نویدنو:6/08/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

ایران در مهر ماه

سیامک طاهری

 

اقتصادی

تورم درمهرماه همچون ماه های پیشین نفس گیر بود تورم در مقایسه با سال پیشین نزدیک به 30 درصد اعلام شد. ودر کنار آن تلاش نیروهای طبقاتی گوناگون برای یافتن موقعیت بهتر وانداختن بار تورم بر دوش نیروهای ضعیف تر اجتماعی خود نمایی کرد دراین رابطه بنا به نوشته سایت بازتاب آیت الله مکارم شیرازی هم با اشاره به  مشکلاتي نظير بيکاري، گراني و تورم گفت: مشکلات اقتصادي، قابليت بالايي در تبديل شدن به مسايل سياسي و اجتماعي دارند که حل آن از توان يک نفر خارج است و همه بايد در جهت حل آن با يکديگر همکاري کنند.

مكارم شيرازي تاكيد كرد: اگر مشكلات اقتصادي در كشور وجود داشته باشد، آسيب‌هاي اجتماعي و ناهنجاري در جامعه گسترش پيدا خواهد كرد. هنوزدیری از این سخنان نگذشته بود که  با اعلام اجرایی شدن طرح مالیات برارزش افزوده ،طلا فروشان اصفهان دست به اعتصاب زدندوبدنبال آن طلافروشان مشهد؛تبریزوتهران باآنان همراهی کردند.درابتدا فقط روزنامه کارگزاران وخبرگزاری ایلنا این اخبار را منتشرکردند اما با بالا گرفتن کار، انتشار این اخبار همگانی شد.روزنامه کارگزاران نوشته است که سه شنبه، ۳هزار بازاری مقابل استانداری اصفهان تجمع کردند اما پس از مدت کوتاهی کانون تجمع خود را به مالیات بر ارزش افزوده ؛تمامی زنجیره تولید کالا وخدمات را در بر می گیرد ودرهر مرحله به نسبت ارزش افزوده ایجاد شده مالیات جداگانه ای دريافت می شود. اين روش جايگزين ماليات بر توليد و فروش می شود که ماليات آن به جای محصول نهايی در مراحل مختلف محاسبه و دريافت می شود.

به عقیده کارشناسان، ماليات بر ارزش افزوده می تواند به عادلانه شدن پرداخت ماليات ها کمک کرده و از ماليات مضاعفی که معمولا در روش های ديگر به مصرف کننده نهايی تحميل می شود،جلوگیری کند اما باید توجه داشت اگر ساز وکارهای مناسب برای این کار در نظر گرفته نشود این امر می تواند منجر به تورم بیشتر شود سایت بازتاب در نوشتاری به نام "لابی ثروت پیروز شد" در این باره نوشت:

"در پي برخي اقدامات شتابزده دولت نهم، اين بار بدون زمينه‌سازي و فراهم‌آوري ملزومات از يک سو و اطلاع‌رساني نکردن و انجام ندادن هماهنگي‌هاي لازم در اجراي اين طرح و آگاه ساختن فروشندگان و خريداران، روش ماليات بر ارزش افزوده از اول مهر ماه سال جاري، جانشين روش ماليات بر درآمد شد. هر چند از سوي آگاهان پيش‌بيني شده بود كه براي اجراي اين روش كه باعث شفافيت در درآمدهاي فعالان اقتصادي مي‌شود، با مخالفت‌هاي شديد و دامنه‌دار از سوي برخي افراد كه هر ساله از پرداخت ماليات واقعي سر باز مي‌زنند، روبه‌رو خواهد شد؛ امري كه به همراه فراهم نشدن مقدمات لازم آن پيش از اين نيز باعث معطل ماندن اين روش اخذ ماليات به مدت نوزده سال شده بوداما با تصويب اين قانون، گمان مي‌رفت كه لابي قدرت و ثروت نتواند مانع اجرايي شدن اين قانون شود كه متأسفانه به علت كارهاي عجولانه و غير كارشناسي توسط برخي مديران، دريافت ماليات بر ارزش افزوده  به سه ماه ديگر موكول شد. اين امر، علاوه بر آن كه از ضعف تصميم‌گيري آگاهانه در بدنه اقتصادي دولت حكايت دارد، بيانگر ضعف دورانديشي در رويا‌رويي با مشكلات احتمالي امنيتي نيز هست، به گونه‌اي كه با عقب ‌نشيني دولت از خواسته بحق مردم در برابر عده‌اي ارباب ثروت، اين شايبه پيش مي‌آيد كه دولت در برابر هياهوها و اعتراضات، از اين پس كوتاه مي‌آيد که درآينده پيامدهاي نامناسب و ناخوشايندي را براي دولت رقم خواهد زد (تاکید از نویسنده)هرچند بايد گفت كه لابي ثروت با تعليق سه ماهه قانون ماليات بر ارزش افزوده، به روشي جديد، ". متأسفانه اين بار هم لابي ثروت با تعليق سه ماهه قانون ماليات بر ارزش افزوده،  نفوذ خود را آشكارا به رخ همگان مي‌كشد."

اما مسائله به همین جا خاتمه نیافت .مسولان اعلام کردند که این قانون فعلا برای بازاریان اجرا نمی شود ولی صنعت گران باید آنرا بپردازند یعنی بدترین تصمیم ممکنه اتخاذ شد. یکی از راه های برون رفت اقتصاد ایران از وضعیت فاجعه بار کنونی دادن امتیاز به تولیدگران ومحدود کردن واسطه ها وتجار است.امروزه بخش عمده وام های بانکی نصیب بازاریان می شود وعلی رغم بوق وکرناهایی که در مورد کمک به صنعت می شود هنوز سهم شیر در این رابطه از آن بازاریان است.

 به این ترتیب با کوتاه آمدن دولت در مقابل سرمایه داران صاحبان مشاغل پر درآمد قدرت خودرا بار دیگر به رخ کشاندند تانشان دهند که میزان انعطاف هر حکومت در برابر هرکدام از نیروهای اجتماعی از جمله نشانه های وابستگی آنان به این یا آن طبقه اجتماعی است.در شرایطی که با کارگران ایران برای ابتدایی ترین خواست هایشان به شدید ترین شکل ممکن برخورد می شود دولت در مقابل سرمایه داران به این سادگی کوتاه می آید.

آقای عرب مازیار رییس امور مالیاتی در مصاحبه ای با روزنامه دنیای اقتصاد از جمله می گوید" زمان بر رسی ؛برخی فعالان اقتصادی می گفتند این فانون به ضرر ماست .مجلس نیز می گفت کدام ماده آن ضد تولید است ؛بگویید ما آن را حذف می کنیم."

 قانون مالیات ارزش افزوده در واقع تشکیل شده است از 5/1درصد مالیات تجمیع عوارض و5/1درصد عوارض شهرداری که ایندو در گذشته به صورت جداگانه دریافت می شد ولی در قانون جدید یکجا دریافت می شود ولی در قانون قدیم ؛تولید کنندگان مواد اولیه وشیمیایی ؛ومواد غذایی از پرداخت 5/1درصد تجمیع عوارض معاف بودند .به همین دلیل این قانون ضد تولید است. چگونه ممکن است که حتی یک کارشناس در میان دولتمردان ونمایندگان مجلس چنین مساله ساده ای را متوجه نباشد.وقتی حکومتی با مردم خود از بالا برخورد می کند وهر گونه تشکلی را به بهانه های گوناگون از میان می برد زمانی که نیاز به مشاوره پیدا می کند کسی را برای اینکار نمی یابد .

پرداخت 100میلیون تومان به نمایندگان مجلس از جمله مسائل پر بازتاب در شهریور ماه بوددراین مورد امام جمعه خرمشهر گفت دریافت 100میلیون نمایندگان باروح صرفه جویی گر نظام اسلامی سازگار نیست وی با انتقاد شدید از هیئت رئیسه مجلس گفت "اعطای این مقدار پول تحت عناوینی مانند خرید منزل و وام  وغیره قابل قبول نیست" (ایران)آقای عباس سلیمی نمین نیز چنین گفت: "وقتی نماینده ای در انتخابات به هر دری می زند وخود را مقروض بعضی افراد متمکن می کند,طبیعی است که وقتی که به مجلس راه می یابد از هر فرصتی برای جبران این هزینه ها استفاده کند."وسر انجام خانم فاطمه رجبی گفت "اگر دریافت مبالغ کلانی مانند 100میلیون تومان اخیر... باب شودیک مجلس لرد ها واشراف را شاهد خواهیم بود " و"نمایندگان حقوق مکفی وامکانات کامل دارند وبرای نمایندگی اشان هزینه ای نمی پردازند" بسیج دانشجویی , کانون  قران وعترت وکانون عدالتخواهی قسط دانشگاه صنعتی شریف وآقای ده نمکی از دیگر معترضین دریافت های میلیونی نمایندگان مجلس بودند.پاره ای اظهار نظرها در این باره به شرح زیر است:

ده نمکی :" باپرداخت 100میلیون تومان به نمایندگان مخالف نیستم به شرط آنکه آنرا به همه مردم هم بدهند."

امام جمعه خرمشهر :"آیا این درست است که با وجود استا ن ها ی فقیر ومناطق محروم وجنگ زده که از مشکلاتی مانند فقر وبیکاری رنج می برندوبرخی از آن ها حتی امکانات اولیه زندگی را ندارند این پول هنگفت به نمایندگان مجلس تعلق گیرد؟مگر نمایندگان در مجلس چکار میکنند ؟مگر نه اینکه بعضی از آن ها حتی در جلسات رای گیری نیز حضور ندارند" و"این پول ها باید برای معیشت ورسیدگی  به مردم خرج شود نه اینکه به نماینگان مجلس که از بالاترین حقوق در بین مردم برخوردارند پرداخت شود. نگاهی کوتاه به افراد ومقاله های  منتشر شده دررسانه ها نمایشگر آن است که طیف  هواداران آقای رییس جمهور از مساله 100میلیون تومان برای وارد کردن ضربه به رییس مجلس نهایت سود وبهره را برده اند آقای لاریجانی در رابطه با این موضوع از سوی دانشجویان در نشست دانشگاه شیراز نیز به شدت مورد عتاب وخطاب قرار گرفت از آنجایی که افشاگر این راز آقای کامران نماینده اصفهان بود که به شدت از سوی دیگر نمایندگان مورد توهین واهانت قرار گرفت وحتی اورا با پالیزدار مقایسه کردند وخواهان رسیدگی مسوولان قضایی شدند ؛دانشجویان شیراز این اقدام را مخفیانه نامیدند وآقای لاریجانی در پاسخ گفت"ما دنبال مخفی کاری نبودیم "

مساله کردان در این ماه نیز باشدت ادامه یافت.

روزنامه کارگزاران: "فراکسیون اصولگرایان اگر چه در رابطه با موضوع کردان تشکیل جلسه داد ؛اما به جمع بندی نرسید.فراکسیون اقلیت (اصلاح طلبان )نیز تاکنون با سکوت از کنار این ماجرا عبور کرده است." و "برخی چهره های شاخص مجلس همچون محمد رضا باهنر ؛اسدالله بادامچیان ؛وفاطمه رهبر با هرگونه برخورد با وزیر کشور مخالف هستند."

با هنر "تنها معصومین دروغ نمی گویند."

علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت اجتماعی مجلس "من از زحمات سی ساله کردان دفاع کردم " و"باید ببینیم نظر رییس جمهور در این باره چیست "

حميدرضا حاجي‌‏بابايي نماينده همدان: "ايشان فوق ديپلمش قطعي است.
نماينده همدان در خصوص مدرک ليسانس و فوق ليسانس علي کردان گفت: در همان گزارشي که از سوي آقاي عباسپور اعلام شد؛ آمده است که وزير کشور تعدادي از واحدهاي آن مقطع تحصيلي را گذرانده اما منجر به اخذ مدرک ليسانس نشده است."

آقای علی مطهری در رابطه با دلایل  بی عملی نماینگان مجلس نیز مطالب جالبی بیان کردند:

" برخی از نمایندگان هم از تبعات بعدی استیضاح می ترسند وحق دارند. متاسفانه یک نماینده شهرستان همین که طرح استیضاح را امضاء کند فهرست اسامی به دولت می رود وپس از آن استانداران حوزه انتخابیه اشان بنای ناسازگاری می گذارند وشروع به اذیت وآذار می کنند .بودجه های عمرانی را اختصاص نمی دهند برای پیگیری امور همکاری نمی کنند.و..سرانجام آن که نامه علی مطهری برای درخواست استعفای کردان رسانه ای شد .: جناب آقاي کردان، وزير محترم کشور


با اهداي سلام

قبول داريد که مساله وزارت جنابعالي کشور را در موقعيت حساسي قرار داده است. رسيدن به اين نقطه ناشي از اشتباهي بود که شما در جريان کسب راي اعتماد از مجلس مرتکب شديد و به جاي آنکه صادقانه درباره مدارک تحصيلي دکترا و کارشناسي ارشد خود صحبت کنيد از معتبر بودن آنها دفاع کرديد يا دست کم سخن موافقان خود مبني بر معتبر بودن اين مدرک را تلقي به قبول نموديد؛ کاري که شايد خيلي افراد ديگر نيز اگر در آن شرايط قرار مي گرفتند، از ترس از دست دادن مقام وزارت انجام مي دادند و بعد مي گفتند اساساً مدرک تحصيلي براي وزارت شرط نيست و اين کتمان، خطاي بزرگي نيست. کند .... بعد از آنکه جنابعالي از مجلس راي اعتماد گرفتيد، اينجانب به برخي از دوستاني که مساله مدرک تحصيلي شما را پيگيري مي کردند، گفتم اين مساله را رها کنيد، به هر حال ايشان قانوناً وزير کشور هستند.اما عده يي اين مساله را دنبال کردند و منجر به قرائت گزارش کميسيون آموزش و تحقيقات در مجلس شد که نشان مي داد هيچ يک از دو مدرک دکترا و کارشناسي ارشد شما معتبر نيست و همه مردم از اين امر آگاه شدند. اينجا بود که ما وظيفه ديگري پيدا کرديم زيرا حجت بر ما تمام شده بود و بايد وجدان جامعه قانع مي شد. از همان ابتدا اين تز را مطرح کرديم که در درجه اول استعفا، در درجه دوم عزل و در درجه سوم استيضاح صورت گيرد و مدتي به شما و دولت مهلت داديم بلکه راه اول و حداکثر راه دوم عملي شود، ولي گويا عزم دولت بر آن است که ماجراي مشايي را تکرار و بر يک امر باطل، پافشاري کند و نمايندگان را مجبور به استيضاح نمايد.اينجا تصميم گيرنده اصلي جنابعالي هستيد. توصيه مي کنم مستقل تصميم بگيريد و حتي به توصيه هاي رئيس جمهور محترم مبني بر ايستادگي و مقاومت اعتنا نکنيد، همچنان که اگر آقاي مشايي به تصميم خود مبني بر عذرخواهي عمل مي کرد، مساله سريع تر و بهتر حل مي شد. اکنون وقت فداکاري براي انقلاب اسلامي است. ... در دوره دفاع مقدس نوجوانان و جوانان بسيجي براي باز شدن راه رزمندگان اسلام روي مين مي رفتند، اکنون شما براي بازگشت اعتماد مردم به نظام اسلامي روي مين سياسي استعفا برويد ... به هر حال مساله به اينجا منتهي شده و حل آن جز از اين طريق ممکن نيست....(در اینصورت)  نظام جمهوري اسلامي پيروز شده است. .. نمايندگان استيضاح کننده نيز بر آن نيستند که شما را از هستي سياسي و اجتماعي ساقط کنند و هيچ گاه خدمات اجرايي جنابعالي به نظام جمهوري اسلامي در طول ساليان دراز را ناديده نمي گيرند. آنان معتقدند براي کسي مانند شما که چنين ماجرايي داشته است حضور در طليعه و پيشاني اين نظام به مصلحت نيست هرچند مي توانيد در پست هاي ديگري که نياز به راي اعتماد مجلس نيست، به خدمت خود ادامه دهيد. آنان هيچ کينه يي در خود نسبت به جنابعالي احساس نمي کنند و جز خيرخواهي براي شما و دولت و اصولگرايان و نظام جمهوري اسلامي چيزي در دل ندارند.اميدوارم در اين شرايط حساس مستقلاً و بدون توجه به منافع افراد و گروه ها تصميمي را اتخاذ فرماييد که موجب رضاي خداي متعال و مردم شريف ايران باشد.(اعتماد1/8/1387)

 

بالایی ها

در این ماه رهبری دوبار در اختلافات پیش آمده اظهار نظر کرد ودر واقع اختلافات را مدیریت کرد.بار اول در دیدار با دانشجویان که.با اشاره به سخنان برخى از دانشجويان در خصوص سازمان صدا و سيما خاطر نشان كرد:" تعيين رئيس اين سازمان از جانب رهبرى، دليلى براى انتقاد نكردن از صدا و سيما نيست زيرا اداره رسانه ملى به عهده رئيس سازمان صدا و سيما است. "

نماز عید فطر نیز امکان دیگری بود که رهبری "همگان را به برسر یک سفره نشستن" دعوت کند .اینکه رهبری در دوماه اخیر بیشتر در مورد مسائل روز مداخله میکند می تواند نشان آن باشد که در گیری ها به مرحله ای رسیده است که بدون دخالت رهبری ممکن است عواقب غیر قابل پیش بینی ای داشته باشد.

آقای علی مطهری در رابطع با نظرات رهبری چنین می گوید:

"آگر کسانی بیایند وبگویند نظر رهبری این است ما به راحتی نمی پذیریم .ما جز اینکه خود رهبر معظم انقلاب به طور علنی وواضح نظر خودشان را مطرح کنند قبول نداریم که کسی از طرف ایشان بخواهد صحبت کند .البته هر وقت ایشان به صراحت وعلنی نظرشان را مطرح کنند مامطابق نظر ایشان عمل خواهیم کرد. اصلا ولایت فقیه به همین معنی است ولایت فقیه به این معنی نیست که که دیگران عقل خودشان را تعطیل کنند.وهیچ اقدامی انجام ندهند وبرای هر کاری اول بروند سوال کنند آقا شما موافق هستید یا نیستید؟ آگر این طور باشد استقلال فکری افراد گرفته می شود افراد حر وآزاده در حاشیه قرار می گیرندو افراد متملق وچاپلوس جلو می افتند."  و  "برخی نگاه درستی به مسئله ولایت فقیه ندارند .این نگاه باید اصلاح شود.ما باید روشن کنیم که آیا ولایت فقیه ترمزی برای کارهای اصلاحی است.یانه یک کمک است.من معتقدم ولایت فقیه یک کمک برای اصلاح جامعه وبقول آمام (ره) که فرمودند ولایت فقیه ضد استبداد است نه اینکه به معنی استبداد باشد.

درگیری بر سر مدرک آقای کردان در این ماه همچنان از موارد مهم درگیری در میان بالایی ها بودسایت تاب ناک نوشت"

"علي مطهري که خود از سوی  لیست رایحه خوش خدمت (طرفداران رییس جمهور )به مجلس فرستاده شده است . در واکنش به نامه وزير کشور به رئيس‌‏جمهور که طي آن جعلي بودن مدرک تحصيلي خود را پذيرفته بود، اظهار داشت: احتمال استيضاح وزير کشور وجود دارد." و " اغلب نمايندگان از عدم صداقت وزير کشور ناراحتند اما اين مساله بسته به نظر جمعي نمايندگان و رئيس دولت دارد"نامه آقای کردان به رئیس جمهور ایران در رابطه با اعتراف به جعلی بودن مدرک دکترا خودبا قرائت گزارش علی عباسپور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در باره مدرک مورد ادعای آقای کردان در جلسه غیرعلنی و غیر رسمی مجلس همزمان شده است.

آقای عباسپور از طرف علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ماموریت داشت تا پس از بررسی‌های لازم، گزارشی درباره صحت و سقم مدرک دکترای آقای کردان به نمایندگان مجلس ارائه کند. در نامه مزبور سخنی از درست ویا جعلی بودن مدارک لیسانس وفوق لیسانس ایشان نرفته است.آقای مطهری در مصاحبه با روزنامه کارگزاران در این رابطه ودر مورد نظر آقای لاریجانی در این رابطه می گوید ."بعد از سفرشیراز ایشان با اعتراضات گسترده دانشجویی ومردمی مواجه شدند پس از آن من احساس کردم ایشان هم معتقد به این شد که ما باید در این موضوع جدی تر شویم. "و"آقای کردان  یا باید استعفا بدهد یا از سوی رییس جمهور برکنار شود...در موضوع آقای کردان اعتماد مردم به حکومت زیر سوال رفته وباید جبران شود"وی فاش ساخت که آقای باهنرمخالف استیضاح است .واین مطلب را با ادای این جمله چند پهلو که " آقای باهنر پشت همه قضیه ها است " بیان کرد ودرواقع به نقش های متعدد او در پشت پرده اشاره کرد.وی در جایی دیگر بطور ضمنی از نقش آقای لاریجانی در گرفتن رای اعتماد برای آقای کردان پرده برمی دارد.

     به گزارش خبرنگار «تابناک»،کارکنان وزارت کشوردر حمایت از کردان نامه ای خطاب به رئیس جمهورنوشتند. در اين نامه که متن آن در خبرگزاري‌ها منتشر شده، آمده آست «شاید برخي بي‌مهري‌ها و غرض‌ورزي‌ها باعث شد تا تقدير به گونه ديگري ورق بخورد و منجر به مشكلاتي شود كه حضرت عالي به طور كامل به آن اشراف داشته و داريد... از جناب عالي به عنوان رئيس هيأت دولت و نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي، تقاضا داريم ...حمايت‌هاي خود را از جناب آقاي كردان دريغ نفرمايند

اين نامه پس از آن جمع‌آوري و امضا شد که خبرها حکايت از افزايش تسهيلات و مزاياي کارکنان وزارت کشور در مدت کوتاه وزارت کردان دارد، به گونه‌اي که در نيمه شعبان و عيد فطر هر كدام صد هزار تومان به اضافه سفر مشهد با خانواده پرسنل که با قطار سبز و اسكان در هتل‌هاي شيک مشهد، توزيع بن ارزاق عمومي شامل 7 كيلو گوشت،‌ 3 كيلو روغن كرمانشاهي،‌ 10 كيلو برنج و ... از دلايل چنين رضايت مندي عمومي ارزيابي مي‌شود. اين در حالي است که در مهر ماه براي برخي از مديران نيز به اندازه حقوق دريافتي، پاداش تعلق گرفته است و برخي ديگر از مديران و کارمندان نيز از دريافت مزايا و تسهيلات خودداري کرده‌اند

اين در حالي است كه كارمندان آموزش و پرورش مامور به وزارت كشور براي برگزاري انتخابات مجلس هشتم هنوز حق ماموريت هاي خود را از وزارت كشور دريافت نكرده‌اند.

گفتني است، اين نامه در حالي به رئيس‌جمهور فرستاده مي‌شود که تاکنون تنها خود وزير کشور از ميان مديران ارشد تازه وارد به اين وزارتخانه در پست خود مستقر شده و حتي معاون سياسي وي نيز که همان روزهاي نخست و با کمک چند تن از اطرافيان توانسته بود بر صندلي معاونت سياسي تکيه زند، نيز اين روزها به دليل مشکلات شديد جسماني و يا دلايل ديگر در محل کار خود حاضر نمي‌شود.جالبتر اینکه یکی از خوانندگان سایت تابناک که ظاهرااز کارمندان وزارت کشور نیز هست در این رابطه می نویسد:

"لاریجانی به مجلسی ها 100 میلیون می ده حالا 100هزارتومان معاونش به ما وزارت کشوری را تو بوق می کنین."

به این ترتیب خواسته یا نخواسته دوموضوعی را به یکدیگر ربط می دهد که از ارتباطی منطقی برخوردارند. مورد داستان 100میلیونی کمک به نمایندگان مجلس وبذل وبخشش های آقای وزیر کشور. واما سومین مورد را یکی از خوانندگان روزنامه اعتماد در تماس با این روزنامه فاش می کند وی که ظاهراخود از "مسجدی ها است " از اینکه مسولان مربوطه به هر مسجدی 18 میلیون تومان پرداخت کرده اند گله مند است.این خاصه خرجی ها  در شرایطی انجام می گیرد که هنوز مطالبات  پاره ای ازبازنشستگان ومعلمان از سال های پیش پرداخت نشده است .آقای وزیر کشور باید بداند که علت رشد اعتراضات همگانی این سیاست ها است نه توطئه چند نفر در پستوهای تاریک.

پایینی ها

در ماه پیش نوشتیم:

"نبود یک جنبش واقعی در پایین که به تضاد های بالایی ها رنگ وجهت مردمی بدهد وبرآن مارک خود را بزند مهمترین ضعف و ویژه گی جنبش امروز مردم ایران است.تشکل های گوناگونی که تا کنون شکل گرفته... هنوز پایه های ضعیفی دارند به همین جهت تاثیر آنان بر روی حوادث سیاسی ایران کمرنگ است –البته نباید تاثیرات مثبت همین ساختار های ضعیف را در کم کردن رویداد های منفی جامعه نادیده گرفت –یکی از پیروزی های جنبش مدنی ایران به کما فرستادن لایحه خانواده بود ."

دراین ماه این جنبش دومین پیروزی خودرا رقم زد. "حکم اعدام برای کودکان زیر 18 سال ممنوع شد"در همین ماه وپیش از این تصمیم 1400نفر از فعالان ؛سیاسی ؛اجتماعی در نامه ای از آقای هاشمی شاهرودی خواستار جلوگیری از اجرای حکم اعدام متهمان سیاسی وکودکان مجرم شده بودند  

نباید اهمیت این دستاوردها را دست کم گرفت .این موفقیت ها از یک سو چهره جامعه را اندکی انسانی می کند واز سوی دیگر باعث می شود تا بخش بزرگی از نیروهای ترقی خواه جامعه انرژی خودرا مصروف این مسائل نکرده وبه مسائل جدی تری بپردازند .در واقع با هرگام کوچکی که در رابطه با حل اینگونه مطالبات برداشته می شود مشکلات بنیادین جامعه که همان نابرابری است بیشتر خودنمایی کرده ودرزیر آوار خرده درخواست های اجتماعی مدفون نمی شوند.

در این ماه بازاریان اصفهان ؛تهران وتبریز نیز به اعترض پرداختند وبازار ها بسته شدند این جرقه از اصفهان شروع شد . نباید فراموش کرد که درمیان مذهبی های  این شهر  آقایان منتظری وآیت الله طاهری هنوز از نفوذ برخوردارند واین مطمئنا در پیشگامی این شهر موثر بوده است .روحیه اعتراض کم کم درکشور گسترش می یابد بدنبال اعتراضات دانشجویی وزنان وکارگران هفت تپه ولاستیک البرز؛کامیون داران اهوازی ،معلمان ؛ پرستاران وافزون شدن تعداد امضاء کنندگان نامه های اعتراضی ؛ اینک بازاریان نیز به این صف پیوسته اند .هرچند این اعتصاب بدون حرکات پیشین ممکن نبود ولی خود نیز به گسترش این روحیه کمک می کند اینک مسوولان امر با وضعیت جدیدی مواجه شده اند که پیش بینی آنرا نمی کردند.آنان که همه هم وغم خود را صرف سرکوب جریانات صنفی واجتماعی متشکل قرار داده بودند وبی توجه به گفته های ناصحانی که میگفتند چنین تشکل هایی ممکن است در روزگاران سخت حتی بکارتان بیایند آن چه که در توان داشتند برای قلع وقمع تشکل های مزبور بکار بردند.ناگهان با اعتصاباتی مواجه شده اند که هیچ سازماندهی شناخته شده ای ندارند .به سخنان آقای کردان که به قصد ترساندن ائمه جمعه با ساختن لولو از تشکل های صنفی  به منظور  تحکیم موقعیت خود ایراد کرده بود ، دراین رابطه آنجا که می گوید."جنبش دیگر جنبش تولید سندیکا در مقابل امکانات وسنت های مدهبی ما نظیر هیات های مذهبی وتکایا ومساجد است ." باید توجه کافی کرد. وی در ادامه به  روش تحریک در مقابل هر انتقادی پرداخته ومی گوید"به دنبال حمایت مقام معظم رهبری؛بحث دولت را با عملیات روانی سنگینی مطرح کردند .واین در حالی است که در ماه های اخیر هیچ تغییر مشخصی در این راستا صورت نگرفته است.برگزاری غیر منتظره بزرگداشت لاجوردی واظهار دلتنگی درموردپروژه های تواب سازی ایشان از سوی پاره ای از سخنرانان را نیزباید در چهارچوب ترس از گسترش اعتراضات باید دید.

پس از شکست اصلاح طلبی از بالا این سوال برای بسیاری از فعالان اجتماعی وسیاسی مطرح شد که چه راه برون رفتی در سر راه آنان قرار دارد. با وقایع اخیر چنین می نماید که منطق زندگی راه رادرپیش آنان نهاده است .دوموفقیت درمورد لایحه خانواده وجلوگیری از اعدام مجرمین زیر 18 سال ونیز تغییر نظر رییس مجلس درمورد آقای کردان برخورد با اعتراضات دانشجویی بخوبی نشانگر آن است که راه رسیدن به جامعه ای آزاد وآباد پی گیری مطالبات مردمی واستواری بر سر آن است .آن دسته از اصلاح طلبان که شرکت در این حرکات را فدای امکان شرکت در انتخابات می کنند در واقع ودر عمل به خواسته های مردمی پشت می کنند.

 

  ایران در شهریور ماه

ایران در مرداد

ایران درتیر

ایران در خرداد ماه

 ایران دراردیبهشت

ایران در فروردین

ایران درسالی که گذشت

 

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics