نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2018-09-27

نویدنو  04/07/1397 

 

 

  • رفع ستم ملی-قومی و رسمیت تحصیل بزبان مادری برای همه اهالی کشور، نه تنها بسود محرومین از زبان مادری و شکوفایی فرهنگ بشری، بلکه بسود همه مردمان ایران، در خدمت ترقی و شکوفایی کل کشور و حفظ همبستگی و یگانگی همگانی در ساختن ایرانی آزاد و دموکراتیک است. 

 

 

حزب چپ ایران (فدائیان خلق):

 تحصیل بزبان مادری حق طبیعی همه انسانهاست! 

* بمناسبت اول مهر آغاز سال تحصیلی جدید 

آغاز سال تحصیلی جدید در ایران، رویدادی مهم در زندگی میلیونها دانش آموز و دانشجو، آموزگاران، کادر آموزشی کشور و خانواده های آنان است. این روز بزرگ امسال در شرایطی آغاز شد که اکثریت عظیم جامعه، یعنی میلیونها انسان زحمتکش و تهیدست با فقر، فلاکت، گرانی و بحران اقتصادی کمرشکن و بی نظیری دست به گریبانند. شرایط زندگی خانواده های زحمتکش، وضع زندگی آموزگاران، نظام خرافه آلود آموزشی، بی آیندگی و ... کودکان را به نخستین قربانیان استبداد دینی و فقر و فلاکت اقتصادی تبدیل کرده است. امسال نیز کودکان و نوجوانان بسیاری از تحصیل باز ماندند و بسیاری از آنان برای تامین هزینه های زندگی خود و خانواده هاشان به قشر عظیم «کودکان کارگر» پیوستند. 
در چنین شرایط سختی، میلیونها کودک دانش آموز با فلاکت دیگری نیز دست به گریبانند. به اعتراف خود مسئولان رژیم، نزدیک به هفتاد در صد از قریب به ۱۴ میلیون دانش آموز کشور، یعنی نزدیک به ده میلیون دانش آموز ناگزیرند بزبانی دیگر، بزبانی غیر از زبان مادری خود درس بخوانند. از این ده میلیون دانش آموز، یک میلیون تن آنان کودکانی هستند که برای اولین بار از آغوش مادر جدا شده و به محیطی قدم می گذارند که آنجا هر چیزی نامی دیگر دارد و برای بیان هر چیزی باید بزبان دیگری سخن گفت. این شرایط تحمیل شده به کودکان غیر فارس ایرانی با هر نام و استدلالی با هدف نابودی زبان‌های اکثریت اهالی کشور انجام می گیرد، درد و رنجی دیگر و یکی از دلایل اصلی افت تحصیلی و ترک درس و مدرسه در مناطق غیر فارس زبان کشور است. وادار کردن کودکان خردسال به تحصیل به زبانی غیر از زبان مادری خویش، یک ظلم بزرگی در حق هموطنانمان است. سلب حق تحصیل به زبان مادری از بخش بزرگی از کودکان ایرانی که تاریخچه ای بیش از صدساله در کشور ما دارد، یکی از مصادیق روشن و آشکار نقض حقوق ابتدایی بشر در ایران است. رژیم ارتجاعی حاکم بر کشور، که همه اصول اساسی حقوق بشر را زیر پا نهاده است، در این عرصه نیز حتی به قانون اساسی خود نیز پای بند نیست. 
حزب چپ ایران (فدائیان خلق) بمثابه حزبی عدالت جو و مدافع مطالبات و خواسته های ملی-قومی ایرانیان، که حق تحصیل به زبان مادری از ابتدائی ترین حقوق آنان است و   برای زندگی آزاد و بهتر برای مردم زحمتکش و شریف و آزادیخواه ایران تلاش می کند، با قاطعیت تمام مخالف این ستمگری و نقض حقوق انسانی نیز هست. ما کوشندگان حزب چپ ایران خواهان پایان دادن به وضع موجود، خواهان برابر حقوقی همه شهروندان کشوریم. 
حزب ما در کنار تلاش‌های آزادیخواهانه و عدالت خواهانه دیگر خود، می کوشد که در کنار زبان ارتباطی- اداری سراسری برای ایران، زبان همه شهروندان ایرانی، در منطقه زیست آنها رسمی شود و حق تحصیل بزبان مادری برای همه کودکان ایران برسمیت شناخته شود. رفع ستم ملی-قومی و رسمیت تحصیل بزبان مادری برای همه اهالی کشور، نه تنها بسود محرومین از زبان مادری و شکوفایی فرهنگ بشری، بلکه بسود همه مردمان ایران، در خدمت ترقی و شکوفایی کل کشور و حفظ همبستگی و یگانگی همگانی در ساختن ایرانی آزاد و دموکراتیک است. 

حزب چپ ایران (فداییان خلق) دوشادوش همه نیروهای دموکراتیک کشور و دست در دست همه مبارزان برابر حقوقی ملی-قومی، خواهان رسمیت تحصیل بزبان مادری برای همه ساکنان ایران است و از هیچ کوششی برای تحقق این خواست عادلانه باز نخواهد ماند. 

گروه کار ملی-قومی، حزب چپ ایران (فداییان خلق) 
اول مهر ماه ۱٣۹۷ - ۲٣ سپتامبر ۲۰۱٨

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: