نویدنو:20/1/1392  

 

نویدنو20/01/1392 

 

 

5- توجه به راه سوسیالیستی ایجاد پیشرفت سیاسی با مختصات چینی و ارتقا اصلاح ساختار سیاسی

گزارش به کنگره ملی هیجدهم حزب کمونیست چین در 8نوامبر 2012

هو جین تائو - برگردان: آرش وجدانی

 

دموکراسی خلقی پرچم درخشانی است که همیشه از سوی حزب ما بالا برده شده است .از زمانی که سیاست اصلاح و گشایش مطرح شد ، ما تجربه های  مثبت ومنفی خود را ،در توسعه دادن به دموکراسی سوسیالیستی بازبینی کرده ایم وتاکید کرده ایم که دموکراسی خلقی نفس سوسیالیسم است . ما اطمینان داریم که تمام قدرت کشور به مردم تعلق دارد و برای ارتقا پیوسته اصلاح ساختار سیاسی کار کرده ایم . در نتیجه ، ما پیشرفت های مهمی در توسعه دموکراسی سوسیالیستی ایجاد و مسیر سوسیالیستی پیشرفت سیاسی با مشخصه های چینی را سرعت بخشیده و حفظ کرده ایم ، بدین معنی که مسیر درستی را برای به دست آوردن امکان دموکراسی خلقی گسترده تر در چین ترسیم کرده ایم . اصلاح ساختار سیاسی بخش مهمی از اصلاح همه جانبه چین است . ما باید به تلاش های موثر وخردمندانه برای اجرای اصلاح ساختار سیاسی ادامه دهیم ، ودموکراسی خلقی را ، کامل تر در چشم انداز و ژرف تر در عمل  گسترده ترکنیم .ما باید وحدت رهبری حزب ، جایگاه خلق بعنوان حاکم های کشور و حکومت  مبتنی بر قانون را تامین کنیم . برای تضمین جایگاه بنیادی مردم بعنوان حاکم های کشورو برای رسیدن به هدف بالا بردن سرزندگی حزب و کشور و حفظ مردم با انگیزه کامل ، باید دموکراسی سوسیالیستی را گسترش دهیم ، ساختن کشور سوسیالیست مبتنی بر حاکمیت قانون را سرعت بخشیم ، و پیشرفت سیاست سوسیالیستی را ارتقا بخشیم .باید بر بهبود شیوه اعمال رهبری حزب و طرزحکومت برای تضمین آن که مردم را به اداره کردن موثرکشور هدایت  کند اهمیت بیشتری بدهیم. ما باید به بهبود سامانه دموکراسی وگوناگون ساختن شکل های دموکراسی برای تامین آن که مردم انتخابات های دموکراتیک ، تصمیم گیری ، اداره کردن  و نظارت  بر طبق قانون را هدایت کنند اهمیت بیشتری قائل شویم . ما باید به نقش مهمی که حاکمیت قانون  در اداره کشور و در مدیریت اجتماعی، تقویت اتحاد ، خلوص واقتدارسامانه قانونی کشور ایفا می کند  و تضمین آن که مردم از حقوق و آزادی های گسترده قانونی بر خوردارند ، وسعت بزرگتری بدهیم. باید بر ساختن سامانه مند ، اعطا نقش کامل به استحکام سامانه سیاسی سوسیالیستی و نزدیک شدن به دست آوردهای سایر اجتماع ها اهمیت بالایی قائل شویم . هر چند ، ما هرگز یک سامانه سیاسی غربی را کپی برداری نخواهیم کرد .      

یک – حمایت و تضمین اعمال قدرت کشور از سوی مردم از طریق کنگره های خلق

سامانه کنگره های خلق سامانه سیاسی بنیادی چین برای تضمین آن است که مردم سرنوشت خود را تعیین کنند. ما باید از روش های قانونی برای تبدیل پیشنهاد های حزب به اراده کشوربه خوبی استفاده کنیم . باید از کنگره های خلق و از کمیته های پایدار آن ها در ایفای کامل نقش خود بعنوان ارگان های قدرت کشور، دراعمال قانون ، نظارت ، سیاست گذاری ، وقدرت انتصاب واخراج از کار کارکنان طبق قانون ، در تقویت سازمان و هماهنگی کار قانونی ، در عمل کردن به نظارت خود بر دولت های مردم ، دادگاه ها و کارمند های عالی رتبه ، ودر محکم کردن بازرسی و نظارت از تمام بودجه های دولتی و حساب های مالی حمایت کنیم .نسبت نماینده های سطح اجتماعی برای کنگره های خلق ، به ویژه کسانی که از بین کارگرها، کشاورزها وروشنفکرها انتخاب شده اند در خط مقدم عرصه مختلف تلاش باید برجسته شوند ، در عین حال نماینده ها از بین مقام های برجسته حزب ودولت باید کاهش یابند. اداره های رابط نمایندگی باید در کنگره های خلق تاسیس گردد تا سازوکار برای حفظ تماس با مردم برای نماینده ها بهبود یابد . سامانه سازمانی برای ارگان های قدرت کشور باید بهبود یابد . ترکیب سنی عضو های کمیته های دائمی وکمیته های خاص کنگره های خلق باید بهبود یابد و عرصه های تخصصی آن ها باید گسترده شود . برگماردن عضو های تمام وقت این کمیته ها باید بالا برود.نماینده های کنگره خلق و عضو های این کمیته ها باید ظرفیت خود را برای انجام وظایف خود بر حسب قانون افزایش دهند.

دو- بهبود سامانه دموکراسی شورایی سوسیالیستی

دموکراسی شورایی سوسیالیستی شکل مهمی از دموکراسی خلق در کشور ما است .باید نهاد ها وسازوکارهای فعالیت آن را بهبود بخشیم وگستره ، چند سطحی و توسعه نهادینه آن را گسترش دهیم .همفکری های گسترده ای در موضوع های عمده در رابطه با توسعه اقتصادی و اجتماعی و نیز مشکل های ویژه درگیر کننده منافع آنی مردم از طریق ارگان های قدرت کشور، کمیته های کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین ، حزب های سیاسی ، سازمان های مردمی و سایر مجرا ها برای جلب حیطه وسیعی از نظریه ها، جمع آوری خرد مردم ، افزایش آگاهی ، وایجاد هم کوشی باید عملی گردد. باید به سامانه چند حزبی و رایزنی سیاسی تحت رهبری حزب کمونیست چین وفا دار باشیم وآن را ارتقا دهیم وکنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین را بعنوان مجرای عمده ای برای رهبری کردن دموکراسی شورایی آماده خدمت کنیم . کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین باید بر موضوع های اتحاد ودموکراسی ، بهبود سامانه رایزنی سیاسی ، نظارت دموکراتیک ، ومشارکت در سنجش واداره امور کشور متمرکز گردد ، و کار بهتری در هماهنگ کردن رابطه ها ،  در هم کردن قدرت و ایجاد طرح های پیشنهادی به مصلحت سراسر کشور انجام دهد . باید رایزنی های سیاسی را با حزب های دموکراتیک تقویت کنیم ، رایزنی سیاسی را به بخشی از روند اتخاذ سیاست تبدیل کنیم ، رایزنی ها را قبل و زمانی که تصمیم های سیاسی گرفته می شوند انجام دهیم ، ورایزنی دموکراتیک را موثر تر سازیم .ما باید رایزنی های گسترده ای در موضوع های ویژه با کسانی که در این موضوع ها کار می کنند ، با نمایندگانی از تمام بخش های جامعه ، و با مقام های دو لتی مربوطه در مطرح کردن پیشنهاد ها انجام دهیم . باید به صورت فعالی رایزنی دموکراتیک را در سطح جامعه اجرا کنیم .

سه –بهبود دموکراسی تراز اجتماعی

یک راه مهم برای تجربه حقوق دموکراتیک مستقیم خود مردم در رابطه با قانون آن است که در اعمال نظارت اجتماعی شهری وروستایی ، در مدیریت موضوع های اجتماعی تراز جامعه و به پیش بردن برنامه های خدمت های عمومی خود مدیر ، خودیاور ، خود آموخته و خود ناظرعمل کنند. باید سازوکار برای خود مدیریتی تراز جامعه را تحت رهبری سازمان های تراز جامعه حزب برای سرزنده کردن کامل آن بهبود بخشیم . باید چشم انداز و مجرا های چنین خود مدیریتی را گسترش دهیم ومحتوی وشکل های آن را، با تمرکز بر گسترده کردن مشارکت منظم، بالا بردن شفافیت در اطلاعات ، بهتر کردن مشاوره و مشورت در امور عمومی ، وتقویت نظارت اعمال قدرت ، برای تامین آن که مردم حقوق دموکراتیک بیشتر وملموس تری داشته باشند غنی سازیم. باید صمیمانه برطبقه کارگرتکیه کنیم ، سامانه مدیریت دموکراتیک را در موسسه ها و نهاد های عمومی همراه با کنگره کارگرها وکارمند ها بعنوان رکن آن بهبود بخشیم ، و از حقوق دموکراتیک کارگرها وکارمند ها برای شرکت در مدیریت و نظارت حفاظت کنیم . نوع های گوناگون سازمان های تراز جامعه نیز باید در یک پارچه کردن مدیریت دولت و دموکراسی تراز جامعه درگیر شوند.     

چهار- ترویج اداره مبتنی بر قانون کشور به شیوه ای همه جانبه

حاکمیت قانون شیوه بنیادی برای به پیش بردن کشور است . ما باید قانون ها را به شیوه ای علمی ایجاد کنیم ، آن ها را دقیقا ، با احقاق حق بی طرفانه اجرا کنیم ، واطمینان کنیم که همه در برابر قانون قرار دارند . باید مطمئن باشیم که همه در برابر قانون برابر هستند و قوانین مراعات وبا دقت اجرا می شوند وقانون شکن ها تحت تعقیب قرار می گیرند. باید سامانه سوسیالیستی قوانین با مشخصه های چینی را بهبود بخشیم و وضع قانون را در عرصه های کلیدی تقویت کنیم ، ومجراهای مشارکت منظم مردم در روند های قانون گذاری را گسترش دهیم . ما باید مدیریت دولت را طبق قانون اعمال کنیم ومواظب باشیم که اجرای قانون به شیوه ای اکید ، منصفانه و مدنی طبق شیوه های مقتضی اجرا می شود . باید به ژرفا بخشیدن به اصلاح ساختار قضایی ، تقویت وبهبود سامانه قضایی سوسیالیستی با مشخصه های چینی ادامه دهیم ومتقاعد شویم که سازمان های قضایی ودادستان ها به صورت مستقل و بی طرفانه قدرت های مربوط به خود را در تعقیب قانون اعمال می کنند. باید تبلیغ ها و آموزش وسیع در باره قانون ، پرورش روحیه سوسیالیستی حاکمیت قانون انجام دهیم ، و مفهوم سوسیالیستی حکومت مبتنی بر قانون را بپذیریم . باید اگاهی اجتماعی سراسری  نیاز به مطالعه ، احترام ، نظارت ، واجرای قانون را بالاتر ببریم.  باید مطمئن شویم که مقام های رسمی برجسته در فکر وعمل در تلاششان برای ژرف کردن اصلاح ، بالابردن توسعه ، حل مشکل ها ، و حفظ ثبات بر طبق قانون عمل می کنند . چون قانون اساسی وقانون ها از سوی حزب و افراد تحت رهبری آن پذیرفته شده اند ، از این رو حزب باید در قلمرویی که از سوی قانون اساسی وقانون ها تعیین شده اند عمل نماید . هیچ سازمان یا فردی از امتیاز تجاوز کردن به قانون اساسی وقانون ها بر خوردار نیست ، وهیچ فردی در هرموضعی از قدرت به هیچ وجه حق ندارد سخن خود را قانون تلقی کند ، اتوریته شخصی خود را فراتر از قانون قرار دهد یا از قانون سوء استفاده نماید .  

پنج- ژرف کردن اصلاح سامانه اداری

اصلاح سامانه اداری یک الزام ضروری برای ایجاد روبنای درخور با بنیاد اقتصادی است . برای دست یابی به هدف بنا کردن سامانه اجرایی سوسیالیستی با مشخصه های چینی ، باید اداره دولت را از مدیریت بنگاه ها ، دارایی های دولتی، نهادهای عمومی ، وسازمان های اجتماعی جدا کنیم ، ودولتی خوب ساختار یافته ، پاک وخدمتگذاری کارآمد که کارکردهایی به صورت علمی تعریف شده دارد ومردم را خشنود می سازد ایجاد کنیم . باید اصلاح سامانه را با توجه به موضوع های تابع بررسی  وتصویب دولت ژرف تر کنیم ،  به ساده وکارآمد کردن مدیریت ومحول کردن قدرت بیشتر به سطح های پایین تر ادامه دهیم ، ودولت را برای نشان دادن کارکردهایش در ایجاد محیطی مناسب برای توسعه ، فراهم آوردن خدمات عمومی کیفی ، و حفظ  بی طرفی وعدالت اجتماعی بهتر کنیم . باید پیوسته اصلاح را برای تاسیس نهادهای بزرگ تر دولت و بهبود تقسیم کارکرد ها بین آن ها به پیش ببریم . باید ساختار وضعیت اداری و تقسیم های اداری جغرافیایی را بهبود بخشیم ،همراه  با اصلاح  قرار دادن شهرک ها وشهرهای در حد شهرستان را به صورت مستقیم  در قلمرو دولت های استانی در جایی که شرایط اجازه می دهد تجربه کنیم ، واصلاح سامانه اداری را در سطح شهر و شهرستان عمیق تر کنیم . باید مدیریت دولت را به شیوه ای  ابتکاری اعمال کنیم ، اعتماد عمومی به دولت را افزایش دهیم ، وقابلیت آن را چنان بالا ببریم که دولت را عملکرد محور سازد. باید با شدت اندازه سازمان های دولتی را کنترل کنیم ، از تعداد مقام های برجسته آن بکاهیم ، و هزینه های اداری آن ها را کاهش دهیم . باید به اصلاح نهادهای عمومی مبتنی بر طبقه بندی عملکرد آن ها ادامه دهیم . باید سازوکار برای هماهنگ کردن اصلاح های ساختاری را بهبود بخشیم و اصلاح های عمده ای را به شیوه ای کل نگر طبق برنامه کلی اجرا کنیم .   

شش- بهبود سازوکار برای بررسی ها و نظارت بر اعمال قدرت

برای تضمین درست اعمال قدرت ، قرار دادن قدرت ، حزب وگردش  کارکردهای دولت و مدیریت افراد تحت بررسی نهادها و تقویت کردن حق مردم برای مطلع ماندن از آن ، مشارکت در آن ، اظهار نظر در باره آن ، و سرکشی کردن حزب و گردش کار دولت اهمیت دارد . باید مطمئن باشیم که قدرت های تصمیم گیری ، اجرایی و نظارتی  یک دیگر را بررسی می کنند و در هماهنگی عمل می کنند وسازمان های دولتی قدرت خود را طبق احکام وشیوه های قانونی اعمال می کنند .باید به سیاست گذاری علمی ، دموکراتیک و مبتنی بر قانون ادامه دهیم ، سازوکارهای تصمیم گیری وشیو های آن را بهبود بخشیم ، از اتاق های فکر مشاوره بگیریم ، وسازوکار های استواری برای تصمیم گیری جوابگو و اصلاح گر بنا کنیم . هر جایی که تصمیمی اتخاذ می کنیم که در بر گیرنده منافع فوری مردم است ، باید نظرآن ها را در باره آن درخواست کنیم .ما نباید کاری کنیم که امکان دارد  به منافع مردم صدمه وارد کند و باید هر اقدامی را که به منافع آن ها آسیب می رساند درست کنیم . باید اعمال قدرت را آشکارتر و قاعده مند شده تر کنیم ، و شفافیت حزب ، دولت، و گردش قضایی و کارکردهای مقام ها در سایر عرصه ها را افزایش دهیم . باید سامانه های بازرسی ، پاسخگویی ،  آزمون مسئولیت اقتصادی ، تعویض و برکناری را بهبود بخشیم. باید نظارت دموکراتیک وقانونی درون حزبی ونیز نظارت از طریق افکار عمومی را برای تضمین آن که مردم بر اعمال قدرت نظارت می کنند و برای آن که قدرت به روشی شفاف اعمال می شود تقویت کنیم .  

هفت – تحکیم وتوسعه  گسترده ترین  امکان جبهه متحد وطن دوستی           

جبهه متحد ابزار قدرتمندی برای به دست آوردن پیروزی جدید برای سوسیالیسم با مشخصه های چینی با ادغام قدرت تمام بخش ها و هماهنگ کردن رابطه بین حزب های سیاسی ، گروه های قومی ، مذهبی ، گروه های اجتماعی وهم میهن ها در داخل وخارج کشور است . ما باید پرچم میهن دوستی وسوسیالیسم را برافرازیم ، بنیادهای نظری و سیاسی جبهه متحد را محکم کنیم ، و تعادلی بین همبستگی وگوناگونی ایجاد کنیم .با راهنمایی اصول همزیستی پایدار، نظارت متقابل ، آموزش صمیمانه یک دیگر و به اشتراک گذاشتن اوقات خوب وبد ، باید اتحاد و مشارکت با حزب های دموکراتیک وشخصیت های ملی بدون وابستگی حزبی را تقویت کنیم ، با اتحاد در اندیشه وعمل هدف مشترکی را تعقیب کنیم ، موقعیت  اشخاص نماینده  غیر حزبی را تقویت کنیم و افراد برجسته بیشتری را با وابستگی غیر حزبی برای در اختیار گرفتن موقعیت های بر جسته در ارگان های دولتی در تمام سطح ها انتخاب وپیشنهادکنیم. باید به صورت کامل و وفادارانه سیاست های حزب در رابطه با گروه های قومی را به کار بندیم و سامانه خودمختاری منطقه ای قومی را مورد حمایت قرار داده وبهبود بخشیم . باید بر هدف همکاری تمام گروه های قومی با یک دیگربرای رفاه عمومی و توسعه توافق کنیم ،  آموزش متمرکزی در باره اتحاد قومی و ترقی انجام دهیم ، توسعه منطقه های دارای اقلیت قومی را سرعت بخشیم ، و ازحقوق قانونی و منافع اقلیت های قومی حمایت کنیم .باید رابطه سوسیالیستی برابری قومی ، اتحاد، یاری دو جانبه وهماهنگی  را چنان محکم وتوسعه دهیم که تمام گروه های قومی چین خواهان زندگی و توسعه  هماهنگ با یک دیگرباشند. باید به صورت همه جانبه ای سیاست بنیادی حزب در باره مذهب را اجرا کنیم ، وبه طور کامل  نقش مثبت شخصیت ها و باورمندهای مذهبی  را در با لابردن توسعه اقتصادی واجتماعی مغتنم بشماریم . باید عضوهای گروه های جدید اجتماعی را به مشارکت بیشتر در هدف سوسیالیسم با مشخصه های چینی تشویق وهدایت کنیم . باید به اجرای سیاست حزب در باره  امورچینی های خارج از کشورو حمایت از چینی های خارج از کشور ، چینی های خارج از کشوری باز گشته و خانواده های آن ها در تایید ومشارکت درتلاش های امروزی سازی چین وهدف بزرگ اتحاد دوباره مسالمت آمیز آن ادامه دهیم .

مسیر سوسیالیستی ایجاد پیشرفت سیاسی با مشخصه های چینی راه درستی است که مردم را در اجتماع صدها میلیونی آن ها در تعقیب هدف مشترک گردهم می آورد. ما باید بدون تزلزل همراه با این مسیر برای تضمین آن که دموکراسی سوسیالیستی چین بیشتر از همیشه نیروی حیاتی دارد به پیش رویم .     

   

4- سرعت بخشیدن به بهبود اقتصاد بازار سوسیالیستی و تغییر مدل رشد

 3- هدف کامل کردن جامعه ای نسبتا مرفه در تمام عرصه ها وژرفا بخشیدن به اصلاح و گشایش به شیوه ای همه جانبه

2- دست یابی به پیروزی جدید برای سوسیالیسم با ویژگی های چینی

1- پیشروی استوار در راه سوسیالیسم با ویژگی های چینی وتلاش برای کامل کردن ساختمان جامعه مرفه شکوفا در تمام عرصه ها  

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter