نویدنو:21/06/1390  

 

 نویدنو  21/06/1390

 

 

مقاله حزب کمونیست امریکا در باره حمله های ضد کمونیستی در جمهوری اسلواکی 

 وحشیگری ضد کمونیستی دولت اسلواکی

امیل شپرز- برگردان  : آرش

 

 دولت جمهوری اسلواکی ، ائتلافی از چهار حزب دست راستی ( به رهبری ایوتا رایچوا نخست وزیر از حزب اتحاد دموکرات مسیحی اسلواکی) قانون بی رحمانه ای را تصویب کرده است که می تواند عضو های حزب کمونیست وسایر چپ گرا ها را به دلیل باورها وبیان تا سه سال به زندان محکوم نماید .

 قانون می تواند هر ترویج ، یا اعتراف به همدمی با کمونیسم ، ونیز انکار جنایت های دولت سوسیالیستی پیشین چکسلواکی سابق را ممنوع نماید. این قانون برابر کردن حمایت از کمونیسم با حمایت از نازیسم را دنبال می کند. آن قانون بر اساس زمان بندی از اول سپتامبر به اجرا گذاشته می شود ، اگر چه چالش های قانونی در حال انجام واعتراض ها برنامه ریزی می شوند. علاوه بر حزب کمونیست اسلواکی ، سایرجریان های دموکراتیک کشور این قانون را محکوم می کنند.   

 این اولین تلاش نیروهای راست اسلواکی برای مشروعیت بخشیدن به فاشیسم از طریق حمله به کمونیست ها نیست . یک قانون تصویب شده در سال 2006 مخالف های دولت کمونیستی پیشین را شایسته کمک های مالی ویژه دولت می سازد و رفتارهای ضد کمونیستی قبل از 6اکتبر 1944را شامل می شود .

 الکساندر رهاک ، استاد بازنشسته در دانشگاه براتیسلاوا ، توضیح می دهد که چرا این قانون آزارنده است . پس از موافقت نامه مونیخ در سال 1938، هیتلربوهمیا وموراویا ( بخش چک از چکسلواکی) را مستقیما مورد حمله قرار داد ودولتی دست نشانده بنا کرد .  نازی ها فرار از اسلواکی را نیز تحریک  می کردند، که  به حاکمیت روحانی فاشیست ، مونسیگنور جوزف تیسو به پیوندند ، که به متحد کلیدی هیتلر تبدیل شد و با تسهیل تبعید یهودیان اسلواکی در هلوکاست مشارکت کرد . 

 در سال 1944، کمونیست ها ، افراد نظامی اسلواکی وسایرین  قیام ملی علیه اشغال آلمان  ودولت همدست گرای تیسو را سازمان دهی کردند. 

 در ششم اکتبر همان سال ، سربازان چکسلواکی وشوروی برای درهم شکستن گذرگاه دوکلا در کوه های کاراپتیان برای آن که از طریق لهستان برای وصل شدن به قیام ملی اسلواکی وشکست نازی ها وهمدستان اسلواکیایی آنها به اسلواکی داخل شوند تلاش کردند. شوربختانه تلاش با شکست مواجه شد ، وقیام با کشته های بسیار درهم شکست .

 به همین دلیل ، مخالف های قانون 2006شکایت می کنند که افرادی که به صورت بنیادی در سمت هواداران نازی در راستای پایان جنگ دوم جهانی بودند ، حتی شاید تیسو ( که پس از جنگ به دار آویخته شد ) می توانند تبرئه شده وحتی جایزه هایی هم به آنها داده شود.

 قانون ضد کمونیستی جدید در جمهوری اسلواکی یکی از تلاش های متعدد این چنینی در کشورهای بلوک سوسیالیستی پیشین ، از جمله جمهوری چک ، لهستان ، ومجارستان است ، که سیاست مداران دست راستی قدرت را به دست گرفته اند.  در هر کشور ، اشتیاق حمله به کمونیست ها ناشی از یک نیاز برای پرت کردن حواس از سیاست های ورشکسته حاکمان جاری است . جمهوری اسلواکی مثال خوبی در همین رابطه است : دولت دست راستی در حال اجرایی کردن یک برنامه ریاضت اقتصادی به ویژه شدید است .

فدراسیون جهانی جوانان دموکرات بیانیه ای در باره قانون ضد کمونیستی اسلواکی منتشر نمود که این امر را خلاصه کرد: 

 " آگاه باشید که سامانه (سیستم) جاری قادر به تامین رفاه ، عدالت ودموکراسی برای مردم اسلواکی همان گونه که در دوران اوایل دهه نود قول داده شده بود نیست ، طبقه های حاکم به تعقیب وحذف تمام نیروهایی که ، به شیوه ای سازمان یافته ، می توانند در برابر انهدام حقوق اجتماعی ، سیاسی ودموکراتیک که زنده کردن سرمایه داری آن را ...در این شرایط ناگزیر کرده است  مبارزه نمایند نیاز دارد ، ما همبستگی خودرا با تمام تشکیلات دموکراتیک در اسلواکی ، به ویژه با رفقای خود اتحادیه جوانان سوسیالیست اسلواکی اعلام می کنیم."

 ازافراد ترقی خواه همه جا خواسته می شود صدای خود را در اعتراض به این اقدام های ضد کمونیستی بر افرازند

سرچشمه : پلتیکال افیرز

اعتراض حزب کمونیست یونان

علیه اقدام های کمونیست ستیز در اسلواکی

ما حمله کمونیست ستیزانه در اسلواکی را

به شدت محکوم می کنیم

نامه اعتراضی حزب کمونیست اسرائیل

به سفارت اسلواکی در تل آویو

فراخوان گروه کارهمایش جهانی حزب های کمونیست وکارگری

، به پیکار فوری علیه اقدام های ضد کمونیستی در اسلواکی

سرمایه وپیروان آن هنو ز بیشتر وبیشتر نگرانند!

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter