نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2018-10-19

نویدنو  27/07/1397 

 

 

  • اگر  دولتی در جهان کاملا فاقد اقتدار و موضع اخلاقی برای محکوم کردن دخالت هر کشوری ، قوی یا ضعیف ، بزرگ یا کوچک ، غنی یا فقیر، در امور داخلی کشور دیگری باشد ، ان کشور به خاطر تاریخ طولانی سوء استفاده علیه دشمنان و نیز متحدان خود دولت امریکا است .

     

 

امریکا دخالت در انتخابات دیگران را توجیه می کند

برگردان : هاتف رحمانی

 

 

" وقتی برای دستکاری یا تاثیر گذاری روی انتخابات دیگر کشور ها سعی می کنیم ، یا حتی زمانی که خواستار سرنگونی دولت های ان ها هستیم ، چنین کاری را در راستای بهترین منافع مردم این کشورها انجام داده ایم ." یک چنین فلسفه پیشنهادی فلسفه ای بود که جیمز روبرت کالپر ، رئیس سابق آژانس امنیت ملی در برابر یک کمیته کنگره در واشنگتن دی سی اظهار داشت . کالپر این سخنان را روز 8 ماه می سال 2018، با صورت کاملا طبیعی ، برای توجیه دخالت انتخاباتی واشنگتن در بیش از 18 کشور  اظهارکرد.  

این جنتلمن زمانی که کتاب حقایق و واهمه های خود را معرفی می کرد ، که با موضوع هایی مانند به اصطلاح دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 امریکا و ستیزه در سوریه  سرو کار دارد به همان شیوه خود را معرفی کرد. در سوریه امریکا حامی اصلی تروریست هایی بوده است که برای سرنگونی دولت قانونی آن کشور خاورمیانه ای تلاش می کنند. کالپر در مصاحبه ای اختصاصی با بلومبرگ ، زمان گفتگو از تاریخ دخالت امریکا در انتخابات دیگر کشورها تکرار کرد دخالت در روند های انتخاباتی بیش از 18 کشور در سرتاسر تاریخ "در راستای بهترین منافع خلق های" این کشور ها انجام گرفته بود.

به کالپر کشور خود او برای پنهان کردن حقیت در باره برنامه نظارت گسترده که از سوی آژانس امنیت ملی قبل از افشا آن توسط ادوارد اسنودن گسترش یافته بود یاد آوری می شود .

قطعا ، دخالت در روندهای انتخابات کشورهای دیگر مدت طولانی جز تکراری سیاست خارجی واشنگتن بوده است . 

در امریکای لاتین ، اخراج از قدرت رئیس جمهور به صورت قانونی انتخاب شده قابل محکوم ترین دخالت تلقی می شود ، اگر چه آن ها ، به ویژه در تاریخ تمام کشورهای منطقه فراوانند . جاکوبو اربنز در گواتمالا، سالوادور آلنده در شیلی، یا جوائو گولارت در برزیل ، تنها نمونه هایی هستند که از نظر زمانی بر اخراج اخیر مانوئل زلایا در هندوراس ، فرناندو لوگو در پاراگوئه، و دیلما روسف در برزیل مقدمند.

در یک مقیاس جهانی ، معروف است که در سال 1947، امریکا دولت ایتالیا را در ازای کمک اقتصادی به بازسازی اروپای ویران شده در جنگ جهانی دوم به کنار گذاشتن تمام کمونیست ها و سوسیالیست ها از اولین کابینه پسا جنگ وادار کرد .

از این رو سیا (سازمان مرکزی اطلاعات امریکا ) هر کاری را که به صورت قانونی یا غیر قانونی در قدرت خود داشت برای جلوگیری از شرکت کمونیست ها در دولت ایتالیا انجام داد ، در عین حال مخفیانه نامزدهای دموکرات مسیحی را درآن جا و جاهای دیگر اروپا تامین مالی می کرد .  

انتخابات اوریل 1948ایتالیا اولین انتخاباتی بود که دخالت سیا در امور کشوری دیگر لمس شد ، حزب کمونیست ایتالیا می توانست در انتخابات 1948 به صورت گسترده ای پیروز شود .

پس از آن ، دهه ها هر جا که کمونیست ها ، خواه در ائتلاف با سوسیالیست ها یا به تنهایی  تهدید به پیروزی در انتخابات می کردند ، ایالات متحده امریکا تهدید به محرومیت از طرح مارشال را برای جلوگیری از پیروزی آن ها مطرح می کرد .

مقام اکنون باز نشسته اطلاعات توصیف می کند که او کتابی برای مطلع کردن افکار عمومی از "تهدید های داخلی و خارجی" پیش روی امریکا و توضیح آن که چون " حقیقت نسبی" است رئیس جمهور دونالد ترامپ مشکل کشور امریکا نیست ، بلکه تنها نمادی از مشکلی گسترده است نوشت .

در 13 فوریه مدیر اطلاعات امریکا به کمیته اطلاعات سنا هشدار داد که " ظاهرا روسیه برای تکرار حقه هایی که  در 2016 به راه انداخت برای رویکرد انتخابات میان دوره ای 2018 یعنی حمله سایبری، فیلتر کردن ، دستکاری شبکه های اجتماعی و شاید کارهای دیگر آماده می شود."

چند رور بعد ، رابرت مولر بازپرس ویژه ، شبکه های اجتماعی را برای فورموله کردن اتهامات علیه 13 روس و سه شرکت تحت مدیریت تاجری متصل به کرملین در راستای حمله به هیلاری کلینتون ، حمایت از دونالد ترامپ و اختلاف افشا شده به کارگرفت .

بسیاری از امریکایی ها طبعا تحت تاثیر آن چیزی که بعنوان حمله بی سابقه ای به سیستم سیاسی آن ها می دیدند قرار داشتند. اما کهنه کاران اطلاعاتی و استادان دانشگاهی که عملیات مخفی را مطالعه کرده اند نظر متفاوت و حتی افشا کننده ای دارند.

اگر  دولتی در جهان کاملا فاقد اقتدار و موضع اخلاقی برای محکوم کردن دخالت هر کشوری ، قوی یا ضعیف ، بزرگ یا کوچک ، غنی یا فقیر، در امور داخلی کشور دیگری باشد ، ان کشور به خاطر تاریخ طولانی سوء استفاده علیه دشمنان و نیز متحدان خود دولت امریکا است .

اما برای واشنگتن محکوم کردن یا اعتراض به دخالت هر کشوری در امور انتخابباتی آن به سادگی توهین به هوش جمعی بشریت واز هر نقطه نظری شرمی غیر قابل قبول است . 

970726

 

 

 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: