نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2014-07-04

نویدنو  12/04/1393 

 

 

از تجربه مردم شوروی در مبارزه بافاشیسم بیاموزیم !

 م . چابکی

 آلمان فاشیست 22 ژوئن 1941 یعنی 73 سال پیش  بدون اعلان قبلی , به اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی حمله کرد . کیف، مینسک، اودسا، سواستوپـُل و دیگر شهرها و روستاها  هدف بمباران  قرار گرفت .   جنگ تقریبا چهار سال به طول انجامید و خونبار ترین حوادث تاریخی در جهان به وقوع پیوست .

از ژوئیه تا نوامبر سال 1941بیش از 10 میلیون نفر و 1360 کارخانه بزرگ به مشرق کشور منتقل شدند. تقریبا تمام دستگاه های ماشینی , قسمت اعظم تجهیزات برقی از بخش های داخل جبهه بخارج حمل شد. کمیته دفاع جدول دقیق بکار انداختن موسسات منتقل شده را تصویب نمود . نمایندگان این کمیته به سازمان های حزبی , دولتی و اقتصادی محلی در انجام این کار یاری می کردند. مسائل استقرار کارخانه های منتقل شده درمحل ,نصب ماشین آلات تامین کارخانه های جدید از لحاظ نیروی کار و مواد , منزل دادن به کارگرانی که آمده بودند ....کار در تمام مدت شبانه روزی ادامه داشت . کارگران , مهندسان , تکنیسین ها قهرمانی بی مانندی از خود نشان داده  وتا سیزده – چهارده ساعت واغلب زیر باران و در میان بوران کار می کردند .

پیش بینی احتمال حمله  :

در قطعنامه‌ای که روز ۱۹ دسامبر ۱۹۲۷ در پانزدهمین کنگره‌ی حزب کمونیست شوروی تصویب شد، آمده‌است:«باید احتمال حمله‌ی نظامی به شوروی را در نظر گرفت.» این تنها یک مصوبه‌ی بی‌سرانجام برای کتاب‌های تاریخ نبود و دولت شوروی برای آن یک برنامه‌ریزی دقیق کرد به طوری که ۱۵۲۳ کارخانه که سال ۱۹۴۱ با تهدید آلمان هیتلری روبه‌رو بودند به شرق کوه‌های اورال منتقل گشتند. استالین در سال ۱۹۳۷ تصمیم گرفت تا صفوف حزب را پاکسازی و تصفیه کنند. گوبلز در سال ۱۹۴۳ گفت:«ما گمان می‌کردیم که استالین با این کار ارتش سرخ را نابود می‌کند، اما عکس این قضیه اتفاق افتاد. بلشویسم قادر شده‌است تا تمام نیرویش را علیه دشمن خود به کار گیرد.» در ژوئن ۱۹۴۱ بود که حزب کمونیست شوروی ۹۵ هزار تن را بسیج کرد، در ۱۹۴۳ این حزب ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن عضو داشت و تقریباً همین تعداد در سازمان جوانان بودند که در جبهه‌ها فعالیت داشتند. حزب کمونیست در مناطق اشغالی هم نیروهای پارتیزان را سازماندهی کرد. تعداد پارتیزان‌ها یک میلیون نفر بود که در ۱۰۰۰ واحد مخفی متشکل شده بودند. یک آمریکایی به نام اورل هاریمان در کتابی که سال ۱۹۷۵ به نام فرستاده ویژه منتشر نمود، نوشت:«استالین از روزولت اطلاعات بیش‌تری داشت،‌ از چرچیل واقع‌گراتر بود و از جنبه‌های مختلفی بهترین فرمانده جنگی بود.»

19 اکتبر کمیته دولتی دفاع در پایتخت حالت اضطراری اعلام نمود واز تمام زحمتکشان خواست که با تمام امکانات  به ارتش سرخ کمک کنند . اراده مردم شوروی دراین جمله خلاصه می شد : مسکو را تسلیم نکنیم !

تجاوز آلمان فاشیست زندگی صلح آمیز مردم را برهم زد . حزب کمونیست خطربزرگ و وحشتنا کی را که کشور دچار آن شده بود باطلاع مردم رساند وآنانرا بدفاع از میهن وبه ضرورت حفظ  جان ومال خانه و کاشانه برای مبارزه با تجاوزگران فاشیست بسیج نمود . درآغاز هدف متوقف ساختن اقدامات دشمن وندادن امکان ضربه غافلگیرانه و پیشروی به عمق کشور بود.

رهبری حزب  کمونیست پس ازآنکه دشمن را متوقف ساخت و ذخایر عظیم انسانی و تجهیزات اقتصادی کشور بسیج شد مساعدت خلق را در جهت طرد اشغالگران هیتلری از خاک شوروی  سازمان داد. قهرمانی های جمعی مردم شوروی که در باره اش کتاب ها  نگاشته شده و صحنه های جان خراش  فیلم های مستند تهیه شده است ، به ویژه مهارت جنگی سپاهیان ارتش سرخ مقاومت دشمن را درهم شکست و رایشتاگ را محاصره نمود،  بطوریکه 30 آوریل بسیاری از سپاهیان شوروی به داخل بنای رایشتا گ راه یافته و بر پنجره ها , و ستون ها ی آن پرچم های سرخ برافراشتند. سپیده دم روز اول ماه مه دیگر پرچم پیروزی بر فراز رایشتاگ در اهتزاز بود . این پرچم را " م . ا . یگوروف "و " م . و . کانتاری" سربازان دلیر دسته اکتشافی نصب کرده بودند.

نتیجه جنگ با آلمان نازی در چهار سالی که با درد وغم، اندوه وفلاکت سپری شد ، قریب به ۲۷ میلیون از مردم شوروی را به کام مرگ کشاند .

 نویسنده آمریکایی ارنست همینگوی پس از پیروزی شوروی بر آلمان هیتلری در جنگ جهانی دوم نوشت: «هر انسانی که آزادی را دوست دارد بیش از طول عمرش به ارتش سرخ و شوروی سپاسگزار و بدهکار است.»

در آن روزها فاشیسم شکست خورد , ولی امروز با شاخ و د می دیگر با رهبری ایالات متحده آمریکا در مکانی متفاوت سبز شده است . بگفته آکادمیسین های تاریخ روسیه:  " امر، فاشیسم یک پدیده جهانی است که در بسیاری از کشورها ریشه دوانیده و حوادث امروزی اوکراین نیز تأئیدی است بر این مدعا. فاشیسم قرن بیستم پاسخ سرمایه داری جهانی به ندای تاریخی سوسیالیسم بود و آلمان هم فقط میدان آزمایش ایدئولوژی جدید بود."

زوگانف رهبرحزب کمونیست فدراسیون روسیه درمیزگرد بین المللی اخیر در پاریس، شرایط امروز جهان را بحرانی توصیف کرد و افزود که در حال حاضر افراد و جریاناتی در راستای شعله ور کردن جنگ های تازه ای قدم برمی دارند
زوگانف یاد آور شد، که در طی ۲۰۰ سال تاریخ سرمایه داری، ۱۲ بحران سیستماتیک درآن بوقوع پیوسته است، که دو بحران اخیر آن منجر به دو جنگ جهانی شده است. به طور کلی، بشریت ٣ راه برون رفت از بحران می شناسد: جنگ, استبداد , و انقلاب. جهانیان هم اقتصاد نوین روزولت را دیده اند و هم نظاره گر نظم نوین جهانی هیتلر بوده اند، اما در این میان درخشان ترین دستاوردها ازآن عصر سوسیالیزم و انقلاب اکتبر بود

ولادیمیرپوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه در مراسم 69 امین سالروز پیروزی برفاشیسم گفت " پدران و پدر بزرگان با جان بازی در راه میهن یادگاری را بر جای گذاشتند که به ما اعتماد به نفس می دهد و ما با تکیه بر میراث آنان خواهیم توانست در جهان به جایگاه خاص و ویژه کشور خود دست یابیم ". درمبارزه با فاشیسم اتحاد شوروی نه تنها پیروز مند کشور پهناور خود بود بلکه جهان را از پنجه خونین هیتلری رهانید  . 

امروزه فاشیست های تازه به دوران رسیده اوکراین سربر کشیده اندو تلاش دارند تا با نیروی نطامی، با تانک و توپ و بمباران هوایی و بکار گیری مواد شمیایی برای شهروندان معترض ومقاوم شرق و جنوب شرقی کشورشان حا کمیت خویش را تحمیل کنند . « نقشه صلح» پطر پوروشنکو، رئیس جمهور اوکراین مانع از ادامه عملیات جنگی نشد. در شرق – وجنوب کشور ,دونتسک ولوهانسک مثل سابق صدای تیراندازی شنیده می شود. جنگ هم وطن ,کشتارها , فرار زنان , کودکان و سالخوردگان .... دیده می شود. در این نقشه هیج صحبتی از اصل مطلب - دعوت به گفتگو واصلاح  اتهامات دروغین " مبارزه با تروریسم " دیده نمی شود. نیروهای منظم ارتش اوکراین و یا باصطلاح « تشکیلات مسلح» به کشتار ادامه می دهند.« نقشه صلح »فقط واژه هایی برروی کاغذ باقی مانده اند . سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در این باره گفت: بخش اعظم این « نقشه» به اولتیماتوم شبیه است - یعنی تمام کسانی که مخالف مقامات کنونی و چگونگی به قدرت رسیدن آنها هستند فقط چند روز وقت دارند تا سلاح های خود را به زمین بگذارند. در غیر اینصورت یا باید کلا اوکراین را ترک کنند و یا آنها خواهند دید که اگر مرتکب جنایت سنگینی نشده اند مورد عفو قرار خواهند گرفت.

 در نتیجه : پطر پورو شنکو رئیس جمهوراوکراین از تاریخ  درس لازم را نگرفت .و تجربه شکست اجداد فاشیستی که  معیار ارزشمندی برای بشریت بجا  گذاشت را به فراموشی سپرد, که این فراموشی به ادامه حاکمیت وی مطمئنا کمک نخواهد کرد .

م . چابکی  26/ 06 /2014

منبع قابل استفاده تاریخ حزب کمونیست اتحاد شوروی از انتشارات حزب توده ایران سال 1358

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: