نویدنو:22/06/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

باردیگر خاتمی -2

 

 

نویدنو: بار دیگر خاتمی به مرکز ثقل تبلیغات انتخاباتی اصلاح طلبان تبدیل شده است . هر کس به زبانی خواهان باز گشت خاتمی به صحنه انتخابات است .این که آیا خاتمی 88با خاتمی 76 تفاوتی خواهد داشت به فاکتورهای متعددی وابسته است که از وضعیت شرایط مشخص جامعه بر می خیزد.مهمترین فاکتور آن است که آیا خاتمی به لحاظ شخصیتی وتاریخی وطبقاتی قادر خواهد بود طرخ نوینی برای غلبه بر مسائلی چون تورم ، فقر فزاینده ، نابسامانی اقتصادی و....ارائه واجرا نماید؟به قول آقای بهمنی" آیا این‌بار در مواجهه با مشكلات و موانع قرار است مواضع جدیدی اتخاذ كند؟ آیا این‌بار می‌تواند در مقابل ردصلاحیت‌های گسترده - همچون مجلس هفتم- مقاومت كند؟ آیا قادر است انتخاباتی برگزار كند كه باعث حرف و حدیث‌های فراوان - همچون انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری - نشود؟ قادر است به عنوان مجری قانون اساسی و نفر دوم كشور در مقابل بازداشت‌های گسترده فعالان سیاسی،كارگری، دانشجویی، زنان و... ایستادگی كند؟ خاتمی آیا اكنون قادر است در مقابل قوه قضائیه كه برخلاف قانون اساسی دست به تعطیلی مطبوعات زد، ایستادگی كند؟خاتمی به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی كشور می‌تواند درباره موضوعات مهم سیاست خارجی كشور همچون بحث هسته‌ای، رابطه با آمریكا و... خود براساس تفكرات حامیانش تصمیم‌گیری كند؟"

اگرچه شواهد گویای چنین وضعیتی نیست ، اما چشم انتظار تحولات عرصه سیاست ایران می نشینیم تا چه زاید این شب دیجور!

در ادامه  دیدگاه های مختلف اصلاح طلبان را در ضرورت آمدن خاتمی می خوانیم .

8*8*8*8*8*8*8*8*8

احمد پورنجاتی: نباید فکر کنیم اگر خاتمی رای بیاورد برده ایم

شنبه، 16 شهریور 1387

عضو اصلاح طلب مجلس ششم افزود: اگر اين گام ها برداشته مي شد بدنه اجتماعي از اصلاح طلبان روي گردان نمي‌‏شد و براي اينکه حداقل تغييري در وضعيت معيشت خود ايجاد کند به سمت جبهه ديگر حرکت نمي‌‏کرد.

وي درباره اصرار به حضور خاتمي در انتخابات رياست جمهوري هشتم از سوي برخي اصلاح طلبان گفت: جريان اصلاح طلبي، جريان خريد و فروش نيست و نبايد اين گونه فکر کرد که اگر خاتمي را وارد ميدان کنيم و راي جامعه را به سمت او معطوف کنيم، مي‌‏بريم و اگر خلاف آن اتفاق افتد آرزوهايمان بر باد خواهد رفت. اين روش قمار است نه روش اصلاح طلبانه.

پورنجاتي با بيان اينکه شرايط سياسي و اجتماعي انتخابات آتي رياست جمهوري و با انتخابات دوم خرداد 76 داراي تفاوت‌‏هاي بسياري است، تاکيد کرد: سيد محمد خاتمي سرمايه ارزشمندي است و محصور کردن اين سرمايه به يک انتخابات کار اشتباهي است.

وي افزود: فارغ از حضور يا عدم حضور خاتمي اولين کاري که جريان اصلاحات بايد انجام دهد مطرح کردن نگراني‌‏ها مبني بر انحراف نظام از اصول واقعي خود است.
منبع: ایلنا

عباس عبدی:شعار عبور از خاتمی را خود خاتمی عملی کرد

دوشنبه، 11 شهریور 1387

خبرگزاری فارس: آقای عبدی! شما در اظهار نظری که اخيراً داشتيد گفتيد که آقای خاتمی اگر هم بيايد رأی نمی‌آورد، چون رأی ندارد، اين حرف را بر چه اساسی زديد؟ با توجه به اينکه اصلاح‌طلبان موافق حضور آقای خاتمی در انتخابات معتقدند ايشان رای بسيار بالايی دارد آيا اين صحبت شما صرفاً يک حرف ژورنال است يا اينکه ورای آن تحليل وجود دارد؟
عباس عبدی: اظهارنظرهای من در شرايط کنونی کلاً تحليلی هستند؛ يعنی مبتنی بر اين نيست که بخواهم يک پروژه را به لحاظ سياسی پيش ببرم. بنابراين از موضع‌گيری سياسی پرهيز می‌کنم، گرچه در اين مملکت هر حرفی آثار و نتايج سياسی دارد، اما به طور کلی من تلاش می‌کنم آنچه را که واقعيت است بيان کنم. به همين خاطر اگر حرفی را بزنم که فردا اشتباه در بيايد، مسئوليتش را می‌پذيرم در حالی که يک حرف از موضع سياسی معمولا نيازی به پذيرفتن مسئوليت ندارد، مثلاً اگر کسی بگويد من اگر وارد انتخابات شوم حتماً رأی می‌آورم، اما بعداً رای نياورد، کسی او را مورد بازخواست قرار نمی‌دهد که چرا اين حرف را زدی؟ چون کاملاً مشخص است که اين فرد، سياسی حرف زده نه تحليلی، در هر حال من در شرايط کنونی تحليلی حرف می‌زنم نه سياسی.
اظهار نظر صريح درباره انتخابات آينده و اينکه چه کسی رای می‌آورد و چه کسی نمی‌آورد به اين آسانی امکانپذير نيست، زيرا ما معياری برای اين اظهار نظر نداريم، به خصوص که افرادی معتقدند انتخابات ناسالم است و امکان جابجايی آراء وجود دارد از ابتدا راه را می‌بندد که پيش‌بينی صورت گيرد. مثلاً دو تيمی که با هم مسابقه‌ می‌دهند، زمانی که کسی معتقد باشد داور، جهت‌گيری دارد، شما اگر يقين هم داشته باشيد يک تيم قوی‌تر است، نمی‌توانيد بگوييد برنده می‌شود، لذا از اين نظر پيش‌‌بينی سخت است. من اگر گفتم آقای خاتمی رأی نمی‌آورد به معنای اين نيست که ديگران واجد رأی هستند. معنايش اين است که اگر خاتمی به نام اصلاح‌طلبی بخواهد بيايد آن کسانی را که می‌خواهند پای صندوق بيايند و رأی بدهند و ايشان هم انتظار دارد که آنها به او رأی بدهند، پای صندوق نمی‌آيند. منظور من اين نبود که رقيب ايشان رأی بيشتری دارد.
پس تعداد زيادی از کسانی که آقای خاتمی از آنها انتظار رأی دارد پای صندوق نمی‌آيند و از طرفی، ايشان هم نمی‌تواند پيامش را به نام اصلاح‌طلبی آنگونه که بايد و شايد منتقل کند. حتی کسانی که به ايشان رأی می‌دهند آن پيام را درک نمی‌کنند. بنابراين بحث من در اين مورد آقای خاتمی و غير آقای خاتمی نيست، بحث من اصلاحات و غيراصلاحات است.
در شرايط کنونی هر کسی بخواهد نماينده اصلاحات باشد اگر نتواند پيام خودش را برساند و اعتماد عمومی را جلب کند، موفق نمی‌شود. البته اين به خاطر اين نيست که مردم اصلاحات را قبول ندارند بلکه به اين معناست که از خلال گفته‌های معمول و تکراری و خالی از مضمون درکی از آن پيدا نمی‌کنند.

فارس: چه شده که اصلاح‌طلب‌ها دوباره به سمت آقای خاتمی آمده‌اند؟ همين افرادی که امروز، شديداً از آقای خاتمی حمايت می‌کنند، زمان رياست جمهوری ايشان بحث "عبور از خاتمی"‌را مطرح کردند. چه اتفاقی افتاده که اعضای حزب مشارکت و سازمان مجاهدين اعلام کرده‌اند اگر آقای خاتمی نيايد آنها هم در انتخابات شرکت نمی‌کنند؟
عباس عبدی: عبور از خاتمی ربطی به اينها ندارد. شعار عبور از خاتمی را افراد ديگری دادند و البته عملش را خود آقای خاتمی انجام داد، يعنی خود آقای خاتمی از خودش عبور کرد. پس عبور از خاتمی ربطی به اينها ندارد، اعضای حزب مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی با توجه به گذشته‌ای که دارند، منطقی‌ترين انتخابشان، آقای خاتمی است. اينها هيچ‌وقت از آقای خاتمی جدا نشده بودند که حالا آمدنشان به سمت ايشان جای تعجب داشته باشد، انتقادی هم اگر به آقای خاتمی داشته‌اند در حد و اندازه جدا شدن از ايشان نبوده.

بهزاد نبوی: اگر خاتمی نیاید، شاید "عبدالله نوری" نامزد ما باشد

یکشنبه، 10 شهریور 1387

 

ادوارنیوز: بهزاد نبوي از اعضاي رهبري سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران که در مراسم سالروز شهادت رجايي وباهنر و هفته دولت سخن می گفت با اشاره به عدم رضایت خاتمی تا کنون اعلام کرد که "هرچند كانديداي پيشنهادي ما آقاي خاتمي ‏است ولي درعمل هنوز هيچ كانديدايي نداريم."‏

وي در بخشی از سخنان خود با اشاره به اينكه "درباره ميزان راي آوري گزينه عبدالله نوري هنوز نظرسنجي نشده و اگر ‏خاتمي رد صلاحيت شود به طريق اولي عبدالله نوري رد صلاحيت خواهد شد" گفت: "البته اگر ايشان به ‏ميدان بيايد شايد ما هم او را نامزد انتخابات رياست جمهوري كرديم البته آن هم درشرايطي كه خاتمي نيايد."‏


سید مصطفی تاجزاده عضو مشترک سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت ایران نیز در پاسخ به پرسش های مخاطبان سایت "نوروز" در پاسخ به پرسشی پیرامون احتمال عدم حضور خاتمی گفته است: "در صورت عدم نامزدي آقاي خاتمي شايد تنها راه پیروزی اصلاح طلبان آن باشد که با نظرسنجی در 30 شهر مركز استان چهره ای را که دارای بیشترین اقبال مردمی است به عنوان تنها نامزد خود معرفی کنند و تایید صلاحیت او را از کانون قدرت بخواهند و همگی اعلام کنند در صورت رد صلاحیت او، صحنه انتخابات را ترک خواهند کرد."

ابراهيم يزدي:نامزد ائتلاف اصلاح طلبان بايد اعلام نمايد كه در برنامه سياسي خود آيا حكم حكومتي را مي پذيرد يا خير؟

جمعه، 15 شهریور 1387

ميزان نيوز: آقاي دكتر، نهضت آزادي در نظر دارد از كداميك از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري حمايت كند؟

نهضت در حال حاضر مشغول بررسي وضعيت سياسي روابط و مناسبات گروه‌هاي سياسي بخصوص احزاب اصلاح طلب و امكان ايجاد ائتلاف نه بر روي يك فرد خاص بلكه بر روي يك برنامه حداقلي است.

ما فعلا در مرحله حضور در انتخابات هستیم. امادر مورد اينكه در انتخابات شركت كنيم يا خير و يا از كدام نامزد حمايت كنيم تصميمي نگرفته ايم

به نظر ما ائتلاف اصلاح طلبان بايد بر روي معيارها و برنامه هاي حداقلي باشد،‌به عنوان مثال کسی که به عنوان نامزد ائتلاف اصلاح طلبان معرفي می شود بايد اعلام نمايد كه در برنامه سياسي خود آيا حكم حكومتي را مي پذيرد يا خير؟

اگر كانديدايي ولو مورد اجماع اصلاح طلبان به قانون الزام نداشته باشد و به احكام رهبري به عنوان اختيارات فراقانوني ايشان اعتقاد داشته باشد و يا در مورد حضور و عدم حضور خود در عرصه انتخابات منتظر اجازه،تكليف و توصيه رهبري باشد به نظر ما ايجاد جبهه واحد براي حمايت از اين فرد هيچ سودي براي اصلاحات نخواهد داشت. 

آيا گمان مي كنيد درخواستهاي اصلاح طلبان موجب ترغيب آقاي خاتمي به حضور در اين عرصه شود؟

دلايلي كه باعث شد آقاي خاتمي در سالهاي 76 و 80 حضور در عرصه انتخابات رياست جمهوري را بپذيرند امروز بسيار پر رنگ تر و جدي تر وجود دارد و در شرايط فعلي پذيرش كانديداتوري براي ايشان وظيفه اي ملي است و در صورت استنكاف از پذيرش اين امر در پيشگاه ملت مسوولند.

اما آقاي خاتمي براي حضور بايد با اعلام چند برنامه اصلي براي اجراي خواسته هاي سياسي اصلاح طلبانه وارد ميدان شوند كه از نظر ما يكي از مهمترين آنها اعلام موضع در قبال "حكم حكومتي" است، در صورتیکه حضور ایشان بدنبال تشکیل و اعلام  چنين ائتلافی با اجماع از تمامی نيروهاي اصلاح طلب و دموكراسي خواه صورت پذیرد، حمايت از ايشان در   انتخابات كاملا محتمل است . حتي در صورت عدم پيروزي در انتخابات به دليل مديريت انخابات توسط نيروهاي پادگاني و اقتدارگرايان نفس ايجاد چنين ائتلافي مي تواند در مناسبات سياسي آينده نقش انكارناپذيري داشته باشد.

صادق زیباکلام :کروبي، عارف، نجفي، روحاني، ناطق، قاليباف، لاريجاني، توکلي و حدادعادل هيچ شانسي مقابل احمدي نژاد ندارند

صادق زیباکلام از چهره های شاخص جریان موسوم به اصلاح طلب اذعان کرد هیچ یک از کاندیداهای دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب به جز خاتمی شانسی برای رقابت با احمدی نژاد در انتخابات 88 ندارند.

به گزارش رجانیوز، وی در گفتگو با روزنامه اعتماد که بخش اول آن امروز منتشر شده است در پاسخ به این سؤال که "به نظر شما چه کسي از شانس پيروزي در برابر احمدي نژاد برخوردار است؟"، تأکید کرد: به دليل وضعيت سياسي که در آن به سر مي بريم، به گمان من معدود شخصيت هايي بتوانند در مقابل احمدي نژاد بايستند. اين اشکال يا ضعف هم در اصلاح طلبان و هم در اصولگرايان وجود دارد.

زیباکلام با اشاره به کاندیداهای جریان اصلاح طلب مانند کروبي، عارف، محمدعلي نجفي و حسن روحاني و بیان این ادعا که "من هيچ ترديدي ندارم که دانش و شيوه حکومت کردن محمدعلي نجفي خيلي بيشتر و بهتر از احمدي نژاد است و کسي مثل او در شرايط فعلي خيلي بيشتر به درد مملکت مي خورد تا احمدي نژاد"، اذعان کرد: اما من فکر نمي کنم او در برابر احمدي نژاد بيش از پنج، شش ميليون راي بياورد.

این فعال سیاسی جریان ضداصولگرا همچنین خاطرنشان کرد: من براي اصولگراياني مثل ناطق نوري، قاليباف، علي لاريجاني، احمد توکلي و حدادعادل هم هيچ شانسي نمي بينم.

وی از خاتمی به عنوات تنها کسي که مي تواند مقابل احمدي نژاد بايستد، یاد کرد و این مورد را نیز مشروط به اين دانست که بخشي از آن موجي که در سال 76 به طور اتوماتيک در سطح جامعه به نفع خاتمي به راه افتاد، مجدداً برپا شود.

 

آيت الله العظمي موسوي اردبيلي: به مردم توصيه مي كنم كه هر كسي هم كه به ميدان آمد باز به آقاي خاتمي راي دهند

امروز: آيت الله العظمي سيدعبدالكريم موسوي اردبيلي از مراجع تقليد اعلام كرد كه سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور پيشين را مناسب ترين گزينه براي رياست جمهوري دهم مي داند.
به گزارش سايت امروز آيت الله موسوي اردبيلي در گفتگويي با سردبير نشريه "آواي اترك" چاپ مشهد همچنين به كارنامه محمود احمدي نژاد اشاره كرد و گفت:"آقاي احمدي نژاد مي گويد خدمات من كم نظير است.آيا حرف مردم هم همين است؟ بايد حرف مرم را شنيد تا ببينيم خوب عمل كرده است يا خير؟"
اين مرجع تقليد درباره عملكرد سيد محمدخاتمي نيز با اشاره به اينكه ايشان دو دوره رياست جمهوري رابا موانع ومشكلات زيادي پشت سر گذاشتند و نمي گذاشتند كه امور آن گونه كه بايد به سرانجام برسد تاكيد كرد" آقاي خاتمي نيروي بسيار خوبي است، به مردم كمك مي كند و مردم چنانچه در دوره بعدي هم شركت كند مي توانند از خدمات وي بهره مند شوند. من توصيه مي كنم كه مردم رويكردشان به آقاي خاتمي باشد وبه آقاي خاتمي راي دهند. هر كسي هم كه به ميدان آمد باز به آقاي خاتمي راي بدهند. به نظر من ايشان ارجحيت دارد.

زهرا اشراقي: اميدهاي زيادي براي آمدن خاتمي در عرصه انتخابات وجود دارد

نوه بنيانگذار انقلاب گفت: خاتمي در صورت حضور در انتخابات حمايت مردمي را با خود دارد و به حمايت احزاب نيازي ندارد.

زهرا اشراقي در گفت وگو با خبرنگار "ايلنا" به برنامه‌‏هاي اصلاح طلبان براي انتخابات رياست جمهوري آينده اشاره کرد و گفت: اصلاح طلبان بايد با تدوين يک برنامه مدون در انتخابات آينده حضور يابند و آمدن و يا نيامدن کانديداي مورد نظرشان نبايد موجب تاخير در ارائه برنامه شود.
وي افزود: اصلاح‌‏طلبان بايد ديدارهاي جدي‌‏تري با خاتمي داشته باشند؛ زيرا از دست دادن زمان براي معرفي کانديدا به سود جريان اصلاحات نخواهد بود.
اين فعال عرصه زنان با تاکيد بر برنامه محور بودن اصلاح‌‏طلبان در انتخابات آينده گفت: اصلاح‌‏طلبان بايد مردم را از برنامه‌‏هاي خود براي اداره کشور مطلع کنند زيرا تجربه نشان داده است مردم در تصمصم گيري‌‏هاي خود به برنامه توجه بيشتري دارند تا به شخص.
وي با اظهار اميدواري مبني بر حضور خاتمي در انتخابات آينده ،اظهار داشت: به نظرم اميدهاي زيادي براي آمدن خاتمي در عرصه انتخابات وجود دارد و اگر او تصميم براي حضور در انتخابات بگيرد مطمئنا همه گروه‌‏هاي اصلاح طلب از خاتمي حمايت خواهند کرد و کانديداي اصلي آنها خواهد بود.
اشراقي تصريح کرد: اگر چهره شناخته شده‌‏اي از يک حزب سياسي بگويد از خاتمي حمايت نمي‌‏کند تاثيري براي حضور و يا عدم حضور خاتمي در انتخابات ندارد.
وي در پايان تاکيد کرد: اگر خاتمي خواستار حضور در انتخابات است تصميم خود را زودتر اعلام کند تا برنامه‌‏هاي دقيق‌‏تري از سوي اصلاح‌‏طلبان اعلام شود.

عرب سرخي:اصلاح‌‏طلبان در صورت عدم حضور خاتمي شانسي براي پيروزي ندارند

عضو شوراي مرکزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي گفت: جامعه ايران آمادگي پرداخت هزينه بالا را ندارد و رويکرد اصلاح‌‏طلبانه کم هزينه‌‏ترين روش ممکن براي اداره جامعه است.

فيض الله عرب سرخي در گفت و گو با خبرنگار "ايلنا"، با اشاره به وضعيت فعلي جريان اصلاح طلب در کشور گفت: اصلاح‌‏طلبان در شرايط برابر با جناح‌‏ مقابل براي معرفي شخصيت‌‏ها و برنامه‌‏هاي خود نيستند.
وي افزود: درمقطع فعلي تمرکز اصلاح‌‏طلبان بر معرفي نامزدهايي است که در جامعه شناخته شده و داراي مقبوليت هستند و مردم نگاه مثبتي به آنها دارند.
اين فعال سياسي با بيان اينکه در بين اشخاصي که در جامعه شناخته شده‌‏اند، خاتمي وضعيت بهتري نسبت به ديگران دارد، گفت: با توجه به مقبوليت آقاي خاتمي در جامعه تمرکزاصلاح طلبان به او به اين دليل است که خاتمي از چنين ويژگي‌‏هايي برخوردار است.
وي تاکيد کرد: اگر فعاليت‌‏هاي حزبي در وضعيت مطلوبي به سر مي‌‏برد، رسانه‌‏ها در وضعيت متوازني به سر مي‌‏بردند و با تعطيلي و بسته شدن روبه رو نبودند و اگر رسانه ملي رفتار متوازني داشت و يکسويه عمل نمي‌‏کرد امکان معرفي نامزدهاي ديگري نيز مي‌‏توانست، وجود داشته باشد.
عرب سرخي تصريح کرد: ولي در شرايط فعلي امکان چنين عملي نيست و مجبوريم که بر شخصيت شناخته شده‌‏اي که جامعه از او يک تلقي مثبتي دارد، متمرکز شويم.
عرب سرخي همچنين با اشاره به کساني که انتخابات را تحريم مي‌‏کنند، اظهار داشت: در بدترين شرايط 50 درصد مردم در انتخابات شرکت کردند. بنابراين به جاي اينکه انرژي را بر روي تحريم متمرکز کنيم بايد با معرفي نامزد واجد شرايط در جلب مشارکت بيشتر مردم تلاش کنيم.
اين فعال سياسي با اشاره به مهمترين چالش پيش روي اصلاح طلبان در انتخابات آينده، گفت: مهمترين چالشي که اصلاح‌‏طلبان در مقطع فعلي با آن رو به رو هستند شرايط برگزاري انتخابات اعم از برگزار کنندگان و قوانين مربوط به دستگاه‌‏هاي اجرايي و دستگاه‌‏هاي نظارتي و مقرراتي است.
وي تصريح کرد: شرايط به گونه‌‏اي است که نيروهاي اصلاح‌‏طلب نمي‌‏توانند با شرايط متفرق در انتخابات شرکت کنند و متمرکز شدن بر روي يک نامزد واجد شرايط، تنها راهي است که کمک مي‌‏کند بر شرايط نابرابر غالب شويم.


جلايي پور:هر گزينه‌اي جز خاتمي غير عملي است

براي انتخابات و در سطح ميليوني كه گفتم الان مردم ايران دو نفر را می‌شناسند: خاتمی و احمدی‌نژاد. البته هواداران خاتمي ميليون‌‌ها نفر بيشتر از احمدي‌نژاد هستند. به جز بحث اشتهار باید بدانیم که اکثر اصلاح‌طلبان در استراتژی با خاتمی مخالفتی ندارند و بيشتر انتقاداتشان به خاتمي در تاکتیک بوده است. خاتمی فردی است که آزادی، دموکراسی و دین را به خوبی فهمیده است. 8 سال تجربه قابل دفاع دارد که به اعتقاد من بهترین دوره ایران در طول تاریخ معاصر است. خاتمی فردی است که دروغ نگفته است و مانند بعضی آقایان خود را در انتخابات جلو نیانداخته است. خاتمی فردی است که وقتی عده‌ای را در این مملکت کشتند، آمد و از حقوق آنها دفاع کرد و سر موضع خود ایستاد؛ اقتصاد، سياست خارجي و فرهنگ كشور را ويران نكرد و با پول نفت شعارهاي پاپوليستي نداد.

خاتمي از گزينه‌هاي بديل ممكنش بهتر بوده است و در سياست هم بايد از ترجيح نسبي ممكنات سخن گفت. خاتمی همان مقدار هم که کار کرده است مثبت بوده است و اگر باز بخواهد بیاید و همان میزان کار را انجام دهد من حاضرم ساعت‌ها در صف بایستم و به او رای دهم و هر روز به يك شهري بروم و براي او تبليغ كنم. اصلاح‌طلبي فقط اين نيست كه آدم حرف‌هاي گنده بزند.

رمضان‌‏زاده: مطمئن هستيم با حضور خاتمي، کروبي نيز از ايشان حمايت مي‌‏کند

ايلنا:سخنگوي دولت اصلاحات گفت: اصلاح‌‏طلبان براي حضور در انتخابات بايد به مردم اطمينان دهند که بيشتر از گذشته در برابر فشارها استواري خواهند داشت.
عبدالله رمضان‌‏زاده گفت: اصلاح‌‏طلبان بايد به مردم وعده بدهند که در پرهيز از خشونت علي‌‏رغم هزينه‌‏هاي سنگين، استوار خواهند ماند و در اين راه آبروي خود را نيز مي‌‏گذارند اما اجازه نمي‌‏دهند هزينه‌‏اي بر مردم تحميل شود.
وي افزود: شرايط براي حضور اصلاح‌‏طلبان در انتخابات رياست‌‏جمهوري آينده سخت است و مشکلات جدي و انتظارات بالاي مردم در پيش روي آنها است، اما اساس‌ تفکر اصلاح‌‏طلبي يعني همين.
رمضان‌‏زاده تاکيد کرد: ما به دنبال درست کردن بهشت براي مردم نيستيم و مي‌‏خواهيم اوضاع آشوب‌‏زده فعلي را بهبود بخشيم و حداقل جلوي تخريب‌ اقتصاد ملي، سياست ملي و فرهنگ ملي را سد کنيم.
وي با بيان اينکه اصلاح‌‏طلبان پايبند به جمهوري اسلامي، روش‌‏هاي مسالمت‌‏آميز در اداره کشور و خواهان زندگي آرام و رو به توسعه براي مردم هستند، افزود:‌‏ ما بايد به مردم وعده بدهيم که در اين مسير حتي آبروي خود را خواهيم گذاشت و اجازه نخواهيم داد به مردم هزينه‌‏اي تحميل شود.
رمضان‌‏زاده گفت: طبيعي است که کانديداي اصلاح‌‏طلبان مي‌‏تواند با حضور در انتخابات و انتخاب به عنوان رييس‌‏جمهور در بهبود شرايط کشور موثر باشد. با اين حال‌‏ بايد از تحريميان پرسيد که آيا شرکت نکردن آنها در انتخابات در وضعيت موجود کشور تاثير داشته است يا خير.
وي با بيان اينکه هيچ عاقلي در کشور وجود ندارد که بگويد وضعيت کشور از چهار سال پيش بهتر شده است، گفت: نگاهي به نتايج انتخابات گذشته نشان مي‌‏دهد که 42 درصد واجدان شرايط در انتخابات حضور داشتند و اگر 10 درصد افراد تحريمي در انتخابات شرکت مي‌‏کردند، وضع کشور هم‌‏اکنون اين نبود. نتيجه تحريم انتخابات وضعيت امروز است.
سخنگوي دولت اصلاحات با بيان اينکه جناح آمريکايي خالص مستقر در آن سوي مرزها و جناحي که معتقد به روش‌‏هاي آمريکايي در داخل کشور است، در نفي جمهوري اسلامي هم‌‏داستان هستند، افزود: جمهوري اسلامي متکي به آراي مردم، مورد خواست آمريکا نيست؛ آمريکايي که در دنيا از هيچ دموکراسي حمايت نمي‌‏کند، مگر آن دموکراسي‌‏هايي که خودش صادر کرده و از آن خودش است. اقتدارگرايان داخلي نيز با نوع تفکر شبه‌‏طالباني خود، با رهبران مردمي مخالف هستند.‌ بنابراين همراهي اين دو تفکر در نفي راي مردم، نفي اصلاح‌‏طلبي و تخريب چهره‌‏هايي مانند خاتمي طبيعي است.
عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت ايران اسلامي در بخش ديگري از گفت‌‏وگوي خود تصريح کرد: مردم در انتخاباتي شرکت خواهند کرد که راي آنها به حساب آيد، نه در انتخاباتي که يک نماينده مجلس تنها با دو درصد آراي واجدين شرايط منطقه خود، راهي مجلس شود.
رمضان‌‏زاده افزود: ما وظيفه داريم به مردم اعلام کنيم که براي برگزاري انتخابات آزاد فشار خواهيم آورد و تلاش خواهيم کرد تا راي مردم محترم باشد، هر چند اگر مردم نيز در انتخابات حتي با شرايط حداقلي شرکت کنند، امکان تقلب کم مي‌‏شود.
وي گفت: «تخريب شديد اصلاح‌‏طلبان در دوران حاکميت خاتمي»، «تصويري غلط از بهشتي که برخي فکر مي‌‏کردند شش ماهه به آن مي‌‏رسند» و «شناخت مردم از افرادي که به تعبير امام(ره) توان اداره يک نانوايي را نداشتند»، باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات قبلي شد. چنانکه امروز هم با حضور دولت نهم، اين فرصت براي مردم به وجود آمد که تجربه کنند نمي‌‏شود با شعار مملکت را اداره کرد.
عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت ايران اسلامي افزود: نمي‌‏توان شعار عدالت داد اما گزارش‌‏هاي رسمي و دولتي بگويد که فاصله ميان اغنيا و فقرا بيشتر شده است. دولت فعلي اين مشکل را در جامعه ايران حل کرد که مردم به کساني راي بدهند که شعارهاي عملي و واقعي بدهند.
رمضان‌‏زاده در ادامه همين بخش از سخنانش تاکيد کرد: مردم در دوره حاکميت دولت نهم فهميدند که اگر کسي وعده بدهد تورم را دو درصد پايين مي‌‏آورد، صالح‌‏تر از کسي است که وعده مي‌‏دهد يک باره تورم را تک‌‏رقمي خواهد کرد.
وي، پايبندي به قانون و برنامه‌‏محوري را مبناي ائتلاف ميان گروه‌‏هاي متنوع اصلاح‌‏طلب در انتخابات آتي برشمرد و افزود: اگر خاتمي بيايد و اصلاح‌‏طلبان بر مبناي برنامه‌‏اي مشخص براي اداره کشور به ائتلاف برسند، فضا براي پيروزي اصلاح‌‏طلبان فراهم است.
رمضان‌‏زاده در پايان درباره معرفي مهدي کروبي از سوي حزب اعتماد ملي به عنوان کانديداي رياست‌‏جمهوري، گفت: ما با بسياري از اعضاي شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي دوست هستيم و دليلي براي تضعيف اين حزب نمي‌‏بينيم اما مطمئن هستيم که با حضور آقاي خاتمي، آقاي کروبي نيز از ايشان حمايت مي‌‏کند.

هدايتي: اصلاح طلبان براي نجات کشور برحضور خاتمي در انتخابات اصرار مي ورزند

ايلنا:عضو شوراي مرکزي سازمان مجاهدين انقلاب گفت:تحريم کنندگان انتخابات بايد از تجارب گذشته خود عبرت بگيرند و بدانند ادامه روند فعلي به سود هيچ گروهي نيست و جايز نيست از يک سوراخ دو بار گزيده شوند.

هاشم هدايتي با اشاره به برخي اظهارات مبني بر اينکه« مصلحت در اين است که رياست جمهوري فعلي ادامه يابد»،گفت: اگر عنصر سياسي خارج از شبکه برگزارکننده انتخابات و يک عنصر حزبي که داراي يک حزب شفاف و رسمي است به عنوان يک توصيه سياسي و خطاب به مردم اين مطالب را مطرح مي‌‏کرد، جاي نگراني نبود.
وي تصريح کرد: نتيجه چنين اقدامي ايجاد نگراني در بين فعالان سياسي،مردم و جامعه است و نشانه‌‏اي آشکار از هدم جمهوريت نظام است.
هدايتي در ادامه تاکيد کرد: با توجه به عملکرد نه چندان موفق دولت،توصيه به استمرار چنين روندي منافع ملي را تحت الشعاع قرار مي‌‏دهد و به بيان ديگر چنين سخناني در حالي‌‏که 10 ماه به انتخابات مانده است زمينه سازي براي حذف رقبا تلقي مي‌‏شود که محدود کردن انتخاب مردم يک فاجعه ملي است.
عضو شوراي مرکزي سازمان مجاهدين انقلاب در بخش ديگري از اين گفت وگو به استراتژي اصلاح‌‏طلبان براي انتخابات رياست جمهوري آينده اشاره کرد و گفت: اصلاح‌‏طلبان در شرايط فعلي خواهان حضور محمد خاتمي هستند و در درون اردوگاه اصلاح طلبان اجماع صد درصدي براي حضور وي در انتخابات وجود دارد و اگر خاتمي بيايد برخي جرياناتي که در حال حاظر ساز مخالف مي‌‏زنند با توجه به تجربه انتخابات مجلس هشتم در نهايت از خاتمي حمايت خواهند کرد.
وي تاکيد کرد: اصلاح‌‏طلبان براي حضور در انتخابات چالش دروني لاينحلي ندارند.
اين فعال سياسي با بيان اينکه اصرار اصلاح طلبان براي حضور خاتمي در انتخابات به خاطر نجات کشور است، اظهار داشت: براي نجات کشور و تداوم پايداري نظام ،حضور فردي که وجهه مثبتي در نظام داشته باشد و مورد اعتماد جامعه بين المللي نيز باشد، بسيار ضروري است و اين فرد در مقطع فعلي کسي جز خاتمي نيست و بر او تکليف است که در انتخابات آينده حضور يابد.

 

رئيس شاخه روحانيون اعتمادملي:خاتمي بايد در انتخابات شركت كند

سید علی میرهادی در گفتگویی چالشی با تاکید براینکه خاتمی باید در انتخابات شرکت کند، گفته های هم حزبی خود در مورد رد صلاحیت خاتمی را «دری وری» خواند، او همچنین در عین حالی که گفت«احمدي‌نژاد هم مي‌تواند اصلاح‌طلب باشد. مگر اصلاحات را فقط بايد بهزاد نبوي بگويد» تصریح کرد«كساني كه خائن به اصلاح هستند اصلاح‌طلب نيستند.»

 

آنچه مسلم است اصلاحات با حضور آقاي خاتمي در جريان انتخابات 76 حركتش كليد خورد و با حمايت همه دوستان و همه نيروهايي كه از نظر فكري نزديك به هم بودند و تقريباً مطالبات و خواسته مردم را نمايندگي مي‌كردند، به پيروزي رسيد. به دنبال آنكه آقاي خاتمي رئيس‌جمهور شد هم اوضاع بسيار خوب و بر وفق مراد بود، هم شرايط داخلي بسيار روند روان و خوبي پيدا كرد و هم شرايط بين‌المللي بسيار عالي شد. رفته‌رفته انتخابات مجلس هم زمينه‌يي فراهم كرد كه مجلس ششم با اكثريت اصلاح‌طلب شكل گرفت و شروع مجلس ششم هم بسيار خوب و عالي بود، منتها آنچه بنا بود صورت بگيرد يك اصلاحات اساسي در شكل اجراييات بود و متاسفانه از وجود نيرو‌هاي خوب سوءاستفاده شد.

 

محمد توسلي:خاتمي بهترين فردي است که مي‌‏تواند محور ائتلاف قرار گيرد

ايلنا:رئيس دفتر سياسي نهضت آزادي ايران به اصلاح‌‏طلبان پيشنهاد کرد با يک برنامه حداقلي جبهه گسترده‌‏اي ازهمه وفاداران به مشي اصلاح‌‏طلبي را تشکيل دهند.

محمد توسلي با اشاره به انتخابات آينده رياست جمهوري،گفت: انتخابات دور دهم رياست جمهوري از اهميت ويژه‌‏اي در عرصه سياست داخلي و خارجي برخوردار است.
وي افزود: همه گروه‌‏هاي سياسي و همه افرادي که به سرنوشت ملي پايبند هستند، ضرورت دارد تا در ارتباط با اين انتخابات از خود حساسيت نشان دهند و متناسب با شرايط بتوانند در اين انتخابات حضور داشته باشند.
اين فعال سياسي با اشاره به تحولات سياسي کشور ،اظهار داشت: تحولات سياسي کشور در سمت و سويي قرار گرفته است که احساس مي‌‏شود آرمان‌‏هاي اوليه انقلاب در معرض خطر قرار گرفته است.
وي تصريح کرد: در حال حاضر يک نوع بازگشت از آمان‌‏هاي انقلاب را شاهد هستيم و به جاي اينکه اراده مردم بر سرنوشت خويش حاکم باشد نهادهاي ديگر تصميم سازي مي‌‏کنند و تصميمات را از پيش اعلام مي‌‏کنند و اين هشداري است به تمامي دلسوزان نظام که واکنش جدي نسبت به اين پديده نشان دهند.
توسلي در بخش ديگري از اين گفت‌‏وگو به ارزيابي وضعيت فعلي جريان اصلاح‌‏طلب پرداخت و گفت: اصلاح طلبان ضرورت دارد با يک برنامه حداقلي جبهه گسترده‌‏اي را شکل دهند و در چنين جبهه‌‏اي از به خطر افتادن کيان انقلاب و منافع ملي جلوگيري کنند.
رئيس دفتر سياسي نهضت آزادي ايران در ادامه تاکيد کرد: در شرايط فعلي بهترين فردي که مي‌‏تواند محور چنين جبهه‌‏اي قرار گيرد، محمد خاتمي است.
اولين شهردار تهران بعد از انقلاب، با بيان اينکه خاتمي مي‌‏تواند با تدوين يک برنامه حداقلي در انتخابات آينده تاثيرگذار باشد، اظهار داشت: خاتمي در اين برنامه حداقلي اعلام کند که به قانون اساسي التزام دارد و اين محوري‌‏ترين نکته‌‏اي است که در اين برنامه حداقلي بايد مورد توجه قرار گيرد.
توسلي افزود: اصلاح طلبان خود را از دايره تنگي که قبلا براي خود تعريف کرده بودند، خارج کنند تا در يک طيف وسيعي از احزاب و گروه‌‏هاي سياسي و افرادي که به مشي اصلاح طلبي پايبند هستند، بتوانند زمينه حضورشان در انتخابات را فراهم کنند.
وي با تاکيد بر اينکه در مقطع فعلي خاتمي بايد رسالت تاريخي خود را انجام دهد، اظهار داشت: در صورت حضور خاتمي در انتخابات با شرايط ياد شده در کنار او قرار داريم و اميدواريم خاتمي در اين شرايط حساس تاريخي به رسالت خود عمل کند و تحت تاثير القائاتي که توسط مخالفين انجام مي‌‏شود، قرار نگيرد.

سیدمحمد خاتمی چگونه كاندیدایی

دوشنبه، 11 شهریور 1387

 

آرش بهمنی
 

آنان كه سیدمحمد خاتمی را برای كاندیداتوری معرفی كرده‌اند، هنوز توضیح نداده‌اند كه خاتمی 88 چه تفاوتی با خاتمی 76 دارد؟ آیا خاتمی برای پیشبرد اهداف اصلاح‌طلبی راسخ‌تر شده است؟ آیا این‌بار در مواجهه با مشكلات و موانع قرار است مواضع جدیدی اتخاذ كند؟ آیا این‌بار می‌تواند در مقابل ردصلاحیت‌های گسترده - همچون مجلس هفتم- مقاومت كند؟ آیا قادر است انتخاباتی برگزار كند كه باعث حرف و حدیث‌های فراوان - همچون انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری - نشود؟ قادر است به عنوان مجری قانون اساسی و نفر دوم كشور در مقابل بازداشت‌های گسترده فعالان سیاسی،كارگری، دانشجویی، زنان و... ایستادگی كند؟ خاتمی آیا اكنون قادر است در مقابل قوه قضائیه كه برخلاف قانون اساسی دست به تعطیلی مطبوعات زد، ایستادگی كند؟خاتمی به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی كشور می‌تواند درباره موضوعات مهم سیاست خارجی كشور همچون بحث هسته‌ای، رابطه با آمریكا و... خود براساس تفكرات حامیانش تصمیم‌گیری كند؟

این سوالات در حالی مطرح می‌شود كه سوالات زیادی درباره وضعیت فعلی كشور نیز وجود دارد. محمد ستاری‌فر، رئیس سازمان برنامه دولت خاتمی، در مصاحبه‌ای صراحتا اعلام كرده است كه ترمیم اقتصاد كشور با توجه به انحراف‌های دولت، حداقل15 سال زمان می‌برد تا به وضعیت سال 84 برسد. اصلاح‌طلبان اگر همچون ستاری‌فر فكر می‌كنند، باید توضیح دهند كه در این صورت چگونه قادرند در مقابل مطالبات روزافزون اقتصادی ملت ایستادگی كنند و اگر مخالف حرف وی هستند، چرا تاكنون در این‌باره اظهارنظری نكرده‌اند؟ دوستانی هم چون آقای بهاور كه به راحتی صحبت از هر كاندیدایی جز خاتمی را در ابتدا مورد تخطئه قرار می‌دهند، لطف كرده و پاسخی به این سوالات بدهند. اگر همچون آقای شیرزاد پاسخ‌شان این است كه ما خاتمی را در حداقل شرایط می‌خواهیم، باید گفت خاتمی در آن وضعیت نه رئیس‌جمهور مقتدری بود و نه رهبری مناسب برای جنبش اصلاحات. همین مسئله نیز باعث روی‌گردانی طبقه متوسط مدرن از خاتمی و اصلاح‌طلبان شد. تعلل، سستی و ضعف خاتمی باعث شد تا اصلاحات اكنون همچون بیماری در حال احتضار به سر برد - اگر همچون سعید حجاریان معتقد نباشیم كه اصلاحات مرد.

منبع: کارگزاران

 

خاتمی از نگاه نزدیک

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics