نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2018-09-19

نویدنو  28/06/1397 

 

 

  • بیش از 2.200 امریکایی در افغانستان کشته شده اند و امریکا بیش از 840 میلیارد دلار برای جنگ با طالبان و امداد و باز سازی هزینه کرده است . مقدار پولی که امریکا تا کنون در افغانستان هزینه کرده است بیشتر از هزینه ای است که به دلار امروز در طرح مارشال هزینه کرد که به باز سازی اروپا بعد از جنگ جهانی دوم کمک کرد .

 

 

 

 

باتلاق افغانستان

 سزار چلالا -  برگردان : آرش وجدانی

با دانستن این که افغانستانی است ، نظر راننده تاکسی افغانستانی خود در نیویورک را درباره اوضاع کشورش پرسیدم.  او گفت " امریکایی ها آن را درک نمی کنند. آن ها تصمیم ندارند در افغانستان موفق شوند. پدر من جنگجویی بود که علیه روس ها می جنگید ، و من در افغانستان بزرگ شدم ، بنا براین وضعیت آن جا را می شناسم . من به سربازان روس که  به شدت با ما می احترام زیادی می گذاشتم جنگیدند. اما همان احترام رابرای سربازان ائتلاف که همیشه بیش از اندازه از خود محافظت می کنند قائل نیستم . به نظر نمی رسد آن ها درک کنند که ما قرن ها علیه اشغال خارجی در کشورخود رزمیده ایم ، و همیشه موفق بوده ایم."   

ارزیابی راننده تاکسی قدرت سرباز افغانی را ، که می تواند با سلاح های ابتدایی علیه بزرگترین امپراطوری روی زمین مبارزه کند تایید می کند. وقتی این سرباز ها احساس کنند سرزمینشان از سوی نیروهای خارجی غصب شده است ، قدرت آن ها چند برابر می شود . و این تنها یکی از موانع پیش روی نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان است .

 ماتئو هو افسر خدمات خارجی سابق و کاپیتان سابق سپاه دریایی که اولین مقام رسمی بود که در اعتراض برسر جنگ افغانستان استعفا داد ، اعلام کرده بود ،" به محض رسیدن به افغانستان و خدمت هم در شرق و هم در جنوب ( و به ویژه در گفتگو با افغانستانی های محلی) دریافتم که اکثریت آن هایی که با ما و دولت مرکزی افغانستان  می رزمیده اند به این خاطر می جنگیدند که احساس اشغال می کردند."  

بیش از 2.200 امریکایی در افغانستان کشته شده اند و امریکا بیش از 840 میلیارد دلار برای جنگ با طالبان و امداد و باز سازی هزینه کرده است . مقدار پولی که امریکا تا کنون در افغانستان هزینه کرده است بیشتر از هزینه ای است که به دلار امروز در طرح مارشال هزینه کرد که به باز سازی اروپا بعد از جنگ جهانی دوم کمک کرد .

با وجود تمام این منابع مالی هزینه شده در افغانستان ، با این حال  ارتش امریکا می گوید که دولت افغانستان 56 درصد از (خاک) افغانستان را " تحت کنترل یا تحت نفوذ" خود دارد . این کنترل به بخش و محله های قدیمی نظامی محدود می شود و بقیه کشور در کنترل طالبان است .

بر اساس یک  آمار رسمی افغانی ، برتری نیروهای امنیتی افغان به طالبان را 10 به یک ارزیابی می کنند. اما به تازگی در هفته دوم سپتامبر ، ده ها افسر، سرباز و غیر نظامی افغانستانی با چهار حمله  به خوبی هماهنگ شده  شورشی های طالبان از جمله یک مورد در کابل کشته شدند.   

در مرگ بار ترین  حمله ، شورشیان بیش از 30 عضو نیروهای امنیتی دولت را در استان بغلان واقع در شمال کشور کشتند. تلفات میان نیروهای امنیتی افغانستانی قابل توجه بوده است . طبق گزارش بازرس عمومی ویژه برای باز سازی افغانستان ، که یک سازمان دولتی امریکا است ، در ده ماهه سال 2016 ، 6.785 پلیس و سرباز افغانستانی کشته شده اند .

همان طور که درخواست های فزاینده برای خروج از افغانستان وجود دارد ، معضل واقعی امریکا آن است که ماندن در وضعیتی که به صورت فزاینده ای مانند یک جنگ غیر قابل برد در این کشور سرشار از منابع طبیعی به نظر می رسد ارزش دارد . طالبان نشان داده است که برای دور دوم گفتگو با امریکا امادگی دارد .

 اکنون برای هر دو طرف در این جنگ بی رحمانه زمان آن است که به آن چه  به نظر می رسد  مانند یک خونریزی در بدن مردم افغانستان بوده است پایان دهند . آن هایی که در گذشته شکست خورده اند باید به یاد سربازانی آورده شوند که اکنون در این کشور می جنگند. افغانستان گورستان امپراطوری ها خوانده می شده است . (اکنون افغانستان) باید به درستی پایان یک توهم خوانده شود .  

منبع : کانتر پانچ

970628

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: