برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2021-01-23

شماره  1065               22 مهر ماه  1399

دیالکتیکِ مبارزۀ سیاسی و موازینِ اخلاقی

احسان طبری

  • تجاربِ منفی جنبشِ انقلابی در ایران از دیرباز، هر بررسی کنندۀ دقیق را، که در تشریح و آناتومی پدیده تا آخر پیگیر باشد، به مسئلۀ اهمیّتِ «سبکِ عملِ» افراد به ویژه هسته‌های مرکزی سازمان‌های انقلابی متوجه می‌سازد.

    لنین می آموزد که حزب طراز نوین طبقۀ کارگر در حکم «زیربنا» و سیاست انقلابی آن حزب در حکم «روبنا» است. بدون یک زیربنای محکم، نه داشتن یک سیاستِ صحیح شدنی است، و نه اگر چنین سیاستی هم وجود داشته باشد، قابلِ اجراء یا به طورِ پیگیر قابلِ اجراء است.

گفتگو با رئیس جمهور آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان در باره ی بحران قره باغ

  • درگیری ها در قره باغ که در اواخر سپتامبر شدت گرفت، طبق گفته برخی منابع، چند صد کشته برجای گذاشته است. علیرغم توافقات صورت گرفته برای پرهيز از ادامه حملات نظامی، هنوز آتش بس پایدار بين طرفين برقرار نشده است. مدیرکل خبرگزاری "روسیه امروز" دیمیتری کیسلف در باره جنگ قره باغ با رهبران ارمنستان و آذربایجان به گفتگو نشسته است.

 ریچارد وولف: سیستم سرمایه داری دلیل ویرانگری پاندمی کرونا در آمریکا

برگردان: راحله طارانی

  • دکتر وولف ساختارهای محرمانه دو حزبی را به شدت ناکافی می داند، و اینکه احزاب جمهوری خواه و دمکرات آمریکا  منکر این هستند که مشکلات ایجاد شده کنونی ناشی از سیستم سرمایه داری ست، را مورد انتقاد قرار می دهد و توضیح می دهد که چقدر راه حل هایی که این دو حزب ارائه داده اند ناکافی بوده است و اینکه چطور مشکل بیکاری اگر سیاستمدارن آمریکایی خواهان حل آن بودند قابل حل بود.

حاکمیت شرکت‌های غول‌پیکر نفتی

موجب رنج و فلاکت در خاورمیانه می‌شود

به‌قلم: کان هالینان

  • الگوی سیاست‌های نولیبرالی مانند گرفتن مالیات کم از ثروتمندان، خصوصی‌سازی منابع عمومی، و اتکا به بازار آزاد اکنون بی‌کفایتی‌اش را در برابر یک فاجعه طبیعی نشان داده است. رابطه بین ثروت و برون‌دادهای مطلوب تنها زمانی کارآمدی دارد که آن ثروت در میان بیشترین تعداد مردم، و نه شماری اندک، سرمایه‌گذاری و هزینه شود.

مناقشه قراباغ؛ ستیزه نژادپرستان با تاریخ مردم

علی پورصفر (کامران(

 

  • در این حادثه بی‌آنکه نیازی باشد، همه واقعیات و حقایق مسلم تاریخی به‌ویژه از سوی طرفداران دولت‌های آذربایجان و ترکیه، انکار می‌شود تا برای اکاذیب ضدتاریخی و نژادگرایانه‌شان، حقانیت بتراشند. هرگونه توفیقی در این کارزار شبه‌علمی خطرناک، می‌تواند دامنه انتشار این رؤیاهاي مخرب را چنان وسعت دهد که منتهی به التزام عملی پیروان این گونه خیالات و اقدام‌شان در همان راستا شود و باز هم ایران ما بالقوه از نخستین اهداف عینی چنین رویاهائی خواهد بود.

برای نجات دموکراسی، به مبارزه‌ی طبقاتی نیازمندیم

 آدنر عثمان، برگردان: مسعود امیدی

 

  • هدف من ریختن آب سرد بر روی این نوع نگرانی‌ها نیست. در تاریخ اخیر چیزهای زیادی وجود دارد که باید در مورد آن‌ها نگران باشیم. با این وجود، تمرکز صرف بر رویدادهای معاصر می‌تواند گمراه کننده باشد. بررسی صرف رویدادهای این روزها، می تواند ما را در معرض خطر ندیدن جنگل تحت تأثیر معدودی درخت به شکل ترامپ قرار دهد.

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست