نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2019-03-20

نویدنو  28/12/1397 

 

 

  • همبستگی معلمان و بازنشستگان کشور و همچنین حمایت آنها از اعتصاب‌های گستردهٔ کارگری و دادن شعار برای آزادی کارگران زندانی، از جمله نمونه‌های جالب و حاکی از روند نضج گیری این شناخت در جامعهٔ ماست که بدون اتحاد عمل گروهها و قشرهای اجتماعی زحمتکش، بدون همبستگی مبارزاتی، نمی‌توان رژیم ولایت فقیه را که همچنان از امکانات وسیع سرکوبگری بهره‌مند است وادار به عقب‌نشینی کرد.

 

 

شادباش نوروزی کمیتۀ مرکزی حزب تودۀ ایران:

 نوروزتان مبارک باد! رزمتان بر ضد استبداد ولایی پیروز!

هم‌میهنان گرامی!

کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران فرا رسیدن سال ۱۳۹۸ و بهاری دیگر را به شما شادباش می‌گوید و امیدوار است که سال نو سال گسترش و به ثمر نشستن تلاش مشترک همهٔ میهن‌دوستان و مبارزان راه آزادی و عدالت برای گذار از رژیم استبدادی حاکم و زمینه‌سازی برای تحقق دگرگونی‌های بنیادین در میهن ما باشد.

نوروز سنّت خجسته نیاکان ما و نماد آمدنِ نو و رفتنِ کهنه، نویدبخش پیروزی نیکی بر پلیدی، و فرا رسیدن روزی نو است. حفظ این سنّت خجسته در دورهٔ حاکمیت رژیم ولایی واپس‌‌گرا و مخالفِ سنّت‌های ایرانی، یکی از عرصه‌های مبارزه بر ضد مرتجعان حاکم بر کشور ما بوده است.

میهن ما سال دشواری را پشت سر گذاشت. سال ۱۳۹۷، سال تشدید فشارهای اقتصادی، سال سقوط ارز ملی، سال افزایش بی‌سابقۀ قیمت‌ها و رشد فزایندۀ تورّم، سال رانده شدن بیش از پیشِ میلیون‌ها هم‌وطن ما به زندگی در زیر خط فقر، سال تشدید تحریم‌های کمرشکنِ امپریالیستی، و سال ادامۀ سرکوب و اختناق در رژیم ولایی بود.

محمد مخبر دزفولی، رئیس نهاد موسوم به ”ستاد اجرایی فرمان امام”، چندی پیش اعلام کرده بود که ۱۲میلیون نفر در ایران در زیر خط ”فقر مطلق“ قرار دارند و بین ۲۵ تا ۳۰میلیون نفر نیز در زیر خط ”فقر نسبی“ زندگی می‌کنند. سران جمهوری اسلامی با وجود همهٔ ادّعاهایی که دربارۀ رسیدگی به مشکلات بی‌شمار مردم دارند، در سال گذشته نه‌فقط کاری در زمینه بهبود وضعیت مردم انجام ندادند، بلکه به گواهی آمار موجود دولتی، دشواری‌های مردم در همین مدّت به‌شدت افزایش هم یافته است. علی خامنه‌ای، ولی فقیه حکومت اسلامی، در سخنانی که روز ۲۴ اسفند ۹۶‌ در جمع نمایندگان مجلس خبرگان‌ ایراد کرد،‌ ضمن ربط دادنِ اعتراض‌های گستردهٔ مردمی در هشتاد شهر کشور به "هجوم دشمنان"، مدعی شد: ‌"از مشکلات معیشتی و دیگر مشکلات مردم اطلاع داریم اما معتقدیم هیچ مشکل حل‌نشدنی در کشور وجود ندارد."

برخلاف ادّعاهای دروغین ولی فقیه در مورد حل‌شدنی بودن وضعیت اقتصادی کشور با ادامهٔ سیاست فاجعه‌بار "اقتصادی مقاومتی"، پنجاه اقتصاددان ایرانی در نامه‌ای که در مهر ۱۳۹۷ به سران سه قوهٔ جمهوری اسلامی نوشتند، ضمن هشدار دادن نسبت به فاجعه ملی اقتصادی که در حال شکل گیری است، و با درخواست دوباره برای تعطیلی "بازار ثانویهٔ ارز" ‌که به گفتۀ آنان "بازی خطرناک دولت با نرخ ارز" است، دربارهٔ پیامدهای کنترل نشدن قیمت ارز، از جمله "تورّم ۶۰درصدی" و "رفتن نیمی از جمعیت به زیر خط فقر مطلق"  هشدار دادند.

 

هم‌میهنان گرامی!

سال ۹۷، سال مبارزۀ پیگیر و دلیرانۀ کارگران، معلمان و بازنشستگان، دهقانان، پرستاران، دانشجویان، و رانندگان کامیون در سراسر کشور بر ضد ظلم و جور دستگاه‌های حکومتی و فشارهای کمرشکن اقتصادی بود. اعتصاب کارگران فولاد اهواز که بیش از سی و هشت روز به طول انجامید، در کنار اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه و پتروشیمی ماهشهر و اعتصاب کارگران چند کارخانهٔ دیگر، از جمله کارخانهٔ هپکو در اراک که نخست به طور عمده در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدها آغاز شده بود، با یورش و سرکوب رژیم روبرو شد، ولی پایداری کارگران در روند اعتراض‌ها، ماهیتی سیاسی در محکوم کردن سیاست‌های خصوصی‌سازی و مخالفت با نولیبرالیسم اقتصادی رژیم به خود گرفت، که نگرانی‌های عمیق رژیم را برانگیخت. دستگیری ده‌ها تن از کارگران معترض و شکنجه و آزار دادنِ آنها برای توبه و اعتراف گرفتن، و تلاش دستگاه‌های امنیتی رژیم برای ایجاد تفرقه و در هم شکستن اعتصاب‌ها، از جمله با استفاده از تشکل‌های زرد کارگری همچون خانۀ کارگر، نشانگر حضور نیرومند کارگران کشور در مبارزه با حاکمیت استبدادی حاکم بود. علی خامنه‌ای، هراسناک از اوج‌گیری اعتراض‌های کارگری که در برخی از شهرها مانند اهواز به تظاهرات مردمی منجر شد، در سخنانی که روز ۱۶ بهمن ۹۷ بیان کرد،‌ از جمله گفت: ”بنده بارها این را در سخنرانی‌ها خطاب به کارگران عزیزمان گفته‌ام که ضدانقلابِ کشور از اوّل چشمش به کارگرها بود، بلکه بتواند جامعهٔ‌ کارگری را به نحوی علیه جمهوری اسلامی تحریک کند؛ از روز اوّل، یعنی از همان روز پیروزی انقلاب، این حالت وجود داشت... یکی از کارهای اساسی دشمنان ما این است که شاید بتوانند در کارخانه‌های ما، در مجموعه‌های کارگری ما، به‌خصوص مجموعه‌های بزرگ، یک رکودی، لنگی‌ای از سوی کارگران به وجود بیاورند؛ کارگرها را [به این کار] وادار کنند. و کارگران ما در طول این سال‌ها همیشه مقاومت کرده‌اند، همیشه ایستاده‌اند، همیشه با بصیرت، دست دشمن را رد کرده‌اند و اینها خیلی مهم است...“

سال ۹۷ همچنین سال تحصن‌ها و اعتراض‌های گسترده و سراسری معلمان و بازنشستگان کشور بود که یک‌صدا و متحد بر ضد سیاست‌های حکومت اسلامی و دولت روحانی دست به اعتراض زدند. دهقانان کشور نیز در اعتراض به سیاست های مخرب رژیم، از جمله کمبود آب دست به تظاهرات و راهپیمایی زدند.

همبستگی معلمان و بازنشستگان کشور و همچنین حمایت آنها از اعتصاب‌های گستردهٔ کارگری و دادن شعار برای آزادی کارگران زندانی، از جمله نمونه‌های جالب و حاکی از روند نضج گیری این شناخت در جامعهٔ ماست که بدون اتحاد عمل گروهها و قشرهای اجتماعی زحمتکش، بدون همبستگی مبارزاتی، نمی‌توان رژیم ولایت فقیه را که همچنان از امکانات وسیع سرکوبگری بهره‌مند است وادار به عقب‌نشینی کرد.

 

هم‌میهنان گرامی!

سال ۹۷ ‌همچنین سال اوج‌گیری خطرناک تنش‌های بین‌المللی و منطقه‌یی میان جمهوری اسلامی از یک سو، و از سوی دیگر دولت ترامپ و متحدان منطقه‌یی آن از جمله دولت ارتجاعی عربستان سعودی و رژیم نژادپرست اسرائیل بود. اعلام دولت آمریکا مبنی بر خروج از "برجام" و در پی آن اعلام تحریم‌های گستردۀ اقتصادی، که مردم میهن ما و به‌خصوص زحمتکشان را بیش از پیش هدف قرار می‌دهد، در کنار تحریک‌های خطرناک نتانیاهو و بن سلمان برای درگیری نظامی با ایران، در مجموع وضعیت بسیار بغرنج و خطرناکی را برای میهن ما پدید آورد.  کمیتۀ مرکزی حزب ما در بیانیه‌ای که در مهر ۱۳۹۷ منتشر کرد، ضمن محکوم کردن شدید سیاست‌های تنش‌برانگیز،‌ مداخله‌جویانه، و غیرمسئولانهٔ دونالد ترامپ، دربارهٔ اقدام‌ها و ابراز نظرهای تحریک‌آمیز و ماجراجویانهٔ مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داد و اعلام کرد که هرگونه اقدام‌ و ابراز نظر تحریک‌آمیزی که ابعاد اختلاف‌ها و مناقشه‌ها را وسیع‌تر کند میهنمان را بیش از پیش در معرض خطر تهاجم مستقیم امپریالیسم آمریکا یا متحدان مستقیم و غیرمستقیمش قرار می‌دهد. حزب تودهٔ ایران نگران است که به‌کار گرفتن تحریم‌های اقتصادی پردامنه‌تر بر ضد ایران از سوی دولت آمریکا، به‌هر بهانه‌یی که باشد، بر زندگی اکثریت مردم ایران که در شرایطی بسیار دشوار کار و زندگی می‌کنند، و همچنین بر مبارزهٔ مردم در راه صلح و دموکراسی در ایران، اثری زیانبار و ویران‌کننده‌‌ خواهد داشت. ما تأکید می کنیم که هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی کشور ما نه‌فقط به مبارزۀ مردم برای آزادی و رهایی از چنگال حکومت استبدادی یاری نمی‌رساند، بلکه ابزاری خواهد بود در دست مرتجعان حاکم برای تشدید جوّ سرکوب و خفقان. حزب تودهٔ ایران از تمام نیروها و نهادها و فعالان صلح‌دوست ایران و جهان می‌خواهد که با سیاست‌های غیرمسئولانه و ماجراجویانهٔ دولت ایالات‌متحد آمریکا که بدون شک احتمال جنگی جدید را در خاورمیانه افزایش می‌دهد، فعالانه مخالفت کنند.

 

هم‌میهنان گرامی،

حزب تودهٔ ایران در سال‌های اخیر بر ضرورت تشکیل یک جبههٔ واحد ضد دیکتاتوری متشکل از همهٔ نیروهای مترقی، ملی، و آزادی‌خواه کشور تأکید و اصرار داشته است و همچنان نیز آماده است تا در راه تحقق این امر مهم همهٔ توان و امکاناتش را به کار گیرد. به گمان ما، باید همه توان و تلاش خود را متوجه اتحاد عمل و همبستگی طیف گسترده‌ای از مردم و نیروهای آزادی‌خواه کشور برای پایان دادن به استبداد، تحقق حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خود، تحقق آزادی‌ها و حقوق دموکراتیک مردم (ازجمله حق آزادی احزاب و سازمان‌های صنفی)، لغوِ تمام قوانین زن‌ستیزانهٔ رژیم ولایت فقیه، تأمینِ برابری حقوق زن و مرد، و همچنین تحقق حقوق خلق‌های ایران در چارچوب حکومتی ملی کرد. نیروهای مترقی و آزادی‌خواه کشور باید بتوانند با حفظ تفاوت‌های نظری، سیاسی، و قومی، بر سر این حداقل‌ها توافق کنند و بر پایهٔ یک برنامهٔ روشن و کوتاه مبارزاتی، در کنار مردم، در مسیر عملی کردن دگرگونی‌های بنیادی، دموکراتیک، و پایدار بکوشند.  کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران ضمن شادباش‌گویی مجدد به مناسبت فرا رسیدن نوروز و سال ۱۳۹۸،‌ و با تجدیدعهد با آرمان‌های همهٔ جان‌باختگان راه آزادی و عدالت اجتماعی،‌ هم‌صدا با میلیون‌ها ایرانی، آزادیِ فوری و بدون قیدوشرط همه زندانیانِ سیاسی- عقیدتی، و پایان دادن به روندِ خشونت و سرکوب معترضان و دگراندیشان از سوی سران رژیم ولایی را خواهان است.  با آرزوی کامیابی جنبش مردمی میهنمان به استقبال بهار و سال نو می‌رویم.

کمیتۀ مرکزی حزب تودۀ ایران

۲۷ اسفندماه ۱۳۹۷

 

نامۀ مردم، شمارۀ ۱۰۷۳، ۲۷ اسفند ماه ۱۳۹۷

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: