نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2016-03-14

نویدنو  24/12/1394 

 

 

و.ای . لنین ر باره نقش زن در اجتماع -3

مریم فیروز

 

شرکت زنان شوروی در امر تولید اجتماعی

سوسیالیسم به زن شوروی امکان این را داده است که بتواند از حق خود برای کار ، کاملا استفاده نماید و برای عملی شدن برابری حقیقی این امر اهمیت اساسی دارد.

لنین اهمیت زیادی به شرکت زن در امر تولید اجتماعی قائل بود.

او می گفت : ((برای آزد نمودن زن به طور کامل  و همپا ساختن واقعی او با مرد باید اقتصاد،  همگانی باشد وزن را در کار تولیدی شرکت داد آنگاه زن با مرد برابر خواهد شد((

در نظام سوسیالیستی ، شرکت زن در تولید اجتماعی مهمترین عامل نشو و ارتقاء فکری و آگاهی مدنی و سیاسی او می باشد.کار اجتماعی به زن تکامل می بخشد. او را از سطح کار های خانه و بچه داری به بالا میراند و به او استقلال اقتصادی می دهد.همه ی این عوامل به او اجازه می دهند که جای کاملا نوئی را در مرکز خانواده و اجتماع اشغال نماید.

سوسیالیسم برای زن حق کار مساوی با مرد را مناسب حرفه و تخصص او تعیین می کند. بدین طریق گرفتن مزد مساوی در برابر کار مساوی با مرد، حق استراحت و برخورداری از حمایت از کار با اشکال مختلفی که دارد،  حق برخورداری از بیمه های اجتماعی ، اگر نتواند کار کند، و حق بازنشستگی او تضمین شده است.

در اتحاد جماهیر شوروی کار عظیمی برای شرکت دادن زن در تولید اجتماعی شده است.

خاصیت روز افزون فعالیت کار زنان، وارد شدن آنها به حرفه های گوناگون بسیار زیاد ، بالا آمدن سطح تخصصی کار زنانه ، گماشته شدن آنها به مقامات رهبری ، همه ی این ها وابستگی کامل به ادوار مختلف ساختمان سوسیالیستی ، صنعتی شدن کشور، کشاورزی اشتراکی و پیشرفت مداوم اقتصاد ملی دارد.

استفاده از کار زن در تولید اجتماعی درسالهای دشوار جنگ بزرگ میهنی به طور فوق العاده ای زیاد شد .هنگامی که زنان جای شوهران ، برادران و پدران خود را در تمام رشته های اقتصاد ملی گرفتند.

سالهای بعد از جنگ و سالهای نو سازی اقتصاد ملی ،  شاهد شرکت روز افزون زنان در تولید بود.  درسالهای پیشین بر تعداد زنان کارگر و کارمند سالیانه یک میلیون نفر افزوده می شد و از 1960 این رقم به یک میلیون و نیم رسیده است.

زنان شوروی نقش بزرگی در اجرای نهمین نقشه ی پنج ساله که در کنگره ی بیست و چهارم حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی به تصویب رسید ، دارند.

اکنون زنان 51 درصد کارگران و کارمندان در اقتصاد ملی کشور را تشکیل می دهند .در سال 1973 تعدادزنان کارگر و کارمند تقریبا 18 برابر سال 1928 بود.افزایش فوق العاده ای از شرکت زنان در مهمترین شعب اقتصاد ملی به وجود آمده است.در صنایع ، زنان 49درصد همه ی کارکنان را تشکیل می دهند، در ساختمان 29 درصد، در پست و تلگراف 68 درصد، در تجارت، خوار وبار عمومی ، تهیه ی مواد تکنیکی ، فروش کالاها 76 درصد، در بهداشت عمومی ، ورزش و بیمه های اجتماعی 85 درصد، در آموزش همگانی و فرهنگ 73 درصد، در تحقیقات علمی و سازمان های وابسته 49 درصد، در کشاورزی44 درصد.زنان 52 درصد کلخوزیها می باشند و 45 درصد کارکنان سوخوزی و موسسات کشاورزی دیگر .

بزرگترین پیروزی در امر دخالت زنان در اقتصاد ملی در جمهوریهای آسیای میانه وجمهوری کازاکستان به وجود آمده است.مثلا در سال 1928 زنان تنها 15 درصد همه ی کارگران و کارمندان جمهوری کازاکستان بودند، در صورتی که در سال 73 این نسبت به 73 در صد رسید.در جمهوری قرقیزی این نسبت از 11 درصد در سال 1928 به 48 درصددر سال 1973 رسیده است.

لنین در عین اینکه هدف را شرکت زنان در امر اقتصاد ملی قرار داده بود، اهمیت فوق العاده ای به تکامل و تخصصی شدن کار زن می داد.

اصل مارکسیستی - لنینیستی در برابری مرد با زن ، خصوصیات فردی و خاص آنها را در نظر می گیرد.

امروز انقلاب علمی و تکنیکی به طور منظم  در پی این است که اصل بالا رعایت شود.

در دوران انقلاب علمی و فنی مسائل اجتماعی ، صنعتی ، تکنیکی زیاد شده و همچنین مسائلی که مربوط به شرکت زن، در اقتصاد ملی است بروز می نماید.تعدادزنان در شعب اساسی این تولید روز افزون است.در کشور در درجه ی اول صنایع وابسته به صنایع سبک تعدادزنان بیشتر بود و اکنون در کارخانه های ماشین سازی تعداد آنها حتی از صنایع سبک هم بیشتر شده است. آنچه که می توان درباره ی صنایع ماشین سازی و نقش زنان در آنها گفت چنین است:

زنان بیش از پیش در رشته هائی که دارای سطح عالی ((اوتوماتیزاسیون )) *خودکار* و ماشینی کردن محصول است مشغول کار هستند ، مانند الکترونیک، رادیو تکنیک و غیره.مثلا زنان 45تا 47درصد از مجموع شاغلین در کارخانه های دستگاه های دقیق،  الکترونیک هستند. در موسسات رادیو تکنیکی این مجموع به 65تا 75درصد رسیده است.تعداد زنان در مشاغل وابسته به کنترل (زیرنظر داشتن) و فرمان دستگاه ها ،  ماشین ها و غیره رو به افزایش می یابد به طوری که اکنون 77درصد مامورین خطهای خودکار ، 42درصد مکانیسینها وکمک مکانیسین ها یی که واحد خودکار را تشکیل می دهند، زن هستند.

وضع زنان مهندس و تکنسین نیز بر همین منوال است.در سال های 1950-1970تعدادزنان مهندس 4برابر شده است.تعدادزنان مکانیسن 3برابر و زنانی که در ساختمان ماشین ها دست اندرکارند وتکنسین ها 3/2 در صد بیشتر شده است . در میان مهندسین و تکنسین های  امروز به نسبت، 33درصد تا 40درصد زنان می باشند. در پرتو انقلاب علمی و فنی در کار زنان دهقان هم تغییرات عمیقی به وجود آمده است .هر روز بر شکل کار صنعتی افزوده می شود.بالا بودن درجه ی مکانیکی کار در رشته های مختلف کشاورزی ، با افزوده شدن تعداد زنان مکانیسین توام است.چندین هزار زن شوروی راننده ی تراکتور، خرمن کوب و غیره می باشند و آشنا به شکل نو کار کشاورزی هستند.و باز می توان زن دهقان را در برابر صفحه ی خودکار (اتوماتیزه ( فرمان موسسات، مرغداری ، و در صنایع مختلف دامپروری دید.تحقیقاتی که در کشور دنبال می شود برای اینکه لوازم کار کشاورزی روز به روز بهتر شود با در نظر گرفتن خصوصیات جسمانی زن توام است و بدین طریق موفق شده اند که بیش از پیش زنان را پشت فرمان ماشین ها ی مکانیک کشاورزی قرار دهند.تعداد زنان متخصص در کشاورزی روز افزون است.امروز 40درصد مهندسین کشاورزی، دامپزشکی و غیره زنان می باشند.

از زمانی که دولت شوراها قدرت را در دست گرفته است نقش زن در کار فکری بی اندازه بالا رفته است.در سالهای 1973_ 1928تعدادزنا ن متخصص 79بار بیشتر شده است یعنی 12میلیون نفر زن ، و تعداد متخصصین در همین سالها از ۲۹ درصد به ۵۹ درصد افزایش یافته است.

لازم است یادآوری شود که در روسیه ی پیش از انقلاب80درصد زنان مزدبگیر یا خدمتکار در خانه های ثروتمندان بودند و یا مزدور روزانه . ۱۳ درصد در موسسات  و در کارگاها و تنها ۴ درصد در موسسات آموزشی و بهداشتی کار می کردند.

لنین به لیاقت زنان در سازماندهی ارج می گذاشت و متذکر می شد که در میان زنان کارگر و دهقان بیش از آنکه ماتصور می کنیم تعداد زیادی زن هستند که می توانند سازمان دهند و کاری را ترتیب داده و به سامان برسانند.صفت بارز نظام سوسیالیستی در این است که تعداد بسیار زیادی زن در اداره ی امور تولیدی شرکت دارند، بیش از 000ر500زن امروز رئیس موسسات و سوخوز ها، مسئول کلخوزها و شعب ادارت دولتی هستند، 32در صد از روسای کارگاه ها و معاونین آنها و همچنین روسای شعب مختلف ، زن هستند.

یک آموزش حرفه ای فنی و تخصصی در سطح بالا ،  تجربه ی زیاد در عمل در قسمتهای مختلف اقتصاد ملی نشان می دهد که چه امکانات و چه ذخیره ی واقعی در میان زنان هست که می تواند به آنها مسئولیت های سنگین در اقتصاد واگذار کرد.

مسئله ای که امروز نتیجه ی پیشرفت دانش و تکنیک است و باید به آن توجه خاصی داشت ، بالا بردن پیگیرانه ی سطح تخصص کار زن است . نقش بزرگ در حل این مسئله در تربیت و پرورش حرفه ای است.

برای اینکه بتوان دختران جوان را  برای فعالیتهای حرفه ای آماده کرد ، یک شبکه بزرگ از موسسات وجود دارد که به آنها امکان این را می دهد که 975حرفه دست یابند. تعداد مراکز تعلیم و تربیت حرفه ای در مدارس متوسطه رو به فزونی است. تنها در سالهای1971- 1975این طریق کار به سه میلیون دختر امکان فرا گرفتن تعلیمات حرفه ای داده است.چندین ده میلیون زن  به حرفه ها ی تازه دست یافته اند، زیرا توانسته اند دورانی از تعلیمات را در محل کارشان بگذرانند (از راه کلاسهای گروهی و یا فردی. )

بنا به تصمیم دولت اتحاد جماهیر شوروی که ((هر چه بیشتر زنان را درکارهای تخصصی کشاورزی وارد نمایند)) فعالیت بزرگی شروع شده است تا زنان مکانیسین تربیت نمایند و کارخانه های ماشین سازی ، ماشینهای فلاحتی  تازه ای تحویل بدهند که با وضع جسمانی زن متناسب تر باشد.

مقررات تازه ی کلخوزی که در کنگره ی سوم کلخوزهای اتحاد جماهیر شوروی به تصویب رسید به خصوص رسیدگی به زنان کلخوزی را تاکید نموده است.کلخوز باید به آنها کمک نماید تا بتوانند تخصص خود را در به کار بردن ماشینهای جدید بهتر نمایند و تکامل بخشند.باید برای آنها شرایط کار مساعد به وجود آورد و هر چه بیشتر آنها را به مقامهای رهبری و ریاست انتخاب نمایند.

ایجاد بهترین شرایط کار درهمه ی رشته های اقتصاد ملی یکی از اندیشه های حزب کمونیست و دولت شوروی بوده است.لنین در پندار خود زمانی را می دید: که سوسیالیسم ((شرایط کار سالمی به وجود بیاورد..و میلیون ها کارگر را از میان دود، خاک و کثافت نجات دهد و کارگاههای کثیف زننده را به صورت آزمایشگاههای تمیز و روشن در خور انسان در آورد.))

در کشور شوراها اقدامات زیادی برای عملی کردن این آرزوی لنین انجام میگیرد.

سوسیالیسم برای انسان نتایج زیادی با خود آورده است.بیکاری در کشور ریشه کن شده است.ساعات کار از 10-12 ساعت ) آنگونه که در خیلی از موسسات پیش از انقلاب عادی بود ( به هشت ساعت رسیده است و در هفته پنج روز بیشتر کار نیست .و برای بعضی از قشرهای کارگران ساعات کار در روز کمتر هم می باشد.در همه جا اقدامات بهداشتی لازم در نظر گرفته شده است که شرایط کار را بهتر نمایند.

علاوه بر حمایت عمومی از کارگران در قوانین مربوط به کار تصمیم های خاصی نیز برای حمایت از کار زن در نظر گرفته شد ، که مثلا شرکت زنان را در بعضی از شعب تولید کار سنگین که می تواند به تندرستی آنها آسیب برساند ممنوع نموده است.

در طی پنج سال اخیر اقدامات بسیار زیادی در اتحاد جماهیر شوروی شده است که هدفشان تکامل و بهبود تحقیقات علمی در امر حمایت کار است.اکنون 29  موسسه ی تحقیقاتی درباره ی مسائل مربوط به تندرستی و حمایت کار انجام وظیفه می نمایند.

اتحادیه ها مراقب هستند که قوانین حمایت از کار زنان رعایت شود.در اختیار اتحادیه ها هزار ها بازرس است که از دولت حقوق می گیرند و همه گونه اختیاری دارند و دها هزار بازرس داوطلب با آنها همکاری می نمایند.در کشور،  همواره مسابقاتی برای انتخاب بهترین واحد تولیدی ترتیب داده می شود و این کار کمک زیادی برای بالا بردن سطح مکانیزاسیون و اتوماتیزاسیون تولید و همچنین به بهبود شرایط کار یاری می نماید.

تجربه ای که اتحاد جماهیر شوروی در ساختمان سوسیالیسم به دست آورده است ،درستی تز مارکسیستی -لنینیستی را نشان می دهد که بنابرآن:  سوسیالیسم نمی تواند ساخته شود مگر به این شرط که میلیون ها زن در این کار شرکت نمایند.

زنان شوروی نیروی بزرگی در به وجود آوردن جامعه ی کمونیستی هستند.نقش زن برای تکامل بخشیدن به مسابقات سوسیالیستی اهمیت زیادی دارد و همچنین در نهضت پیش آهنگان کار کمونیستی ، برای به کار بستن آلات کار تازه ، برای گسترش دادن روشها و اشکال تازه و موثر در کار به منظور جلو زدن در امر تولید به نسبت  آنچه که در نقشه پی بینی شده است، بسیار با ارزش است.این نهضت برخورد تازه ای را به کار ، روشن و نمودار می سازد.دلسوزی برای منافع همه ی جامعه ، مسابقه ی سوسیالیستی برای اجرای قبل از موعد، طرح های اقتصادی برنامه ی پنجساله ی نهم ، گسترش بی سابقه ای یافته است.

در پیامی که کمیته ی مرکزی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی به حزب و خلق های شوروی فرستاد ، این موضوع را متذکر شده است که همه ی موفقیت های بدست امده ، نتیجه ی کار فوق العاده ی طبقه ی کارگر ، دهقانان کلخوزی ، روشنفکرانی که از میان مردم برخاسته اند، زنان و جوانان شوروی از سراسر جمهوری ها ، می باشد.

در پاسخ به پلنوم دسامبر 1974کمیته ی مرکزی اتحاد جماهیر شوروی  و سخنرانی دبیر کل کمیته ی مرکزی حزب کمونیست شوروی، رفیق ل. برژنف در این پلنوم و به  پاسخ کمیته ی مرکزی حزب کمونیست شوروی به سازمان های حزبی و به خلقهای شوروی ، سازمان های کشور برای خود این شعار را انتخاب کردند :((تولیدات زیادتر ، با کیفیت بهتر و با کمترین مخارج ))

کارگران پیشرو برنامه ی پنجساله ی نهم و دیگر سازمانهای پیش آهنگ ، با انجام برنامه های پنجساله مربوط به خود ، نمونه هایی هستند از کار پر شور و اینها باعث سربلندی مردم شوروی و افتخار آنها هستند و همه ی آنها مورد احترام و توجه همگان می باشند.در میان اینها تعداد زیادی زن وجود دارد که نام چند تن از آنها در اینجا ذکر می شود: آلونتینا سمیرنوا (alventina smirnova) بافنده ی نساجی ، النا آموسوا(elena amossova) نخ ریس کارخانه ،والنتینا توکاروا (valentina tokareva) خیاط، والنتینا لوموسوا(valentina loossova) حروف چین ،نینا پرورزوا(n.perevereva) راننده ی ماشین دروکنی و خرمن کوبی لیدا پیپسی ( lida peips)شیر دوش در سوخوز و عده ی زیادی دیگر.

مبارزه در تولید برای مرغوبیت جنس و برای اینکه به طور کامل مورد استفاده قرار گیرد در واقع بهترین سمت گیری مسابقات سوسیالیستی امروزی است.هر ابتکاری نیروی بزرگی می شود اگر دراختیار عده ای گذاشته شود،  سرمشق آن کسانی که در خط جلوی مسابقات سوسیالیستی هستند، مردم شوروی و مخصوصا زنان را تشویق می نمایند که به نام پیروزی کمونیسم کارهای برجسته تری بنمایند و دستور لنینی را هر چه بیشتر رعایت نمایند که ((نباید به آنچه که رسیده ایم دل خوش داریم .باید همیشه جلو رفت و کوشش کرد که به هر قیمتی شده بر ثروت  کشور افزود.))

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: