نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

2014-04-21

نویدنو  01/02/1393 

 

 

این هم نگاهی متفاوت به مسئله اکرایین از نگاه گلوب اند میل ، البته قبل از نشست ژنو بین روسیه ، اکرایین ، امریکا واتحادیه اروپا

مهرگان

پیروزی طرف داران روسیه به جدایی طلبی ها شتاب می بخشد

مارک ماکیننون –برگردان : مهرگان

اسلاویانسک ، اکرایین ، 16 آوریل

 

مردی پوشیده در رخ دیس (ماسک ) نشسته بر بالای  یک زره پوش نفر بر تصرف شده ، توضیح ساده ای برای آن چه روز چهارشنبه اینجا رخ داد دارد : دولت کیف ارتش خودرا برای ریشه کن کردن رزمنده های هوادار روسیه که کنترل شهرکارخانه ای در جنوب شرق اکرایین را در اختیار داشتند اعزام کرد. اما مردم این منطقه سربازها را وادار کردند سوار خودروهایشان شوند وبه خانه برگردند. 

مرد پوشیده در رخ دیس از زره پوش نفر بر اکرایینی شماره 847 ، که اکنون پرچم سفید ، آبی ، و قرمز روسیه ونیز پرچم سیاه ، آبی وقرمز دونتسک که اخیرا جمهوری خلق اعلام شده را در هوا می چرخاند به پایین جست می زند ومی گوید " دولت ارتش را برای کشتن مردم فرستاد ، اما سربازها امتناع کردند. که به معنی اشتباه دولت بود ."  

زره پوش نفر بربخشی از ستون زره پوش – سه تانک سبک و سه نفر بر– بود که رزمنده های طرف دار روسیه پس از آن که حدود 50سرباز اکرایینی ظاهرا از اجرای  دستور درهم کوبیدن جدایی طلب های مورد حمایت مسکو، که کنترل جنوب منطقه دونتسک را در اختیار داشتند ، خود داری کردند ، به تصرف در آوردند. خودرو ها چهارشنبه شب در موضع دفاعی در اطراف ساختمان دولت محلی در اسلاویانسک پارک شده بودند.

گمان می رفت تلاش ارتش اکرایین برای باز پس گیری اسلاویانسک وکرماتورسک در همسایگی آن ، آغاز پایان دادن به قیام طرف داران روسیه در این منطقه تولید ذغال سنگ آشیانه گرفته در برابر مرز روسیه را مشخص کند. در عوض ، تلاش مصیبت آمیز برای حفظ اینجا  ضعف دولت اکرایین را بیش از همیشه عریان کرد . الکساندر تورچینوف رئیس جمهور موقت باید از وفاداری نیروهای امنیتی خود هم اطمینان پیدا کند.

عقب نشینی همچنین به رزمنده های هودار روسیه شتاب  - وتجهیزات -  جدید و برای سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ، سندهای تازه ای در عرصه برای استفاده در گفتگوهای چهار جانبه در باره بحران اکرایین، که برگذاری آن برای چهارشنبه در ژنو برنامه ریزی شده است فراهم می آورد. از زمان قیام فوریه که دولت ویکتور یاناکویچ  متمایل به کرملین را بر انداخت ،مسکو استدلال می کرده است که برای تضمین حقوق روس زبان ها در شرق وجنوب کشور اکرایین باید بعنوان فدراسیون آزادی مانند بوسنی – هرزگوین ، باز تاسیس گردد.  

اکنون برای کیف به دست آوردن کنترل این منطقه بدون دادن چنین امتیازها ، یا  دست یازی به عملیات نظامی بزرگتر که درگیری در خون ریزی عمده ای قطعی به نظر می رسد – جنگی که می تواند به خوبی به ارتش انباشته روسیه  درست  در فاصله یک ساعت رانندگی درآن سوی مرز مشترک کشیده شود - غیر ممکن است .  ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هشدار داده است که اگر فکر کند جمعیت روس زبان آن جا تحت تهدید هستند می تواند سرباز ها را به داخل اکرایین اعزام کند.

به درخواست عضو های دلواپس اروپای شرقی – به ویژه لهستان و کشورهای بالتیک استونی ، لاتویا و لتونیا- اتحاد ناتو روز چهارشنبه اعلام کرد که مایل است نیروهایش را در نزدیکی مرز روسیه مستقر سازد .

دبیر کل ناتو ژنرال اندرس فوگ راسموس پس از همایشی در بروکسل اعلام کرد " امروز ، ما بر بسته  اقدام های نظامی بیشتر برای تقویت دفاع جمعی خود و نشان دادن قدرت همبستگی اتحاد موافقت کردیم . ما هواپیما های بیشتری در هوا ، کشتی های بیشتری در آب ، و آمادگی بیشتری در زمین خواهیم داشت ." 

روز چهارشنبه عقب نشینی های دیگری برای دولت اکرایین وجود داشت . ستون دوم نفربرها توسط اعتراض کننده های هوادار روسیه نزدیک کاراماتورسک محاصره شد ، وپس از خلع سلاح سربازهای اکرایینی تنها اجازه داده شد به پایگاه های خود باز گردند. گروه دیگری از اعتراض کننده ها یورش اوردند وساختمام شورای شهر در پایتخت منطقه ای دونتسک ، که دفتر های دولت منطقه ای پیش از این توسط رزمنده های طرف دار روسیه اشغال شده بود ، را تصرف کردند.

ایتار تاس خبرگزاری دولتی روسیه گزارش کرد که اعتراض کننده ها پرچم جمهوری خلق دونتسک را در دو شهر دیگر، نوازوسک و کراسنوارمیسک به اهتزاز در آوردند و تعداد شهرهایی را که هوادارهای روسیه ، حداقل چند ساختمان  از آن را در اختیار دارند به 12 رساندند. 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi       بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: