برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-10-07

نویدنو  14/07/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • ماه‌نامۀ ارژنگ، شماره ۱۱ مهرماه ۱۳۹۹ با آثاری از:
    ع.آبیز/ د .آخوندزاده/ ا.ح.آریان‌پور/ ا.ه.ابتهاج(سایه)/ م.اخوان‌ثالث/ م.اسدی/ ا.امینی/ خ.باقری/ م.حسینی/ پ.حیدرقزوینی/ م.خیبری‌نجوا/ ش.دُرچه‌زاده/ م.درویش/ ه.رحمانی/ ف.رییس‌دانا/ ش.ص.زاهدی/ ع.زرین‌کوب/ ب.زمانی/ آ.زیس/ ع.ا.سعیدی‌سیرجانی/ ا.شاملو/ م.ر.شفیعی‌کدکنی/ ع.صلاحی/ ا.طبری/ م.عاطف‌راد/ س.کسرایی/ ک.کِلِهِر/ ت.گیلانی/ ف.مسعودی/ ب.مطلّب‌زاده/ مهدی‌پور/ ن.میر/ ر.هاتفی/ م.هاشمی/ ع.یزدانی/ ن.یعقوبشاهی/ پ.یغمایی/ ن.یوشیج/ و دیگران...
    منتشر شد.

     

 

 

 

ارژنگ ماه نامه ادبی، هنری و اجتماعی نوید نو شماره 11 مهر ماه 99 منتشر شد

 ماه‌نامۀ ارژنگ، شماره ۱۱ مهرماه ۱۳۹۹ با آثاری از:
ع.آبیز/ د .آخوندزاده/ ا.ح.آریان‌پور/ ا.ه.ابتهاج(سایه)/ م.اخوان‌ثالث/ م.اسدی/ ا.امینی/ خ.باقری/ م.حسینی/ پ.حیدرقزوینی/ م.خیبری‌نجوا/ ش.دُرچه‌زاده/ م.درویش/ ه.رحمانی/ ف.رییس‌دانا/ ش.ص.زاهدی/ ع.زرین‌کوب/ ب.زمانی/ آ.زیس/ ع.ا.سعیدی‌سیرجانی/ ا.شاملو/ م.ر.شفیعی‌کدکنی/ ع.صلاحی/ ا.طبری/ م.عاطف‌راد/ س.کسرایی/ ک.کِلِهِر/ ت.گیلانی/ ف.مسعودی/ ب.مطلّب‌زاده/ مهدی‌پور/ ن.میر/ ر.هاتفی/ م.هاشمی/ ع.یزدانی/ ن.یعقوبشاهی/ پ.یغمایی/ ن.یوشیج/ و دیگران...
منتشر شد.

 

سَرسُخن

پاییز، پادشاهِ فصل‌ها و رنگ‌ها

با گسترشِ شیوع ویروسِ کرونا، تابستانِ مرگباری را با حدود نیم‌میلیون مبتلاء و قریب به 30 هزار قربانی سوگوارانه پشتِ سر گذاشتیم و وارد "پادشاهِ فصل‌ها، پاییز" شده‌ایم، فصلی دراز و غم‌انگیز، همراه با اضطرابِ افتادنِ برگ‌ها و صدای خِش‌خشِ آنها در زیر پای عابران. فصلی که در آن "درختانِ بلندبالا با اشکِ برگ می‌گریند؛ با اشکِ برگ وُ مرگ"(ا.ط/ ب.پ.پ/ بند6). جلوۀ دیگر پاییز امّا، زیبایی سِحرانگیزِ و رازآلودۀ درهم‌آمیزیِ رنگ‌ها و فرارسیدن "مِهرگان"، دومین جشن بزرگ ایرانیان است که آن‌را ‌فصلی زیبا، پُرشکوه و دل‌نشین می‌سازد و امیدواری به رویشِ ناگزیرِ جوانه‌ها را جان می‌بخشد. از سویی دیگر، آغازِ پاییز در میهن ما همیشه فصلِ بازگشایی مدارس، بوی دفتر و کلاسِ درس و شور و شوق دیدارِ هم‌کلاسی‌ها در روز اول مهر بوده که به دلیل شرایط کرونایی و طرح ناقص آموزش مجازی، اکنون بیش از 30 درصد دانش‌آموزان در روستاهای کشور به دلیل فقدان تجهیزات هوشمند از آن محروم‌اند. همۀ این‌ها، در کنار زندگی در زیر تازیانه‌های فقر و نداری و همزیستی ناگزیز با کرونا، البته چهرۀ متفاوتی را برای این مبارزانِ کوچکِ امروز و زنان و مردانِ بزرگِ فردای میهن در سال تحصیلی جدید رقم زده است. سناریوی مُفتضح و یک بام و دو هوای دولت چه برای کنکور و چه برای بازگشایی مدارس در سال جاری، در کنار بی‌برنامگی مزمنِ مسئولین یک‌بار دیگر اثبات کرد که سیاست‌های نئولیبرالی حاکم درهمۀ عرصه‌های اقتصاد و اشتغال و درمان و به‌‌ویژه آموزش فرزندان میهن، همگی در خدمت تامین منافع صاحبان مدارس غیرانتفاعی! (چه عنوان مسخره‌ای!) و مافیای موسسات و آموزشگاه‌های کنکور بوده و قویا مورد حمایت مجموعه دولت و نظام مستقر قرار دارند. همان قانون سرمایه و معادلۀ "ارجحیّتِ سود و منفعت سرمایه‌داران بر جان و مال تُهی‌دستان!     

پاییز و زمستان، زمانی برای مستیِ کرونا

دو فصل پاییز و زمستان امسال، به دلیل آغاز شیوع سالیانۀ ویروس آنفلوانزا در کنار ناکارآمدی سیاست‌های حاکم در مقابله با موجِ سومِ ویروس کرونا که اکنون با سرعتی بیش‌از پیش رکوردِ ابتلاء را در هفته‌های اخیر شکسته، می‌تواند جامعۀ ما را با فاجعۀ انسانی عظیم‌تری روبرو سازد. این سخن درستی است که "کسی که باد می کارد، به ناچار توفان درو خواهد کرد!" پیش‌تر گفتیم که فرامینی چون "برگزاری مراسم عزاداری محرّم به هر قیمت و درهمه جا"،  در واقع چیزی جز منطقِ سرمایه و صدای طبقۀ سرمایه‌داری تجاری زالوصفت ایران نبود که از حلقومِ روحانی بیرون آمد. همین خطاهای راهبردی مسئولین و سیاستِ عادی‌نمایی و پنهان‌کاریِ نهادینه شدۀ آنان است که هم‌اکنون کارِ پایتخت را به تعطیلی کشانده و وضعیت سایر استان‌ها هم وخیم‌تر شده است: ستاد مقابله با کرونا که اعلام کرده بود "ما دیگر مناطق زرد و نارنجی و قرمز نداریم و کلّ کشور قرمز است"، حالا آنرا "سیاه" -به رنگِ مرگ- اعلام می‌کند و سخن‌گوی شورای نظام پزشکی کشور هم زبونانه اعتراف می‌کند که "ما دورانِ طلایی مهارِ کرونا را از دست داده‌ایم!" درحال حاضر بیش از هر زمانی شاهد تناقض‌گویی و مواجهۀ نظرات مقاماتِ سیاسی با مراجع و مسئولانِ بلندپایۀ پزشکی کشور نیز هستیم: اگر چندی پیش سخنگوی ستاد مقابله با کرونا افشاء کرد که "آمارهای واقعی ابتلاء و مرگ و میر کرونا 20 برابر آمار اعلامی است"، روحانی با این دروغِ بزرگِ گوبلزی که "رعایتِ پروتکل‌های بهداشتی مردم در هفته‌های اخیر از 80درصد به 60درصد و 40درصد رسیده" (برپایۀ کدام آمار و نظرسنجی علمی ومعتبر؟)، سعی دارد رِندانه توپِ این بازی مرگبار را به زمین میلیون‌ها کارگر و زحمتکشی بیاندازد که در دشوارترین دوران تاریخ پس از انقلاب خود، نجیبانه و با تحمّلِ همه‌گونه فشارهای بی‌سابقۀ اقتصادی، "هر 5 دقیقه یک قربانی" می‌دهند! جناب دکتر نمکی، وزیر بهداشت و درمان دولت هم که از ابتدای شیوع ویروس کرونا نشان می‌داد نظرات علمی‌تری نسبت به دیگران در کابینه دارد، همان بخش جزیی از بودجه یک میلیار دلاری را که از صندوق توسعه ملی دریافت کرده بود، به کیسۀ خلیفه باز‌گرداند تا کادرِ فداکارِ درمانی کشور شامل پرستاران و پزشکان و پرسنل خدماتی که به اذعانِ خودش "حدود 8 ماه است حقوقی دریافت نکرده‌اند!"، هم‌چنان به نانِ شب محتاج باشند.  وزیرِ بی‌نمکِ دولت روحانی که حالا می‌گوید "مسئول شدنِ من از اول اشتباه بود!"؛ در شرایطی که پرسنل بیش از 100 بیمارستان پایتخت درگیر پذیرش بیماران مبتلاء به ویروس کرونا شده و هم‌پای دیگر اقشار و طبقات زحمتکش میهن قربانی می‌دهند، با حالتِ قهر و این اعتراض که "چرا فقط بخش ناچیزی حدود 30درصد بودجه مصوّب به حساب وزارتخانه  واریزشده؟"، به جای پافشاری و با تصمیمی ناشیانه، همان بخش ناچیز را با ژست ایثارگران دوران "دفاع مقدس" از کیسۀ خلیفه بخشید و چه امرِی حیاتی‌تر از نجات جان هم‌میهنان که در اثر بی‌کفایتی مسئولین به شکلی دراماتیک در معرض خطر است؟؟؟  

پُرواضح است که ادّعای تورّم‌افزا بودن تزریقِ نقدینگی مزبور به اقتصاد جامعه دروغ و فریبی بیش نیست زیراکه اولا با وجود نقدینگی بسیار بالای کشور که علت‌العللِ تورم است، رسیدن نرخ دلار به مرز 30 هزارتومان و سکه به 15 میلیون تومان و سقوط آزادِ ارزش پولِ ملی و تورّم افسارگسیخته فعلی را نمی‌توان و نباید تنها به گردن تحریم‌ها و فشارهای "شیطان بزرگ" گذاشت و چشم بر بی‌کفایتی و فساد و ناکارآمدی مسئولین که هر روز اخبارش به رسانه‌ها درز می‌کند فروبست؛ و ثانیا، جناب وزیران اقتصاد و بهداشت می‌توانستند بودجه مصوّب را به صورت تدریجی (مثلا درهر مرحله50 میلیون دلار) وارد چرخۀ پولی کنند وبه مصرف برسانند تا تاثیر محسوسی در افزایش نرخ تورّم و تغییر شاخص‌های اقتصادی نداشته باشد.  

اقتصاد در کُما، آزادی‌خواهان در فشار

در اثر تلاطم در بازارهای ارز و سکه و کالا و خدمات و مسکن و کاهش مداوم ارزش پول کشور در ماه‌های اخیر، آمارهای رسمی حکایت از آن دارد که درحال حاضر دستمزدِ ماهیانۀ ناچیز کارگران و معلمان و بازنشستگان به دشواری کفاف 30 درصد از هزینه‌های معیشت و زندگی آن‌ها را می‌دهد. دولت در بازار بورس نیز که مدتی توانست با دستکاری قیمت‌ها و و ایجاد حبابِ قیمتی مردم را تشویق به سرمایه‌‌گذاری کند و بسیاری را خانه‌خراب کند، این‌بار قصد دارد با توجیه "شاخص‌سازی" و "تقویتِ بورس" به صندوق ذخیره ارزی دست‌بُرد بزند. تکرار همان روشی که در سال‌های پیش برای "تقویت" خودروسازان دولتی و سپس صندوق‌های مالی و اعتباری به جای حل مشکلات مردم، به فساد و رانت بیشتر دامن زده و خواهد زد.

در زمینۀ فضای سیاسی جامعه در پی سرکوب و کشتار خونین معترضان خیزش آبان98، متاسفانه هم‌چنان شاهد فشار و پیگرد و جلب فعالین صنفی و سیاسی و اجرای احکام زندان و اعدام زندانیان در شرایط کرونایی هستیم: از اعدام ناجوانمرادانه و فراقضایی پهلوان "نوید افکاری" که جامعه را در بُهت و اندوهی عمیق فرو بُرد و لیست بلندبالای جوانانی که در صف اعدام قرار دارند، تا فشار به زندانیان سیاسی- عقیدتی نظیر نسرین ستوده، نرگس محمدی، محمد نوریزاد و ادامۀ حصرِ 11 سالۀ رهبران جنبش سبز؛ واز اجرای حکم زندان کیوان صمیمی و سه عضو فرهیختۀ کانون نویسندگان ایران تا خطّ و نشان‌کشیدن داعش‌گونه برای بانوانِ "بدحجاب" در روزهای اخیر به موازات فشارهای کمرشکن و بی‌سابقۀ اقتصادی؛ همه و همه، "غُبارِ غَمِ" سنگینی را بر چهرۀ میلیون‌ها کارگر و کشاورز و معلم و دانشجو... و زحمتکشان شهرها و روستاهای میهن ما نشانده است امّا به تعبیر زیبای آناتول فرانس: "کاکتوس‌ها نمی‌میرند، از درون می‌گندند! تیغ، نشانِ زنده‌بودن نیست، همان‌گونه که سرنیزۀ دیکتاتور نمادِ جاودانگی‌اش نیست"!‏

با همه این احوالِ ناخوشِ جامعه، هم‌چنان امیدواریم که در سایۀ رزمِ متّحد و آگاهانۀ مردم ایران برای ایجاد تغییراتی ژرف، عادلانه و دمکراتیک در کلیۀ ارکان و شئوناتِ جامعه، هرچه زودتر "غُبارِ غَم برَوَد وُ حالْ خُوش شود!"

                                                                               شورای دبیران ماه‌نامۀ ارژنگ/ مهرگان 1399

برای دریافت فایل کلیک کنید

تارنگاشت ارژنگ برای دریافت تمام شماره ها :
https://mahnameh-arzhang.com/

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست