نویدنو:01/03/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

نویدنو:

سوسیالیسم آینده است ، آن را ازهم اکنون بسازیم!بخش ششم

چشم انداز های استراتژیک حزب کمونیست افریقای جنوبی  

3.1.5- برنامه ریزی وبازار در اقتصاد سوسیالیستی

در مراحل اولیه پیشا ساختاری توسعه، برنامه ریزی مرکزی به موفقیت های قابل ملاحظه ای در اتحاد شوروی منجر شد .اما شیوه  اجرایی فرمایشی برنامه ریزی ، به شدت غیردموکراتیک بودن آن، ناکارایی،افراط کاری واستیصال عدم تضمین مطالبات از یک اقتصاد فزاینده مدرن را ثابت کرد.برنامه ریزی در یک دموکراسی سوسیالیستی مجبور خواهد بود به طور بنیادی از مطلق گرایی ،برنامه ریزی جامع وبا تمام جزئیات  از سوی سیستم های اجرایی فرمایشی که در آن تمام موسسات اقتصادی مجبورند از یک برنامه  به صورت بوروکراتیک تدوین شده  بدون رجوع به بازار فرمانبرداری کنند رخت بر بندد.  

از سوی دیگر، حتی اقتصادهای مدرن سرمایه داری  هم علیرغم لفاظی های خلاف آن ،نمی توانند بدون سطوح قابل تاملی از برنامه ریزی دولتی و بر گماری عمل کنند. تحت سوسیالیسم، با یک بخش مسلط اجتماعی شده، امکانات بسیار بیشتری برای  برنامه ریزی موثر وعقلانی ممکن خواهد شد . دولت سوسیالیستی هدف هایی را برای بخش های  کلیدی اقتصاد پیشاساختاری ، وتامین تسهیلات عمومی قابل ملاحظه ای تعیین خواهد کرد، و در این مسیر برای فراهم کردن امکان  کارآموزی، آموزش وپرورش وسایر خدمات برنامه ریزی خواهد کرد . برنامه ریزی به مراحل گوناگون دموکراتیک از جمله مذاکره مشروط  خواهد بود. برنامه ریزی همچنین مورد ارزیابی وتعدیل منظم خواهد بود. دولت اجرای برنامه را از طریق ایجاد انگیزه ها، تحمل فشارها وارائه راهنمایی ها تضمین خواهدکرد.

بازارها تا مادامی که  دریک اقتصاد سوسیالیستی کارکرد مهم تعدیلی وتوزیعی دارند به بقای خود ادامه خواهند داد ،اما حرف آخر  را نخواهند زد. حوزه های مهمی از جامعه به تعدیل کامل یا اساسی  بازار(که به معنی حذف اساسی بازار است)نیازمند خواهند بود.چنین حوزه هایی می تواند بسیاری از عرصه های بهداشت ، آموزش وپرورش، مسکن عمومی ، پست، ارتباطات، خدمات ترابری عمومی شهری،آب،برق وفرهنگ را در بر گیرد.این امر به معنی آن نیست که در این عرصه مثلا نباید برای خدمات مبلغی پرداخت شود( برای مثال، پرداخت مستقیم یا غیر مستقیم از طریق مالیات ). این امر به معنی آن است که قیمت وتوزیع این خدمات صرفا از طریق نیروی بازار تعیین نخواهد شد .

سوسیالیسم آینده است ....

دموکراسی سوسیالیستی جامعه ای است که در آن

  • بخش اجتماعی شده ( سوسیالیزه) اقتصاد نقش مسلط را دارد

  • امکان برنامه ریزی دموکراتیک وعقلانی به نحو فزاینده ای وجود دارد

  • فرهنگ ورفتار غنی  دموکراتیک عمیقا در هر حوزه ای از زندگی اجتماعی جاری است ، ودر آن جامعه

  • یک برابری ذاتی در درآمدها، ثروت، قدرت وفرصت ها برای تمام شهروندان ، واز این طریق  فضای رشد یابنده ی آزادی برای همگان فراهم است .

چنین جوامعی وتنها چنین جوامعی  به اندازه کافی توانایی  مواجه شدن با چالش های عظیم هزاره جدید راخواهند داشت . چالش شاخص در میان این چالش ها رشد آسیب پذیری محیط زیست زمین است . بدون برنامه ریزی ، بدون عقلانیت،بدون تساوی وبدون استفاده معقول از منابع جهانی ، بقا فیزیکی خود بشریت در معرض خطر قرار دارد.این یک دموکراسی سوسیالیستی ونه اقتصاد کازینویی سرمایه داری است که  می توان بعنوان تنها بنیان موثر در معرفی چالش هایی از این نوع بر آن تکیه کرد.

3.2-هم اکنون آن را بسازیم...

همانطور که پیش از این گفتیم ، یک چشم انداز موثرسوسیالیستی مستلزم درگیری فعال با زمان حال است .حزب کمونیست افریقای جنوبی نقشی رهبری کننده در تدوین برنامه بازسازی وتوسعه ایفا کرد.ما همچنین از طریق اتحاد خود با کنگره ملی افریقا ، در تدوین بسیاری از لوایح دولت در مجلس وسایر اسناد سیاسی همکاری کرده ایم . از این رو چشم انداز عمده اجتماعی،اقتصادی وسیاسی برنامه ای عاجل ما را می توان در این اسناد یافت.بنابراین نیازی به شرح بسیاری از جزئیات دراین سند راهبردی وراهکارها وجود ندارد. اما حوزه های مشخص قابل تاکید وتمرکز در درون برنامه بازسازی وتوسعه وجود دارتد، که این حوزه ها در رابطه با چشم اندازهای دراز مدت سوسیالیستی ما ، در اینجا مستلزم توضیح جزئیات هستند.

به ویژه ، حزب کمونیست افریقای جنوبی 4حوزه کلیدی برنامه بازسازی وتوسعه را مهم تلقی می کند.

  • برنامه بازسازی وتوسعه بعنوان برنامه  اساسی بازتوزیع داخلی و

  • بازسازی

  • نیاز به مشارکت موثر وهمبستگی  در اجرای برنامه بازسازی وتوسعه و

  • منش مردم محور ومردم  رهبرآن

3.2.1-بازتوزیع ثروت ومنابع کشور بعنوان هسته مرکزی برنامه بازسازی وتوسعه

مخالفین راهبردی ما ممکن است بگویند که برنامه بازسازی وتوسعه " محموعه شایسته ای از ایده آل ها را مطرح می کند، اما منابع آن از کجاتامین خواهد شد؟". آنهایی که این سوال را مطرح می کنند خودشان همیشه بر روی منابع نشسته اند. مبارزه برای بازتوزیع در میان سایر چیزها موارد زیر را در بر می گیرد:

  • مبارزه برای شفاف سازی بودجه دولت ،آنچنان که تمام بودجه به بودجه برنامه بازسازی وتوسعه تبدیل گردد، اصلاح سیستم  اخذ مالیات که تاکید را از مالیات برمصرف کننده به سوی مالیات بر در آمدها ، واز مالیات فردی به سمت مالیات بر شرکت ها تغییر دهد.همچنین به افزایش دادن مالیات بر ثروت،از جمله مالیات بر زمین ومنافع سرمایه نیاز است .

  • اصلاحات ارضی که استفاده مشارکتی را تشویق نماید

  • افزایش قدرت چانه زنی اتحادیه های کارگری، از جمله بر تصمیمات سرمایه گذاری

  • اطمینان از این که  دارایی های کشور الزاما برای  تامین مایحتاج نشست های اجتماعی حیف ومیل نمی شود ویا به شرکت بزرگ، یا یک بورژوای سیاه خواهان آن دارایی ها  فروخته نمی شود.هسته مرکزی دارایی کشورقبل از هر چیز به دموکراتیزه شدن وسوسیالیزه شدن ونه خصوصی شدن نیاز دارد.

برای اجرایی کردن باز توزیع لازم است دو حوزه کلیدی مبارزه به حرکت در آورده شود:

به عقب راندن بازار وشفاف سازی نیازهای اساسی

بهداشت، اموزش وپرورش، مسکن،محیط زیست ، فرهنگ واطلاعات نباید بطور کلی کالایی شود.حزب کمونیست افریقای جنوبی به مبارزه علیه سرکردگی قاطع بازاری که در تلاش تبدیل هر چیزی به کالا ، وتبدیل تمام ما به خریداران وفروشندگان ساده است پای بند است . ما باید برای شفاف سازی فزاینده حوزه های جامعه خود مبارزه کنیم .

تغییر شکل بازار

شفاف سازی حوزه های کلیدی جامعه  روی هم رفته به معنی لغوبازار نیست، بلکه به عقب بر گرداندن امپراطوری بازار است. تا جایی که بازار ها به ایفای نقش  مهم تعدیل کنندگی خود در توزیع ادامه می دهند، ما باید با آنها در گیر باشیم. بازار ها واقعیت " طبیعی" نیستند، وچنین خاصیتی هم در "بازار آزاد" وجود ندارد. بازار های کنونی انباشت قدرت طبقاتی سرمایه را بازتاب می دهند.ما نیازمند هستیم که با قدرت اجتماعی جمعی برای به چالش کشیدن وانتقال روابط قدرتی که در داخل آن اعمال می شود در بازارها دخالت کنیم .

مبارزه برای تغییر روابط قدرت بازار شامل :

  • توسعه یک بازار کار تقویت کننده اتحادیه های کارگری،آموزش مهارت ها، وآموزش بنیادی بزرگسالان وغیره. همه اینها اقداماتی هستند تغییر دهنده  که  تا حدی شرایط را برای مقابله با سرمایه در بازارکار مساعد می کنند.

  • استفاده موثر از سوبسیدهای دولتی برای تامین مسکن فوری برای تنگدستان،و اطمینان از آن که این سوبسید ها به راحتی شرکت های ساختمانی وتوسعه خانه سازی بخش خصوصی را فربه نمی سازد. در عوض ، سوبسید ها باید به نحو فزاینده ای به سمت شرکت های خانه سازی تعاونی وسایر ساختارهای سوسیالیستی جهت گیری شود.

  • سیاست های رسمی پیشنهادی دولت مترقی برای تضمین آن که زمانی که  دولت از پرداختن به کار فارغ می شود، شرکت های بخش خصوصی امربرنامه آموزش کارگران وتغییر خرکت خود در خط اولویت های برنامه بازسازی وتوسعه را بعهده می گیرند.

  • تشویق تاسیس صندوق ذخیره

  • استفاده سنجیده از شرکت های بخش عمومی برای انتقال ودموکراتیزه کردن بازار در بازار

  • جمع آوری وجوه بازنشستگی واندوخته  کارگران، به شکلی که اتحادیه کارگران افریقای جنوبی پیشنهاد می کند،  ودموکراتیک کردن نهادهای مالی مربوطه، آنچنانکه  بتوان این وجوه را به شکل موثرتری در راه های مقتضی برنامه بازسازی وتوسعه مصرف کرد.

  • تاسیس عرصه های موثر برای چانه زنی مصرف کنندگان ونهادهای نظارتی، احیا موثرتر تعیین محدوده اجاره بها، وکارزار علیه "خطوط قرمز" شرکت های ساختمانی

  • بسیج افکار عمومی برای تاثیردر بازار،برای مثال، استفاده از تحریم محصولاتی معین در حمایت از مبارزات کارگران،یا بر عکس  تحریم کاردر شرایط نامساعد مشخص شده از سوی کارخانه های مربوطه وغیره،

  • تنظیم بازار

برای اطمینان از آن که  بازار های بین المللی نیزبیش از آنکه تحلیل برنده تلاش های ملی باشند مکمل تلاش ما باشند توجه خاصی مبذول خواهد شد . دربین بسیاری از چیزهای لازم ، این امر مستلزم تعمیق روابط تجاری با کشورهای مترقی ، تاسیس بلوک تجاری موثر در جنوب افریقا، ومتحدکرن تمام نیروهای مترقی جهان در مبارزه برای نظم تجاری عادلانه ترجهانی است .

این ها تنها نمونه هایی ازدخالت هایی هستند که برای تغییر روابط قدرت در بازار ها ضروری هستند.

در هرحال ما باید ازخطر محدود شدن درحوزه های بازتوزیع بپرهیزیم.(خواه در میان  ابزارهای بازاریا خواه درمیان ابزار های غیر بازار). اگر چنین نکنیم ، به راحتی می توانیم بازیچه دستان مخالفان استراتژیک خود که آرزومند حفظ انحصار خود بر تولید است قرار گیریم. سرمایه در افریقای جنوبی وسیعا تمایل دارد برنامه بازسازی وتوسعه را به حوزه بازتوزیع، به پروژه های ویژه خیریه، به وابستگی قطره چکانی به رشد اندک ناشی از بازارکه در جای دیگری از اقتصادرخ می دهدمحدود نماید .  این امر هم از نظر اخلاقی غیر قابل پذیرش است وهم بعنوان پاسخی به بحران اقتصادی جاری در کشور ما نا امید کننده است .

سوسیالیسم آینده است ، آن را ازهم اکنون بسازیم !بخش پنجم

سوسیالیسم آینده است ، آن را ازهم اکنون بسازیم !بخش چهارم

سوسیالیسم آینده است ، آن را ازهم اکنون بسازیم !- بخش سوم

 سوسیالیسم آینده است ، آن را ازهم اکنون بسازیم !- بخش دوم

سوسیالیسم آینده است ، آن را ازهم اکنون بسازیم !*- بخش اول

 

 

 

  | می توانید نظرات خودرا اینجا ابراز نمایید .

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics