نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2019-04-16

نویدنو  27/01/1398 

 

 

  • اجازه دهید با استفاده از فرصت نور اندکی بر زنان سودان بیفکنم ، چون ممکن است شما خیلی در باره آن ها ندانید . این زنان شجاع به حقوق زنان متعهدند. آن ها زندان ، شکنجه ، ناپدید شدن اجباری و تجاوز را می شناسند. زنان سودان در افریقا و جهان عرب اولین زنانی هستند که برای حقوق خود برای آزادی ، آموزش و رای ، انتخابات ، حقوق برابر برای کار برابر و بسیاری حقوق دیگر مبارزه می کنند.

 

 

سخنرانی گادا عبدالکریم (سودان) به مناسبت روز جهانی زنان کارگر

برگردان : هاتف رحمانی

تصویر فاتیما احمد ابراهیم

عصر همگی بخیر

به خاطر دعوت به سخنرانی امروز از حزب کمونیست ایرلند سپاسگزارم .اول از همه اجازه دهید به همه احزاب کمونیست ، احزاب کارگری و سازمان های دموکرات برای حمایت و همبستگی آن ها با ملت سودان در انقلاب جاری آن ها علیه رژیم دیکتاتوری و جنایتکار عمر البشیردرود بفرستم .

در حالی که اکنون روز زن را گرامی می داریم ، من از هر زنی که علیه سرکوب می رزمد قدر دانی می کنم . درود به تمام زنانی که زندگی خود را فدا می کنند ، برای زنانی که آواره شده اند ، برای زنانی که زندانی و شکنجه شده اند . درود ویژه به زنان ایرلند برای مبارزه و رزم آن ها برای حقوق خود در سراسر تاریخ و زنانی که اکنون مبارزه می کنند ، حق گرفتنی است و نه دادنی .  

اجازه دهید با استفاده از فرصت نور اندکی بر زنان سودان بیفکنم ، چون ممکن است شما خیلی در باره آن ها ندانید . این زنان شجاع به حقوق زنان متعهدند. آن ها زندان ، شکنجه ، ناپدید شدن اجباری و تجاوز را می شناسند.

زنان سودان در افریقا و جهان عرب اولین زنانی هستند که برای حقوق خود برای آزادی ، آموزش و رای ، انتخابات ، حقوق برابر برای کار برابر و بسیاری حقوق دیگر مبارزه می کنند.

من مایلم در باره یکی از این زنان صحبت کنم که تمام زندگی خود را صرف مبارزه برای حقوق زنان ، نه تنها در سودان بلکه در سراسر جهان کرد . نام او فاتیما احمد ابراهیم است . او در سال 1956 به عنوان عضوی از اولین پارلمان سودان پس از استقلال انتخاب شده بود  و به عنوان اولین زن افریقایی و جهان عرب آن امتیاز را کسب کرده بود .  

فاتیما احمد ابراهیم در سال 1991 رئیس فدراسیون جهانی دموکراتیک زنان شد . در سال 1993 به خاطر دست آوردهای برجسته در حوزه حقوق بشر جایزه سازمان ملل را دریافت کرد .

فاتیما در طی مبارزه خود بارها زندانی شد ، شکنجه دید و ناپدیدی اجباری را تحمل کرد و حتی شوهر او به خاطر عضویت در کمیته مرکزی حزب کمونیست سودان اعدام شد .

زنان سودان به پیروی از رد پای فاتیما احمد ابراهیم و بسیاری زنان دیگروفادار ماندند و مبارزه با رژیم تروریست عمر البشیر را ، که قوانین و هدف قانون قرار دادن زنان در راستای محدود کردن نقش آن ها به خانه ، استفاده از مذهب به مثابه ابزار های سرکوب را به اجرا گذاشت ادامه دادند.  

من امروز در برابرشما ایستاده ام چون یکی از قربانیان فیزیکی ، روانی و سوء استفاده جنسی و حتی هدف سوء قصد برای قتل بوده ام . متاسفانه زنان بسیاری که کشته شده اند ، مورد تجاوز قرار گرفته اند یا از سوی هواپیمای نظامی در دارفور، کوه نوبا و نیل آبی بمباران شده اند وجود دارند.

همه این اقدام ها ، که نشانگر جنایت علیه بشریت و نسل کشی است ، پیش چشم کل جهان روی داد. رژیم سودان از ابزار های مختلفی برای سرکوب زنان و همه مردم سودان ، که اکنون علیه رژیم در حال قیام هستند استفاده می کند. در این انقلاب ، زنان نیروی محرک را نمایندگی می کنند.

اکنون تقریبا سی سال از زمانی که عمر البشیر قدرت را با کودتایی از دولت به صورت دموکراتیک انتخاب شده مصادره و رژیم سرکوبگردینی برقرار کرد می گذرد . در طی این سی سال ، جنگ به سراسر کشور گسترش یافته و کشور به دو کشور تقسیم شده و هنوز هم خطر تقسیم بیشتر وجود دارد . مردم سودان بیشتر و بیشتر محروم شده اند و حقوق سیاسی بنیادی آن ها نادیده گرفته شده است .   

به خاطر رژیم کنونی ، کشور نیز از فرار مغز ها و غیاب طرح های توسعه رنج می برد . سودان زیر کنترل سرمایه داری جهانی در آمده است . رژیم از زمان کسب قدرت سیاست هایی عمومی ، اجتماعی و اقتصادی را در راستای خدمت به منافع امپریالیسم و سرمایه داری جهانی به اجرا گذاشته است .

اکنون زنان سودان تقریبا سه ماه است که انقلاب را در خیابان ها به پیش می برند. اکنون نزدیک به 60 نفر از جمله زنان در نتیجه استفاده از گلوله های واقعی کشته و صد ها نفر زخمی شده اند ، که برخی از آن ها در شرایط وخیمی دارند. بیش از 2.000 نفر در زندانند ، از جمله 300 زن هدف انواع دیگری از شکنجه و سوء استفاده قرار دارند.

از این رو ، ما از مردم ایرلند ، زنان ایرلند ، و جوامع دوست در خواست می کنیم از زنان سودان در مبارزه علیه رژیم سودان ، که به تعهدات حقوق بشری خود پشت کرده است حمایت کنند.   

مضمون روز جهانی زن برای امسال " تفکر برابر ، ایجاد نو آوری هوشمند برای تغییر" است . این مضمون بر شیوه های نو آورانه ای که می توانیم برابری جنسیتی و توانمند سازی زنان ، به ویژه در حوزه سیستم های حمایت اجتماعی ، دسترسی به خدمات عمومی ، و ساختار های پایدار را به پیش ببریم تاکید دارد.

دست آورد های اهداف توسعه پایدار برای کشورهای افریقایی ، به ویژه زمانی که به پیش برد برابری جنسیتی و توانمند سازی زنان و دختران افریقایی می رسد، مستلزم دگرگونی های تحول آفرین ، رویکرد های همگرا و راه حل های جدید است.

اخیرا پیشرفت هایی در مبارزه در سودان وجود داشته است : آزادی زنان دستگیر شده پس از اعتصاب غذای زنان در داخل و خارج زندان ها و همبستگی ابراز شده با آن ها در داخل و خارج سودان در روز جهانی زنان . درک بین المللی فزاینده ای نسبت به خشونت هایی که در سودان بر زنان اعمال می شود وجود دارد. در روز جهانی زنان ، زنان سودان خواه در داخل زندان ها یا در خارج گام هایی را برای گسترش مبارزه علیه رژیم جنایتکار بر می دارند.   

ما سی سال محروم بوده ایم ،سی سال مقاومت ، که همیشه در حال تحول بوده است . در روز جهانی زنان ما در زندان ها و بازداشتگاه ، در تظاهرات ، و اشکال بسیار دیگری در حال رد (وضع موجود) و مقاومت هستیم . زنان سودان ، برای حقوق زنان از صمیم قلب هزینه پرداخته اند .

 در پایان پیام من به تمام زنان ایرلندو زنان کل جهان ادامه مبارزه برای دست یابی به شهروندی واقعی است . با میزان برابری می توانیم پیشرفت و توسعه ملت ها را اندازه گیری کنیم .

تبعیض و خشونت علیه زنان نشانگر مشکلات اجتماعی است که تمام تلاش های ترقی و توسعه را تضعیف می کند.

ما هر روز در باره داستان جدید ، فکر جدید ، پروژه جدید ، تغییر جدیدی که به نوعی توسط زنان به پیش رفته است می خوانیم ، که الهام بخش و گشاینده راه های جدیدی برای ما هستند و برای ادامه سفر به ما انگیزه می دهند و روز به روز به پیشرفت ما و افراد اطراف ما کمک می کنند .

لطفا زنان و مردم سودان را فراموش نکنید ، چون به کمک شما نیاز دارند. بیایید گرد هم آییم و برای ارزش های همبستگی و حمایت در میان ملت های خود تلاش کنیم .

زنده باد مبارزه زنان  همه جا !

متشکرم

برگرفته از صدای سوسیالیست ارگان حزب کمونیست ایرلند

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: