نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2016-04-24

نویدنو  14/01/139

 

 

و.ای . لنین ر باره نقش زن در اجتماع -6

مریم فیروز

نقش زن شوروی در دفاع از میهن سوسیالیستی

لنین  هنگامی که برنامه ی تدارک و انجام انقلاب سوسیالیستی در کشور  را می ریخت پیش بینی کرد که کشور نیازمند به دفاع از پیروزی های سوسیالیستی در طی مبارزات شدید طبقاتی علیه دشمنان داخلی و خارجی خواهد بود .او چنین گفته است: «یک انقلاب تاآن اندازه ارزش دارد که بتواند از خود دفاع نماید.»

پیروزی انقلاب سوسیالیستی و برقراری قدرت شوروی با مقاومت  وحشیانه ی همه ی نیروهای ضد انقلاب در کشور و دخالت قدرت های امپریالیستی  روبرو گردید که هدفشان خفه کردن و نابود ساختن جمهوری جوان شوروی بود.لنین در سخنرانی ها و مقالات خود می خواست که نیرو های کارگران و دهقانان منجمله زنان بسیج شوند تا از میهن سوسیالیستی دفاع نمایند.

توده های وسیع زحمتکشان روسیه دورادور حزب گرد آمدند تا بتوانند از پیروزی های سوسیالیستی پاسداری نمایند.زنان عضو واحد های بهداشتی گردیدند و تعداد زیادی کمیسر سیاسی،دیده بان تلفنچی ، ناظر خرج شدند و از خود شجاعت و بی باکی شگفت انگیزی نشان دادند. لنین مبارزه ی زنان را در دوران جنگ داخلی و دخالت خارجی ها،ارجمند دانسته و می گوید: " این زنان چه جراتی نشان دادند و امروز باز هم نشان می دهند .شما تصور کنید که آنها چقدر رنج و محرومیت کشیده اند ،اما ایستادگی کردند و این هم برای این است که آنها مصمم به دفاع از شوراها هستند برای اینکه آنها آزادی و کمونیسم را می خواهند .کارگران زن ما شکوهمند هستند. آنها مبارزین طبقاتی می باشند.آنها درخور تحسین و عشق می باشند."

خلق شوروی مصائب بسیار سنگینی را در جنگ بزرگ میهنی تحمل نمود ،هنگامی که آلمان نازی با پستی به اتحاد شوروی حمله کرد.

قهرمانی های خلق شوروی و پسران و دخترانش که انسانیت را از یوغ فاشیسم رهایی بخشیدند،ابدی است.از همان آغاز جنگ زنان شوروی خود را وقف یک هدف کردند.پیروزی بر دشمن .اینها همه ی نیروی خود ،همه تجربیات و دانش خود را برای نجات میهن بکار بستند .در پرتو کار عظیمی که حزب در سالهای پیشین آغاز کرده بود،میلیون ها زن شوروی توانستند جای مردان را در کارگاه ها،دشت ها و در موسسات علمی و آموزشی پر کنند.زنان در برابر کوره های فولاد سازی ایستادند،آنها به قعر معادن رفتند ،لکوموتیو ها را سوار شدند و ماشین های بسیار پیچیده را بکار انداختند.در دوران جنگ بزرگ میهنی کارگران زن در راه دفاع از میهن سوسیالیستی نیروی فوق العاده ای نشان دادند. زنان کلخوزی قسمت بزرگ کار کشاورزی  را در هر شئون و در هر رشته ای به عهده گرفتند.بیش از یک میلیون زن کلخوزی مکانیسین،راننده ی تراکتور ،خرمن کوب گردیدند و صدها هزار زن دیگر رئیس کلخوز و یا رهبر گروه های کلخوزی شدند. با کار قهرمانانه ی خود کلخوزیها خواربار جبهه وپشت جبهه و مواد اولیه را برای صنایع تامین نمودند.

در دوران جنگ بزرگ میهنی زن شوروی نه تنها یک کارگر نیرومند، بلکه سرباز با ارزشی هم بود   .بنا به اطلاعاتی که کامل هم نیستند بیش از یک میلیون زن در جنگ ها شرکت نمودند.خلبان،تیرانداز ماهر،مسلسل چی ،راننده ی تانک ،دیدبان ،پزشک و پرستار .

باید بخصوص از سه هنگ هوایی یاد کرد که خلبان هایش همگی زن بودند.راهی که این هواپیما ها پیموده اند نشان دهنده ی این است که تا چه اندازه این زنان می توانستند پیچیده ترین وسایل را بکار بگیرند . این هنگ ها با بی باکی خود به دریافت نشان ها و مدال ها مفتخر شده اند. به 28 زن خلبان  لقب «قهرمان اتحاد جماهیر شوروی» با ستاره اهدا شده است.هیچ دسته ای از پارتیزان ها و هیچ سازمان مخفی وجود نداشت که زن ها در آن شرکت نداشته باشند .هرگز زنان شوروی به اندازه ی دوران جنگ یک چنین بزرگواری و چنین اراده ی آهنین و وفاداری  و عشق بی چون و چرا به میهن،ایستادگی در کار و بی باکی در جبهه نشان نداده یودند. نام های زویا کاسما دمینساکایا(zoia kasmodemianskaia)، لیزا چایکینا (lisa tchaikins) مارینا سکووا ( marina roskova)و عده ی زیادی دیگر برای همیشه در دل و جان نسل های آینده مانند مظهر ابدی بی باکی ،جرات  و وفا داری به میهن حک خواهد شد.برای کارهای برجسته شان بزرگترین لقب نظامی در شوروی به 91زن داده شده است زمانی که خلق ها بیستمین سالروز پیروزی  بر فاشیسم را جشن می گرفتند.حزب کمونیست شوروی و دولت شوروی به طور شاخص نقش زنان را در جنگ بزرگ میهنی متذکر شدند.رفیق برژنف در جلسه ی رسمی 8 مارس 1965 چنین گفت: «ما در برابر زنان شوروی که شجاعت شگفت انگیزی در سالهای هولناک جنگ نشان داده اند سر فرود می آوریم»در زمان کنونی خلق های کشورهای سوسیالیستی ،پرولتاریا و نیروهای دمکراتیک کشورهای سرمایه داری ،خلق هایی که استقلال خود را بدست آورده اند و آنهایی که برای آزادی خود مبارزه می نمایند،صفوف  خود را در مبارزه علیه خطر یک جنگ جهانی دیگر ،علیه امپریالیسم ،برای استقلال ملی ،دمکراسی و سوسیالیسم و صلح بین المللی فشرده تر می سازند.

لنین و جنبش بین المللی زنان. شرکت زنان شوروی

در نهضت دمکراتیک بین المللی زنان

لنین آن انترناسیونالیست بزرگ ،اتحاد همه ی زنان جهان را در مبارزه برای آزادی خود و طبقه ی کارگر،اصلی بزرگ می دانست و توجه خاصی به تکامل جنبش بین المللی و جهت یابی ایدئولوژی آن داشت.

در 1907 در کنگره ی بین المللی دوم در اشتوتگارت(stuttgart) و در نخستین کنفرانس بین المللی زنان سوسیالیست که همزمان کنگره تشکیل گردید درباره ی موضوع بسیار مهمی برای آن زمان، بحث شده بود. موضوع حق انتخاب کردن و انتخاب شدن برای زنان . و لنین  مقاله ی "کنگره بین المللی اشتوتگارت " را منتشر نمود. در این مقاله بخصوص روی بحث میان سوسیال دمکرات های آلمانی و اتریشی تکیه می نماید و از مقام سوسیال دمکرات های آلمانی که خواهان حق انتخاب کردن و انتخاب شدن برای زنان بودند پشتیبانی می نماید.کاری که جنبش توده ها را نیرومند تر می کرد. بدین طریق در آغاز نهضت پرولتاریایی بین المللی،لنین برای اینکه سوسیال دمکراسی اهمیت بزرگی به نهضت زن بدهد بدون اینکه امتیازی به بورژوازی داده باشد مبارزه می کرد. لنین مطمئن بود که زنان نه تنها باید حقوق خود را به دست بیاورند،بلکه باید علیه امپریالیسم مبارزه نمایند و از همه ی زنان دعوت می کرد که علیه جنگ های امپریالیستی به مبارزه بپردازند و به این مناسبت با  علاقه تهیه و کارهای کنفرانس سوسالیستی بین المللی زنان را در برن(bern) در سال 1915 دنبال می کرد. بخصوص در این باره که چه موضعی علیه جنگ امپریالیستی گرفته خواهد شد.لنین کمک ارجمندی به نمایندگان حزب کارگر سوسیال دمکرات روسیه در تهیه ی این کنفرانس نمود. «کروپسکایا »همسر لنین که با «آرماند اینس» (inesse armand) در این کنفرانس نماینده بودند در خاطراتش می نویسد: « او (لنین) قطعنامه ی ما را برای تقدیم به کنفرانس برن نوشت و با دقت کارهای این کنفرانس  را دنبال می کرد.»

در مقاله ی " علیه سوسیالیسم شووینیزم" لنین خاصیت تضاد های اصولی را در کنفراس توضیح داد .او خاطر نشان می کند که کنفرانس زنان نباید فرصت طلبان را یاری نماید که «توده های کارگری را غافل سازند .برعکس این کنفراس می بایستی توده ها را بیدار سازد و جنگ  علیه فرصت طلبی را مصممانه اعلام بدارد.»

انترناسیونالیسم سوم به ابتکار لنین در 1919به وجود آمد و تمام احزاب طبقه ی کارگر دور اصول مارکسیسم گرد آمدند و کمی پس از آن دبیرخانه بین الملی زنان ایجاد شد.کنفرانس های زنان کمونیست در مسکو تشکیل می شد. کلارا ستکین ( klara zetkin)مسئول دبیر خانه، بارها با لنین مشورت کرده و از او راهنمایی خواسته است .لنین که خالق انترناسیونال کمونیستی و رهبر ایدئولوژیکی آن بود. در طی بحثی با کلارا ستکین ، به او پیشنها د می نماید که تزهای کار کمونیستی در میان زنان را تهیه نماید تا بتوان آنها را بعدا در اختیار کمیته ی اجرائیه ی انترناسیونال کمونیستی گذاشت و آنگاه چندین نظریه را پیشنهاد می نماید که موقعیت و نظر او را نسبت به جنبش کمونیستی انترناسیونال روشن می کرده است. "در تز ها باید با روشنی متذکر شده که آزادی واقعی تنها با کمونیسم امکان پذیر است.باید عمیقا مسئله ی وابستگی و جدایی ناپذیری میان موقعیت زن به عنوان بشر و عضو اجتماع از سویی و مالکیت خصوص وسائل تولید از سوی دیگر را مورد تحقیق قرار داد." این کار اجازه می دهد که موضوع زن را همچون بخشی از موضوع اجتماعی در نظر گرفت،چیزی که آن را مبارزه ی پرولتاریایی و به انقلاب وابسته می سازد.

لنین به احزاب کمونیستی  و کارگری یاد می داد که شرایط را باید پیوسته به حساب آورند.زیرا زندگی مسائل تازه ای را بدون وقفه جلوی پا قرار می دهد که نمی توان آنها را نادیده گرفت باید تاکتیک حزبی را در مبارزه برای هدف آخرین با شرایط تازه هماهنگ ساخت.

تغییرات در وضع دنیا در سال های1930 ،به قدرت رسیدن نازی ها در آلمان و تشدید خطر جنگ ،اتحاد همه ی نیروها ی دمکراتیک و ضد فاشیست را در یک جبهه ی واحدمطرح نمود.

در شرایط تاریخی تازه ، نهضت دمکراتیک زن اهمیت خاصی پیدا کرده بود.جمع کردن نیروهای  همه ی سازمان ها و جنبش های زنان که مخالف فاشیسم و جنگ بودند لازم بود.

در 1934 در پاریس کنگره ی جهانی زنان علیه جنگ و فاشیسم تشکیل شد.الناستا سووا elena)  (stassova   عضو حزب بلشویک و همکار لنین پایه گذار این گرد هم آیی بود.کنگره از زنان جهان خواست که فعالانه برای حفظ صلح مبارزه نمایند.در کنگره کمیته ی بین المللی زنان علیه جنگ و فاشیسم تشکیل گردید که نمایندگان زنان شوروی هم در آن عضویت داشتند.تصمیمات کنگره ی هفتم بین المللی کمونیستی که در سال 1935 تشکیل شد، نقش بزرگی در تکامل نهضت زن داشت.کنگره از همه ی نیروهای دمکراتیک خواست که در مبارزه علیه فاشیسم و جنگ نیروهای خود را بسیج نمایند.

آتش جنگ جهانی  دوم که فاشیسم آلمان برافروخت یک نهضت وسیع در سراسر جهان به وجود آورد  و زنان هم سهم بزرگی در مبارزه علیه مهاجمین نازی داشتند.در کشور های مختلف سازمان های دمکراتیک زنان به وجود آمد که پایه ی تکامل نهضت دمکراتیک نیرومندی گردید و فدراسیون دمکراتیک بین المللی زنان مخلوق آن است.فدراسیون بین المللی زنان از همان آغاز (اول دسامبر 1945) هدف های بزرگ و انسانی را در پیش گرفت.

مبارزه برای صلح، استقلال ملی ، برابری زنان  ونیکبختی کودکان ! اکنون بیش از 30 سال است که این سازمان بدون وقفه وظایف خود را دنبال نموده و انجام می دهد .این سازمان درخور احترام  عمیق و اعتماد زنان جهان است.فدراسیون بین المللی زنان با همه ی نیروهای پیشرو ملی و بین المللی همکاری دارد.فدراسیون و سایر سازمان های بین المللی زنان به سازمان ملل متحد پیشنهاد سال بین المللی زن را نموده اند.

از سویی تصمیم سازمان ملل متحد که سال 1975 را سال بین المللی زن شناخته روشن می سازد که نقش زن در اجتماع و یاری او در نگاهداری صلح و همکاری با خلقها بارز شده است و از سوی دیگر روشن می سازد که تا چه اندازه لازم شده است که زن ازوضع ناهنجاری که دارد بیرون بیاید تا بتواند در همه ی شئون شخصیت خود را به کار بیاندازد.

***

سال بین المللی زن که در پایان آن کنگره ی بین المللی زنان در برلن پایتخت آلمان دمکراتیک تشکیل شد با موفقیت پایان پذیرفت و زنان جهان دیگر بار با نیرویی تازه تر به کار خود ادامه می دهند .سطح آگاهی سیاسی زنان و بیداری آنان در این کنگره به طور بارزی به چشم می خورد.

نهضت زن رو به جلو می رود . ونقش زنان شوروی از آغاز تا به امروز بی اندازه با اهمیت و بزرگ بوده است.آنها از هیچ گونه کمک و راهنمایی کوتاهی نکرده و نمی کنند . زنان شوروی برای همه ی زنان همان آرزو را دارند که خود به آن دست یافته اند. حق انسان بودن ،شکوفا کردن هوش و شخصیت زن و تکامل بخشیدن به دانش و هنر در هر کشوری ، آزاد شدن خلق ها و برای همیشه از بین بردن جنگ و جنگ افروزان . و بر همه ی نیروهای مترقی جهان روشن شده است. و زنان شوروی این را ثابت نموده اند که بدون شرکت وهمکاری زنان این هدف های عالی را نمی توان بدست آورد.

***

کمیته زنان شوروی به خاطر موفقیت هایی که زنان شوروی در ساختمان کمونیسم به دست آورده اند و برای فعالیت پر ثمر کمیته در جنبش بین المللی زنان و نقشی که در تکامل و تقویت دوستی میان مردم شوروی و خلق های سایر کشور ها داشته به دریافت نشان «دوستی ملل» مفتخر گردیده است

زنان شوروی همیشه به دستورات لنین درباره انترناسیونالیسم پرولتاریایی و سوسیالیستی و دوستی میان خلق ها وفادار خواهند ماند. با اطمینان کامل به آینده و عمیقا معتقد به هدف تاریخی که از لنین به ارث برده است، خلق شوروی یه سوی هدف خود «کمونیسم»پیش می رود.

    *                *                *

 

و اینک نمونه ای از کارزنان شوروی در آغاز

 

هیئت نمایندگان:

پس از انقلاب تصمیم گرفته شد که مبارزه ی بی امانی علیه بیسوادی زنان بشود و برای این هدف می بایستی در واقع ارتشی به وجود می آمد و چنین هم شد. در همه جا در کارخانه ها و مزارع «هیئت نمایندگان» تشکیل شد . این نمایندگان زن از طرف زنان و در محل  کار انتخاب می شدند. شعبی برای کار در میان زنان در همه ی سازمان های حزبی تشکیل گردید  که هیئت های نمایندگان را رهبری می نمودند. این نمایندگان از هیچ کاری روی گردان نبودند و هر وظیفه ای که پیش می آمد  انجام می دادند. به خصوص به کودکان می رسیدند.نباید از یاد برد که پس از جنگ امپریالیستی و درهم ریختگی اقتصادی، یک میلیون و نیم کودک یتیم و بی خانمان شده بودند. خانه های کودک و شیرخوارگاه  ها در خانه های اعیانی ایجاد شدند و هیئت نمایندگان برای گرم کردن این موسسسات نوبنیاد چوب برای سوخت می رساندند و شب را به دوختن لباس یا شستن آنها می گذراندند «نمایندگان »برای بچه ها ی گرسنه غذاخوری هایی ایجاد کردند.به بیمارستان ها می رفتند،بیماران را شستشو می دادند و خوراک می خوراندند . «نمایندگان »سخت ترین و بی گذشت ترین بازرسان بودند .آنها بر ضد هرچه دزدی و نادرستی بود می جنگیدند و می کوشیدند که انسان نو را با اخلاق نو به وجود آورند.اینها تکیه بر صدها و هزارها زن دیگر داشتند،زنان کارگر و دهقان ،دوستانشان که از هر جهت  آماده ی کمک به آنها بودند.صدها هزار زن در سالهای 1920-1930 از مکتب «هیئت نمایندگان  »گذشتند و در واقع اینها مظهر دوران نوی بودند.

 ولادیمیر مایاکوسکی (: ( viladimir maiakovsy وماکسیم گورکی( maxim gorki) درباره ی آنها چنین سروده و نوشته اند:

" زنها می آیند

ازکارخانه ماشین افزار، از دشت ها

در زیر سربند سرخ آنها زلف آشفته ای را می بندند

صدها - هزارها - زن نماینده- منتخب

برای ساختن و رهبری کردن

کارخانه (؟)

 می رود به پیشواز نمایندگان  

   و میفرد از هر سو

سلام های دوستانه

 لنین شما را  

   از دشتها  

   از کارخانه ی ماشین افزار

فرمان دادکه بیایید و

 اداره کنید دولت را

" ولادیمیر مایاکوفسکی"

ماکسیم گورکی هنگامی که از او پرسیده می شود که ده سال قدرت شوروی چه کاری برای زن ها کرده است پاسخ می دهد: « 000ر620 نماینده! و این کار چنین معنی دارد که زن راستی با مرد برابر و یک واحد آگاه اجتماع و یک نیروی سیاسی شده است .زن خیلی سریع رهبری زندگی اقتصادی کشور را می آموزد و دست اندر کار است که در حل مساءل سیاسی بین المللی شرکت نماید.او به عنوان صاحب و کدبانوی همه ی دولت شوراها به زندگی قدم می گذارد و چنین پدیده ای در هیچ جای دنیا وجود ندارد. »

و.ای . لنین ر باره نقش زن در اجتماع -5

و.ای . لنین ر باره نقش زن در اجتماع -4

و.ای . لنین ر باره نقش زن در اجتماع -3

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: