نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2018-11-24

نویدنو  02/09/1397 

 

 

  • جنگ به ظهور بدترین بحران انسانی جهان منجر شده است . سه چهارم ملت یمن به کمک بقای زندگی نیاز دارند و بیش از 8 میلیون نفر در خطر گرسنگی قرار دارند. اعتقاد بر این است که ده ها هزار نفر در جنگ کشته شده اند.

     

     

سلاح های امریکایی در دست دوستان سعودی ترامپ

 فاجعه انسانی می آفریند

آسوشیتدپرس و جان وجیک - برگردان : هاتف رحمانی

 

 با وجود گزارش های آژانس های اطلاعاتی سراسر جهان ، از جمله سی آی ا ، دیروز رئیس جمهور ترامپ تصریح کرد این که شاهزاده بن سلمان پشت قتل جمال قاشقچی ، ستون نویس واشنگتن پست بوده است روشن نیست . رئیس جمهور گفت که ، در هر موردی، فراتر از همه ملاحظات دیگر بر مبنای منافع " اول امریکا "عمل می کند.

اما ،ما با اطمینان می دانیم که رئیس جمهور براصل " اول ترامپ و خانواده خود" عمل می کند. شاهزاده قاتل سعودی ، و دیگر رهبران خاورمیانه ای پشت جنگ یمن صد ها میلیون دلار وام ترامپ و جیرد کوشنر داماد او را تمدید کرده اند.آن ها صد ها میلیون دلاردر هتل ها و سرمایه گذاری های او در سراسر جهان خرج می کنند . در برابر ، ترامپ جنگ نسل کشانه آن ها در یمن را بخشیده است و سلاح های امریکایی در حملات مرگبار علیه شهروندان غیر نظامی و در مسدود کردن راه رسیدن غذا به ملت درحال گرسنگی مورد استفاده قرار گرفته است . صدها هزار نفر در آستانه روز شکرگزاری 2018 مرده اند . در حالی که ترامپ و خانواده او آخر این هفته غرق در غذا و شراب خوب جشن می گیرند، فکر کردن آن ها به ده ها هزار کودکی که بهای روابط  دوستانه آن ها با شاهزاده سعودی را با جان خود می پردازند مورد تردید است . روزنامه نگاران متعدد مستقر در منطقه بخشی از مخمصه کودکان یمنی را مستند کرده اند. داستان آن ها به شرح زیر است .

جان وجیک سردبیر دنیای مردم

 

 قاهره ، اسوشیتدپرس - یک گروه کمک بین المللی برجسته جهان روز چهار شنبه گفت که برآورد می شود از سال 2015آغاز جنگ داخلی در یمن 85.000 کودک یمنی زیر 5 سال از گرسنگی و بیماری مرده اند.

(سایت) کودکان را نجات دهید آمار خود را بر نرخ مرگ موارد درمان نشده از سوء تغذیه حاد در کودکان بنا کرده است . سازمان ملل می گوید از زمان ورود ائتلاف سعودی به جنگ با حوثی ها در مارس 2015 ، بیش از 1.3 میلیون کودک از سوء تغذیه حاد رنج می برند.

گروه کمک گفت "برآورد محافظه کارانه " آن که 84.701 کودک مرده اند برمطالعات تاریخی مبتنی است که نشان می دهد 20 تا 30 درصد از موارد درمان نشده منجر به مرگ می شود .(سایت) کودکان را نجات دهید می گوید آمار برمبنای تعداد موارد گزارش شده در مناطقی بود که گروه کمک قادر به مداخله در آن مناطق نبوده است.

تامر کیرولوس ، مدیر کودکان یمن را نجات دهید گفت " به ازای هر کودک کشته شده با بمب و گلوله ، ده ها کودک از گرسنگی ، که کاملا قابل پیشگیری است ،می میرند. کودکانی که به این شیوه می میرند درد فوق العاده ای می کشند، چون کارکرد های ارگان حیاتی آن ها کاهش می یابد و سرانجام از کار می افتد."

جنگ به ظهور بدترین بحران انسانی جهان منجر شده است . سه چهارم ملت یمن به کمک بقای زندگی نیاز دارند و بیش از 8 میلیون نفر در خطر گرسنگی قرار دارند. اعتقاد بر این است که ده ها هزار نفر در جنگ کشته شده اند.     

اسوشیتدپرس از مناطقی از یمن که در آستانه قحطی هستند گزارش کرده است. کودکان را نجات دهید گرسنگی سراسری در اثر محاصره ائتلاف سعودی را که یک سال قبل ،بعد از آن که شورشیان متحد ایران موشک قاره پیمایی را به سوی ریاض ، پایتخت سعودی پرتاب کردند برقرار شد، مقصر دانست.

خیریه "کودکان را نجات دهید" به مبارزه اخیر در اطراف شهر بندری حدیده ، راه نجاتی که یمن از طریق آن 70 درصد از مواد غذایی و کمک های بشردوستانه را وارد می کند، نیز اشاره کرد.

اوان وچی / آسوشیتدپرس - رئیس جمهور ترامپ و محمد بن سلمان شاهزاده سعودی از فقدان غذا رنج نمی برند.

گفته می شود واردات تجاری از طریق بندر در اختیار شورشی ها تا بیش از 55.000 تن در ماه ،که برای پاسخگویی به نیاز 4.4 میلیون نفرکافی است ،کاهش یافته است . کودکان را نجات دهید گفت مجبور شده است لوازم  مورد نیاز برای یمن شمالی را از طریق بندر جنوبی عدن، با کند کردن تحویل کمک ها بیاورد.

فقرشدید در یمن ، فقیرترین کشور جهان عرب ، اوضاع را بدتر کرده است .     

سوکواینا شرف الدین ، کارمند کودکان را نجات دهید در صنعا ،پایتخت یمن ، گفت کودکان " هیچگونه دسترسی به غذا ندارند اگر چه غذا در بازار قابل دسترسی است ... خانواده ها نمی توانند برای کودکانشان غذا تهیه کنند وتوانایی خرید آن را ندارند."

 پی آمدهای قتل جمال قاشقچی در کنسول پادشاهی در استانبول توجه جدیدی را به جنگ و ویرانی در یمن جلب کرده است . ایالات متحده حمایت خود از ائتلاف را کاهش و خواهان آتش بس تا پایان ماه جاری شده است .

مارتین گریفیث نماینده سازمان ملل می گوید هر دو طرف با پیوستن به گفتگو های صلح " به زودی" موافقت کرده اند. گریفیث روز چهارشنبه برای دیدار با شورشی ها ، از جمله رهبر آن ها ، عبدل ملک حوثی وارد صنعا شد که در اختیار حوثی هاست .

اما جنگ هنوز در حدیده و دیگر مناطق موج می زند، و تلاش های صلح پیشین از ایجاد هر توافقی برای متوقف کردن خشونت شکست خورده است .   

برگرفته از دنیای مردم ، نشریه حزب کمونیست امریکا

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: