نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

تظاهرات ضد جنگ مقابل كنگره‌ي آمريكا

نویدنو:09/11/1385

تظاهرات ضد جنگ مقابل كنگره‌ي آمريكا
آمريكايي‌ها مخالفتشان را با اعزام نيرو و پول بيشتر به عراق اعلام داشتند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي

دهها هزار تن از مردم آمريكا شامل فعالان ضد جنگ، خانواده‌هاي نظاميان، ستارگان هاليوود، مردم عادي و حتي برخي از اعضاي جنبش معترضان جنگ ويتنام در تظاهرات روزشنبه در واشنگتن در مقابل ساختمان كنگره‌ي آمريكا شركت كرده و خروج نيروهاي آمريكايي ازعراق، كاهش هزينه‌هاي جنگ وعدم اعزام نيروهاي بيشتربه اين كشور براساس طرح تازه‌ي بوش را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، تعداد زيادي از قانونگذاران و معترضان از ايالت‌هاي دوردست با مغتنم شمردن اين فرصت براي اعلام مخالفتشان با سياست‌هاي دولت بوش در عراق و اعلام حمايت از موضع كنگره در خصوص جنگ به واشنگتن آمده بودند.

معترضان با تجمع مقابل كنگره فرياد مي زدند: "سربازان را هم اكنون به كشور بازگردانيد" آنها هم‌چنين پلاكاردهايي در دست داشتند كه بر روي انها نوشته بود: "افزايش نيرو درعراق؟ اين اشتباه است."

در ميان تظاهر كنندگان تعدادي از ستارگان هاليوودي نيز ديده مي‌شدند كه معتقد بودند سكوت بيش از اين ديگر جايز نيست.

تظاهر كنندگان با تجمع در مقابل كنگره سعي داشتند وارد ساختمان شوند كه با دخالت پليس در مقابل كنگره متوقف شده و به سر دادن شعارهاي ضد جنگ ادامه دادند.

تعدادي از تظاهركنندگان يكي از خيابان‌هاي منتهي به كنگره را براي 30 دقيقه در اختيار گرفتند. گروه "در سايه‌ي صلح و عدالت" كه از سازمان دهندگان تظاهرات بود اعلام كرد بيش از 100 هزار تن در اين تظاهرات حضور داشتند.

در كاليفرنيا، سانفرانسيسكو، لوس آنجلس و ساكرامنتو نيز تظاهرات‌هايي جريان داشت.

موريا آرنولد 12 ساله با قرار گرفتن در پشت ميكروفن خطاب به مردم گفت: ما اكنون نه تنها فهميده‌ايم كه رهبرانمان به ما دروغ گفتند بلكه مي‌دانيم حقيقت را كتمان كرده‌اند. به دليل عملكرد ما مردم جهان به ما به عنوان يك مهاجم و دروغگو نگاه مي‌كنند.

شون پن، از ستارگان هاليوود نيز با حضور در اين تظاهرات اظهار داشت: اگر قانونگذاران اقدامي جدي و قاطع به غير از صدور يك قطعنامه‌ي غير لازم‌الاجرا عليه جنگ انجام ندهند، تاوان آن را در انتخابات 2008 شاهد خواهند بود. هموطنان آمريكايي ما در حالي كه ما امروز اينجا ايستاده‌ايم در عراق كشته مي‌شوند. ما بايد اقدامي انجام دهيم تا قطعنامه ي بازگشت سربازان لازم‌الاجرا شود، ديگر هزينه‌اي براي جنگ پرداخت نشود و سربازان به خانه‌هايشان بازگردند.

سوزان ساراندون و تيم راوينز از ديگر ستارگان هاليوودي نيز اظهار داشتند: اگر قانونگذاران به پا نخيزند و قطعنامه‌اي در خصوص اين تلفات صادر نكنند، ديگر از آنها حمايت نخواهيم كرد.

جان كانيرز، رييس كميته‌ي قضايي مجلس نمايندگان آمريكا نيز تهديد كرد از قدرت بودجه‌ي كنگره براي متوقف كردن جنگ استفاده خواهد كرد.

وي تاكيد كرد: بوش عادت دارد سران نظامي كه به وي در خصوص شكست در جنگ عراق هشدار دهند را بركنار كند، اما نمي‌تواند مردم را كنار بزند، نمي‌تواند ما را كنار بزند.

وي تاكيد كرد: مردم كشور به كنگره اين قدرت را داده‌اند كه از دولت پاسخ بخواهد و اين نه تنها در قدرت ماست، بلكه وظيفه‌ي ماست كه بوش را متوقف كنيم.

تظاهر كنندگان در ادامه اقدام به حمل تابوتي نمادين كردند كه با پرچم آمريكا و تعدادي از چكمه‌هاي سربازان به نشانه‌ي كشته شدگان جنگ عراق پوشيده شده بود.

تعدادي از اعضاي سرويس‌هاي نيروهاي وظيفه نيز در اين تظاهرات شركت داشتند و از آنجا كه بر اساس قوانين نظامي مجاز به پوشيدن لباس نظامي نبودند، لباس‌هاي عادي برتن داشتند.

يك گروهبان نيروي هوايي از واحد ويژه‌ي اطلاعاتي اظهار داشت كه به خاطر ميهن پرستي، سفر و پول به اين واحد پيوسته اما زماني كه به عراق رفته فهميده است كه همه چيز دروغ بوده است.

يك سرباز 25 ساله آمريكايي كه يك پاي خود را در عراق از دست داده بود، نيز گفت: من از معترضان ضد جنگم. سربازان بايد جانبازي‌ها و فداكاري‌هاي ما را به ياد داشته باشند.

سازمان دهندگان اين تظاهرات گفته‌اند: مردم با 300 اتوبوس از 40 ايالت براي حضور در اين تظاهرات وارد واشنگتن شده بودند.

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics