نویدنو:20/11/1391  

 

نویدنو20/11/1391 

 

دست یابی به پیروزی جدید برای سوسیالیسم با ویژگی های چینی

گزارش به کنگره ملی هیجدهم حزب کمونیست چین در 8نوامبر 2012

هو جین تائو - برگردان: آرش وجدانی

بخش دوم

2- دست یابی به پیروزی جدید برای سوسیالیسم با ویژگی های چینی

با نگاه به پشت سر در تاریخ  نوین و پر ماجرای چین ، و نگاه به آینده امید بخش مردم چین ، ما به این نتیجه مشخص را رسیده ایم که ، باید به صورت استواری راه سوسیالیسم با ویژگی های چینی را در راستای تکمیل ساختمان جامعه ای نسبتا مرفه در تمام عرصه ها ، آسان کردن امروزی سازی (مدرنیزاسیون) سوسیالیستی ، و دست یابی به نوسازی دوباره ملت چین ادامه دهیم .

مسئله در پیش گرفتن کدام راه از اهمیت حیاتی برای بقای حزب ، آینده چین ، سرنوشت ملت چین ، و رفاه مردم بر خوردار است . کشف کردن راهی برای نوسازی ملی در چین که از نظر اقتصادی وفرهنگی عقب افتاده بود یک وظیفه به شدت دشواری است . حزب ما در طی بیش از 90سال گذشته ، با اتکای استوار بر مردم و پذیرفتن اصول بنیادی مارکسیسم برای شرایط چین و در نظر داشتن روند زمان ، به صورت مستقلی مسیر خود را پی گرفته است . حزب در این راه  با وجود دشواری های طاقت فرسای ناگفته ، زحمت ها و پرداخت هزینه های مختلف به موفقیت بزرگی در انقلاب ، توسعه واصلاح دسته یافته است و سوسیالیسم با ویژگی های چینی را خلق وبه پیش برده است ، و از این راه  به صورت بنیادی سیما و سرنوشت مردم چین وکشور را تغییر داده است .  

نسل اول  رهبری مرکزی جمعی حزب با قرار داشتن رفیق مائو زدونگ در هسته آن ، کل حزب  و تمام گروه های قومی چین را با کامل کردن انقلاب دموکراتیک نوین ، انجام گذار سوسیالیستی و استقرار سامانه اساسی سوسیالیسم ، و در نتیجه آن پیشرفت های بسیار ژرف و بزرگترین تغییر های اجتماعی در تاریخ چین هدایت کرد . این امر پیش نیازهای سیاسی بنیادی و بنیان سامانه مند برای توسعه و پیشرفت در چین معاصر را ایجاد کرد . در دوره توسعه سوسیالیستی ، حزب به صورت برجسته ای نظریه های خلاقانه ای را رشد داد و موفقیت های عطیمی را باوجود عقب نشینی های جدی به دست آورد و به پیش رفت ،  و بدین گونه تجربه های گران بها ونیز بنیان های نظری و مادی برای مطرح کردن ابتکار بزرگ ساختمان سوسیالیسم با ویژگی های چینی را در دوره تاریخی جدید فراهم آورد.

نسل دوم رهبری جمعی مرکزی حزب با وجود رفیق دنگ شیائو پینگ در هسته آن ، کل حزب وتمام گروه های قومی چین را با کاربست کامل بازبینی تجربه های مثبت و منفی چین در ساختمان سوسیالیسم هدایت کرد.بر این مبنا و با کسب تجربه از جهان سوسیالیسم ، آن ها برای تغییر دادن تمرکزکار حزب وکشور بر توسعه اقتصادی و پیگیری سیاست اصلاح وگشایش تصمیم تاریخی اتخاذ کردند. آن ها درک هوشمندانه ای از هدف اساسی سوسیالیسم  داشتند وخط اصلی حزب را برای مرحله مقدماتی سوسیالیسم بنا کردند. آن ها به در پیش گرفتن راه خودمان و ساختمان سوسیالیسم با ویژگی های چینی فرا خواندند و در این رابطه برای پرسش های اساسی پاسخ های علمی آماده کردند. بر این مبنا ، ابتکار کبیر ساختن سوسیالیسم با ویژگی های چینی به صورت موفقیت آمیزی آغاز شد .   

نسل سوم رهبری جمعی مرکزی حزب با حضور رفیق جیانگ زمین در هسته مرکزی آن ، تمام حزب و مردم تمام قوم های چین را با وفاداری به نظریه وخط اصلی حزب هدایت کردند .با ایستادگی استوار در برابر آزمون های دشوار مطرح شده از سوی رخ داد های کشوری وجهانی و عقب نشینی عمده در جهان سوسیالیسم ، برنامه اصلی حزب ، و تجربه اساسی آن را مورد تایید دوباره قرار دادند ،  اصلاح را هدف گرفتند و چارچوب اساسی برای دست یابی به این هدف ، یعنی ، توسعه دادن یک بازار اقتصادی سوسالیستی را بنا کردند.آن ها سامانه بنیادی اقتصادی و سامانه توزیع درآمد را در مرحله مقدماتی سوسیالیسم مورد تایید دوباره قرار دادند ، فاز جدیدی را در اجرای همه جانبه اصلاح و گشایش نشان دادند ، و با ماموریت بزرگ جدید ساختمان حزب   پیش رفتند ، وبدینگونه سوسیالیسم با ویژگی های چینی را به سوی قرن بیست ویکم به پیش بردند .      

در مرحله جدید و در قرن جدید ، کمیته مرکزی حزب دوره ای از فرصت های راهبردی را به دست آورد و در عمل و نظریه و ایجاد نهادی برای دوره ساختن جامعه ای نسبتا مرفه در همه عرصه ها ، نوآوری را ارتقا داد .ما بر نیاز به مقدم شمردن مردم ، وپیگیری توسعه همه جانبه ، متعادل و پایدارتاکید کرده ایم ، ما به ساختن جامعه سوسیالیستی موزون و سرعت بخشیدن به پیشرفت زیست محیطی فرا خوانده ایم ، وگام های اجرایی سراسری را برای ترقی دادن موجب های سوسیالیسم با ویژگی های چینی را تصویب کرده ایم . ما برای تضمین وبهبود رفاه ،ارتقا برابری اجتماعی و عدالت مردم تلاش کرده ایم ،برای ایجاد دنیایی موزون کار کردیم ، وظرفیت نظارت حزب را تقویت کردیم ، و سرشت آن را روز آمد نمودیم . ما به این ترتیب سوسیالیسم با ویژگی های چینی را از نقطه آغاز تاریخی جدیدی حمایت وبه پیش برده ایم .   

در طی بیش از 30سال گذشته از پویش مداوم برای اصلاح وگشایش ، ما پرچم سوسیالیسم با ویژگی های چینی را بر افراشته نگه داشته ایم ، و سیاست انعطاف ناپذیر درهای بسته وهر تلاشی برای رها کردن سوسیالیسم  واتخاذ راه غلط را رد کرده ایم . راه سوسیالیسم با ویژگی های چینی ، سامانه نظریه های سوسیالیسم با ویژگی های چینی و سامانه سوسیالیستی با ویژگی های چینی اجزا بنیادی ایجاد شده از سوی حزب و مردم در دوره مبارزه دشواردر طی بیش از 90سال گذشته هستند. ما باید این اجزا را گرامی بداریم ، آن ها را همواره حفظ کنیم و به پربار کردن آن ها ادامه دهیم .  اتخاذ راه سوسیالیسم با ویژگی های چینی به معنی آن است که ما باید ، تحت رهبری حزب کمونیست چین ومنطبق کردن خودمان با واقعیت های چین ، توسعه اقتصادی را وظیفه مرکزی خود بدانیم وبه 4اصل اصلی و سیاست اصلاح وگشایش وفادار باشیم .این امر به معنی آن است که ما باید نیروهای مولد راآزاد کنیم وتوسعه دهیم ،اقتصاد بازار سوسیالیستی را توسعه دهیم ، دموکراسی سوسیالیستی ، وفرهنگ سوسیالیستی پیشرفته وجامعه سوسیالیستی متوازن را به پیش ببریم ، و پیشرفت محیط زیست سوسیالیستی را ترویج کنیم . هم چنین به معنی آن است که ما باید توسعه همه جانبه فرد ، دست یابی به کامیابی در سراسر عمر را ترویج کنیم ، وچین را کشور سوسیالیست امروزی (مدرنی) بسازیم که کامیاب ، قوی، دموکراتیک ، از نظر فرهنگی پیشرفته و متوازن است .  سامانه نظری سوسیالیسم با ویژگی های چینی سامانه ای از نظریه های علمی است که نظریه دنگ شیائو پینگ ، اندیشه پر اهمیت سه نمایندگی و چشم انداز علمی توسعه را در بر می گیرد ، واین سامانه تبعیت حزب به وتوسعه مارکسیسم لنینیسم و اندیشه مائو زدونگ رابیان می کند . سامانه سوسیالیستی با ویژگی های چینی موارد زیر را در بر می گیرد : سامانه سیاسی بنیادی – سامانه کنگره های خلق ، سامانه های سیاسی پایه ای – سامانه مشارکت چند حزبی ومشاوره سیاسی تحت رهبری حزب کمونیست چین ، سامانه خود گردانی قومی منطقه ای ، و سامانه خود مدیریتی در سطح جامعه ، سامانه سوسیالیستی قانون ها با وِیزگی های چینی ، سامانه اساسی اقتصادی که در آن مالکیت عمومی تکیه گاه اصلی است و نهادهای اقتصادی با مالکیت های مختلف با یک دیگر توسعه می یابند ، و نهادهای خاص اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی ، و اجتماعی مبتنی بر این سامانه ها . راه سوسیالیسم با ویژگی های چینی راه رسیدن به هدف است ،سامانه نظریه های سوسیالیسم با ویژگی های چینی راهنمای عمل است ، وسامانه سوسیالیستی با ویژگی های چینی تضمین بنیادی را آماده می کند. سه کار کرد به عنوان یک کل کامل در تجربه بزرگ ساختمان سوسیالیسم با ویژگی های چینی ، مشخصه برجسته تلاش بلند مدت حزب کمونیست چین در هدایت مردم در ساختمان سوسیالیسم است .       

در ساختمام سوسیالیسم با ویژگی های چینی ، ما خود را بر واقعیت بنیادی که چین در مرحله مقدماتی سوسیالیسم است قرار می دهیم . رویکرد کلی ما ارتقا پیشرفت  اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی وزیست محیطی است ، و وظیفه عمومی ما دست یابی به امروزی سازی سوسیالیستی و نوکردن دوباره ملت چین است . سوسیالیسم با ویژگی های چینی هم اصول بیادی سوسیالیسم علمی وهم جنبه های مشخص چینی را که شرایط معاصر را باز تاب می دهد ، حفظ می کند. آن از چشم انداز نوینی درک عمیق تری از قانون های مدیریت از سوی حزب کمونیست ، قانون های ساختمان سوسیالیسم ، وقانون های توسعه جامعه انسانی را عرضه می کند. با ترکیب کردن نظریه با عمل ، به صورت سامانه مند پرسش های بنیادی چه نوع سوسیالیسمی را ما باید بنا کنیم و آن را در چین ، کشور بزرگی در شرق با جمعیتی عظیم و اقتصادی ضعیف برای آغاز کردن ،چگونه می توانیم بسازیم مطرح کرد .  سوسیالیسم با ویژگی های چینی توسعه تقریبا سریع و رشد استانداردهای زندگی را در چین فراهم کرده است . این به تمامی نشان می دهد که سوسیالیسم با ویژگی های چینی همان چیزی است که اگر بنا داریم  به توسعه دست یابیم  ودر چین معاصر پیشرفت ایجاد کنیم ، باید آن را پیگیری کنیم ، ونشان می دهد که تنها سوسیالیسم با ویژگی های چینی می تواند چین را به توسعه خود قادر سازد . 

توسعه دادن سوسیالیسم با ویژگی های چینی وظیفه دشوار بلند مدت دارای اهمیت تاریخی است ، و باید برای انجام مبارزه بزرگی با مشخصه های تاریخی نوینی آماده شویم . ما باید به صورت استواری به سوسیالیسم با ویژگی های چینی وفادار باشیم ، آن را طبق نیازهای  زمان توسعه دهیم ، به صورت پایداری آن را هم در عمل وهم در نظریه پربار کنیم ، و جنبه های مشخص ملی آن را منطبق بر زمان افزایش دهیم .

برای دست یابی به پیروزی جدید برای سوسیالیسم با ویژگی های چینی تحت شرایط تاریخی نوین ، باید  فهم استواری از پیگیری نیاز های بنیادی داشته باشیم و آن ها را دانش مشترک تمام حزب ومردم تمام گروه های قومی چین بدل سازیم .   

ما باید جایگاه اصولی مردم را در کشور حفظ کنیم . سوسیالیسم با ویژگی های چینی برای صدها میلیون مردم دلیل است . ما باید اطمینان دهیم که مردم ارباب کشور هستند و باید حاکمیت قانون را به عنوان اصل بنیادی که حزب بر مبنای آن مردم را در به پیش بردن کشور هدایت می کند حفظ کنیم . ما باید مردم را تا حد ممکن گرد آوری وسازمان دهی کنیم تا کشورو امور اجتماعی ونیز برنامه های اقتصادی وفرهنگی را منطبق بر قانون اداره کنند و خود را به امروزی سازی سوسیالیستی اختصاص دهند ، و باید بتوانیم از حقوق و منافع مردم بهترمحافظت کنیم و متقاعد کنیم که مردم سرنوشت خود را تعیین می کنند.  

ما باید به آزاد کردن وتوسعه نیروهای مولد ادامه دهیم . این وظیفه بنیادی سوسیالیسم با وِزگی های چینی است . ما باید توسعه اقتصادی را وظیفه مرکزی و تعقیب توسعه به شیوه علمی را راهنمای اصلی خود تلقی کنیم . ترقی اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی و محیط زیستی را به شیوه همه جانبه ای به پیش ببریم ، و به یک راه توسعه علمی دست یابیم که مردم را در اولویت اول قرارمی دهد  و همه جانبه ، متعادل وپایدار است .

ما باید بر اصلاح وگشایش پایدار باشیم . اصلاح وگشایش برای وفاداری به وتوسعه سوسیالیسم با ویژگی های چینی بسیار مهم است . ما باید همیشه روح اصلاح و ابتکار را در تمام عرصه های مدیریت به کار گیریم ، بهبود اقصاد بازار سوسیالیستی را حفظ کنیم ، به سیاست بنیادی دولت مبنی بر گشودن در ها به سوی خارج وفادار باشیم ، به ایجاد ابتکارهایی در نظریه ، در نهاد ها ، در علم و فن آوری ، در فرهنگ و سایر عرصه ها ادامه دهیم ،  به صورت پیوسته خود بهسازی وخود پیش برد سامانه سوسیالیستی چین را ارتقا دهیم .  

ما باید از برابری وعدالت اجتماعی حفاظت کنیم. برابری وعدالت نیازمندی های اصلی سوسیالیسم با ویژگی های چینی هستند. ما باید با تکیه بر تلاش های موزون تمام خلق چین و مبتنی بر توسعه اقتصادی واجتماعی ، برای توسعه نهاد هایی که برای تضمین برابری اجتماعی وعدالت حیاتی هستند تلاش کنیم ، سامانه ای را در راستای اقتضای زمان برای تضمین برابری در ارکان جامعه ، از جمله، حقوق برابر، فرصت های برابر و حاکمیت منصفانه برای همه بنا کنیم ، ویک محیط اجتماعی منصف را تربیت کنیم و حقوق برابرمردم برای مشارکت در مدیریت و توسعه را تضمین کنیم . 

ما باید برای کامیابی عمومی بکوشیم . این اصل بنیادی سوسیالیسم با ویژگی های چینی است . ما باید به سامانه اقتصادی پایه ای سوسیالیسم و سامانه توزیع در آمد سوسیالیستی وفادار باشیم . ما باید الگوی توزیع در آمد ملی را تعدیل کنیم ، تنطیم آن را با توزیع کمکی محکم کنیم و به شدت برای کم کردن شکاف در آمدی کار کنیم طوری که تمام مردم بتوانند در میوه های بیشتری از توسعه به شیوه ای منصفانه سهیم شوند و با استواری به سوی کامیابی عمومی حرکت نمایند .

ما باید توازن اجتماعی را بهبود بخشیم . توازن اجتماعی یک مشخصه ویژه سوسیالیسم با ویژگی های چینی است . ما باید به تضمین وبهبود رفاه مردم  اولویت بیشتری بدهیم ، مدیریت اجتماعی را به شیوه ای ابتکاری تقویت وهدایت کنیم ، به تعادلی بین اصلاح ، توسعه وثبات برسیم ، تمام نیروهایی را که می توانند متحد شوند تقویت کنیم ، عامل های سودمند برای توازن را حداکثر کنیم ، و انرژی خلاق جامعه را افزایش دهیم . ما باید مطمئن شویم که مردم با رضایت زندگی وکار می کنند ، جامعه با ثبات ومنظم است ، و کشور از پایداری صلح وثبات بر خوردار است .

ما باید توسعه صلح آمیز را تعقیب کنیم . توسعه مسالمت آمیز گزینه قطعی سوسیالیسم با ویژگی های چینی است .ما باید توسعه را از طریق گشایش و مشارکت به سود همه پیگیری کنیم . ما باید خود را با تامین محیط بین المللی مسالمت آمیزبه پیش ببریم  و صلح جهانی را از طریق پیشرفت خودمان حفظ وترویج کنیم . ما باید منافع مشترک با دیگران را گسترش دهیم و برای ساختن جهانی متوازن از صلح پایدار و کامیابی عمومی تلاش کنیم . 

ما باید رهبری حزب را حفظ کنیم . حزب کمونیست چین هسته رهبری سوسیالیسم با ویژگی های چینی است . ما باید اصولی را که حزب برای خیر عمومی بنیاد گذاشته بود که قدرت کشور را برای مردم اعمال می کند حفظ کنیم .رهبری حزب را افزایش وبهبود بخشیم و اطمینان داشته باشیم که حزب نقش خود را بعنوان هسته رهبری در اعمال رهبری سراسری و هماهنگ کردن تمام تلاش ها ایفا می کند. ما باید سرشت پیش رونده و پاک حزب را نگهداریم ، خلاقیت ، یک پارچگی وتوانایی آن را تقویت کنیم ، وظرفیت ان را برای مدیریت به شیوه علمی و دموکراتیک و منطبق با قانون افزایش دهیم . 

ما باید به صورت جدی آگاه باشیم که چین هنوز در مرحله مقدماتی سوسیالیسم قرار دارد و مدت طولانی به این حالت باقی خواهد ماند . این شرط بنیادی چین تغییر نکرده است ، ونیز مشکل اصولی در جامعه ما که عبارت از آن است که  ما چگونه می توانیم با تولید اجتماعی عقب مانده به نیازهای هماره رشد یابنده مادی وفرهنگی مردم پاسخ دهیم ، تغییر نکرده است ، وهمین طورنیز موقعیت جهانی چین بعنوان بزرگترین کشور در حال توسعه در جهان تغییر نکرده است .  ما باید تحت هر شرایطی این واقعیت بزرگ را که چین در مرحله مقدماتی سوسیالیسم قرار دارد و مدت طولانی چنین خواهد ماند ، به خاطر داشته باشیم، وخود را در پیگیری کردن تمام تلاش های اصلاح وتوسعه بر این واقعیت منطبق کنیم . خط اساسی حزب نیروی حیاتی حزب و کشور است . ما باید به وظیفه مرکزی – توسعه اقتصادی- و دو نقطه پایه ای – 4اصل اصلی وسیاست اصلاح وگشایش – در تلاش عظیم خود برای توسعه سوسیالیسم با ویژگی های چینی وفادار باشیم. ما باید نه خود را دست کم بگیریم ونه متکبر باشیم . ما باید گام های استواری برای دست یابی به پیروزی جدید برای سوسیالیسم با ویژگی های چینی برداریم .

ما دامی که ما به آرمان خود باقی بمانیم  ، در اعتقاد خود استواریم ، هر گز در آن  تردید نمی کنیم یا تلاش خودرا کم نمی کنیم ، یا عجولانه اقدام نمی کنیم ، و با سرسختی ومصمم به پیش می رویم ، ما قطعا ساختن جامعه ای نسبتا مرفه در همه عرصه ها را  زمانی که حزب کمونیست چین  صد سالگی خود را جشن بگیرد وچین را به کشور سوسیالیست امروزی سازی شده (مدرن) تبدیل کند ، که کشوری  کامیاب ، قوی،  دموکراتیک ، بافرهنگی پیشرفته  ومتوازن است ، زمانی که جمهوری خلق چین صد سالگی خود را بر جسته  می کند ، کامل خواهیم کرد .   

 

پیشروی استوار در راه سوسیالیسم با ویژگی های چینی وتلاش برای کامل کردن ساختمان جامعه مرفه شکوفا در تمام عرصه ها  

گزارش به کنگره ملی هیجدهم حزب کمونیست چین در 8نوامبر 2012

بخش نخست

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter