نویدنو:20/02/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

 

سوسیالیسم آینده است ، آن را ازهم اکنون بسازیم !بخش چهارم

چشم انداز های استراتژیک حزب کمونیست افریقای جنوبی  

 

2.3.2نیروهای مخالف فرعی

دومین تهدید روند دموکراتیزه کردن از لایه هایی در کشور ناشی می شود که مستقیما به حاکمیت نهادی شده نژاد پرستانه وابسته بوده اند. این گروه بسیاری از اقشار میانی روبه پایین سفید پوست از جمله بسیاری از کارکنان دولت ونیروهای امنیتی ، ونیزکسانی که قدرت ومزایای خودرا مدیون نهادهای قومی وشبه قومی می دانند ، در بر می گیرد.

بسیاری از این لایه ها به دلیل آن که فاقد تغییر پذیری،مهارت ودوراندیشی نسبتا استراتژیک سرمایه بزرگ هستند، خیلی زود مانع تراشی ، از جمله خشونت و رفتار علیه گذارسازمان دهی شده را آغاز کردند.با استثنا قابل توجه ( اما عموما منطقه ای) آن نیروها در درون IFP (حزب آزادی اینکاتا) ، این گرایشات سیاسی ،پس از آوریل 1994، به طور کلی چندپاره ودارای اهمیت فرعی شده اند.بسیاری از مطالبات راهبردی آنها فاقد ارتباط منطقی است.( بعنوان مثال مطالبه "ولکستات" « درخواست دولت اقلیت افریکانر ها در افریقای جنوبی»)

اما این نیروها کاملا از بین نرفته اند. مراقبت دائمی ضروری است.بسیار مهمتر آن که ، این امر مهمی  است که پایگاه های اجتماعی عملی یا بالقوه آنها در حال جلب شدن به داخل روند های گذار ملی ودموکراتیک وبرخورداری ازآن است .فقرای روستایی کوازولو – ناتال مثل بسیاری از کسان دیگر، کارگران مهاجر،کارگران سفید پوست ازجمله تعداد فزاینده ای بیکاران سفید پوست ، همگی نیازمند آن هستند که از مواهب بازسازی وتوسعه برخوردار و به شرکت کنندگان فعال درصفوف آن  تبدیل شوند.

این امکان وجود دارد که در میان مدت وطولانی مدت، مخالف اصلی راهبردی ما قادر باشد باردیگر برای  استفاده از برخی ویا تمام نیروهای مخالف فرعی ما برای شکست انقلاب ملی دموکراتیک یا نابود کردن نیروهای مترقی در درون جنبش رهایی بخش تلاش نماید. از این رومراقبت وتحکیم موثر قدرت سیاسی، وباز سازی وتوسعه موثر به تمامی لازمند . در خاتمه یاد آور می شود که توسعه وتعمیق دموکراسی دقیقا بهترین دفاع از انقلاب آوریل 1994 هستند.

2.4- مبارزه علیه ستم بر زنان در فاز کنونی انقلاب ملی دموکراتیک-یک دورنمای سوسیالیستی

همانطور که پیش از این ذکر شد، محتوی اصلی انقلاب ملی دموکراتیک ماغلبه بر ارثیه ستم ملی بر سیاهان وبه ویژه اکثریت افریقایی در کشور ماست .در مرحله کنونی انقلاب ملی دموکراتیک ، این امر مستلزم پیشرفت ، تعمیق ودفاع از انقلاب دموکراتیک است . اما تحکیم دموکراسی باعدم پیشرفت موثر به سمت سوسیالیسم ، ونیز بدون غلبه همزمان بر پدرسالاری وتغییر فعالانه مناسبات جنسیتی مقدور نیست . 

بدبختانه این بعد بحرانی ، اغلب فراموش یافرعی قلمداد می شود .پدرسالاری(نهادها، سنن وگرایش هایی که مردهارا ذاتا نسبتا به زنان برتر می شمارد) درجوامع سوسیالیستی  نیز مقاومت کرده است ، پدرسالاری باید آگاهانه معرفی وافشا شود، این امربه دلیل آن که بنیاد های اقتصادی ستم بر زنان پاک سازی نشده است به سادگی قابل بر انداختن نیست.

این امر با صراحت خطایی بود که توسط برخی از "مارکسیتها" عملی شد.در یک شیوه اقتصادی ،آنها ستم بر زنان را کم اهمیت جلوه داده اند وآن را بسادگی همچون روی منفی استثمار طبقه کارگر می بینند. آنها رویکرد " مبارزه ناب طبقاتی" را مطرح کرده اند ، واعتقاد دارند که سوسیالیسم به طور خودکار به ستم جنسیتی پایان خواهد داد.اما سوسیالیسم یک سیستم اقتصادی جدید  ناب نیست، به تغییرات همزمان سیاسی ، فرهنگی ، اخلاقی ومناسبات جنسیتی نیاز دارد. با همین استدلال ، ما بعنوان سوسیالیست ها در فاز کنونی انقلاب ملی ودموکراتیک در آفریقای جنوبی،به مبارزه فعالانه برای دموکراتیزه کردن بی قید وشرط نیاز داریم،و ملزم به تاکید هستیم که دموکراتیزه کردن مستلزم غلبه بر پدرسالاری است.

مادامی که برخی "مارکسیست ها" مسئله جنسی را فرعی قلمداد کنند، غیر مارکسیست هایی وجوددارند که استدلال کنند که طبقه چیزبی ربطی است یا کاملا مستقل از ستم جنسیتی است.این دورنما نیز کاملا غلط است.ستم طبقاتی، ستم ملی وپدرسالاری به شیوه های بیشماری همدیگر را قطع وتقویت می کنند.

حزب کمونیست افریقای جنوبی باید به ایجادجنبش مترقی زنان درافریقای جنوبی یاری نماید.حزب کمونیست افریقای جنوبی در فاز کنونی انقلاب ملی دموکراتیک ، برای مورد تاکید قرار دادن ارتباط عمیق بین ستم طبقاتی ، ستم ملی وستم بر زنان به کسب نقشی رهبری کننده نیاز دارد. مبارزه علیه پدرسالاری ، هم مستلزم یک  کانون مستقل وهم مستلزم همگرایی در درون وظایف عاجل روزانه  برای پیشرفت ، تعمیق ودفاع از انقلاب دموکراتیک است.

بعنوان حزب طبقه کارگر وحزب سوسیالیسم، حزب کمونیست افریقای جنوبی به ویژه ملزم به تمرکز بر مسائلی است که بر طبقه کارگر وزنان فقیر شده روستایی بیشترین تاثیر را دارند.

این مسائل عبارتند از:

  • عدم مالکیت زمین وفقدان تاسیسات زیر بنایی (آب، برق،حمل ونقل) در مناطق روستایی

  • قدرت پدرسالار رهبران سنتی

  • خشونت علیه زنان

  • حضور تعداد کثیری از زنان کارگر در بخش هایی ازاقتصاد که حقوق های پرداختی در آن بخش ها کمترین وسازماندهی اتحادیه ای( کارگران خانگی،کارگران نظافت،مزارغ ومغازه  های کوچک ومتوسط مثل لباس فروشی ها ) مشکل است.

  • گرایش پدرسالارانه  حاکم درگارگاه ها که در برابرنبود مرخصی زایمان، فقدان طبقه بندی مشاغل، بکار گماری وسیاست های ترفیع شغلی که بسیاری از زنان را به دریافت کمترین پایه های دستمزد وادارمی کند تبعیض قایل می شود، وغیر آن...

  • وابستگی سیستم سرمایه داری موجود به بازتولید نیروی کار ارزان " نامشهود" وبیگاری میلیون ها زن مثل پرستاران بچه ، پرستاران بیماران وپیران، زنان مزرعه دار ، و زنان حانه دار.این کاری است که بیش از میلیاردها دلار ارزش تولید می کند ، اما هرگز در محاسبات درامد ملی ما مشخص نمی شود.  

  • قیمت های گران مواد غذایی. قیمت مواد غذایی به طور پیوسته بیش از سایر اقلام سبد مصرف کننده افزایش می یابد، وعمده ترین یاری کننده به افزایش تورم است . بدیهی است مرد وزن عمیقا تحت تاثیر افزایش قیمت مواد غذایی قرار دارند.اما در سیستم پدر سالارانه که انتظار می رود زنان مسئولیت تغذیه ومدیریت خانواده را بعهده بگیرند، زنان به ویژه ضربه روحی ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی را با شدت تجربه می کنند.    

  • شرایط بحرانی خدمات اجتماعی در بسیاری از مناطق از جمله بهداشت ، مسکن،آموزش و پرورش و مستمری ها.تمام این بحران ها بطور نا متناسبی به زنان طبقه کارگر وروستاهای فقیر آسیب می رساند.

  • حقوق کودکان دختر برای برخورداری از فرصت های مساوی

  • انواع تبعیض های پدرسالارانه که اختیار زنان رابر حقوق تناسلی خود ، از جمله حق انتخاب سقط جنین انکار می کند.فراتر از این ،نه تنها این تبعیض ها بر زنان در جامعه ما تاثیر می گذارد ، بلکه به ویژه بر زنان طبقه کارگر وزنان روستایی صدمه وارد می نماید. 

  • برجسته کردن این حوزه ها تاکید می کند که حزب کمونیست افریقای جنوبی ملزم است به :

  • توجه ویژه به حمایت آزآن برنامه های بازسازی وتوسعه که به حوزه هایی که بیشترین تاثیر رابر زنان طبقه کاگر وزنان روستایی دارد جهت گیری کرده اند، مثلا تدارک آب برای مناطق روستایی، اصلاحات ارضی،دموکراتیزه کردن دولت های محلی مناطق روستایی، دموکراتیزه کردن محیط کارگاه ها وتضمین حقوق کامل سندیکایی برای تمام کارگران، اصلاخات اساسی در تدارک وتوزیع مواد غذایی، وتغییراساسی در بهداشت ، مسکن وآموزش وپرورش.

  • زنان نباید تنها برخورداران منفعل برنامه های یازسازی وتوسعه باشند.زنان باید در تمام سطوح برنامه ریزی ، تصمیم سازی واجرای برنامه های یازسازی وتوسعه مشارکت نمایند.این امر ضرورتا به صورت خودکار رخ نخواهد داد. از این رو تضمین آن که در داخل طرح بازسازی وتوسعه بودجه های ویژه ای  در این راستا اختصاص یابد بر ای تضمین آن که زنان فعالانه برای مشارکت فعال توانمند شوند اهمیت دارد.

  • بعنوان حزبی پیشرو ، حزب کمونیست افریقای جنوبی مسئولیت ویژه ای دفاع صریح  از ارزش های بنیادی دموکراتیک در حوزه هایی دارد که اغلب اوقات بعنوان نقاط " حساس" یا "زود رنجی" در درون جنبش گسترده رهایی بخش مد نظر قرار گرفته اند.این موارد حق گزینش  زنان در رابطه باسقط جنین،حق آزادی کامل در رابطه با مزیت جنسی، وکارزار علیه قدرت غیر دموکراتیک رهبران سنتی را در بر می گیرد. در ایفای چنین نقش هایی ، ما البته باید ، مطمئن باشیم که محدودیت های "چپ" را بر کارزارهای دموکراتیک تحمیل نکنیم.

  • حزب کمونیست افریقای جنوبی همیشه مسئولیت های خودرا در مشخص کردن پیوسته محتوی طبقاتی ستم ملی درک کرده است . همانطور که پیش از این  یاد آور شده ایم ، همان مسئولیت  در رابطه باستم بر زنان نیز به کار می رود.بعنوان حزب طبقه کارگر ، حزب کمونیست افریقای جنوبی باید علیه گرایش های منحصر کردن مبارزه برای آزاد سازی زنان به ترویج  شدید، در چهارچوب "فعالیت مثبت" نخبگان جدید (عموما سیاه) زنان موضع گیری نماید .حزب کمونیست آفریقای جنوبی برای کارزار ترقی زنان وبه ویژه زنان  سیاه  در تعداد زیادی از مناصب رهبری در دولت ودر تمام حوزه های اجتماعی مبارزه کرده است وخواهد کرد . ما تنها فقط این روند را آغاز کرده ایم، بسیاری کارها مستلزم عملی شدن است . در عین حال هرگز نباید اجاز دادکه این نوع از کارهای مثبت همچون پایان مسئله ، یا بعنوان محتوی اصلی آزادی زنان تلقی شود.

  • وسرانجام آن که ، حزب کمونیست افریقای جنوبی مسئولیت ویزه ای برای اطمینان از آن که نمونه ای  از آن در درون صفوف خود ایجاد کند دارد. این نمونه شامل :

  • توام کردن  بسیار موثر تر همکاری جنس در ساختمان حزب ودر توسعه کادرها، واطمینان از آن که اجتماع حنسی در داخل حزب صرفا بعنوان همایش زنان مد نظر قرار نمی گیرند.  

  • اطمینان از آن که ما در جلب زنان به صفوف حزب ، به ویژه زنان طبقه کارگر ومناطق روستایی بسیارموثرتر هستیم. این به معنای  تفکر منتقدانه  نسبت به چگونگی عمل کرد حزب در تمام سطوح  ان است :  نقدساعات همایش ،  نقد قابلیت استفاده محیط، و نقد گرایش به سمت روشنفکرمابی غلو شده ، که اعتماد به نفس بسیاری از رفقای زن را از بین می برد .

  • سنجش  پیش بینی های رفتار مثبت داخلی حزب با اهداف برای اطمینان از مشارکت موثر زنان در تمام سطوح رهبری حزب .

مارکس پیش از این گفت " ملتی که بر ملت دیگری ستم روا می دارد، هرگز نمی تواند آزاد باشد".دقیقا همان قاعده برای پدرسالاری نیز قابل استفاده است . مادامی که زنان در کشور ما مورد ستم قرار می گیرند، افریقای جنوبی هرگز نمی تواند آزاد باشد. مبارزه علیه پدرسالاری در ارتباط ناگسسته ای با مبارزه سراسری برای دموکراسی وسوسیالیسم قرار دارد .

 

سوسیالیسم آینده است ، آن را ازهم اکنون بسازیم !- بخش سوم

 سوسیالیسم آینده است ، آن را ازهم اکنون بسازیم !- بخش دوم

سوسیالیسم آینده است ، آن را ازهم اکنون بسازیم !*- بخش اول

 

  | می توانید نظرات خودرا اینجا ابراز نمایید .

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics