نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

سياست خارجي خود را بر اساس تدبير تنظيم مي‌كنيم

نویدنو:1/11/1385

رييس‌جمهور:
سياست خارجي خود را بر اساس تدبير تنظيم مي‌كنيم

 حق يك كشور است كه درباره بازرسان آژانس نظر دهد


ایسنا:

... به گزارش ايسنا، در ادامه گفت‌وگوي ويژه خبري از احمدي‌نژاد سوال شد: هنگامي كه به عنوان رييس‌جمهور انتخاب شديد در سياست خارجي ديپلماسي فعال را مطرح كرده و در اين ارتباط اقداماتي انجام داديد، از جمله نامه‌نگاري به بوش، مركل و پاپ؛ ولي در حال حاضر برخي معتقدند شما از ديپلماسي فعال عبور كرده و وارد ديپلماسي احساسي و شعاري شده‌ايد و سياست‌هاي خارجي‌تان را شعاري و احساسي اتخاذ مي‌كنيد؟

رييس‌جمهور در پاسخ گفت: در اينجا ضروري مي‌دانم در مورد «احساس» مطلبي بگويم؛ گويي اين‌جا احساس مظلوم واقع شده است.

وي با بيان اين كه احساس چيز بدي نيست و خيلي هم خوب است و انسان‌ها بر اساس احساسات پاك‌شان حركت مي‌كنند، هم‌چنين در حال حاضر بسياري از كشورها براي برانگيختن احساسات مردم كشورشان سرمايه‌گذاري مي‌كنند، اظهار داشت: ما نبايد تصور كنيم كه هميشه بايد بر اساس استدلال چوبين و منطقي حركت كنيم. در فرهنگ ما احساسات پاك وجود دارد و مردم كشور ما نيز داراي احساسات معنوي و پاكي هستند كه پايه‌ي بسياري از فعاليت‌هاي اجتماعي آنهاست.

احمدي‌نژاد گفت: ما سياست خارجي خود را بر اساس تدبير تنظيم مي‌كنيم و بر اساس تدبير عمل كردن منافي احساس و عواطف نيست. مگر چيزي غير از احساس تعهد به كشور و انقلاب است كه مردم را در 22 بهمن به خيابان‌ها مي‌كشاند.

وي با بيان اين كه ما در سياست خارجي‌مان به دنبال سياست فعال و درصدد هستيم با يك ديپلماسي فعال مواضع جمهوري اسلامي را در سطح جهان مطرح كنيم و توانمندي‌هاي خود را به دنيا بشناسانيم، گفت: اگر يك رقيب داشته باشيم كه البته جمهوري اسلامي ايران خواهان اين نيست كه رقيب داشته باشد و ما نيز رقيب كسي نيستيم، به هر حال سعي مي‌كنيم اگر رقيبي وجود داشته باشد، پتانسيل‌مان را به او بشناسانيم.

رييس‌جمهور گفت: در سياست خارجي هدف اين است كه خود را شكست‌خورده ندانسته و بر اساس ضعف عمل نكنيم. ما در طول يك سال و چهار ماه و 29 روزي كه اداره‌ي دولت را برعهده داشته‌ايم سعي كرده‌ايم اهداف صلح‌آميز مردم ايران را براي كشورهاي جهان تشريح كنيم.

احمدي‌نژاد در ادامه با بيان اين كه ما در مورد رژيم صهيونيستي دو سوال مطرح كرديم و گفتيم اگر اين رژيم بر اساس يك حادثه‌ي تاريخي به وجود آمده اجازه دهيد در مورد اين حادثه‌ي تاريخي تحقيق شود و اگر اين حادثه‌ي تاريخي درست نيست، چرا روي آن اين قدر اصرار مي‌كنيد، گفت: در ضمن به آنها گفتيم اگر اين حادثه‌ي تاريخي رخ داده بايد بررسي كرد كجا اتفاق افتاده و چه كساني بايد هزينه‌ي آنها را بدهند. من وقتي اين سوال‌ها را مطرح كردم يك عده آمدند و گفتند اين چه سوال‌هايي است كه مطرح مي‌كني و سر و صدا كردند.

وي گفت: اين خود يك نمونه از سياست فعال است.

رييس‌جمهور گفت: اين طور نيست كه ما فقط در مورد مسئله‌ي هسته‌يي حرف بزنيم و از ديگر موضوعات جهاني غافل شويم. ما نبايد خود را محدود كنيم، ما بايد وسيع‌نگر باشيم.

احمدي‌نژاد گفت: كساني كه رژيم صهيونيستي را به وجود آورده بودند در طول اين 60 سال ادبياتي را به وجود آوردند و حق‌كشي كردند. من معلم هستم. اهل دعوا به آن معنا نيستم و فقط سوالاتم را در اين مورد پرسيدم. اسم اين كه جنگ و دعوا نيست. من فقط سوال پرسيدم.

وي با اعتقاد به اين كه اصل ماجراي هولوكاست ساختگي است و به همين خاطر آنها سعي مي‌كنند آن را مقدس جلوه دهند، گفت: كساني كه اين ماجرا را ساخته و بزرگ كرده‌اند مي‌دانند اگر فلسفه‌ي وجودي اين ماجرا زير سوال رود تا سال‌هاي بسيار نزديك اصل اين رژيم نامشروع از بين مي‌رود و براي از بين رفتن آن نيازي به جنگ نيست.

رييس‌جمهور با بيان اين كه ما در مساله‌ي فلسطين پيشنهاد ديگري از جمله رفراندوم را نيز مطرح كرديم، گفت: ما به آنها گفتيم بياييد رفراندوم برگزار كنيد؛ آن چه خود دائم آن را تبليغ مي‌كنيد.

احمدي‌نژاد هم‌چنين به مساله‌ي هسته‌يي كشور اشاره كرد و گفت: در قضيه‌ي هسته‌يي موضع ما كاملا روشن است. ما كاملا تابع مقررات آژانس هستيم و تا كنون بيشترين همكاري را داشته‌ايم و اسناد و ارقام آن نيز موجود است. ما شفاف هستيم و چون شفاف هستيم و مشكلي نداريم محكم ايستاده‌ايم. ما چيز مخفي در ارتباط با مساله‌ي هسته‌يي نداريم. ما بر اساس قانون عمل و با شجاعت از داشته‌هايمان حمايت مي‌كنيم.

وي گفت: ما در مساله هسته‌يي اين سوال را مطرح كرده‌ايم كه آنها به چه حقي مي‌خواهند ما را در دستيابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌يي محدود كنند. اگر اين انرژي چيز مفيدي است چرا شما داشته باشيد و ما نداشته باشيم و اگر چيز بدي است چرا شما داريد؟ اين يك سوال ساده و در عين حال قوي است.

رييس‌جمهور با اشاره به اين كه حق كشورهاست كه در مورد بازرساني كه مي‌خواهند به كشورشان بيايند اظهارنظر كنند، گفت: آژانس ليستي از بازرسان را در اختيار كشورها مي‌گذارد، اما كشورها اين حق را دارند كه از بين اين افراد كساني را انتخاب كنند و يا بگويند ما به اين ماموران اجازه‌ي بازرسي نمي‌دهيم و بايد ماموران ديگري اعزام شوند.

احمدي‌نژاد گفت: ولي مي‌بينيد كه با مخالفت ما براي ورود 38 بازرس به كشور چه غوغايي راه انداختند در صورتي كه اين حق قانوني كشور ماست كه در مورد بازرسان اظهارنظر كند.

وي گفت: ما چندين بار اعلام كرديم كه در مورد دوسه كشور سازمان بين‌المللي انرژي اتمي در مورد بازرسي‌هاي خود ارايه‌ي گزارش كند و بگويد به چه تعداد بازرسي كرده است، ولي تاكنون اين امر را اعلام نكرده‌اند.

رييس‌جمهور در ادامه با بيان اين كه منطق ما در اين مساله كاملا روشن است، گفت: برخي كشورها مي‌خواهند فضا را تخريب كنند كه ما بايد پاسخ آنها را بدهيم و نمي‌توانيم ساكت بنشينيم.

احمدي‌نژاد گفت: در حال حاضر روابط جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي مختلف جهان از جمله كشورهاي همسايه، آمريكاي جنوبي، آفريقا و ... در حال گسترش است و قراردادهاي بسيار خوبي بسته‌ايم و سياست خارجي ما به طور كلي فعال است.

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics