نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

زنان در سومين دور انتخابات شوراهاى شهر و روستا

نویدنو:15/10/1385

زنان در سومين دور انتخابات شوراهاى شهر و روستا


مطلبی از راديو رسانه


شواهد و گزارشات تاکنون منتشر شده، از پيروزى چشمگير زنان در انتخابات و حضور گسترده آنان در شوراهاى دور سوم شهرها و روستاها حکايت مى‌کنند. به‌طور مثال در شوراهاى شهرهاى شيراز، اراک، زنجان، همدان، اردبيل نفر اول منتخبين زن هستند در اروميه نفرات اول و دوم و سوم، در قزوين نفرات اول تا پنجم، در اهواز و خرم آباد نفر دوم منتخبين زن هستند

سومين دور انتخابات شوراهاى شهر و روستا شامل نکات با اهميت و قابل بررسى چندى است. اين نکات نه فقط به لحاظ سياسى که از جنبه ويژگى‌هاى جامعه‌شناختى و روانشناختى مردم ايران قابل اعتناست. رفتارهاى انتخاباتى مردم، آراء ريخته شده به صندوق‌ها، نتايج انتخابات، چهره‌هاى کانديد شده، پوسترها و شعارهاى انتخاباتى در شهرها و روستاها و بسيارى نمادهاى ديگر اطلاعات قابل اعتناِيى را در بردارند که به‌واسطه آنان مى‌توان به شناخت تغيير و تحول روحيه و رفتار مردم در رابطه با مسائل سياسى و اجتماعى روز مره برد.
يکى از اين موارد رفتارهاى انتخاباتى زنان و نيز نگرش جامعه نسبت به حضور زنان در عرصه فعاليت‌هاى اجتماعى به‌طور عام و مديريت شهرها و روستاها به‌طور خاص است.
با شروع تبليغات براى انتخابات شوراهاى شهر و روستا، فهرست‌ها و پوسترهاى انتخاباتى خبر از حضور نسبتا فراوان زنان در رقابت‌هاى انتخاباتى مى‌دادند. دسته‌اى از اين زنان به عنوان نامزدهاى احزاب سياسى و تعدادى به عنوان نيروهاى مستقل يا کانديداهاى منفرد از صافى‌هاى شوراى نگهبان عبور کرده و به ميدان انتخابات وارد شدند. حضور کمابيش چشمگير کانديداهاى منفرد از سويى نشان‌دهنده ناتوانى احزاب و سازمان‌هاى سياسى از ارائه يک برنامه مناسب براى جذب بيشتر نيروهاى مستقل حکايت مى‌کند و از سويى ديگر مى‌تواند تا حدى ناشى از عدم انگيزه سياسى کانديداها و ملاحظات قسما فاميلى و قومى و قبيله‌اى آنان براى حضور در شوراها باشد.
در اين ميان مى‌توان به زنانى که دغدغه‌هاى آنها عمدتا ارتقاء موقعيت‌هاى فردى و اجتماعى باشد، اشاره کرد. زنانى از اقشار ميانى، مدرن، تحصيلکرده، کمابيش جوانتر از سنين ميانسالى که تلاش و مشارکت در شوراها را به سود ايجاد تغييرات هر چقدر کوچک در زندگى خود و فرزندان و محيط اجتماعى ارزيابى کرده‌اند و به‌رغم حضور سلطه
ى کما بيش مداوم سنت هاى پدرسالارانه در قانون، جامعه و خانواده اما از تلاش در جهت گشودن پنجره‌هاى جديد و يافتن شيوههاى تازه و كمهزينهتر براى نيل به خواسته‌هاى خود حاموش نمانده‌اند.
روز برگزارى انتخابات و روزهاى بعدتر، بسيارى از رسانه‌هاى داخلى و خارجى از شرکت گسترده زنان ايران در انتخابات شوراهاى شهر و روستا خبردادند، گرچه بسيارى از مردم به خصوص در شهرهاى بزرگ از شرکت در انتخابات روى برگرداندند. چرا که يا نتيجه انتخابات را از پيش تعيين‌شده مى دانستنند و يا اساسا باورى به تاثير نقش مديريتى شوراهاى شهر در زندگى روزمره‌اشان نداشته و ندارند.
تاکنون به‌طور دقيق اعلام نشده است که چند در صد از پنج هزار نفر عضو شوراهاى شهرها و
۱۱۴ هزار نفرى که به شوراهاى روستا ها مى‌روند زن هستند. اما شواهد و گزارشات تاکنون منتشر شده، از پيروزى چشمگير زنان در انتخابات و حضور گسترده آنان در شوراهاى دور سوم شهرها و روستاها حکايت مى‌کنند. به‌طور مثال در شوراهاى شهرهاى شيراز، اراک، زنجان، همدان، اردبيل نفر اول منتخبين زن هستند در اروميه نفرات اول و دوم و سوم، در قزوين نفرات اول تا پنجم، در اهواز و خرم آباد نفر دوم منتخبين زن هستند.
فارغ از اينکه زنان منتخب در شوراهاى شهر به کدام يک از جناح‌هاى سياسى موجود (اصلاح‌طلبان و يا محافظه‌کاران) وابسته‌اند و يا اينکه مستقل و فاقد علائق و منافع خاص سياسى باشند، حضور و پيروزى قابل اعتناى زنان در انتخابات شوراها يکى از نکات بارز اين انتخابات است. اين پيروزى از يک سو علامت تغيير و تحول نگرش جامعه ايران نسبت به فعاليت زنان در محيط هاى اجتماعى و فضاهاى خارج از خانه را در بردارد. و از سوى ديگر فرصتى است براى زنان تا با قرار گرفتن در جايگاه‌هاى مديريت شهرها و روستاها، هر چه بيشتر تابوها و کليشه‌هاى ذهنى ضد زن، برآمده از سنت و مذهب را به عقب رانند. اين حضور ميمون و خجسته است چرا که در مجموع شانس حضور و مشارکت گسترده‌تر زنان در عرصه‌هاى اجتماعى را مهياتر مى‌سازد.

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics