نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2019-01-22

نویدنو  03/11/1397 

 

 

  • در ضرورت تقویت روحیه امید و ایستادگی و ایجاد اعتماد به نفس در مردم، بویژه در شرایط سخت و پر فشار کنونی تردید نیست ، اما فعالیت توضیحی در این راستا زمانی اثر بخش است و به پایداری عملی خلاق و سازنده از سوی مردم می انجامد که با اقدامات عملی موثر در جهت زدودن عوامل بی اعتمادی و یأس و بدبینی در بین مردم همراه گردد

 

دکتر حبیب الله پیمان از افراد قابل احترام ملی - مذهبی است . انسانی پایدار بر خواسته های انسانی . اما ایشان هم هنوز همان اشتباهی را مرتکب می شود که در چهل سال گذشته بسیاری از نیروهای انقلابی و تحول خواه مرتکب شده اند. خوش خیالی به نهادهای حاکمیت و فراموش کردن ماهیت مردم ستیز آن ها !

لوازم مقابله موثربا آثارمنفی اقدام امریکا

 حبیبالله پیمان

تصمیم امریکا برای خروج از برجام وتجدیدتحریم ها علیه ایران، نگرانی های زیادی در داخل وخارج ازکشوربرانگیخته است . اول بار نیست که حاکمیت و مردم ایران در برابر  یک موقعیت باریک و دشواری قرار می گیرند. در گذشته نیز در چند موقعیت کشور با موقعیت های مشابه و مخاطره انگیز رو به رو گردید، این اتفاقات ناگوار، بسیاری از صاحبنظران و دلسوزان را بر می انگیخت تا به انکشاف و معرفی درست و نادرست علل و عوامل بروز و چگونگی مقابله با آنها بپردازند و نسبت به تکرار خطا ها و ادامه سیر انحطاط اجتماعی اقتصادی و اخلاقی جامعه هشدار دهند. دراین مورد خاص، جدا از هر عامل مساعد کننده و یا جانبی دیگر، یک عامل مهم را نمی توان نادیده گرفت و آن نیات مغرضانه و ماهیت تجاوز کارانه و توآم باخشونت اقدامات مثلث شوم زعمای کنونی امریکا، اسرایٔیل و عربستان بر ضد ایران و نقش تعیین کننده آنها در ایجاد و یا تشدید آشوب و خشونت و ویرانی در منطقه است .

آنچه هم اکنون فوریت دارد، نه بررسی دو باره عوامل و زمینه های داخلی و بین المللی رسیدن به این نقطه، بلکه پرداختن به شیوه واکنش به این تصمیم و چکونگی خنثی کردن عوارض احتمالی مخرب تحریم ها بر امنیت ملی و زیست اجتماعی مردم ایران است . باید دید چرا آنگونه که متصدیان امور انتظار دارند و وعده می دهند، تهدید ها و تحریم ها، به فرصتی برای تحرک بخشیدن به چرخ های توسعه، دست کم در زمینه اقتصاد ملی و تولیدات داخلی تبدیل نمی گردد و به تقویت مؤلفه های غیر نظامی قدرت ملی و ارتقأ کیفیت زیست اجتماعی و فرهنگی جامعه کمک نمی کند.
اکنون محرز شده است که زیان های قطعی واکنش های تند و شتاب زده، خیلی بیش از سود احتمالی آنهاست ، و این که با شعار ها و وعده و وعید های تکراری بی پشتوانه، و یا تعویض و جا به جایی صوری دولتمردان و برنامه ها، گره کور مشکلات گشوده نمی شود و توان مادی، روانی جامعه برای مقابله مثبت و خلاق با بحران افزایش نمی یابد، تا زمانی که حاکمیت به مردم اعتماد نکرده و اجازه ندهد آنها خود ابتکار عمل را بدست گیرند، هیچ اقدام مثبت و سازنده ای در مقابله با پی آمدهای مخرب بحران به نتیجه مطلوب نمی رسد و تهدید ها به فرصتی برای حرکت در مسیر توسعه اصیل و پایدار اقتصادی تبدیل نمی شود. و ریشه های مفاسد اقتصادی و آسیب های اجتماعی خشکانده نخواهند شد. دولتمردان پیوسته از ضروررت مشارکت مردم در مقابله با بحران ها و توسعه کشور می گویند و مردم را به همکاری با مسؤلان دعوت می کنند اما موانع مشارکت موثر آنها را از پیش پا بر نمی دارند، و لوازم بسیج ملی در امر توسعه را فراهم نمی کنند . برای این منظور از انجام موارد زیر گریزی نیست؛ شفاف کردن نظام سیاستگزاری، التزام عملی به قانون اساسی، خودداری از اتخاذ تصمیمات خودسرانه ازسوی افراد ونهادها، رفتار وگفتار صادقانه و پیراسته از تظاهر و ناراستی، و یابه طمع جلب رأی و کسب محبوبیت و یا توجیه خطا ها و پوشاندن ضعف ها، کاهش وابستگی به درآمد حاصل از فروش نفت خام ، برچیدن بساط دلالی، واردات قاچاق ، پولشویٔی و کسب سود های کلان از طریق گردش سرمایه مالی در حوزه واردات، برج سازی ، خرید و فروش اتوموبیل، سکه و ارز، فعالیت های کاذبی که تولید ملی را دچار خفقان نموده و چرخ های «اقتصادمقاومتی» را در پشت موانع ساختاری زمین گیر کرده اند.

در ضرورت تقویت روحیه امید و ایستادگی و ایجاد اعتماد به نفس در مردم، بویژه در شرایط سخت و پر فشار کنونی تردید نیست ، اما فعالیت توضیحی در این راستا زمانی اثر بخش است و به پایداری عملی خلاق و سازنده از سوی مردم می انجامد که با اقدامات عملی موثر در جهت زدودن عوامل بی اعتمادی و یأس و بدبینی در بین مردم همراه گردد؛ در صدر آنها احترام به حقوق و آزادی های مدنی همه مردم و رفتار برابر و عادلانه با عموم شهروندان ایرانی صرفنظر از تعلقات عقیدتی و مذهبی و یا قومی و جنسیتی آنهاست

حضور مستقیم مردم در عرصه تصمیم سازی و اقدام هماهنگ جمعی در همه زمینه ها، مستلزم انجام دست کم دو اقدام بنیادی نهادمند است؛ برگزاری گفت و گوی ملی، برگزاری نشست هایٔی متشکل از افراد خبره و مورد اعتماد و برگزیده ازجانب همه قشرها و نیرو های فعال اقتصادی، اجتماعی و علمی و فرهنگی در جامعه مدنی با هدف شور و گفت و گو و رسیدن به وفاق و اجماع و اقدام پیرامون آن دسته از مسایل حیاتی کشور که در حوزه حقوق و کارکرد های جامعه مدنی قرار می گیرند .

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: