نویدنو:22/12/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 باردیگر خاتمی - 4

بخش اول : موضع گیری افراددر نامزدی میر حسین موسوی

نویدنو:ـ آمدن میر حسین موسوی به عرصه انتخابات از زوایای گوناگونی قابل طرح وبررسی است . 

1- از زاویه شکستن آرا خاتمی وجلب رضایت بخشی از نیروهای راست که امیدی به پیروزی احمدی نژاد ندارند.

2- از منظر یاری به جلب هرچه بیشتر آرا در راستای مشارکت در انتخابات ودر نهایت ترک صحنه به سود خاتمی

3- از زاویه اختلافات درون جبهه اصلاحات

روزها وروند های آتی جامعه ایران آشکار خواهد کرد که کدام یک از این گزینه ها یا ترکیبی از آنها بیانگر حضور میر حسین موسوی در عرصه انتخابات است .

نویدنو در راستای وظیفه اطلاع رسانی خود واکنش های متفاوت به نامزدی مهندس میر حسین موسوی را بازتاب می دهد. امید که دریچه ای باشد برای شناخت عمیق تر از تحولات جاری کشور.

 

چرا میرحسین از نازی آباد می آید ؟

پايگاه اطلاع رساني شفاف، در يادداشتي به بررسي چرايي آغاز فعاليت‌هاي انتخاباتي ميرحسين موسوي از مسجدي در جنوب شهر تهران پرداخته است. اين سايت در يادداشتي با همين مضمون مي نويسد: محل انتخاب شده برای اولین سخنرانی رسمی موسوی در میان مردم برای انتخابات آتی دارای چند وجه است. اول اینکه محله نازی آباد از محله های جنوب شهر تهران می باشد و گفتمان میرحسين در این محله با استقبال و شروع خوبی همراه خواهد شد. در این خصوص یادآور می شود در منطقه نازی آباد گفتمان چپ اسلامی ظرفیت بالایی دارد که با آمدن میرحسین فعال خواهد شد.

اما نکته جالب توجه در انتخاب نازی آباد به عنوان اولین محل سخنرانی موسوی بعد از اعلام کاندیداتوری می تواند این باشد که میرحسین مدتی در این منطقه سکونت داشته و مردم نازی آباد خاطره زندگی نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران را در کنار خود فراموش نکرده اند. اهالی نازی آباد مخصوصا میدان حافظ نازی آباد سه شنبه شاهد سخنرانی فردی خواهند بود که در اوج موشک باران تهران در کنار آنها زندگی می کرد و به ایفای مسئولیت خود در نقش نخست وزیر دولت می پرداخت.

 

هاشمی رفسنجانی: دولت موسوی برای ساخت مترو همکاری خوبی داشت

آيت الله هاشمي رفسنجاني گفت:نمايندگان تهران موضوع راه‌اندازي مترو را بررسي كردند و پس از يک جلسه 2 ساعته با دولت که در آن بسياري از وزراي كابينه دولت خود من نيز مخالف اين امر بودند, ميرحسين موسوي همراهي خوبي كرد و توانستيم با اختلاف يك رأي موافقت را بگيريم. به گزارش ایلنا، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد: امروز متروي تهران يكي از زيباترين متروهاي دنياست. مترو مي‌تواند به عنوان يك وسيله ايمن در كاهش ميزان تلفات نقش اساسي ايفا كند.

 

"مهندس موسوی طرفداران خاص خودرا از گروه‌های مختلف دارد "

 سخنگوی جبهه‌ پیروان خط امام و رهبری تاکید کرد که میرحسین موسوی جزو سرمایه‌های نظام محسوب می‌شود.به گزارش ایسنا، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به سوالی در ارتباط با حضور میرحسین موسوی گفت: آقای میر حسین موسوی شخصیتی بسیار مورد احترام و جزو سرمایه‌های نظام محسوب می‌شود. ایشان تجربه‌های خوبی در حزب جمهوری و از زمان نخست‌وزیری دارد که مورد احترام است.

وی هم‌چنین گفت: نحوه‌ حضور ایشان در انتخابات چند وجه دارد. اگر به عنوان یک فرد مستقل وارد عرصه شوند دارای یک وجه است و اگر به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان، کاندیدای اصول‌گرایان با او علی‌رغم تمام احترامی که برای ایشان قائلیم رقابت می‌کند.

سجادی در عین حال گفت: اگر آقای میرحسین بیاید موضوع فرق می‌کند. ایشان در این صورت طرفداران خاص خودشان را از گروه‌های مختلف خواهند داشت.

سخنگوی جبهه‌ی پیروان خط امام و رهبری، بار دیگر تاکید کرد که اصولگرایان به احتمال قوی یک کاندیدای مشخص خواهند داشت.

 

نجفقلی حبیبی:حضور موسوی در عرصه انتخابات پربرکت است

رییس سابق دانشگاه علامه طباطبایی حضورمهندس موسوی در انتخابات را پربرکت و تداعی‌کننده یک سلسله مفاهیم ارزشمند توصیف کرد.به گزارش قلم، دکتر نجفقلی حبیبی با بیان اینکه حضور آقایان کروبی و خاتمی به عنوان بزرگان اصلاحات، فرزندان و یاران صمیمی امام خمینی (ره) می‌تواند گوشه‌هایی از دیدگاه‌ها و اندیشه‌های امام (ره) و اصول فکری انقلاب را در جامعه طرح کند، اظهار کرد: مهندس موسوی از فرزندان انقلاب هستند که کاملا مورد اعتماد امام خمینی (ره) بودند و خاطره خوبی هم در بین مردم از ایشان وجود دارد؛ بنابراین حضور ایشان نیز فرصتی مناسب برای بیان اندیشه‌های خالص انقلاب و تفکر حضرت امام (ره) است.

وی افزود: هرکدام از این بزرگواران با یک بیان، نحوه، تعبیر و شخصیت خاص خودشان، نظراتی را اعلام می‌کنند اما اصول کلی مشترک آنها، همان آرمان‌های امام راحل و اصول انقلاب است.

رییس سابق دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: مهندس موسوی در ایامی که در مسند کار و اداره کشور بودند، تحت اشراف حضرت امام (ره)، تجربیات، صلاحیت و لیاقت‌های خود را نشان دادند و مردم، آن تاریخ را فراموش نکرده‌اند؛ از همین جهت حضور مهندس موسوی به عنوان یک سرمایه بزرگ انقلاب در عرصه انتخابات بسیار پربرکت بوده و برای مردم انقلابی ما تداعی کننده یک سلسله مفاهیم ارزشمند است.

حبیبی در پایان به دغدغه‌هایی که باعث شکست سکوت مهندس موسوی و حضور در عرصه انتخابات شد، اشاره و اظهار کرد: استنباط من این است که دغدغه‌های مهندس موسوی پس از 20 سال سکوت، دغدغه‌های شخصی نبوده است؛ بلکه احساس می‌کنم که تصور ایشان بر این است که در مدیریت کشور اتفاقاتی در حال وقوع است که اگر استمرار پیدا کند یا لااقل مورد نقد منصفانه قرار نگیرد، بسیار زیان‌بخش خواهد بود.

 

افروغ: تخریب شخصیتی مانند میرحسین ناشیانه و مردود است

«قبول دارم که تخریبها بیشتر از سوی برخی افراد به ظاهر منتسب به اردوگاه اصولگرایان رخ داده است.»
دکتر عماد افروغ، جامعه شناس و فعال سیاسی، در گفت و گو با قلم نیوز  ضمن اشاره به مطلب فوق خاطر نشان کرد: مصادیق تخریب را مردم تشخیص می‌دهد و در انتخابات از افراد و گروه‌های منتسب به آنان تبری می‌جویند.
وی گفت:‌ تجربه نشان داده که تخریب از سوی هر گروه سیاسی که انجام شود جناح مقابل را به واکنش می‌کشاند و همین امر فضای غیر اخلاقی را بر انتخابات و سپر سیاسی حاکم می‌کند.
نماینده مردم تهران در مجلس هفتم خاطر نشان کرد: روشنفکران می‌توانند با آگاهی بخشی به مردم آنان را از ورود به فضاهای تخریب، دورسازند و قوه قضائیه هم طبق وظیفه قانونی باید با مروجان تخریب و بد اخلاقی مقابله کند.
وی گفت: به تازگی شاهد بودیم که قوه قضائیه هم قاطعانه با تخریب‌کنندگان برخورد می‌کند که برای مثال برخورد با نشریه همت حاکی از عزم جدی برای مقابله با ترویج فرهنگ تخریب و بد اخلاقی است.
دکتر افروغ در مورد کاندیداتوری مهندس موسوی نیز گفت: همانطور که از قبل پیش بینی می‌شد در مورد ایشان حساسیت کمتری وجود دارد و با توجه به سابقه درخشان مدیریتی و حمایتهای صریح امام راحل (ره) از ایشان می‌توان گفت مهندس موسوی تخریب ناشدنی است.
وی تاکید کرد: تخریب شخصیتی مثل مهندس موسوی اقدامی ناشیانه و مردود است و دستاوردی برای تخریب کنندگان نخواهد داشت.

 

خوش‌چهره: درک شرایط جاری باعث اعلام حضور موسوی شده است

محمد خوش چهره می‌گوید:میرحسین موسوی یک کاندیدای مستقل و یک اصول گرای واقعی است. دکتر محمد خوش چهره با اشاره به نگرانی دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا از رقابت با میرحسین موسوی، مخالفان حضور وی را در انتخابات محدود نگر خواند.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت و گو با «قلم» خاطر نشان کرد: آنچه که یک نظام را بهره‌مند می‌کند رقابت سالم انتخاباتی است و این در اقتصاد هم معنا دارد؛ وقتی که بحث رقابت مطرح می‌شود، تولید و عرضه هر دو بهبود می‌یابند و این به نفع همه خواهد بود.وی با تاکید بر اصل رقابت در انتخابات ریاست جمهوری، اظهارکرد: تخریب در عرصه‌ی رقابت، انحصار پدید می‌آورد و این انحصار به ضرر مردم تمام می‌شود.
رییس فراکسیون اصول‌گرایان مستقل مجلس هفتم تصریح کرد: آنچه که هویت بخش نظام است، مشارکت حداکثری است و امام بنیانگذار سرمایه‌ای به نام مردم بود که توانست با این سرمایه با نارسایی‌های سیاسی، اجتماعی و حتی نظامی مقابله کند.
خوش چهره ادامه داد: نباید این حضور با محدودنگری‌ها، بی تقوایی‌ها و طمع‌ورزی‌ها خدشه دار شود.
این استاد دانشگاه تهران درباره‌ی حضور میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: حضور ایشان در انتخابات مغتنم است؛ چون وجاهت ایشان بی نظیر است و یک شخصیت مستقل و اصولگرای واقعی است، آن هم اصول‌گرایی به معنای واقعی آن، نه به معنای مصادره شده‌ی امروزی.
وی افزود: حضور موسوی کسانی را که دچار بی علاقگی در انتخابات شده‌اند، دوباره به صحنه باز می‌گرداند و یک همگرایی سیاسی به وجود می‌آورد.
خوش چهره در پایان خاطر نشان کرد: شرایط داخلی و بین‌المللی کشور این طور نشان می‌دهد که سال‌های اقتصادی سختی را پیش رو داریم. سالهایی که برروی مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز اثر می‌گذارد و با این شرایط نمی‌توان به ظرفیت جاری مدیریت کشور اکتفا کرد. درک این موضوع باعث شده است که مهندس موسوی در شرایطی که هیچ فردی به طور منطقی وارد عرصه نمی‌شود، اعلام حضور کند.

 

محبيان: اصول‌گرایان مخالفان موسوی نیستند

یک عضو شورای سردبیری روزنامه‌ی رسالت گفت: مخالفان حضور مهندس موسوی در انتخابات ریاست جمهوری از میان اصول‌گرایان نیستند. به گزارش قلم، امیرمحبیان تصریح کرد:‌ میرحسین موسوی از هر دو جناح موافقان و مخالفانی دارد، اما مخالفان حضور او در انتخابات، بیشتر اصلاح‌طلبان افراطی هستند.

وی دلیل مخالفت گروهی از اصلاح‌طلبان با موسوی را تحت کنترل نبودن موسوی برای آن ها دانست و تاکید کرد: در جریان اصول‌گرا، بیشتر افراد به دنبال یافتن پاسخ پرسش‌های خود از میرحسین موسوی هستند.

محبیان افزود:‌ اصول‌گرایان در پی دانستن این نکته هستند که آیا میرحسین موسوی به پشتوانه‌ی اصلاح‌طلبانی می‌آید که هشت سال به آن ها نقد داشته‌اند؟ یا این که نگاه اقتصادی او همان است که در دوران نخست وزیری شاهد آن بودیم؟

وی اظهار کرد:‌ آن چه مسلم است، اصول‌گرایان او را به سایر کاندیداهای اصلاح‌طلب‌ ترجیح می‌دهند، ولی این به معنای حمایت از او نیست. محبیان در پایان گفت:‌ اگر موسوی به عنوان کاندیدای واحد اصلاح‌طلبان معرفی ‌شود، احتمال زیادی برای برد در انتخابات دارد و اگر افرادی چون خاتمی نیز از او حمایت کنند، او رای جوانان را نیز همراه خواهد داشت.

 

بیادی: بسیاری از اصولگرایان از مهندس موسوی حمایت می کنند

قلم - سخنگوی جمعیت آبادگران جوان معتقد است:موسوی همواره مخلصانه و برای تعالی نظام کار کرده است و بر مسائل کشور اشراف دارد.

حسن بیادی در گفت‌وکو با خبرنگار قلم‌نیوز با اشاره به اهمیت اجماع اصولگرایان بر روی یک کاندیدا، اظهار کرد: آبادگران نیز مانند سایر اصولگرایان در حال بررسی و ارزیابی نامردهای انتخابات هستند.

سخنگوی جمعیت آبادگران جوان خاطرنشان کرد: با جمعی از بزرگان اصولگرا جلساتی داشتیم و هنوز منتظر تصمیم جمعی و نهایی اصولگرایان هستیم.

وی با اشاره به اعلام نامزدی مهندس موسوی نیز تصریح کرد:‌ بسیاری از اصولگرایان، به ویژه آنها که در جبهه‌ها حضور داشته‌اند، از ایشان حمایت می‌کنند.

بیادی افزود: میرحسین موسوی به تمام مسائل کشور‌ اشراف دارد و حضور ایشان فرصت بسیار مغتنمی برای تحقق مشارکت حداکثری است.

بیادی با تاکید برمستقل بودن مهندس موسوی، ایشان را فردی با تقوا خواند و اظهار کرد:‌ هر فرد دیگری در شرایط آقای موسوی، با اتمام دوران نخست وزیری خود، برای ریاست جمهوری نامزد می‌شد، ولی ایشان برای مصلحت انقلاب از امور اجرایی کناره‌گیری کردند.
وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ موسوی همواره مخلصانه و برای رشد و تعالی نظام کار کرده است و مردم ایشان را یادگار امام، انقلاب و دفاع مقدس می‌دانند.

 

اعلام حمايت جمعي از نخبگان کرمانشاهي از کانديداتوري مهندس ميرحسين موسوي

جمعي از فرهيختگان، نويسندگان و روزنامه نگاران و جامعه ورزشي و هنرمندان استان کرمانشاه با انتشار بيانيه اي ضمن دعوت ملت ايران به شرکت در انتخابات رياست جمهوري، ميرحسين موسوي را مناسب‌ترين گزينه جهت سپردن سکان هدايت کشور و نجات کشور از طوفان‌هاي پيش روي دانستند. متن اين خبر که به صورت اختصاصي در اختيار «کلمه» قرار گرفته است، به شرح زير مي باشد:

ملت شريف ايران

مردم غيور استان کرمانشاه

شرايط سياسي امروز ايران، منطقه و جهان به گونه‌اي است که تعامل و روابط سياسي، فرهنگي و اقتصادي بسيار پيچيده شده و از سويي حفظ و صيانت از دستاوردهاي ارزشمند انقلاب و نظام اسلامي در چنين شرايطي منوط به ايجاد وفاق ملي و سپردن سکان هدايت کشور به انديشه‌ها و قابليت‌هاي توانمند و کارآمدي است که خود را عملا در عرصه‌هاي انقلاب و تثبيت ارزش‌ها و آرمان‌هاي شهيدان‌مان به منصه ظهور و بروز رسانيده و اثبات کرده‌اند. مهندس ميرحسين موسوي، چهره‌ي نام آشنا، محبوب، مقتدر و مردمي است که وي و تيم همراهش در بحراني ترين وضعيت انقلاب و در فشار سنگين و روزافزون استکبار جهاني، مقتدرانه، کشور را از چنگال خونخواران و وابستگان به شرق و غرب نجات داد و عزت و شرافت ملت سلحشور ايران را حفظ نمود. بي‌ترديد ورود چنين شخص فرهيخته و دلسوزي به عرصه رقابت انتخابات رياست جمهوري که وفاداري، اهتمام خالصانه، و مديريت متبحرانه‌ي خويش را براي توسعه‌ي کشور ثابت کرده‌است، رويداد بسيار خجسته و مبارکي است. بر اين اساس و براي اينکه همه‌‌ي ملت به آشکارا مي‌دانند چپ و راست به مفهوم شخصيت‌هايي که چندين سال در اين عرصه تلاش کرده‌ و آنچنان که بايد و آنگونه که شان و منزلت کشور و ملت ما اقتضاء مي‌کند، موثر واقع نشده اند،‌گرايش فکري و عملي به انديشه‌هاي کارساز ميرحسين موسوي مي‌تواند نجات‌دهنده‌ي کشورمان از بحران‌هاي فزاينده‌اي باشد که گريبان‌گير آن است. ما با قاطعيت اعلام مي‌کنيم که ميرحسين موسوي همان فرد شايسته و بزرگواري است که مي‌تواند بيانگر آرزوها و آمال ملت ايران و حافظ منافع اين ملت بزرگ در برابر استکبار بيروني و سودجويان دروني باشد.

جمعي از فرهيختگان، نويسندگان، روزنامه نگاران و جامعه ورزشي و هنرمندان استان کرمانشاه

هادي خامنه‌اي: نظر ما به ميرحسين موسوي مثبت‌تر است

دبير كل مجمع نيروهاي خط امام (ره) گفت: نظر مجمع نيروهاي خط امام (ره) به آقاي ميرحسين موسوي نسبت به بقيه‌ي كانديداها مثبت‌تر است.

به گزارش  ايسنا، هادي خامنه‌اي در حاشيه‌ي اولين كنگره‌ي مجمع نيروهاي خط امام (ره) در جمع خبرنگاران درباره ارزيابي خود از شيوه‌هاي اجماع اصلاح‌طلبان گفت: اصلاح‌طلبان در اين راستا اين مسووليت را دارند كه در زمينه‌ي انتخابات به اين مساله بپردازند، مساله‌ي 3 كانديدا را مورد توجه قرار دهند و به اين نتيجه برسند كه بايد براي به اجماع ‌رسيدن چه كرد.

وي گفت: در اين راستا نظر‌سنجي و حكميت مطرح شده بود و به هر ترتيب احتمال دارد يكي از اين دو روش به‌كار گرفته شود منتهي نه به اين زودي بلكه حدودا يك تا دو ماه ديگر اين روش‌ها به‌كار گرفته شود و در نهايت به اين نتيجه رسيده شود يك نفر از اين 3 كانديدايي كه البته ممكن است بيشتر هم شوند براي جبهه‌ي اصلاحات مطرح شود.

دبير كل مجمع نيروهاي خط امام (ره) هم‌چنين در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره تغيير نوع گفتمان فعلي خاتمي نسبت به سال‌هاي گذشته نيز گفت: قاعدتا نبايد نوع گفتمان ايشان تفاوت كرده باشد چرا كه گفتمان ايشان، گفتمان اصلاحات بوده است و اين گفتمان طرفداري از حاكميت قانون و حاكم‌كردن فضاي منطقي و تعامل و گفت‌وگو بين همه و كاستن از دشمني‌ها و جدايي‌ها و ايجاد همگرايي به‌جاي واگرايي است.

 وي افزود: هركسي در اين جبهه كار مي‌كند خواه ناخواه بايد چنين نظري را دنبال كند، البته هركس وارد اين عرصه شود خود به خود سليقه‌هاي شخصي خود را در مديريت به‌ كار خواهد گرفت.

 خامنه‌اي در ادامه گفت: اكثريت دوستان چه كساني كه داخل مجمع و چه كساني كه خارج از مجمع هستند نسبت به آقاي ميرحسين موسوي نظر مثبت دارند و معتقديم اگر آمدنشان قطعي شد از ايشان حمايت كنيم در عين حال تصميم اساسي عبارتست از تصميم نهايي كه بعد از يكي ‌شدن كانديداها و اجماع صورت مي‌گيرد اما در هرحال نظر جمع به آقاي ميرحسين موسوي نسبت به ساير كانديداهاي حاضر مثبت‌تر است.

 وي با تاكيد بر اين‌كه هم‌چنان شوراي هماهنگي جبهه‌ي اصلاحات بايد در انتخابات رياست جمهوري دهم حرف اول را بزند، در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني‌ بر تلاش برخي اصلاح‌طلبان در راستاي حذف ميرحسين موسوي از صحنه‌ي رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري اظهار كرد: من از چنين امري اطلاع ندارم. حذف ‌كردن افراد در اختيار اشخاص نيست چرا كه در نهايت اين مردم هستند كه تصميم مي‌گيرند. مردم وقتي به كسي توجه داشته باشند و آن شخص نيز در ميان مردم محبوبيت داشته باشد از افراد و گروه‌ها كاري بر نمي‌آيد.

 وي در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار‌ها مبني بر اين‌كه برخي معتقدند آمدن جناح دوم خرداد در عرصه‌ باعث به‌هم ريختن اركان نظام خواهد شد، اظهار كرد: ما اين حرف را از سوي اين افراد به عنوان شوخي قبول مي‌كنيم چرا كه اين حرف، حرف گزاف و بدي است ما در مورد آنها چنين نظراتي نمي‌دهيم و در حدود خودمان نيز معتقديم كه چهره‌هاي مورد قبول جبهه‌ي اصلاحات و نه آنهايي كه خود را به اين جبهه مي‌چسپانند، منادي خط انقلاب هستند و به اسلام از صميم دل اعتقاد و ايمان دارند و ما در بين خود چهره‌هايي داريم كه مورد توجه و قبول حضرت امام (ره) بوده‌اند. چنين گفته‌هايي بي‌انصافي و بي‌توجهي است.

 خامنه‌اي هم‌چنين در پاسخ به اين سوال‌ كه چرا عده‌اي خودشان را به اصلاحات مي‌چسبانند و اصلاحات موضع شفافي را بيان نمي‌كند، اظهار كرد: وقتي كه جبهه افكار و انديشه‌اش را بيان مي‌كند ديگر وظيفه‌ي مردم است كه شخص مورد نظر با آن قالب مي‌خواند يا نه؟

 وي با بيان اين‌كه جامعه بايد درك بالايي داشته باشد، اضافه كرد: حضور سه كانديداي اصلاح‌طلب نشان‌دهنده‌ي اين است كه مردم مي‌بينند كه جبهه‌ي اصلاحات افراد قابل و لايقي را دارد.

 

حضور مهندس موسوی نیاز کشور به تغییر و تحول را نشان می دهد

عضو شورای شهر تهران گفت:حضور آقای میرحسین موسوی در صحنه انتخابات بسیار مبارک است و نشان دهنده شرایط خطیر و وضعیت بسیار حساس سیاسی و اجتماعی کشور است .

معصومه ابتکار در گفت و گو با خبرنگار «کلمه» افزود: به نظر می رسد نفس حضور مهندس موسوی در صحنه انتخابات نشان دهنده این مسئله است که کشور نیازمند تغییر و تحول به سمت بهبود شرایط و اوضاع است. این بزرگترین پیام این حضور است که در بیانیه ایشان هم مشاهده می شود.

وی با اشاره به بخش هایی از بیانیه منتشر شده توسط مهندس موسوی گفت:مشاهده مباحث مهمی مثل آزادی در بیانیه که مدتی است از ادبیات سیاسی افرادی که در قدرت هستندخارج شده است بسیار مناسب است. همچنین از دیگر نقاط قوت بیانیه مطرح شدن مباحث دیگری مانند پایبندی به ارزش ها و دیدگاه های اصیل انقلاب است.

وی در پاسخ به این سوال که مهمترین نقطه قوت مهندس موسوی برای تغییر و تحول و تاثیر گذاری بر آن گفت: باید زاویه و فاصله که شرایط و دولت فعلی از آرمان ها و اهداف عالیه انقلاب دارد نشان داده شود و با نقد منصفانه مسائل بیان شود.

به گفته معاون سابق رئیس جمهور، نباید از فرصت انتخابات غافل شد، بلکه باید از این شرایط  برای طرح مسائل و مشکلات و بازکردن فاصله هایی که از اهداف ، برنامه ها و منویاتی اصلی انقلاب و دیدگاه های حضرت امام(ره) ایجاد شده استفاده کرد. باز کردن این مباحث و نقد صحیح بسیاری از سیاست ها ، رویکردها و عملکردهایی که در این مدت انجام شده است بسیار مفید خواهد بود.

به اعتقاد ابتکار، نقش مهندس موسوی در این زمینه می تواند بسیار موثر و مفید باشد.
وی افزود:اگر خواهان رسیدن به تغییر و تحول هستیم تنها جریان موثری که در این زمینه می تواند نقش آفرین باشدهمان جریان اصلاحات است.در این بین همفکری و تاثیر مشترکی باید شکل بگیرد. این اشتراک ها قطعا بین دیدگاه های آقایان موسوی، خاتمی و کروبی بسیار زیاد هستند . این نشان دهنده همراهی و همسویی بین این سه بزرگوار است و بسیار امیدبخش است چون جامعه  احساس می کند با توانمندی های ویژه ای که هرکدام دارند در کنار هم حتما می توانند آن تحول به سمت اصلاح امور و به سمت بهبود شرایط را داشته باشند.

وی گفت:همه این انتظار و امید را دارند که تصمیم این سه بزرگوار برای تغییر موثر باشد و مردم و جوانان را به صحنه بیاورد.
ابتکار معتقد است هریک از این سه کاندیدا قادر به حرکت درآوردن بخشی از جامعه هستند. وی افزود:آقای خاتمی می تواند قشر وسیعی از جوانان و زنان را با خود همراه کند. آقای موسوی می تواند قشر وسیعی از نیروهای مستقل و کسانیکه تفکر اعتدالی را دنبال می کنند به حرکت دربیاورند. آقای کروبی هم حتما می تواند بخشی از اقشار خاص جامعه را با خود به صحنه بیاورد.

وی اظهار امیدواری کرد تا این قابلیت ها باعث شکل گیری انتخابات پرشور و ایجاد فضای امیدواری در کشور شود.

 

نظر انصاری راد در نامزدی میر حسین موسوی

نقل از روزانلاین

انصاري‎ ‎راد‎ ‎سيدمحمد‎ ‎خاتمي‎ ‎را‎ ‎بهترين‎ ‎گزينه‎ ‎در‎ ‎انتخابات‎ ‎پيش‎ ‎روي‎ ‎رياست‎ ‎جمهوري‎ ‎دانست‎ ‎و‎ ‎افزود:‏ "در‎ ‎شرايط‎ ‎فعلي‎ ‎با‎ ‎توجه‎ ‎به‎ ‎وضعيتي‎ ‎که‎ ‎کشور‎ ‎گرفتار‎ ‎ان‎ ‎است،‎ ‎ونيز‎ ‎شکاف‎ ‎هاي‎ ‎موجود‎ ‎در‎ ‎سطوح‎ ‎مختلف‎ ‎جامعه،‎ ‎بنده‎ ‎مناسب‎ ‎ترين‎ ‎شخص‎ ‎را‎ ‎آقاي‎ ‎خاتمي‎ ‎مي‎ ‎دانم. اگر‎ ‎چه‎ ‎ارتباط‎ ‎چنداني‎ ‎با‎ ‎آقاي‎ ‎خاتمي‎ ‎ندارم‎ ‎و‎ ‎ظرف‎ ‎اين‎ ‎شش‎ ‎سال‎ ‎تنها‎ ‎يک‎ ‎بار‎ ‎وي‎ ‎را‎ ‎ديده‎ ‎ام‎ ‎اما‎ ‎در‎ ‎شرايط‎ ‎فعلي‎ ‎آقاي‎ ‎خاتمي‎ ‎را‎ ‎مناسب‎ ‎ترين‎ ‎شخص‎ ‎مي‎ ‎دانم‎ ‎و‎ ‎معتقدم‎ ‎تشخيص‎ ‎مردم‎ ‎هم‎ ‎همين‎ ‎است. يعني‎ ‎عامه‎ ‎مردم‎ ‎وکارشناسان‎ ‎اين‎ ‎مملکت‎ ‎آقاي‎ ‎خاتمي‎ ‎را‎ ‎مناسب‎ ‎ترين‎ ‎شخص‎ ‎مي‎ ‎دانند.‏" ‎‎ ‎

وي‎ ‎درخصوص‎ ‎اجماع‎ ‎احتمالي‎ ‎اصلاح‎ ‎طلبان‎ ‎و‎ ‎‏ نيز حضور‎ ‎آقاي‎ ‎موسوي‎ ‎در‎ ‎عرصه‎ ‎انتخابات‎ ‎گفت: "عقل‎ ‎و‎ ‎تدبير‎ ‎اين طور‏‎ ‎مي‎ ‎گويد‎ ‎که‎ ‎اصلاح‎ ‎طلبان‎ ‎اجماع‎ ‎کنند. آقاي‎ ‎موسوي‎ ‎را‎ ‎خيلي‎ ‎کم‎ ‎ديده‎ ‎ام. در‎ ‎واقع‎ ‎از‎ ‎وقتي‎ ‎که‎ ‎در‎ ‎مجلس‎ ‎اول‎ ‎بودم‎ ‎ايشان‎ ‎را‎ ‎نديده‎ ‎ام‎ ‎اما‎ ‎او‎ ‎را‎ ‎آدم‎ ‎با‎ ‎اخلاصي‎ ‎مي‎ ‎دانم. خودخواهي‎ ‎در‎ ‎ايشان‎ ‎نيست‎ ‎و‎ ‎دلش‎ ‎براي‎ ‎وضعيت‎ ‎کشور‎ ‎مي‎ ‎سوزد. البته شخصا ‏من‎ ‎آقاي‎ ‎خاتمي‎ ‎را‎ ‎براي‎ ‎رياست‎ ‎جمهوري‎ ‎مناسب‎ ‎مي‎ ‎دانم‎ ‎و‎ ‎مصلحت‎ ‎را‎ ‎در‎ ‎اين‎ ‎مي‎ ‎بينم‎ ‎که‎ ‎همه‎ ‎از‎ ‎آقاي‎ ‎خاتمي‎ ‎حمايت‎ ‎کنيم. ‏اگر‎ ‎چه‎ ‎آقاي‎ ‎خاتمي‎ ‎را‎ ‎فردي‎ ‎مي‎ ‎دانم‎ ‎که‎ ‎اگر‎ ‎حتي‎ ‎صلاح‎ ‎بداند‎ ‎به‎ ‎نفع‎ ‎کس‎ ‎ديگري‎ ‎کنار‎ ‎مي‎ ‎رود. هرچند‎ ‎اقبال‎ ‎عمومي‎ ‎به‎ ‎سمت‎ ‎ايشان‎ ‎است. ‏‎ ‎تصور‎ ‎من‎ ‎اين‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎اگر‎ ‎ايشان‎ ‎به‎ ‎صورت‎ ‎محکم‎ ‎وحتي‎ ‎بدون‎ ‎اجماع‎ ‎هم‎ ‎ادامه‎ ‎بدهد‎ ‎باز‎ ‎هم‎ ‎پيروزي‎ ‎متعلق‎ ‎به‎ ‎ايشان‎ ‎است."‏‎ ‎

 

دبير کل انجمن روزنامه نگاران مسلمان: موسوي بايد پاسخ دهد که چرا سکوت کرده است؟

 دبير كل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان گفت: موج عدالت خواهي كه در زمان دولت نهم در كشور به راه افتاده است ميرحسين موسوي را‌ به صحنه انتخابات كشانده و او به هيچ عنوان نمي‌توانست در 2 دولت قبل به صحنه بيايد.به گزارش فارس، مهدي فضائلي ‌درباره اين موضوع كه بسياري معتقدند‌ ميرحسين موسوي در دوره خاصي در سياست حضور داشته و هم‌اكنون مدت زيادي از آن زمان گذشته است و هرچند اگر در آن زمان موفقيت داشته اقتضاي شرايط آن دوره بوده و فاصله چندين ساله، وي را از سياست و مسائل اجرايي دوره كرده است و چه بسا اگر رئيس‌جمهور‌ هم شود اين مسائل باعث عدم موفقيت وي خواهد شد،‌ گفت: بر اساس نگاه كلان حضور كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري از جمله ميرحسين موسوي مثبت است و وي نيز به سهم خود مي‌تواند به گرمي انتخابات اضافه كرده و به افزايش ميزان مشاركت مردم كمك كند و از اين منظر بايد از حضور موسوي در انتخابات استقبال كنيم، موضع انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان نيز استقبال از تنوع و تعدد كانديداهاي انتخاباتي است.

 

زهرا اشراقی:دوران یا خاتمی یا میرحسین گذشت

زهرا اشراقي در نخستین همایش سراسری ستاد 88 گفت:«برداشت ما از حضور آقای خاتمی در عرصه انتخابات تا زمانی که ایشان هنوز تصمیم نگرفته بودند این بود که تصمیم ایشان بر آمدن است.» به گزارش باران، زهرا اشراقی در سخنان کوتاهی گفت:«آقای خاتمی پیش از اینکه تصمیم نهایی خود را اعلام کنند، گفتند "یا من می آیم یا شخص دیگری" اما اکنون باید بگویم دوران "یا خاتمی یا میرحسین" گذشته است.»

وی خاطر نشان کرد:«اگر زمانی آقای خاتمی از حضور در عرصه انتخابات کنار بروند اینگونه نیست که چشم بسته و کورکورانه از شخص دیگری حمایت کنیم.»

 

ابطحي: «يا من مي‌آيم يا موسوي » ديگر موضوعيت ندارد

محمدعلي ابطحي درخصوص سخنان خاتمي مبني بر اينكه "يا من مي‌آيم يا موسوي " گفت: اين موضوع مربوط به قبل از آمدن خاتمي است، ولي حالا كه خاتمي حضور پيدا كرده اين حرف موضوعيت ندارد. به گزارش فارس، محمد علي ابطحي عضو مجمع روحانيون مبارز در حاشيه نخستين گردهمايي سراسري ستاد ملي جوانان حامي خاتمي در جمع خبرنگاران افزود: حضور همه كانديداها طبيعتا فرصت مغتنمي براي ارائه نظرات و ديدگاه‌هاي مختلف است.

وي درخصوص سخنانش در باره ميرحسين گفت: فرصت حضور ميرحسين همانند فرصت حضور كروبي در انتخابات و جبهه اصلاحات است و فرصتي براي ارائه ديدگاه‌ها و نظرات جديد است و طبيعتا جمعيت زيادي هم طرفدار كانديداتوري خاتمي هستند. وي ادامه داد: طبعا كانديداهاي مختلف با هم رقابت خواهند كرد تا به يك نتيجه مطلوب برسند.

ابطحي درخصوص سخنان خاتمي مبني بر اينكه "يا من مي‌آيم يا موسوي " گفت: اين موضوعي كه مطرح شد، مربوط به قبل از آمدن خاتمي است ولي حالا كه خاتمي حضور پيدا كرده اين حرف موضوعيت ندارد.

 

عارف: در زمان مناسب به اجماع مي‌رسيم

رئیس ستاد انتخاباتی سید محمد خاتمی تاکید کرد: از حضور میرحسین موسوی، مهدی کروبی و دیگر کاندیدای احتمالی در جبهه اصلاحات استقبال می‌کنیم و باید با صمیمیت کار را دنبال کنیم ودر زمان مناسب با مکانیزمی که تعریف می‌شود, به اجماع برسیم.به گزارش ايلنا، محمدرضا عارف بعدازظهر امروز در جمع اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور ضمن گرامیداشت هفته وحدت با بیان اینکه در یک سال گذشته مباحث مربوط به انتخابات ریاست جمهوری بر ضرورت تغییر مدیریت متمرکز بوده است، اظهار داشت: در طول این مدت در جمع‌های مختلف فارغ از نگاه‌های سیاسی, در مورد ضرورت تغییرات مدیریتی بحث‌های جدی مطرح شد چرا که با توجه به روند عملکردها و شرایط خاص کشور, ضرورت تغییر مدیریتی بر همگان مسجل شده است.

وی با تاکید بر اینکه بر این اساس انتظار افکار عمومی پیروزی جریان اصلاحات در انتخابات آینده است، خاطر نشان کرد: در جبهه اصلاحات ویژگی‌های انقلابی بودن، انگیزه بالا و تعهد به آرمان‌های امام وجود دارد. با توجه به یکدستی کامل در کشور حکایت از این مساله دارد که رقابت سنگینی را پیش رو داریم. معاون اول رئیس‌جمهور در دوران اصلاحات با تاکید بر اینکه، باید فردی به صحنه بیاوریم که شانس پیروزی وی بیش از سایر کاندیدای غیر اصلاح‌طلب باشد، گفت: علی‌رغم میل شخصی آقای خاتمی و مخالفت‌هایی که داشتم با وجود دعوت گسترده اقشار مختلف و نخبگان از ایشان اعلام کاندیداتوری کرده‌اند.

عارف با مثبت ارزیابی کردن وجود کاندیداهای مختلف در جبهه اصلاحات تصریح کرد: اینکه افرادی که در خود توانایی تغییر را می‌بینند وارد صحنه شوند, مثبت است تا در زمان خود با مکانیزمی در جبهه اصلاحات تعریف می‌شود، به یک کاندیدا برسیم. رئیس ستاد انتخاباتی سید محمد خاتمی با بیان اینکه خواهش من این بوده که به مسائل حاشیه‌ای نپردازیم, ادامه داد:  فضا به گونه‌ای است که از کوچک‌ترین فرد تحلیل‌های درست یا نادرستی بیرون می‌آید که این به نفع جبهه اصلاحات نیست و موضع ما این است که به هیچ عنوان وارد مسائل حاشیه‌ای نشویم و با توجه به شناختی که از عزیزان مطرح در جبهه اصلاحات داریم، امیدواریم با مکانیزمی روشن به اجماع برسیم.

عارف با تاکید بر اینکه رویکرد جبهه اصلاحات بالا بردن مشروعیت نظام و حاکمیت تفکر اصلاحی است، خاطر نشان کرد: مهم‌ترین راهبرد ما حرکت به سمتی است که مردم مشارکت جدی‌ای در عرصه انتخابات داشته باشند و اگر این اتفاق بیفتد, تجربه نشان داده است که پیروزی از آن اصلاح‌طلبان است.

عارف با تاکید بر اینکه اصول ما رعایت اخلاق اسلامی، انتخاباتی و مقررات مربوط به انتخابات است، تصریح کرد: هدف ما پیروزی است ولی نه بر هر وسیله‌ای و انتظار ما این است که تشکیلات وابسته به ستاد, این مسائل را رعایت کند.وی با اشاره به اینکه باید از همه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها استفاده کرد گفت: هنر ما استفاده از نیروهایی است که با ما همسو نیستند.

عارف با تاکید بر اینکه باید روی مشترکات حرکت کنیم، تصریح کرد: با حرکت بر روی اشتراکات در جبهه اصلاحات می‌توانیم رای بیشتری را برای جبهه اصلاحات داشته باشیم.

 

آرای احمدی نژاد در سبد میرحسین موسوی

یک تحلیل‌گر مسایل سیاسی گفت: با توجه به دیدگاه‌های ارزش‌گرای میرحسین موسوی، حضور او در انتخابات می‌تواند بخش قابل توجهی از آرای سنت‌گرایان را به خود جلب کند و از آرای سبد انتخاباتی احمدی‌نژاد قطعا کاسته خواهد شد.

غلامعلی دهقان با اشاره به اعلام کاندیداتوری میرحسین موسوی برای انتخابات ریاست جمهوری دهم، اظهار داشت: با فرض بقای مربع انتخاباتی -خاتمی، کروبی، موسوی و احمدی‌نژاد- تا روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری - ۲۲ خرداد۸۸-، انتخاباتی دو مرحله‌ای قابل پیش‌بینی است.

وی با تاکید بر اینکه حضور موسوی باعث کاهش آرای انتخاباتی احمدی نژاد خواهد شد، ادامه داد: ایشان بخش قابل توجهی از آرای سنت‌گرایان را به خود جلب کرده و از آرای سبد انتخاباتی احمدی نژاد کاسته خواهد شد، البته میرحسین در بخشی از اصلاح طلبان سنتی هم جایگاه قابل ملاحظه‌ای دارد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه در ادامه تصریح کرد: آرای اصلاح‌طلبان مدرن و بخشی از آرای روشنفکران دینی، دین‌مداران روشنفکر و حامیان گفتمان توسعه به سمت خاتمی است و احمدی‌نژاد هم آرای بخشی از اصولگرایان را دارد، آرایی که در طول سی سال گذشته بیش از ۷ میلیون نبوده است. از سوی دیگر کروبی هم می‌تواند بر آرای جغرافیایی برخی مناطق ایران همانند غرب کشور متکی باشد.

دهقان  در گقتگو با ایلنا اضافه کرد: بعید است از میان این مربع انتخاباتی هیچ یک از گزینه‌های منتقد دولت نهم اکثریت نسبی آرا را به دست نیاورد، البته به نظر می‌رسد انتخابات آتی دو مرحله‌ای خواهد شد و در صورت حضور میرحسین یا خاتمی در مرحله دوم به همراه احمدی‌نژاد، پیروزی از آن گزینه منتقدان دولت نهم خواهد بود، با این حال اگر در همان مرحله اول گزینه‌های منتقد دولت نهم بتوانند به نفع خاتمی یا میرحسین کنار بروند، آنگاه پیروزی آنان در همان مرحله اول و درانتخابات دو قطبی با حضور احمدی‌نژاد، دور از دسترس نبوده و محتمل است.

دهقان در پایان خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در هر شرایطی، منتقدان دولت نهم پیروز انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ خواهند بود.

 

حسین ابراهیمی: احتمالا بخشی از اصولگرایان از مهندس موسوی حمایت خواهند کرد

قلم - یک عضو جامعه روحانیت مبارز، مهندس میرحسین موسوی را شخصیتی سلیم‌النفس دانست و گفت:‌ قطعا خاطرات دوران نخست وزیری آقای موسوی با آغاز دوران تبلیغات انتخاباتی مجددا در اذهان مردم زنده می‌شود.

حسین ابراهیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار قلم نیوز، با بیان اینکه مهندس میرحسین موسوی شخصیتی متدین و ارزشی است، گفت:‌ سوابق ایشان به دوران دفاع مقدس برمی‌گردد که ایشان حمایت‌ها و تاثیرات حضرت امام خمینی (ره) در آن زمان را هم در کارنامه‌ی خود دارند.
این نماینده مجلس، نخست‌وزیر دوران جنگ را از لحاظ خانوادگی نیز شناخته شده خواند و بیان کرد:‌ دیانت مهندس موسوی برای همگان محرز است. بنده نیز مدتی به نحوی با ایشان همکاری داشتم و بر اساس آن شناخت می‌توانم بگویم که مهندس موسوی، شخصیتی سلیم‌النفس است.
ابراهیمی با بیان اینکه طیف‌هایی از اصولگرایان نیز از مهندس موسوی خاطرات خوشی دارند، گفت:‌ البته در مجموع هم‌اکنون مهندس موسوی در اردوگاه اصلاح طلبان شناخته شده‌اند و اگر ضرورت و کلان‌نگری در این مجموعه اقتضا کند، این جریان در انتخابات بر روی مهندس موسوی، توافق و اجماع خواهد کرد.
عضو جامعه روحانیت مبارز گفت:‌ بخش باقیمانده از دوران نخست‌وزیری مهندس موسوی که هم‌اکنون به عنوان اصولگرا شناخته شده‌اند، احتمالا در انتخابات از ایشان حمایت خواهند کرد.
نماینده دور دوم مجلس با یادآوری اینکه در آن دوران،‌ مهندس موسوی به‌دلایل مختلف مورد حمایت بنیانگذار امام (ره) بودند، در عین حال درباره میزان حمایت و استقبال مردم از حضور مهندس موسوی در انتخابات گفت:‌ زمانی که تبلیغات انتخابات آغاز شد، قطعا خاطرات دروان نخست‌وزیری میرحسین موسوی در اذهان مردم مجددا زنده خواهد شد.‌

 

باردیگر خاتمی -3

باردیگر خاتمی -2

خاتمی از نگاه نزدیک

 

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics