نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2019-01-28

نویدنو  08/11/1397 

 

 

  • آیا کسانی که ادعا می کنند نیکولاس مادورو یک دیکتاتور ، یک غاصب و دوران ریاست جمهوری 2019-2025 او فاقد مشروعیت است این پرسش را از خودشان پرسیده اند که چرا؟ یا فقط همانی را که شنیده اند تکرار می کنند؟

 

 

 

دولت مادورو : چرا نامشروع ؟

پاسکوالینا تورسیو - برگردان : آرش وجدانی

مقدمه  مترجم

مناقشه بر سر انتخابات ریاست جمهوری 2018 ونزوئلا از همان فردای انتخابات آغاز شد بعنوان نمونه اتحادیه اروپا طی بیانیه ای مطبوعاتی آن را غیر آزاد و نا عادلانه توصیف کرد :

از بیانیه مطبوعاتی اتحادیه اروپا در باره انتخابات 2018 ونزوئلا:

"موانع عمده برای شرکت احزاب سیاسی اپوزسیون و رهبران آن ها ، ترکیب نا متعادل شورای ملی انتخابات ، شرایط انتخاباتی تبعیض آمیز ، بی نظمی های فراوان گزارش شده در طی روز انتخابات ، از جمله خرید رای ، مانع انتخاباتی آزاد و عادلانه بود ."

در مقابل ناظران حاضر در انتخابات طی نامه ای سر گشاده خطاب به خانم موگرینی به آن بیانیه پاسخ دادند:

 از نامه سرگشاده ناظران انتخابات به خانم موگرینی درباره انتخابات 2018 ونزوئلا :

"به طور خلاصه ، ادعاهای شما در بیانیه مطبوعاتی از بدترین نوع اظهارات ساختگی ، مبتنی بر شنیده ها و نه مبتنی بر شواهد و عدم لیاقت اتحادیه اروپا است . از توجه به آن که از اتحادیه اروپا برای اعزام ناظر برای انتخابات دعوت شده بود و از انجام آن کوتاهی کرد فرار کرده است . هیچ یک از انتقادات شما در بیانیه مطبوعاتی مبتنی بر نظارت مستقیم اتحادیه اروپا در عرصه (انتخابات)نیست ."

جرمی فاکس / نویسنده ، جوزف فارلل / دبیر مرکز روزنامه نگاری تحقیقی ، کالوین توکر/ روزنامه نگار، دکتر فرانسیسکو دومینگز/ مطالعات امریکای لاتین ، دانشگاه میدل سکس

  

لازم به ذکر است که اپوزسیون ونزوئلا پیشاپیش از سازمان ملل درخواست کرده بودند از اعزام ناظربه انتخابات خود داری کند. انتخابات ونزوئلا از سال 2004 کاملا خودکار و امکان تقلب در هنگام رای گیری را به صفر رسانده است . در انتخابات 2015 اتفاقا در سه استان بزرگ این اعضا و هواداران اپوزسیون بودند که متهم به تقلب ، از جمله خرید رای گسترده شدند. بر اساس شکایت نامزد ها ، مراتب در دادگاه عالی مطرح و مورد تایید قرار گرفت . دادگاه از شورای انتخابات خواستار تجدید انتخابات شد . اپوزسیون از اجرای دستور دادگاه سر پیچی کرد و به همین خاطر، طبق قانون اساسی کلیه تصمیم های مجلس غیر قانونی است .

در ادامه نوشتاری را که به صورت مستدل به امر انتخابات پرداخته است تقدیم می نماید .  

  

دولت مادورو : چرا نامشروع ؟

پاسکوالینا تورسیو - برگردان : آرش وجدانی


آیا کسانی که ادعا می کنند نیکولاس مادورو یک دیکتاتور ، یک غاصب و دوران ریاست جمهوری 2019-2025 او فاقد مشروعیت است این پرسش را از خودشان پرسیده اند که چرا؟ یا فقط همانی را که شنیده اند تکرار می کنند؟

شکل گیری این ماتریس فکری با گردهمایی12 کشور در لیما آغاز شد . بیانیه آن ها اعلام می کرد "... روند انتخاباتی انجام شده در ونزوئلا در 20 می 2018 فاقد مشروعیت است چون مشارکت تمام بازیگران سیاسی ونزوئلا را در بر نمی گرفت ، ناظران بین المللی (در آن ) حضور نداشتند، تضمین های ضروری بین اللملی و روند های استاندارد آزاد، منصفانه و شفاف وجود نداشت ."  

رهبران اپوزسیون ونزوئلا - ما به یک اپوزسیون غیر دموکراتیک اشاره می کنیم -  بی وقفه و البته بدون هیچ استدلالی تکرار می کنند  که مادرو غاصب است .  خود مایک پنس  معاون رئیس جمهور امریکا ، وقتی ، به خاطر بی کفایتی رهبری اپوزسیون ، تحت فشار قرار گرفت، شخصا در اقدامی مأیوسانه خواستار راهپیمایی اپوزسیون در روز 23 ژانویه شد ، و اصرار و تکرار کرد که رئیس جمهور نیکولاس مادورو غاصب و دیکتاتوری نامشروع است .

راهبرد روشن است : تکرار هزار باره دروغ در راستای تبدیل آن به حقیقت .

بیایید دروغ را از بین ببریم :
1- انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد . آن ها انتخابات را در 20 ماه می 2018 ، پیش از 10 ژانویه 2019 ، زمانی که طبق ماده 230 و 231 قانون اساسی ، دوره ریاست جمهوری 2013-2019 به اتمام می رسید برگزار کردند. اگر انتخابات بعد از 10 ژانویه 2019 برگزار می شد ، یا بدتر از آن هنوز برگزار نشده بود می توانست نقض قانون اساسی باشد .

2- اپوزیسیون ونزوئلا بود که خواستار جلو انداختن برگزاری انتخابات شد . انتخابات در ماه می و نه در ماه دسامبر ، آن چنان که به صورت سنتی برگزار می شود، برگزار شد ، چون اپوزیسیون بود که در چهارچوب گفتگو در جمهوری دومنیکن ، که در اولین فصل سال 2018 انجام شد خواستار آن شد .

3- در ونزوئلا ، رای دادن حق است و نه وظیفه. کسانی ، اگر چه تحت تاثیر برخی سازمان های سیاسی غیر دموکراتیک که خواهان تحریم بودند، آزادانه تصمیم گرفتند که وارد انتخابات نشوند ، کاملا حق دارند، اما به هیچ وجه این امر روند انتخابات را نامشروع نمی سازد، حتی زمانی که  می توانند  9.389.056 نفر را که تصمیم گرفتند رای دهند و به صورت دموکراتیک حق رای خود را اعمال کردند نا دیده می گیرند و به رای آن ها بی احترامی می کنند کمتر نامشروع نیست . 
4- 16 حزب سیاسی در رقابت انتخاباتی شرکت کردند ، حزب متحد سوسیالیستی ونزوئلاPSUV   با 52 نماینده در مجلس ) ،(جنبش برای سوسیالیسم MSV,) ، (حزب کمونیست ونزوئلا PCV) ,(امید برای ونزوئلا el Cambio ) ،(اتحاد مردمی ونزوئلا (UPV حزب سوسیالیست مسیحی Copei) جنبش انقلابی   Tupamaro) ORA ، ، MPAC،  MEP ، AP، MAS،   UPP 89 ،  Podemos ، PPT، Esperanza

 در ونزوئلا شرکت در روند های انتخاباتی برای احزاب سیاسی اجباری نیست . آن ها در اتخاذ تصمیم به شرکت یا عدم شرکت حق کامل دارند. چون سیستم ما دموکراتیک است .این حقیقت که سه حزب سوسیال دموکرات اقدام دموکراتیک AD  ( با 25 نماینده در مجلس) و اراده مردم Vp (با 14 نماینده در مجلس )و عدالت اول PJ (با 33 نماینده در مجلس )آزادانه تصمیم به عدم شرکت گرفتند روند انتخابات را نامشروع نمی سازد . (اعلام تعداد نماینده ها از مترجم)

5- شش نامزد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند. نیکولاس مادورو ، هنری فالکون ، خاویر برتوچی ، رینالدو کوییجادا، فرانسیسکو ویسکونتی اوساریو و لوئیس آلخاندرو راتی ( دو نفر آخر تصمیم به خروج از انتخابات گرفتند).

6- مادرو با اختلاف زیادی ، با کسب 6.248.864 رای ، 67.84 درصد آرا پیروز شد ، هنری فالکون با کسب 1.927.958 رای ، 20.93 درصد در جایگاه دوم و خاویر برتوچی با کسب 1.015.895 رای 10.82 درصد و رینالدو کوییجادا 36.248 رای 39 صدم درصد کل ارا در جایگاه های بعدی قرار گرفتند. اختلاف بین مادور و فالکون 46.91 درصد بود.

7- حدود 150 نفر روند انتخابات را همراهی می کردند ، از جمله 14 کمیسیون انتخاباتی از 8 کشور، 2 هیئت فنی انتخاباتی ، 18 روزنامه نگار از بخش های مختلف جهان ، یک عضو مجلس و یک هیئت فنی - انتخاباتی از مرکز انتخاباتی روسیه .
8- انتخابات با استفاده از همان سیستم مورد استفاده در انتخابات پارلمانی دسامبر  2015 ، که طی آن اپوزیسیون ونزوئلا پیروز شد برگزار شد. این سیستم خودکار است و پیش و پس از انتخابات مورد حسابرسی قرار می گیرد. این سیستم اصل " یک رای دهنده ، یک رای" را تضمین می کند چون ماشین رای گیری تنها با یک اثر انگشت به کار می افتد ، و "امنیت رای" را تضمین می کند.

9- هیجده ممیزی از سیستم خودکار به عمل آمده بود . نمایندگان هنری فالکون نامزد انتخابات در تمام 18 ممیزی شرکت و برگه هایی را که آن ها رضایت خود از سیستم انتخاباتی را اعلام می کنند امضا کردند. ممیزی ها همگانی بود و به صورت زنده از کانال شورای ملی انتخابات پخش شد . زمانی که ممیزی ها انجام شد ، سیستم بسته شد و تنها راه دسترسی دوباره به آن به کار بردن هم زمان کد های سری است که هر سازمان سیاسی نگهداری می کند.

10- هیچ یک از نامزد هایی که در روند انتخابات شرکت کردند نتایج را مورد پرسش قرار ندادند. هیچ نشانه ای از تقلب وجود ندارد ، آن ها هیچ نشانه یا نقد مشخصی از تقلب ارائه نکردند.   

انتخابات ریاست جمهوری 20 می 2018 ، با وجود فراخوان غیر دموکراتیک برای بایکوت از سوی بخشی از اپوزیسیون، آزاد ، شفاف ، قابل اعتماد، امن و مطابق با قانون اساسی و قوانین جاری بود.

دیگران هستند که با استدلال خلا قدرت فرضی  برای غصب مقام ریاست جمهوری ، شکلی که در قانون اساسی ما برای آن فکری نشده و استقرار " دولت انتقالی" ، شکلی که در منشور بزرگ ما برای آن فکری نشده است تلاش می کنند. و اگر این اقدام کافی نبود آن ها قصد  دارند با نقض ماده 18 قانون اساسی ، که مقرر می دارد کاراکاس جایگاه قدرت عمومی است از خارج از مرزها اعمال قدرت نمایند.

با در جای خود قرار گرفتن امور ، غاصبان ، دیگران ، آن هایی هستند که نامشروع و غیر دموکراتیک هستند. آن حرکت که بخش هایی از اپوزسیون تلاش می کنند تا خود را با حمایت بازیگران خارجی آمده از دولت های امپریالیستی حفظ کنند و قدرتی را که نه مردم و نه قانون اساسی به آن ها می دهد اعمال کنند ، نامشروع و تلاشی غاصبانه است.  

بیایید این حقیقت را هزار بار تکرار کنیم .

سرچشمه : شبکه دفاع از بشریت کوبا

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: