نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

فاجعه برنامه های هسته ای در نتیجه لغزشهای رهبری ایران

نویدنو:10/11/1385

فاجعه برنامه های هسته ای در نتیجه لغزشهای رهبری ایران

نویسنده :پیتر بیومونت سردبیر مسائل خارجی

برگرداننده : هاتف رحمانی

منبع : ابزرور

تلاش ایران برای تولید اورانیوم غنی شده عالی ، مواد مورد استفاده برای تولید بمب هسته ای ، فاجعه بار است وکشور هنوزهم  سال ها از فن آوری مورد نیازفاصله دارد.

برنامه غنی سازی اورانیوم ایران با مشکلات مزمن فنی ، فقدان دسترسی به فن آوری ودانش بالای خارجی ، وعدم موفقیت درکسب مهارت درروندهای بغرنج مهندسی تولید ، دچار آفت شده است . 

بر خلاف معرفی ایران به عنوان تهدید فوری برای پیمان منع تکثیر هسته ای وبرای صلح منطفه وجهان – به ویژه با ادعاهای جنگ طلبانه روزافزون اسرائیل ونزدیک ترین متحدش امریکا- تعدادی از دیپلمات ها وکارشناسان فنی نزدیک به برنامه ایران ، به ابزرور گفته اند که (تاسیسات )ایران کهنه، در حال ازکارافتادگی وفاقد مواد لازم برای تولید در مقیاس صنعتی است. 

ایران ، صریحا به ناظر هسته ای سازمان ملل ، آژانس بین المللی انرژی هسته ای اعلام کرده  است ،  برنامه نصب آبشاری از 300سانتریفیوژ در تاسیسات  زیرزمینی مناقشه برانگیز نطنزدرمرکز ایران را برای ماه آینده دارد. 

گمان می رود که سانتریفیوژها تقریبا یکسال پیش نصب شده  باشند وکارشناسان بسیاری به این که ایران در حال حاضر، توانایی لازم را برای نصب وراه اندازی آنها داشته باشد به شدت مشکوکند.آن ها متقابلا  استدلال می کنند که مسئله «نصب » بیش ازآن که واقعیت داشته باشد ، به احتمال قوی امری تبلیغاتی است.

شرح جزئیات مشکلات ایران درغنی سازی چند گرمی اورانیوم با استفاده از سانتریفیوژهای پرسرعت - تولید50کیلیو گرم مستلزم دودستگاه (ابزار) هسته ای است- با تصویرنقاشی شده ی دست یابی قریب الوقوع ایران به سلاح هسته ای که مدعی حمله به اسرائیل است صریحامغایرت دارد . درمقابل کارشناسان اظهارمی کنند که انحلال سازمان قاچاق هسته ای دانشمند پاکستانی عبدل قادر خان ، شکست سنگینی درشدت وابستگی ایران به شبکه خود وارد کرد .

مسئله کلیدی در این عرصه آن است که تهران راسا یاطاقان های با کیقیت مطلوب ِ مورد نیازسانتریفیوژهای  مبتنی برالیاف کربن گردنده ها –بشقاب های چرخنده در داخل ماشین ها- را از شرکت های خارجی از طریق مالزی به دست آورد.  

بنا به گزارش منابع نزدیک ، ایران در دو سال گذشته ، یاطاقان هارا با موفقیت متوسطی تولید کرده است . برخی منابع ادعا می کنند که این یاطاقان های تعیین کننده دچارشکست های متوالی هستند ، که درنتیجه یکی از برنامه ها باشکست بزرگی مواجه شده است .  

ایران هم پذیرفته است که کمبود مواد کلیدی برای تولید خط تولید سانتریفیوژجهت غنی سازی عالی اورانیوم – به ویژه تولید به اصطلاح فولادی که بتوان در حرارت  وفشاربالا وبدون امکان تغییر شکل به کار برد- وتولید الیاف کربنی با کاربرد ویژه ، می تواند امری بحرانی باشد . برخی از کارشناسان ، در این راستا ، عقیده دارند ، پافشاری ایران بر این که 3000 سانتریفیوژ جدید در تاسیسات زیر زمینی نطنزرا در ماه های آینده نصب خواهد کرد ،بیشتر تبلیغات داخلی است تا واقعیت .

شناخت روز اقزون از میزان دوری ایران از تسلط بر فن آوری سانتریفیوزها، حداقل در دایره کارشناسان ،جمعه گذشته با توضیحات رئیس سازمان بین المللی انرژی هسته ای که بازرسانش درنظارت بر برنامه هسته ای ایرانیان تلاش کرده اند مورد تاکید قرار گرفت .  

محمد البرادعی در سخنرانی مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس از تمام طرف های درگیر در خواست کرد مهلتی را در نظر بگیرند که طی آن غنی سازی ایرانیان وتحریم سازمان ملل هم زمان به حال تعلیق در آیند،واضافه کرد با نقطه ای که ایران در آن قادر به تولید سلاح هسته ای باشد حداقل نیم دهه فاصله وجود دارد. برنده جایزه صلح نوبل در توضیخات مذکور ، امریکا واسرائیل را نشانه گرفت وهشدار داد که حمله به ایران نتایج فاجعه آمیزی خواهد داشت .  

با این حال برخی از دست اندرکاران موقعیت تهاجمی اقزایش یابنده در اطراف ایران نگرانند که تنش ها بین مارس وژوئن امسال با سناریو احتمالی حمله هوایی اسرائیل علیه تاسیسات نمادین هسته ای ایران به نقطه انفجار برسد. 

کلید بحران قریب الوقوع با اعلامیه هایی توسط اسرائیل ،و در راس آن ها از سوی نخست وزیر اهود المرت که بر تعیین تکلیف  برنامه هسته ای ایران در سال 2007 تاکید کرده است زده شده است .

در ماه های اخیر افشا گری ها وزمینه توجیهاتی به چشم می خورد که یادآور آماده کردن افکار عمومی برای جنگ علیه عراق است ، که یک سری ادعا ها را دررابطه با فضولی ایران در عراق ولبنان ، تمایل نسل کشانه رئیس جمهور ایران محمود احمدی نژاد، وارتیاط ایران با برنامه سلاح های هسته ای کره شمالی  به نمایش گذاشته است.  هفته گذشته دررسانه های اسرائیل هم افشا شد که تلاش های محرمانه کشوربرای متقاعد کردن جهان به نیازبه اعمال خشونت علیه ایران با  مئیر داگان رئیس سرویس  اطلاعات خارجی موساد هماهنگ شده بود.  

گسترش تدریجی احساس بحران با دو حادثه قریب الوقوع  نصب 3000 سانتریفیوژ در نطنزوجدول تحویل سوخت از طرف روسیه به ایران برای راکتور غیر نظامی بوشهر،تا آغاز پاییز امسال بر انگیخته می شود. هر دو نقطه بعنوان عامل بالقوه چکاندن ماشه حمله از سوی اسرائیل مورد توجه هستند.

یک منبع خارجی آشنا با برنامه ایرانیان می گوید : واقعیت آن است که ایران به مرحله ای رسیده است که می تواند به تناوب آبشارهای کوچکی از سانتریفیوژهای آزمایشی را به کار اندازد.اما واقعا در حدی نیست  که بتوانند 3000سانتریفیوژ را راه اندازی نمایند.هیچ مدرکی  نه مبنی بر این که ایران ذخیره  اورانیوم غنی شده درجه پائینی دارد که بتواند سریعا به غنی سازی عالی اقدام نماید ، وجود دارد ونه تمایلی که نشان از نیتی بدخواهانه باشد.

منبع دیگری با آشنایی به برنامه ایرانیان می گوید :«ایران تمام این پولها را در سوراخ بزرگی در نطتزریخته است ، ایران پول عظیمی را صرف سانتریفیوزهای پی –1 ( p-1 )کرده که از نظر یورنکو* (URENCO ) رد شده است .این کار شبیه مقایسه مدل فورد  تی**  (T FORD  ) با مدل پریوس*** (prius ) است .لازم به ذکر نیست که ایرانیان در نهایت به فن آوری مسلط نخواهند شد ، اما برای غلبه بر فن آوری  بسیارچالش بر انگیزی بدون دسترسی به همه آن چیزهایی که نیاز دارند تلاش می کنند.

توضیحات بر گرداننده :

*- یورنکو تولید کننده اورانیوم غنی شده برای تاسیسات هسته ای جهانی

Urenco: Manufacturer of enriched uranium for the nuclear power utilities worldwide

**-  فوردمدل تی در27 سپتامبر  1908 در دیترویت میشیگان ساخته شد .

***-  تویوتا پیروس مدل 2007 با تکنولوژی پیشرفته هیبرید سینرژی

9/11/1385

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics