نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه
 

نویدنو:1/11/1385

تحولات هسته ای در یک نگاه

نگاه نمايندگان به آخرين تحولات هسته‌يي
گفت‌وگوي ايسنا با جلالي، احمدي و جعفرزاده
ممانعت از ورود برخي بازرسان آژانس، مبتني بر مقررات است

به گزارش ايسنا، در پي برداشته شدن اولين گام جمهوري اسلامي بعد از صدور قعطنامه شوراي امنيت كه به ممانعت از ورود 38 بازرس آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران انجاميد، كاظم جلالي، عضو هيات رييسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، اظهارداشت: برخلاف تبليغات رسانه‌هاي غربي، عدم اجازه ورود به 38 تن از بازرسان آژانس انرژي اتمي توسط ايران مبتني بر مقررات آژانس است، چون عدم اجازه ورود به بازرسان از اختيارات هر كشور عضو NPT است كه اين اقدام را مي‌تواند بر اساس مقررات آژانس و قوانين پادمان انجام دهد.

وي با بيان اين‌كه در ابتداي هر سال ميلادي بازرسان به هر كشور عضو آژانس انرژي اتمي معرفي مي‌شوند، گفت: البته كشورهاي عضو مي‌توانند برخي از اين بازرسان را نپذيرند كه جمهوري اسلامي ايران بر اساس همين قاعده بين‌المللي برخي از اين بازرسان را نپذيرفته است.

جلالي ادامه داد: بازرساني كه از ناحيه هر كشور پذيرفته مي‌شوند ويزاي يك ساله به آنها داده مي‌شود كه آنها مي‌توانند هر زماني كه خواستند براي انجام بازرسي‌هاي خود به كشورهاي عضو مراجه كنند و بازرسي كشورها را انجام دهند.

مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مصوبه مجلس در تسريع در اقدام غني‌سازي و محدوديت در ارتباط با آژانس توسط دولت را براي بازگذاشتن دست دولت در اين خصوص عنوان كرد و اظهار داشت: اين‌كه دولت مي‌خواهد بر اساس شرايط زمان و ادامه مذاكرات و نوع پيگيري پرونده چه اقداماتي را انجام دهد، دست خودش است و هرچه صلاح دانست اقدام مي‌كند.

جلالي با تاكيد بر اين‌كه مجلس و دولت به دنبال بدتر كردن اوضاع موجود نيستند، تصريح كرد: دولت و مجلس مي‌خواهند تا اين مساله حل شود، لذا دولت بر اساس مصالح كشور و حل مساله اقدامات خود را انجام مي‌دهد.

عضو هيات رييسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با اشاره به بيانيه اتحاديه اروپا پس از اعلام ممنوعيت ورود 38 تن از بازرسان آژانس يه ايران، گفت: به نظر مي‌رسد اروپائي‌ها شتابزده عمل كرده‌اند، چون اين اقدام ايران بر اساس قواعد بين‌المللي و NPT است و اين اقدام برخي رسانه‌هاي اروپايي و آمريكايي شتاب زده و بر خلاف قواعد بين‌المللي است.

اين اقدام به معني تجديدنظر ايران در روابط با آژانس نيست

همچنين علي احمدي، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: زماني كه پروتكل الحاقي با وجود خواسته‌هاي غيرقانوني و غيرحقوقي غربي‌ها قابل اجرا نيست حضور اين تعداد از بازرسان وجهي براي بازرسي ندارد، البته عدم ورود اين 38 نفر مشكلي را حل نمي‌كند.

وي با اشاره به مصوبه‌ي مجلس شوراي اسلامي در خصوص تجديدنظر دولت در روابط خود با آژانس انرژي اتمي و تسريع در روند غني‌سازي گفت: البته بايد توجه داشت عدم ورود اين 38 نفر به معني تجديدنظر دولت ايران در روابط با آژانس نيست.

وي ادامه داد: عدم ورود اين 38 بازرس آژانس انرژي اتمي به اين معني است كه از ورود برخي اتباع كشورهايي كه احتمال سوءاستفاده از بازرسي‌ها را ممكن است انجام بدهند جلوگيري شود.

احمدي با تأكيد بر اين‌كه از منظر منافع ملي ايران عدم اجازه ورود به اين بازرسان امري قابل قبول است، اظهار داشت: هر كشوري حق دارد از ورود افرادي كه مي‌توانند در پوشش بازرسي، اطلاعات خاصي را براي كشور خود جمع‌آوري كنند و يا در معرض اتهام قرار دهند جلوگيري كند ولي اين‌كه آيا از نظر اساسنامه و مأموريت آژانس اين امر پايه‌ي حقوقي دارد جاي تأمل است.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اين‌كه آمريكا و اروپا مي‌خواهند روندي را كه آغاز كرده‌اند دنبال كنند، تصريح كرد: عدم اجازه ورود به تعدادي از بازرسان آژانس مشكل پرونده‌ي هسته‌اي ايران را حل نمي‌كند و اروپايي‌ها روند كار خود را دنبال مي‌كنند البته برخي از واكنش‌هاي اروپايي‌ها واقعيت ندارد.

ممانعت ايران ازورود بازرسان آژانس به ايران حق مسلم و عكس‌العمل مناسب ايران بود

سليمان جعفرزاده عضو هيأت رييسه كميسيون امنيت ملي مجلس نيز گفت: آمريكا در عراق جان سالم به در نمي‌برد.

نماينده مردم ماكو و چالدران افزود: آمريكا اگر بخواهد در عراق موفق شود بايد از ايران و سوريه طلب كمك كند، چراكه امنيت عراق امنيت منطقه است.

وي با واهي خواندن اتهامات وارده بر ايران از سوي آمريكا، تصريح كرد: ربودن ديپلمات‌هاي ايراني از غيراخلاقي و غيرسياسي‌ترين عملكردهاي آمريكا در تاريخ ديپلماسي اين كشور مي‌باشد.

عضو هيأت رييسه كميسيون امنيت ملي مجلس ادامه داد: دفاع از ديپلمات‌هاي هر كشور و مصونيت آنها بر عهده تمام ملل دنياست، و امروز مي‌بايستي همه كشورها در برابر توهين آمريكا به كنسولگري ايران معترض مي‌شوند، كه عدم ايستادگي آنها در برابر اين عمل نشان از ترس كشورهاي جهان از آمريكا و عدم وجود آزادي در صحنه بين‌المللي مي‌باشد.

جعفرزاده با انتقاد از سازمان‌هاي بين‌المللي ملل متحد و حقوق بشر خاطرنشان ساخت: ربودن ديپلمات‌هاي قانوني ايراني در عراق توسط آمريكا حكميت اين سازمان‌ها را زير سوال مي‌برد و مي‌توان گفت كه ديگر امروز سازمان ملل متحد هيچ اعتباري ندارد.

اين نماينده مجلس هدف از دستگيري ديپلمات‌هاي ايراني را فشار بر ايران در جهت توقف فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران عنوان كرد و اذعان داشت: جمهوري اسلامي ايران با عكس‌العمل سنجيده در برابر ناپختگان در رأس امورات آمريكا پاسخ قطعي خود را در دفاع از فعاليت‌هاي هسته‌اي خود داد.

وي با اشاره به اين‌كه ما دستيابي به انرژي هسته‌اي را با اتكاء به توانمندي‌هاي دانشمندان داخلي بدست آوريم، اضافه كرد: ممانعت از ورود بازرسان آژانس به ايران حق مسلم و عكس‌العمل مناسب ايران بود.

نماينده‌ي مردم ماكو و چالدران ادامه داد: امروز تمام فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در چارچوب مقررات NPT است و تاكنون هيچ اعتراضي نداشته و مخالفت‌هاي مصرانه آژانس نيز از سوي كسان ديگري است كه براي سازمان تصميم مي‌گيرند.

جعفرزاده هم‌چنين در خصوص اقدامات آمريكا در عراق افزود: آمريكا در عراق يا بايد شكست را بپذيرد و يا از اختلاف‌افكني ميان شيعه و سني بپرهيزد، چراكه ضعف و ناتواني در برقراري امنيت عراق از طرف آمريكا است.

محسن رضايي:
شكست طرح جديد آمريكا و اسرائيل عليه ايران جدي است

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ـ منطقه خوزستان ـ دكتر محسن رضايي، ديروز - پنجشنبه- در يادواره سرداران و 1200 شهيد دشت‌آزادگان در سوسنگرد با تسليت ايام شهادت مظلومانه حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و تشكر از برگزار كنندگان اجلاسيه سرداران و 1200 شهيد دشت آزادگان، همچنين اظهار داشت: « دشت آزادگان نخستين نقطه‌اي است كه در جنگ عراق عليه ايران اشغال شد و سنگين‌ترين حمله ارتش عراق به ايران در اين منطقه اتفاق افتاد.»

وي افزود: « عراق سه دروازه خرمشهر، دشت آزادگان و شوش و دزفول را براي رسيدن به استان خوزستان باز كرد. شديدترين جنگ نيز در همين منطقه - دشت آزادگان - صورت گرفت، لذا سخت‌ترين جنگها را در استان خوزستان به ويژه در دشت‌آزادگان داشتيم و تقريبا تمام شهر اشغال شد و مردم خانه به خانه و كوچه به كوچه در اين منطقه جنگيدند.»

وي با تاكيد بر اينكه سخت‌ترين جنگ ما با دشمن در دشت آزادگان بود، تصريح كرد: « دشمن با هواپيما، هلي‌كوپتر، تانك، توپخانه و ... به اين منطقه حمله كرد و مردم، رزمندگان، عشاير، بسيجي‌ها، سپاه و ارتش كوچه به كوچه مي‌جنگيدند. نقطه‌اي از اين منطقه وجود ندارد كه در آن محل جنگي، عملياتي و مقاومتي صورت نگرفته باشد.»

دكتر رضايي با اشاره به اينكه دشت‌آزادگان يك قطعه تاريخي و يك نقطه بسيار پرافتخار براي كل استان خوزستان و ايران اسلامي است، خاطرنشان كرد: « مقاومت عزيزان در دشت آزادگان از اين منطقه يك منطقه تاريخي، يك مكان قابل احترام، مكان شهدا، ايثارگري، غيرت و حماسه، شجاعت و ايثارگري به وجود آورده است؛بنابراين، دشت آزادگان؛ دشت حماسه، ايثار، عشق، فداركاري،آزادگي، ايستادگي و دشت شهدا و جانبازان است. قطعه خاصي است و حقيقتا جا دارد از نظر فرهنگي و تاريخي به اين سرزمين نگاهي ويژه شود و تابلوي دشت آزادگان تابلوي پرافتخاري براي ايران اسلامي است.»

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با يادآوري اين مطلب كه سخت‌ترين جنگ را در خوزستان و سخت‌ترين نقطه جنگ را در دشت آزادگان داشتيم، توضيح داد: « تانكهاي دشمن كه وارد شهر شده بودند به در و ديوار شليك مي‌كردند چون فكر مي‌كردند هر آن يك رزمنده از پشت ديوار بيرون آيد و به تانكهاي عراق حمله كند. آب و برق هم كه قطع شده بود.»

رضايي ادامه داد: « دشمن وقتي نتوانست همه شهر را اشغال كند جاده سوسنگرد و حميديه را زد. مردم محاصره شده بودند. با حملاتي كه ما انجام داديم دشمن عقب‌نشيني كرد و مجدد جاده باز شد. پس از آن دشمن از سمت بستان حمله كرد باز هم مقاومت صورت گرفت دشمن عقب‌نشيني كرد و پس از نااميد شدن، به جاده سوسنگرد حميديه حمله كردند كه مجدد جاده بسته شد؛ اما بالاخره با مقاومت رزمندگان، جاده‌ها باز شد و از پس عمليات ثامن‌الائمه (ع) به سراغ منطقه سوسنگرد آمدند.»

وي تصريح كرد:« پس از آن عمليات طريق‌القدس يعني آزادسازي شهر بستان و هويزه انجام شد. اين نخستين عملياتي بود كه ما پرچم جمهوري اسلامي ايران را در مرز بين‌المللي چزابه نصب كرديم. اولين منطقه‌اي كه پرچم ايران بالا رفت و در مرز بين‌المللي نصب شد دشت آزادگان، عمليات طريق‌القدس، آزاد سازي شهر بستان و رسيدن به تنگه چزابه و مرز بين المللي در منطقه چزابه بود. »

رضايي ادامه داد:« پرچم ايران پس از يك سال و چند ماه كه خوزستان اشغال شده بود در مرز بين‌المللي در عمليات طريق‌القدس به اهتزاز درآمد، نخستين نقطه مرزي آزاد شد و حال و هواي تازه‌اي در كشور به وجود آمد و دشت آزادگان نقطه اميدي و اعتماد به نفس شد.»

وي يادآور شد: « بالاخره هور هم آزاد شد. اين سرآغاز اعتماد به نفس و اميدواري بود. طريق‌القدس نشان داد كه مي‌توانيم موفق باشيم و اولين عقب‌نشيني دشمن پس از عمليات طريق‌القدس بود و علامتي بود كه نشان داد دشمن از آينده جنگ ترسيده است.پس از آن،عمليات فتح‌المبين انجام شد. دو هزار و 700 كيلومترمربع از سرزمين‌هاي ما در منطقه شمال دشت آزادگان در عمليات فتح‌المبين و پنج هزار و 400 كيلومتر ديگر نيز از سرزمين‌هاي ايران نظير منطقه هويزه و دشت‌آزادگان در عمليات بيت‌المقدس كاملا آزاد شد و ما به مرزهاي بين‌المللي رسيديم. اين بخشي از تاريخ دشت آزادگان در دفاع مقدس بود.»

رضايي اظهار داشت: « اما يك بار ديگر دشت آزادگان نقش مهم و تاريخي در جنگ ايفا كرد و آن عمليات خيبر، بدر و والفجر مقدماتي بود. در اين دوره دوم جنگ نيز دشت آزادگان نقش مهمي داشت.»

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان خاطرات مواجه شدن با مشكلاتي در عمليات والفجر مقدماتي و لو رفتن طرح ايران، تصريح كرد: « با اراده و رازداري جوانان دشت آزادگان توانستيم هورالهويزه را شناسايي كنيم و در آن عمليات موفق شديم. دشت آزادگان و مردمش در جنگ، محرم و رازنگهدار كل ملت ايران شدند و بزرگترين و مهمترين راز جنگ را به مدت يك سال در دل خود نگه داشتند خوزستاني‌ها و عرب‌هاي ما اينها هستند.»

وي ادامه داد: « حتي در عمليات فاو نخستين گروه شناسايي از گروه اطلاعات ـ عمليات آبي ـ خاكي منطقه دشت آزادگان بود. دشت آزادگان يك بار ديگر در عمليات خيبر، بدر و فاو به كمك جنگ آمد و در تاريخ پرافتخارش شهداي عزيزي تقديم جنگ كرده است. دشت آزادگان شايد تنها سپاهي باشد كه چهار فرمانده خود را پشت سر هم به عرصه نبرد فرستاد و شهيد شدند عزيزاني چون علي هاشمي، حبيب شريفي، پوركيان و سپاسي.»

رضايي گفت: « اين يادواره‌ها به خصوص در شرايط كنوني كه ايران اسلامي با آن مواجه است، بسيار مهم و ارزشمند است. يك بار ديگر دشمنان انقلاب آمدند تا مقابله خود را در مواجه با ايران اسلامي آغاز كنند. طرح جديدي كه سردمداران آمريكا و اسرائيل عليه ايران اسلامي طراحي كرده‌اند جدي است اما شكست آنها هم جدي خواهد بود.»

وي يادآور شد:« ملت شريف ايران تجربه ديگري را در مواجه با دشمن دارد امتحان مي‌كند. اقدامات آمريكا در تحريم اقتصادي عليه ملت ما آغاز شده و بخش ديگر فعاليتهايي است كه آمريكا در عراق آغاز كرده نظير حمله به كنسولگري ايران، دستگيري چند نفر از ديپلمات‌هاي ما و پيگيري‌ فعاليت‌هايي كه اكنون در عراق عليه ايران و عليه شيعيان به راه انداخته‌اند.»

رضايي اظهار داشت: « ديروز عليه برادران اهل سنت ما مي‌جنگيدند و امروز وارد جهان تشيع شده‌اند و در حال حمله به خانه‌هاي شيعيان در عراق هستند. 20 هزار كماندوي ديگر آمريكايي وارد عراق مي‌شوند و قصد آنها ظلم و جنايت ديگر در عراق است. هيچ بعيد نيست كه بين آمريكا و دولت عراق نيز شكاف‌هايي به وجود آيد، چالش‌هايي شكل گيرد و حوادثي رخ دهد.»

وي افزود: « بنابراين اگر امروز قدر و منزلت شهدايمان را گرامي‌ بداريم براي دفاع و مقاومت ما بسيار موثر است. البته جنگي كه آمريكايي‌ها عليه ايران آغاز كرده‌اند فعلا جنگ اقتصادي است و انشاءالله در همين مرحله شكست مي‌خورند و وارد مرحله ديگري نخواهند شد. اما يادواره‌هاي شهدا مي‌تواند در مستحكم‌تر كردن ملت ايران در مقابل اين جريان توطئه‌آميز امروز هم موفق باشد.»

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics