برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2023-03-12

نویدنو 1401/12/21         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • امروز، یک سال پس ازآغاز جنگی که خلق‌های اوکراین و روسیه را غارت می‌کند، ما شاهد ده‌ها هزار (یا، طبق برآوردهای دیگری، صدها هزار) نفر کشته ومعلول، و نیز ویرانی کامل ده‌ها شهر و روستا هستیم. در حقیقت مرز بین روسیه و اوکراین در طی جنگ‌ها تغییر کرده است، چون، روسیه علاوه بر بخش بزرگی از منطقه دونباس ( 60 درصد دونتسک و 95 درصد لوگانسک)، برای کنترل خرسون(75 درصد) و زاپروژیه(80 درصد) تلاش کرده است. تمام این مناطق براساس فرمان ریاست جمهوری پوتین و با وجود ادعاهای اولیه او که هدف "عملیات ویژه نظامی" فتح خاک اوکراین نیست داخل خاک روسیه ثبت شده‌اند. در کل، درحال حاضر خاک تحت کنترل نظامی روسیه اوکراین به 18 درصد خاک اوکراین (در مقایسه با 27 درصد در مارس 2022) بالغ می‌شود. 

 

 

حزب‌کمونیست یونان :

یک سال پس از شیوع جنگ در اوکراین:

 خون و اشک برای مردم، سود برای سرمایه

الیسئوس واگناس عضو کمیته مرکزی

ریزوسپاستیس (ارگان حزب‌کمونیست یونان)، دوازده روز قبل ازآن که و.پوتین "عملیات ویژه نظامی" - که او تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین را به این نام می‌خواند- را اعلام کند، بیانات کورت ولکر یک مقام رسمی امریکا رامنعکس کرد که ادعا می‌کرد "روسیه ممکن است یک سوم خاک اوکراین را ضمیمه کند" و پیش بینی می‌کرد که اوکراین ممکن است تمام دسترسی خود به دریای آزوف را از دست بدهد و این که امکان دارد یک گذرگاه زمینی برای ارتباط روسیه با کریمه شکل بگیرد.

درآن زمان، درراس همه، ما مطالب زیر را نوشتیم: " ما نمی دانیم که آیا بیانات فوق از سوی مقام امریکایی نشان دهنده آن است که مرزهای جدید اوکراین چگونه خواهد بود، یا این‌که پیشنهاد مصالحه‌ی امریکا به روسیه در رابطه با تقسیم اوکراین است- که به ازای آن چیزی می‌خواهد- یا تنها یک اعمال فشار بررهبری کنونی اوکراین است. اما آن‌چه  می‌دانیم، این است که به طور کلی مرزها بدون خون ریزی تغییر نمی‌کنند واین که نقش کشورما در این رخ دادها برای مردم ما عمیقا مهم است."(1)

 
امروز، یک سال پس ازآغاز جنگی که خلق‌های اوکراین و روسیه را غارت می‌کند، ما شاهد ده‌ها هزار (یا، طبق برآوردهای دیگری، صدها هزار) نفر کشته ومعلول، و نیز ویرانی کامل ده‌ها شهر و روستا هستیم. در حقیقت مرز بین روسیه و اوکراین در طی جنگ‌ها تغییر کرده است، چون، روسیه علاوه بر بخش بزرگی از منطقه دونباس ( 60 درصد دونتسک و 95 درصد لوگانسک)، برای کنترل خرسون(75 درصد) و زاپروژیه(80 درصد) تلاش کرده است. تمام این مناطق براساس فرمان ریاست جمهوری پوتین و با وجود ادعاهای اولیه او که هدف "عملیات ویژه نظامی" فتح خاک اوکراین نیست داخل خاک روسیه ثبت شده‌اند. در کل، درحال حاضر خاک تحت کنترل نظامی روسیه اوکراین به 18 درصد خاک اوکراین (در مقایسه با 27 درصد در مارس 2022) بالغ می‌شود. 

درواقع، "غیبگویی پیامبرانه" مقام امریکایی تحق یافته است چون روسیه دسترسی اوکراین به دریای آزوف را کاملا مسدود و برای ارتباط با کریمه ا که درسال 2014 به خاک خود ضمیمه کرد کریدور زمینی ایجاد کرده است.

دیمیتری مدودوف رئیس شورای امنیت روسیه و رئیس جمهور پیشین در تاریخ 23/2/3 با خوشحالی نوشت که،" اقتصاد اوکراین به سرعت درحال تبدیل شدن به چوب پوسیده نفرت آوری است." آن چنان که او توضیح می‌دهد، این پوسیدگی به خاطر آن است که اوکراین درحال حاضر بیش از40 درصد ظرفیت صنعتی ملی و حدود 15 درصد از تولید ناخالص ملی پیش از جنگ خود را از دست داده است و اکنون فاقد دسترسی به بیش از 12 تریلیون دلار ثروت مواد اولیه خود، ازجمله 63 درصد از ذخایر ذغال و 42 درصد از فلزات است. (2)

 

چه کسانی بردند و چه کسانی باختند؟

نمایشگرفوق از سرمایه روسی تصویری از نقش دستان آن دراین واقعیت است که روسیه سرمایه‌داری، زیر ماسک فاشیسم ستیزی و تهدید به آزار علیه هر صدای اپوزیسیون در داخل کشور، دریای آزوف و نیزهزاران کیلومتر مربع از زمین حاصل خیر، ثروت معدنی و زیرساخت صنعتی را که متعلق به اوکراین است تسخیر و تحت کنترل کلمل خود درآورده است. به علاوه، چندین میلیون کارگر دراختیار انحصارهای روسی قرار گرفته اند.

نیروهای دیگری هم هستند که دراین جنگ دست‌هایشان را به هم می‌مالند:

·    امریکا، چون انحصارات انرژی امریکا از این به بعد اروپا را با گاز مایع بسیار گران قیمت تامین خواهندکرد. (دراین جنگ) فرصتی به امریکا داده شده است تا " لانه زنبور" ناتو را که در دوره گذشته خود با مشکلات پیوسته‌ای رو در رو بوده است بازآرایی و بیشترتقویت کند.

·    اتحادیه اروپا،  که بهانه دیگری را برای ترویج "راهبرد رشد سبز" خود، که بر سود انحصارهای انرژی اروپایی بنا شده است- هم آن‌هایی که در "منابع بدیل" دست اندرکارند (پانل‌های خورشیدی، توربینهای بادی، و غیره) و هم شرکت‌های شاخص- و دیگر بخش‌های سرمایه، مانند مالکان کشتی‌های یونانی، که درطی یک سال جنگ درحال ایجاد ثروت بوده‌اند یافته است.

·    چین سرمایه‌داری، هند، برزیل و کشورهای دیگری که راهی برای واردات مواد اولیه روسی، به ویژه نفت به نصف قیمت پیدا کردند، و از تفاوت‌ها در بازار بین‌المللی سود می برند. 

·    پادشاهی‌های خلیج(فارس)، که "مشتریان" خود را افزایش داده‌اند، و بورژوازی ترکیه، که نقش "میانجی" و"ترمینال" را برای منافع و کالاهای هردو طرف بازی می‌کند.

·    تمام کشورهای سرمایه‌داری که صنعت جنگی پیشرفته‌ای دارند( امریکا، روسیه، چین، فرانسه، آلمان، ترکیه، ایران، و غیره) که ماشین‌های جدید کشتار را تولید و درمیدان‌های جنگ آزمایش می‌کنند، از تجارت مرگ سود می‌برند.

·    بورژوازی اوکراین، که از قدرت خود بیشترحفاظت کرده است. از یک سو، منافع خود رابه منافع دیگرکشورهای سرمایه‌داری قدرتمند بلوک یورو- آتلانتیک گره زده است، و از سوی دیگر، فضای "اتحادی" را در داخل کشور با پیوند زیادی از کمونیسم ستیزی، شوونیسم، توجیه تاریخی همدستان نازی و غیره تغذیه کرده است.

البته ستیزه نظامی میان نیروهای ناتو و روسیه ادامه دارد، واز گردش آن، از ابزارهای مورد استفاده، و در نهایت نتیجه نظامی – اقتصادی آن مستقیما روی برندگان و بازندگان هر دو طرف بازتاب خواهد یافت.

چه کسانی تاکنون باخته‌اند؟

بخش‌هایی از سرمایه هم وجود دارد که در این دوره بازنده بوده‌اند. اما، این رخ داد طبیعی سرمایه‌داری است، که درآن رقابت داخلی و بین بخشی و نیز توسعه نامتوازن وجود دارد و برنده شدن برای همه‌ی بخش‌های سرمایه‌داری تحت شرایط آنارشی و رقابت شدید، که جنبه‌های شاخص اقتصاد سرمایه‌داری در زمان صلح هستند امکان پذیر نیست.

اما، بازندگان بزرگ دریک سال جنگ امپریالیستی خلق‌ها هستند، که یا سودهای اضافی سرمایه را با خون فرزندانشان یا از جیب‌های خودشان می‌پردازند، چون جنگ قیمت‌ها و تورم را به صورت نجومی بالا می‌برد و درآمدهای مردم را می‌بلعد. 

"غارت طلایی" مدرن

حزب‌کمونیست یونان ازهمان اولین لحظه، بی‌هیچ تزلزلی سبب واقعی جنگ را به مردم ما نشان داده است. همان طور که در قطعنامه کمیته مرکزی حزب‌کمونیست یونان درباره جنگ امپریالیستی در اوکراین گفته می‌شود: " مردم اوکراین  درحال پرداخت بهای رقابت‌ها و مداخله‌ها برسر تقسیم بازار و حوزه نفوذ از یک سو بین امریکا، ناتو و اتحادیه اروپا و راهبرد" گسترش یورو- آتلانتیک" و از سوی دیگر راهبرد روسیه سرمایه‌داری برای طرح‌های بهره کشانه‌ی خود علیه خلق‌ها، با هدف تقویت ائتلاف امپریالیستی خود( اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان پیمان امنیت جمعی) در منطقه شوروی سابق بوده‌اند. (3)

حزب‌کمونیست یونان خاطرنشان کرد که " دخالت نظامی روسیه در اساس آغاز رسمی جنگی را مشخص می‌کند که با بشکه باروتی که در طی زمان انباشته می‌شد تدارک دیده شده است. تمرکز(این جنگ) روی تقسیم ثروت معدنی، انرژی، زمین، نیروی کار، خطوط لوله، شبکه های انتقال کالا، تکیه گاه ژئو پلیتیک، و سهم بازارنهاده شده است.

حزب ما بهانه‌های امریکا، ناتو، اتحادیه اروپا، ازجمله دولت یونان، درباره " تجدید نظرطلبی"، "دموکراسی"، " آزادی انتخاب متحدان" ، و غیره را برای حمایت از دولت ارتجاعی زلنسکی رد کرد. حزب ما نشان داده است که پیشگامانی که حتی مواضع رسمی معین قوانین بین المللی را به نامه مرده‌ای تبدیل کرده‌اند امپریالیست‌های اتحادیه اروپا – ناتو هستند. 

حزب‌کمونیست یونان بهانه‌های طرف روسی، مانند ستایش فاشیسم ستیزی، در راستای ترویج برنامه‌های انحصارهای خود درمنطقه، بهره برداری از روح ضد فاشیستی قوی روس‌ها و تمام خلق‌هایی، که در مبارزه علیه اشغال و ستمگری آلمان فاشیست- نازی میلیون‌ها کشته داده‌اند را هم رد می‌کند.(...) ما فراموش نمی‌کنیم که امروز خود روسیه سرمایه‌داری، در خط مقدم کمونیسم ستیزی قراردارد، روابط دوستانه خود را با گروه‌های راست افراطی در بسیاری از کشورها حفظ می‌کند، و رهبری روسیه آشکارا نظریه پردازان فاشیسم روسی را تحسین می‌کند."

انترناسیونالیسم پرولتری علیه قتل عام امپریالیستی

حزب‌کمونیست یونان، همراه با حزب‌کمونیست مکزیک، حزب‌کمونیست کارگران اسپانیا و حزب‌کمونیست ترکیه بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری را منتشر کردند، که بلافاصله (22/02/26) منتشر شد و تاکنون از سوی 44 حزب‌کمونیست و 30 سازمان جوانان در سراسر جهان مورد حمایت قرارگرفته است.

در این بیانیه مشترک بسیار مهم برجسته می‌شود که :

·    انحلال اتحادجماهیر شوروی و زنده کردن سرمایه‌داری به معنی نابودی دست آوردهای تاریخی کارگران و خلق‌ها و برگرداندن خلق‌های اتحاد شوروی به عصراستثمار طبقاتی و جنگ‌های امپریالیستی بود.

·    تحولاتی که در چهارچوب سرمایه‌داری انحصاری دراوکراین روی می‌دهد به طرح‌های امریکا، ناتو، اتحادیه اروپا ودخالت آن‌ها در منطقه، در بستر رقابت شدید بین این قدرت‌ها و روسیه سرمایه‌داری برای کنترل بازار، مواد اولیه، و شبکه‌های حمل و نقل کشور مربوط است.

·    اقدام نیروهای فاشیست، ملی گرا در اوکراین، کمونیسم ستیزی و نیز لفاظی علیه لنین، بلشویک‌ها واتحاد شوروی که رهبران روسیه به آن متوسل می‌شوند باید محکوم شود.

·    خلق‌های دوکشور( روسیه و اوکراین)، که تحت حکومت شوروی با یک دیگر درصلح و پیشرفت زندگی می‌کردند، مانند تمام خلق‌ها، هیچ نفعی در جانبداری از این یا آن امپریالیست، از این یا آن ائتلاف که به مناقع انحصارها خدمت می‌کنند ندارند.

·    از سوی قدرت‌های بورژوایی به توهماتی دامن زده می‌شود که " معماری امنیتی بهتری" در اروپا با دخالت اتحادیه اروپا، ناتویی "بدون طرح های نظامی و سیستم های سلاح های تهاجمی در خاک آن"، "اتحادیه اروپایی هوادار صلح"، یا " جهان چند قطبی مسالمت آمیز" می تواند وجود داشته باشد باطل می شوند. سرمایه داری دست در دست جنگ های امپریالیستی به پیش می رود.

·    از خلق هایی که دولت هایشان، به ویژه از طریق ناتو واتحادیه اروپا، ونیز روسیه درتحولات درگیرهستند خواسته می شود، علیه تبلیغات قدرت های بورژوایی که خلق را با بهانه های مختلف دروغین به " چرخ گوشت" جنگ امپریالیستی هُل می دهند مبارزه کنند. درخواست می کند که پایگاه های نظامی تعطیل شوند، که نیروهای نظامی خارج از کشور به خانه بازگردند ومبارزه برای رهاکردن کشورها از برنامه های امپریالیستی و ائتلاف هایی مانند ناتو و اتحادیه اروپا تشدید شود.

·    منافع طبقه کارگر و لایه های مردمی ایجاب می کند که ملاک طبقاتی در تحلیل رخ دادها تقویت شود، که مسیر استقلال کارگری- مردمی علیه انحصارها و بورژوازی، برای سرنگونی سرمایه داری، برای تقویت مبارزه طبقاتی علیه جنگ امپریالیستی، برای سوسیالیسم ترسیم شود.

حزب‌کمونیست یونان علیه جنگ امپریالیستی اقدام چندشکلی را اتخاذ می‌کند.

حزب کمونیست یونان، از همان آغاز موضع شفاف آشنا برای مردم یونان را اتخاذ کرد. در 25 فوریه در آتن، راهپیمایی و همایش عظیمی علیه جنگ امپریالیستی و شرکت یونان، در کنار امریکا-ناتو- اتحادیه اروپا در آن از سفارت روسیه به سفارت امریکا برگزارشد.

در اول مارس،  د.کوتسامباس دبیرکل کمیته مرکزی حزب، در سخنرانی در مجلس، مواضع حزب را توضیح داد، دولت و دیگر حزب‌های هوادار ناتو را برای درگیرکردن ژرف‌ترکشور در جنگ محکوم کرد، و به تحریف ضد کمونیستی تاریخ پاسخ داد. او مردم را به مبارزه فراخواند به نحوی که پایگاه‌های امریکا-ناتو درکشوربسته شوند، که سیستم سلاح‌های یونان و سازمان‌های نظامی نباید به جنگ اعزام شوند، که مبارزه برای جدایی از اتحادهای مختلف امپریالیستی، با حفظ کنترل حقیقی قدرت مردم تقویت شود. 

حزب کمونیست یونان موضع خود را نه با حرف بلکه با عمل برای مردم روشن کرده است:

حزب کارزار بزرگی را برای مطلع کردن مردم در سراسر کشورنسبت به رخ دادهای خطرناک سازمان داد. در1 آوریل، راهپیمایی ضد جنگ بزرگی را در جلو مجلس برگزارکرد.

حزب ما بسیج‌های مهمی را علیه جنگ در خارج پایگاه‌های امریکا درآلکساندروپولی، سودا، لاریسا، استفانوویکی وغیره سازمان داد. حزب جاده‌ها، خطوط آهن، بندرهایی که ازسوی نیروهایی امریکایی مورد استفاده قرار می‌گرفت را مسدود کرد. کمونیست‌ها در خط مقدم مبارزه ضدامپریالیستی بودند و به همین خاطر مورد حمله سازوکارهای سرکوب دولت بورژوازی قرارگرفتند، همان‌طور که در 6 آوریل در بندر تسالونیکی رخ داد، که پلیس ضد شورش تظاهرات اعتصابی را با دستگیرکردن و کشاندن اعضا کمیته مرکزی حزب‌کمونیست یونان و کمیته مرکزی سازمان جوانان کمونیست یونان، روزنامه نگاری از "ریزوسپاستیس"، و فعالان سندیکایی به دادگاه متفرق کرد. 

حزب‌کمونیست یونان، در 7 آوریل تنها حزبی بود که از شرکت در سخنرانی زلنسکی و یک نئونازی از گردان آزوف درمجلس یونان خود داری کرد. زمانی‌که تمام حزب‌های هوادارناتو به گرمی صندلی‌ها را پرکرده بودند صندلی‌های حزب‌کمونیست یونان خالی بود.

در پارلمان اروپا، زمانی‌که دموکرسی ملی، سیریزا و پاسوک مشترکااز امپریالیست‌های اروپایی شیدای جنگ پشتیبانی کردند، و خواهان افزایش عظیمی در حمایت جنگی از دولت ارتجاعی زلنسکی شدند، حزب‌کمونیست یونان علیه آن رای داد وآن را به خاطر مردم محکوم کرد.

حزب، هم زمان، نقش مهمی را در رابطه با مبارزه ایدئولوژیک- سیاسی در داخل جنبش بین‌المللی کمونیستی، که آشفتگی بزرگی در داخل احزاب مختلف آن حکومت می‌کند به عهده گرفت. همان طور که جی. مارینوس، عضو هیئت سیاسی کمیته مرکزی حزب‌کمونیست یونان، در سخنرانی خود در همایش 22 حزب‌های کمونیست و کارگری در هاوانا(28-30 اکتبر2022) خاطر نشان کرد،" موضع کمونیست‌ها نسبت به جنگ امپریالیستی موضوع بسیار مهمی است. این امربا این واقعیت که درعصر امپریالیسم، که سرمایه‌داری انحصاری است، جنگ‌های به راه انداخته شده از سوی طبقات بورژوازی غیرعادلانه و امپریالیستی هستند تعیین می‌شود. خلق‌ها به محکوم کردن آن‌ها، به تقویت استقلال نظری، سیاسی و مبارزه توده‌ای برای سرنگونی قدرت سرمایه، برای برانداختن استثمار سرمایه‌داری، برای ساختن سوسیالیسم - کمونیسم فرا خوانده می‌شوند. هر انحرافی از این اصل عملا به هم سویی با منافع طبقات بورژوازی، هم سویی با این یا آن اردوی "دزدها"، با پی‌آمدهای دردناک منجر می‌شود.

حزب‌کمونیست یونان در داخل جنبش جهانی کمونیستی مفهوم لنینی امپریالیسم را برجسته کرد، که امپریالیسم درحقیقت با سیاست خارجی تهاجمی تعریف نمی‌شود بلکه سرمایه‌داری انحصاری است، و شاخصه‌های اصلی امروز آن‌را توضیح داد. هم زمان، درس‌های تاریخی گرفته شده از سوی حزب ما در رابطه با مبارزه علیه فاشیسم، که سرمایه‌داری به ظهور آن کمک می‌کند برجسته شد. به کلام برتولت برشت" با فاشیسم تنها می‌توان به عنوان سرمایه‌داری، به مثابه عریان‌ترین، بی حیاترین، سرکوب‌گرترین، و خائنانه‌ترین شکل سرمایه‌داری مبارزه کرد." حزب‌کمونیست یونان متذکرشد که مبارزه علیه فاشیسم نباید مبتنی بر نیروهای بورژوازی یا ائتلاف با آن‌ها باشد، نباید از مبارزه علیه "رَحمی" که به آن حیات می‌بخشد جداشود.

حزب ما در هماهنگی با حزب‌های متعدد دیگر، در جنگ علیه موضعی که حمایت از طبقات بورژوازی و اتحادیه‌های امپریالیستی را نشان می‌دهد، علیه کسانی که مواضع مارکسیستی – لنینیستی علیه جنگ و امپریالیسم را تحریف و مورد تجدید نظر قرار می‌دهند، مبارزه کرد وبه موقع بودن و ضرورت سوسیالیسم را برجسته کرد.

توضیح: پاراگراف آخر مربوط به انتخابات و موضوع داخلی یونان است که برای جلوگیری از اطاله کلام از ترجمه آن صرف نظر شد.

پانوشت ها:

1) On the escalation between Euro-Atlantic powers and Russia, “Rizospastis”, 12/02/2022, http://inter.kke.gr/en/articles/On-the-escalation-between-Euro-Atlantic-powers-and-Russia/
2) Russian newspaper “Kommersant”, 3/2/2023
3) Resolution of the Central Committee of the KKE on the imperialist war in Ukraine, 12/03/22, 
http://inter.kke.gr/en/articles/RESOLUTION-OF-THE-CENTRAL-COMMITTEE-OF-THE-KKE-ON-THE-IMPERIALIST-WAR-IN-UKRAINE/

http://rahman-hatefi.net/navidenou-1116-400-263-4001205.htm

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست