5
برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-10-23

نویدنو 02/08/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • درسی است که فتنه ها، دخالت ها، نایب ها و کنترا ها، پول قاتل و قدرت تبلیغاتی امپریالیستی و امپریالیسم را می توان کنار زد، می توان شکست داد. درسی است که کار پر زحمت سیاسی و سازمانی در بین توده ها راه پیروزی است. درسی است که هواداری از شعار ماجرا جویانه راه نیست. درسی است که آموزش مائو -امپریالیسم ببر کاعذی است- نباید فراموش شود.

     

 

 

 

ما بر می گردیم: اوو به بولیوی باز خواهد گشت

فاروق چودری- برگردان: هاتف رحمانی

پیروزی بولیوی می گوید:ما باز می گردیم. ما ، مردم، با عبور از دوران ها، عقیم گذاشتن مرزها، در هم شکستن توطئه های امپراتور واز روزن باند امپریالیست های آن باز می گردیم.

به دنبال آخرین پیروزی انتخاباتی بولیوی اوو مورالس، چریک تبدیل شده به رزمنده برجسته در یک عرصه انتخاباتی بورژوایی عهد کرده است:" ما می خواهیم به بولیوی باز گردیم، تردیدی وجود ندارد."

رئیس جمهور سابق بولیوی اعلام کرد: آرزوی بزرگ من بازگشت به بولیوی و ورود به منطقه خودم است. این نیاز زمان است."

اوو عهد،واعلام کرده است، پیروزی انتخاباتی مردم بولیوی به عقیم گذاشتن کشتار های راست گرای امپریالیستی و حلقه آزار و اذیت رسیده است و عهدی را که اسپارتاکوس کرد بازتاب می دهد: ما باز خواهیم گشت، ما به صورت میلیونی باز خواهیم گشت. اوو، در اولین فرصت، پس از پیروزی گفت: "ما به میلیون ها تبدیل شده ایم ."

این مسیری است که گام های مردم، توطئه ها، کشتار، خشونت مسلحانه، وسردرگمی دانه خرده"ترقی خواهان" در میان مردم را پایمال می کند. این چیزی است که راهپیمایی خط توده تولید می کند. از این رو راهپیمایی، به جای تلاش توطئه گرانه و خودمانی شدن با فرقه راست گرای امپریالیستی، که گروهی از خرده "ترقی خواهان" با پیشرفت در کشورها عمل می کنند اعتماد بر مردم است.

اوو، تبعید شد چون راست ها با پشتیبانی امپراتور و ارتش، و جناح مسلحی از ماشین قدیمی دولت، او را سرنگون کردند و قدرت را به دست گرفتند، پس از آن که لوئیس آرسه متحد سوسیالیست او در انتخابات به تازگی برگزار شده  ریاست جمهوری در بولیوی پیروزی قاطعی کسب کرد اعلام بازگشت به بولیوی کرد. اوو روز 19 اکتبر در یک کنفرانس مطبوعاتی در بوینس آیرس صحبت می کرد. در کنگره هم پیروزی جنبش برای سوسیالیسم صدا کرد.

لوئیس آرسه نامزد جنبش برای سوسیالیسم پیروزی را هدایت کرد. این  یک پیروزی علیه امپراتوری است که ردپای آن از روز اول کودتای سازماندهی شده راست گرایان علیه اوو قابل رویت بود. پیروزی مرم بولیوی، و همه خلق ها در کشورهایی است که در مقابل امپراتوری – رئیس باندهای امپریالیستی- ایستاده اند. این یک پیروزی علیه رئیس های سازمان کشورهای امریکایی است، افرادی  در لیست حقوق بگیران امپراطوری، همان هایی که پیروزی انتخاباتی اوو را باطل کردند. آن ها جنتلمن های بورژا، جنتلمن های "دموکراسی" از اروپا ، حکم دموکراتیک مردم بولیوی- پیروزی انتخاباتی اوو- را چند ماه پیش باطل کردند. این دلالان "دموکراسی" ازاروپا به کشورهای دیگر هم "دموکراسی" می آموزند، و شاگردان را گرد هم می آورند!

رفتار کثیف و زننده جنتلمن های امپریالیست- باطل کنندگان پیروزی انتخاباتی اوو- سنگ قبر دروغ امپریالیستی و قدرت تبلیغاتی، یک رفتار جنایتکارانه تاریخی از سوی قدرت امپریالیستی – بورژوایی است. آن نمونه دیگری از قدرت منهدم کننده رفتار دموکراتیک مردم است. حتی، پس از این رفتار ضد دموکراتیک از سوی امپراتوری، گروه های شبه "ترقی خواه" در برخی  کشور ها  دوستانه ، وارد اتحاد با این جتنلمن ها می شوند،  وبه این جنتلمن ها برای رسیدن به "دموکراسی" التماس می کنند. بولیوی، از این رو به مثابه درسی تاریخی برای تمام رزمندگان با امپریالیسم، رزمندگان با سیستم بهره کشی باقی می ماند.

درسی است که فتنه ها، دخالت ها، نایب ها و کنترا ها، پول قاتل و قدرت تبلیغاتی امپریالیستی و امپریالیسم را می توان کنار زد، می توان شکست داد. درسی است که کار پر زحمت سیاسی و سازمانی در بین توده ها راه پیروزی است. درسی است که هواداری از شعار ماجرا جویانه راه نیست. درسی است که آموزش مائو -امپریالیسم ببر کاعذی است- نباید فراموش شود.

این پیروزی قدرت مردم است. (پیروزی) آن چنان قدرتمند است که جنی آنز Jeanine Áñez رئیس جمهور دولت کودتایی تحت اداره افسران نظامی، و دوست عزیز آن ها مسا Mesa، نامزد رقیب در انتخابات، باید شکست را بپذیرند، باید "اعتقاد خود به دموکراسی" را بیان کنند.

این پیروزی آلبرتو فرناندزو اندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور های آرژانتین و مکزیک را به ترتیب خوشحال کرده است. آن ها نقش بسیار حیاتی در نجات اوو مورالس از دست افسران نظامی قاتل بولیوی، پس از آن که وابستگان امپریالیسم کودتای سرنگونی اوو را به اجرا گذاشتند بازی کردند. امروز، پس از پیروزی انتخاباتی، مسیر هواپیمای اوو از بولیوی به ایمنی ممکن است شایعه به نظر بیاید. اما سفر آن هواپیما با تنش زیاد و تلاش های دیپلماتیک دولت های دوست اوو تغییر یافت. و کوبا، دوست دیگری به دست آورده است. رئیس جمهور کوبا نوشته است:" کوبا خود را شریک پیروزی لوئیس آرسه می داند. ایده ال بولیویایی ها دوباره متولد می شود.  به سلامتی رئیس بومی جنوب ما!

این پیروزی مبارزه ضد امپریالیستی مردم در امریکای لاتین و کارائیب را تقویت می کند. پیروزی نشان می دهد: مبارزه بیهوده نیست، امپریالیسم کنترل زمان را در اختیار ندارد، امپریالیسم همه چیز را ، همه نتایج را تعیین نمی کند.

اکنون، مسیر پیش رو حیاتی است. توطئه ها وجود دارند چون ماشین قدیمی دولت وجود دارد. رفقای بولیویایی راه به پیروزی بزرگتر را ترسیم خواهند کرد- ایجاد دوباره معجزه بولیویایی، رام کردن و از کار انداختن فرقه رئیس های نظامی، رسیدن به وحدت سیاسی. این ها اندکی ازچالش ها هستند. اوو در طی تصدی خود به دست آوردهای بسیاری رسید. راست گراها، از زمان اجرای کودتا، جامعه را برای محروم کردن مردم از دست آوردهایشان به خون کشیدند. همان طور که عقربه های ساعت نمی خوابد، امپریالیسم همراه با توطئه ها ، پول و قصاب هایش عمل می کند. این – امپریالیسم- چالشی برای مردم بولیوی است.

لوئیس آرسه قبلا گفت:" ما دولت همه خواهیم بود، ما تغییر را بدون نفرت جهت خواهیم داد. ما اتحاد را در کشور خود زنده خواهیم کرد، و اقتصاد را قدم به قدم بهبود خواهیم داد.

آرسه در باره اولین اقدامی که خواهد کرد نیز گفت: دادن بن های ضد گرسنگی به فقرا. برخورداران بولیویایی های ساکن در کشور که تا 16سپتامبر 2020، بالای 18 سال سن دارند، گروه های زنان، افرادی که معلول هستند خواهند بود.  

مدل اقتصادی جدیدی که دولت دنبال کردن آن را برنامه ریزی می کند تقویت مطالبات داخلی است. آرسه گفت :" این مسئله مرکزی است. برای مدل ما، تقویت مطالبه داخلی از طریق بن و انتقال مهم است. هم زمان، ما می خواهیم باز سازی تولید را آغاز کنیم ."

دولت مورد حمایت امریکا از زمان کسب قدرت به شدت به تولید ضربه زده است. آن دولت قاتل به نحو کشنده ای به سازمان هایی که مردم بولیوی به عنوان بخشی از مبارزه خود ساخته بودند ضربه زد. این سازمان ها باید تقویت شوند. حرکت ها با یک مدیریت قوی و تجربیات کسب شده از زمان کودتای مورد حمایت امپراتوری آسان تر خواهد بود.

مهم ترین درس این پیروزی انتخاباتی سیاسی است- در حوزه های مربوط  به امپریالیسم، طبقه های بهره کش، طبقه های رزمنده با امپریالیسم و بهره کشان، سازمان های مردمی، آموزش سیاسی. حوادث در برخی کشورهای امریکای لاتین که از سوی برخی پژوهشگران به عنوان  جزر و مد جارو کننده متحدان کوبا شناخته می شد به نظر می رسد فرو می نشیند.

در بولیوی کارزار های ضد انقلابی آن چنان عمر کوتاهی دارد که هرکسی کل ماجرا را در رابطه با سیاست های مردم تحلیل خواهد کرد- معادله طبقاتی، سازمان و قدرت مردم، قدرت نیروهای ارتجاعی، محدوده امپریالیسم در داخل اقتصاد و بازتاب آن در سیاست ها ایفای نقش می کند. اما ، مسئله سازمان مردم هرگز نباید کم اهمیت تلقی شود. بدون سازمان،مردم بولیوی نمی توانستند به پیروزی امروز دست یابند. و سازمان ها یک شبه بار نمی دهند، وبدون کار طولانی، تکراری، مداوم و پر زحمت، و بدون بهتر ساختن سازمان ها نسبت به سازمان هایی که امپریالیسم با دست نشاندگانش می سازد تغییر عملکردی نمی کنند. در بین درس های دیگر، مسئله سازمان یکی از پر اهمیت ترین مسائل است و سازمان ها با دلالی شعار رشد نمی کنند.

فاروق چودری نویسنده بنگلادشی از داکا  

کانتر کیورنت

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست