نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
مجله محیط زیست تلاشی برای هم اندیشی - جهانی فکر کنیم ، محلی عمل کنیم

2016-08-02

فرسایشی که بقاء زیست محیطی را به مخاطره می‌اندازد:

روزگاری سیمینه رود یکی از مشهورترین و معروف ترین رودهای این مرز و بوم به شمار می رفت،رودخانه ای پرآب در بوکان که در سنوات اخیر به دلیل بحران کم آبی و خشکسالی آن شکوه گذشته خود را از دست داده و در حال حاضر به بستری برای برداشت بی رویه و تاراج شن و ماسه تبدیل شده است،این برداشت صرفا به این رودخانه خلاصه نمی شود و به واقع رودخانه های زاب و زرینه رود نیز در سایه این تهدید رو به فرسایش هستند.

برداشت های بی رویه از این رودخانه ها به میزانی تشدید شده که محمد قسیم عثمانی،نماینده بوکان در مجلس شورای اسلامی برداشت های غیر مجاز شن و ماسه از بستر سیمینه رود را اصلی ترین عامل ایجاد گودال های عمیق می داند،گودال هایی که بنا بر اظهارات وی عمق آن بعضا تا 6 متر نیز می رسد.

مخاطرات زیست محیطی برداشت های بی رویه از سیمینه رود

محمد احمدی،رئیس حفاظت محیط زیست بوکان معتقد است:برداشت های بی رویه با تبعات و مخاطرات نگران کننده ای همراه خواهد شد و در صورت استمرار آن،کاهش سطح ارتفاع آب و افزایش عمق بستر و بروز سیلاب ها محتمل خواهد بود.

وی می افزاید:برداشت های بی رویه از بستر سیمینه رود در زمان پرآبی نیز موجب تخریب تخم ریزی و مرگ و میر ماهی ها و مهاجرت نکردن پرندگان به این نقطه خواهد شد.

به تعبیری باید گفت آسیب برداشت های غیر مجاز از این رودخانه صرفا به سطح رودخانه خلاصه نمی شود و حتی حیات گونه های آبزی را نیز به خطر می اندازد و به تدریج  مانع حضور پرندگان مهاجر نیز خواهد شد.

احمدی در خصوص برداشت های بی رویه از سطح رودخانه های مذکور عنوان کرد:مجوزی برای برداشت مجاز شن و ماسه از این محدوده صادر نشده وآنچه که به عنوان مخاطره ای جدی مطرح است معطوف به برداشت های غیر مجاز و غیر قانونی می شود که خارج از چارچوب ها و ضوابط تعریف شده صورت می گیرد.

 60 درصد از مسیر طولی 80 کیلومتری رودخانه زرینه رود،اسیر برداشت های بی رویه

رودخانه 230 کیلومتری زرینه رود یکی از رودهای پرآب شمال غرب کشور محسوب می شود که مدتی است با تهدیدات انسانی،طبیعی و زیست محیطی بسیاری دست و پنجه نرم می کند.

هجوم زباله ها و فاضلاب روستاهای حاشیه رودخانه،پساب خام واحدهای صنعتی و شهری و برداشت های بی رویه شن و ماسه از نمونه مخاطراتی است که سلامت زیست محیطی و طبیعی این رود را تحت الشعاع قرار داده است.

اکبر محمدیان،رئیس اداره محیط زیست میاندوآب در تشریح تهدیدات و اقدامات غیر مجازی که بصورت غیر قانونی در این رودخانه عملیاتی می شود عنوان می کند:برداشت بی رویه در 60 درصد از طول مسیر 80 کیلومتری زرینه رود نگران کننده به نظر می رسد.

کارشناسان زیست محیطی معتقدند سهولت برداشت،نزدیکی و مجاورت به شهرها و روستاها،کمبود مصالح کوهی و متعاقبا تشدید برداشت ها از بستر این رودخانه از نمونه تهدیداتی است که می تواند به از بین رفتن پوشش گیاهی رودخانه،مرگ آبزیان،عریض شدن رودخانه و افزایش سیلاب ها در این محدوده منتهی شود،به این تهدیدات باید ورود فاضلاب های خانگی از 14 نقطه به داخل رودخانه را نیز افزود.

به نظر می رسد کمربند بحران برای زرینه رود و سیمینه رود تنگ تر از گذشته شده و برون رفت از آن مستلزم یک همیاری و همگرایی همه جانبه عمومی در آن منطقه است و صرفا نمی توان با اتکای به اقدامات دستگاه های ذیربط به بقای این دو رودخانه در آینده امیدوار بود و تحقق این امر خطیر((حفظ دو رودخانه زرینه رود و سیمینه رود)) مستلزم احساس مسئولیت و مشارکت مردمی هر چه بیشتر نیز می باشد.

اگرچه اخبار و شواهد حاکی از ورود دستگاه قضایی برای مقابله با اقدامات غیر مجاز در  بستر این رودخانه ها است ،اما شایسته است حفظ سلامت زیست محیطی به یک فرهنگ تبدیل شود،فرهنگی که اصل پنجاهم قانون اساسی نیز به آن تاکید دارد و ای کاش به جایی برسیم که برای حفظ محیط زیست نیازی به ورود دستگاه قضایی و قوه قهریه احساس نشود.

این امر خطیر در شرایطی محقق خواهد شد که منافع زیست محیطی قربانی منافع شخصی و اقدامات غیر مجاز عده ای قانون شکن و قانون گریز نشود و این منافع بصورت عمومی و ملی فهم و تصور شود.
باشگاه خبرنگاران جوان

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: