م. شیری

  • در ١٧ ماه مه سال ١٩١٧ لنین فرمان تغذیۀ رایگان کودکان را تا ١۴ سالگی، فارغ از تعلق طبقاتی آنها صادر کرد. به کودکان مواد خوراکی و برگۀ ورود به غذاخوری‌های عمومی داده می‌شد. امر تغذیۀ کودکان بطور روزانه و در تمام روزهای هفته به اجرا گذاشته می‌شد (چندی پیش پوتین پیشنهاد کرد فقط دانش‌آموزان مدارس ابتدایی و فقط در روزهای درس با یک وعده غذای گرم تأمین شوند- مبلغان نیمه‌رسمی در این باره چقدر تبلیغات کردند!).

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست