نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2019-01-27

نویدنو  06/11/1397 

 

 

  • ما همبستگی خود را با مردم و جمهوری بولیواری ونزوئلا اعلام می‌کنیم.حزب تودهٔ ایران بار دیگر بر همبستگی خود با دولت قانونی ونزوئلا، حزب کمونیست ونزوئلا و همهٔ نیروهای مدافع و پشتیبان حق حاکمیت و استقلال ونزوئلا تأکید می‌کند. فقط مردم ونزوئلا حق دارند که دربارهٔ نظم سیاسی و آیندهٔ کشور خود تصمیم بگیرند.

 

 

دست‌ها از ونزوئلا کوتاه! حزب تودهٔ ایران مداخلهٔ نواستعماریِ آمریکا در ونزوئلا را محکوم می‌کند.

حزب تودهٔ ایران گزارش‌های منتشر شده در مورد تلاش‌های هماهنگ‌شدهٔ دولت آمریکا و متحدان منطقه‌یی آن را در آمریکایی لاتین برای فروپاشی و براندازیِ دولت قانونی، برگزیده، و برحق جمهوری بولیواری ونزوئلا از نزدیک دنبال می‌کند. طبق خبرهای منتشر شده، معمارهای اقدام به کودتا علیه دولت قانونی ونزوئلا، خوآن گوئِیدو، سخنگوی اپوزیسیون راست‌گرا را که تا چندی پیش چهره‌ای نسبتاً ناشناخته بود، رئیس‌جمهور کشور اعلام کردند و تلاش در راه مشروعیت درست کردن برای این مُهرهٔ دست‌نشانده را آغاز کردند. این واقعیت که دولت آمریکا و شماری از دولت‌های راست‌گرای آمریکای لاتین مثل برزیل و شیلی به محض رئیس‌جمهور خواندن این سردمدار توطئه، او را رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا اعلام کردند، به‌روشنی افشاگر سرچشمه‌های خارجیِ این اقدام به کودتا است.

از آنجا که ونزوئلا دارای منابع طبیعی غنی و ذخایر عظیم نفتی و معدنی است، امپریالیسم آمریکا همیشه در پی به دست آوردن کنترل کامل بر ونزوئلا و نظام سیاسی آن بوده است. امّا در سال ۱۹۹۸ [۱۳۷۷]، هوگو چاوز در انتخابات سراسری به قدرت دولتی رسید و سمت‌گیری سیاست‌های اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی ونزوئلا را به طور اساسی تغییر داد. اعلام جمهوری بولیواری ونزوئلا و در پیش گرفتن سیاست‌هایی که برای دفاع از حقوق، کرامت، و استقلال مردم ونزوئلا علیه تجاوز خارجی تدوین شده بود، سبب شد که آمریکا آن کشور را در مرکز هدف خود برای تغییر رژیم قرار دهد.

این واقعیت که اقدام به کودتا شده است جای شگفتی ندارد. این کودتا، نقطهٔ اوجِ اقدام‌های «تنبیهی» طولانی‌مدّت آمریکا علیه ونزوئلا در دو دههٔ گذشته است. تحمیل تحریم‌های شدید اقتصادی، بانکی، و پولی توسط آمریکا و متحدانش، اقتصاد ونزوئلا را به‌شدّت ضعیف و شکننده کرده است و منجر به نگرانی‌‌ها و ناآرامی‌هایی در جامعه شده است. تحریم‌های فلج‌کنندهٔ دولت‌های پی‌درپی آمریکا، عامل مستقیم تورّم بیش از حد و به وجود آمدن کمبودهای عمده در عرضهٔ کالاهای اساسی در ونزوئلا بوده است. این بحران اقتصادی، در پیوند با شناسایی فوری چهره‌ای نسبتاً ناشناخته که خودش را رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرده است- توسط دولت آمریکا و متحدانش در قارهٔ آمریکا- جای هیچ تردیدی در مورد طرح‌های توطئه‌گرانه علیه ونزوئلا، با هدف مشخص دستیابی سرمایه‌های آمریکایی به منابع طبیعی ونزوئلا و کنترل آنها، باقی نمی‌گذارد.

حزب تودهٔ ایران نقض خشن قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد توسط آمریکا و متحدان ارتجاعی‌اش در تلاش برای زیر پا گذاشتن قانون در ونزوئلا و مداخله در امور داخلی جمهوری بولیواری ونزوئلا را قاطعانه محکوم می‌کند.

ما سیاست‌ها و اقدام‌های دولت آمریکا و متحدانش را نقشه‌هایی می‌دانیم که آشکارا با هدف صاف کردن جاده برای مداخله در امور داخلی جمهوری بولیواری ونزوئلا طراحی شده است. همچنین، ما بر این باوریم که اگر در برابر این تلاش ماجراجویانه و غیرقانونی مقاومت و با آن مقابله نشود و این اقدام به طور کامل شکست داده نشود، می‌تواند الگویی بشود برای امپریالیسم تا با استفاده از آن، نظم بین‌المللی را به سود اولویت‌ها و منافع سلطه‌جویانهٔ خودش شکل بدهد.

ما همبستگی خود را با مردم و جمهوری بولیواری ونزوئلا اعلام می‌کنیم.

حزب تودهٔ ایران بار دیگر بر همبستگی خود با دولت قانونی ونزوئلا، حزب کمونیست ونزوئلا و همهٔ نیروهای مدافع و پشتیبان حق حاکمیت و استقلال ونزوئلا تأکید می‌کند. فقط مردم ونزوئلا حق دارند که دربارهٔ نظم سیاسی و آیندهٔ کشور خود تصمیم بگیرند.

حزب تودهٔ ایران

۲۵ ژانویه ۲۰۱۹ (۵ بهمن ۱۳۹۷)

 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: