نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2018-09-04

نویدنو  13/06/1397 

 

 

  •  به نظر می رسد پوتین ممکن است در نهایت کنترل ایده میهن پرستانه - تنها ایده ای که هنوز به در قدرت ماندن او کمک می کند- را از دست بدهد.

 

اصلاح قانون بازنشستگی در روسیه با واکنش های تند مردم به ویژه حزب کمونیست فدراسیون روسیه مواجه شده است . مبتکر این اصلاح پوتین بود ه است و در ادامه ناگزیر از عقب نشینی هایی شده است . نوشتار زیر به این موضوع می پردازد و به بررسی نقش و جایگاه پوتین پرداخته است .

 

پوتین هر آن چه دارد را از دست می دهد

 لیوبا لولکو - برگردان: هاتف رحمانی

رئیس جمهور ولادیمیر پوتین و مددوف نخست وزیر روسیه در تلاش برای توضیح جوهر اصلاح بازنشسنگی برای مردم روسیه نقش پلیس بد و پلیس خوب را بازی کرده اند. رفتار پوتین در رابطه با نخست وزیر غیر اخلاقی به نظر می رسد ، همان طور که رفتار او در رابطه با رای دهدگان خود نیز غیر اخلاقی به نظر می رسید . به نظر می رسد پوتین ممکن است در نهایت کنترل ایده میهن پرستانه - تنها ایده ای که هنوز به در قدرت ماندن او کمک می کند- را از دست بدهد.

پس از سخنرانی تلویزیونی رئیس جمهور با مردم در 29 اوت ، آشکار شد که این پوتین آغاز گر اصلاح بازنشستگی در روسیه بوده است . این امر با تاکید شدید او بر این که آلترناتیوی برای اصلاح وجود نداردمورد گواهی قرار گرفت . تا هم اکنون ، اما ، پوتین برای فاصله گرفتن از دولت خود ، که سفارش توسعه و اجرای اصلاح منفور را به دولت کرده بود تلاش کرده است. در نتیجه ، مددوف از تحمل بار روانی شکست خورد و برای مدتی از ملا عام ناپدید شد . مددوف زمانی که دو باره در جلو دوربین ظاهر شد ، هرکسی می توانست او را بعنوان فردی خسته و بیمار مشاهده نماید .      

رفتار پوتین نسبت به رای دهندگان خود نیز غیر اخلاقی است . رای دهندگان به پوتین معمولا در روسیه بعنوان "واتنیکا" شناخته می شوند، که دست آوردهای پوتین در ساختن جهان روسی ، محدود کردن نفوذ جهانی سازی امریکایی و ساختار های الیگارشیک را ارزشمند می دانند.

پوتین در طی سخنرانی مذکور ، دوبار به کارشناسان بدون ذکر نام آن ها اشاره کرد . ظاهرا ، اشاره  او به الکسی کدرین ، کارشناسان مدرسه عالی اقتصاد ربط دارد - که بر خلاف رای دهندگان به پوتین  افرادی لیبرال ، هوادار غرب هستند. از این رو ، پوتین به رای دهندگان خود با امید به ان که افراد نادانی هستند و نیازی به دانستن هیچ نامی ندارند بی احترامی کرده است .  

پوتین در این گفتگو با مردم گفت :" حتی اگر ما تمام ساختمان های صندوق بازنشستگی را بفروشیم ،پول آن تنها برای چند ماه کفایت خواهد کرد . و بعد از آن چه ؟ " اما ، ما درک می کنیم که این امر به  زیورآلات ، آپارتمان ها و قطعات زمین مقامات چاق ، نمایندگان پارلمان و الیگارش ها ربط دارد . پوتین به روشنی بیان کرد تا آن ها بدانند که او هرگز تمایلی به غارت زینت شانه های آن ها ندارد.

در حقیقت ، ما اکنون درک نمی کنیم که چه چیزی پوتین را از بوریس یلتسین مرحوم متفاوت می کند که او نیز همه چیزرا به "پسران شیکاگو"[1] ( شیکاگو بویز) واگدار کرد و کشور را در هرج و مرج غرق نمود. ما شاهدیم که پوتین اکنون ما را تهدید می کند که اگر همه چیز به همین شکل باقی بماند سیستم در شش یا هفت سال آینده پولی برای بازنشستگی نخواهد داشت.

اولین دلیل برای بحران بزرگ ، ان طور که پوتین می گوید دلیل جمعیتی است . پوتین با اشاره به ان که انتظار طول عمر در روسیه 8 سال افزایش یافته است گفت " در سال 2005،نرخ شهروندان شاغل ، که معمولا صندوق بازنشستگی را تامین می کردند ، و شهروندانی که بیمه بازنشستگی می گرفتند تقریبا 1.7 به یک بود ، اما در سال 2019 نسبت آن 1.2 به یک خواهد شد ."

 روند همان روند کشورهای غربی است . جایگزینی ربات ها به جای انسان آن ها را از مشاغل محروم می کند ، اما سیستم بازنشستگی در غرب از فروپاشی بسیار فاصله دارد . در کشورهای غربی ، صندوق بازنشستگی وجه خود را از طریق رشد در دستمزد افراد ، براساس کسر بودجه تامین می کند . عجیب ترین مسئله آن است که چنین سیستمی عینا در روسیه نیز کار می کند ، اما مقامات تمایل دارند آن را در راستای دست کاری در موضوع جه کسی آن ها را تغذیه می کند پنهان نمایند.

بنا بر این ، میانگین شهروندان روسیه در طی 20سال کار خود و با معدل دستمزد 40.000 روبل تقریبا حدود 2.4 میلیون روبل به صندوق بازنشستگی می پردازد . مردان روس بازنشسته به طور میانگین هشت سال (بعد از بازنشستگی) زندگی می کنند و 1.600 میلیون روبل دریافت می کنند و دولت 800.000 روبل باقی مانده را در بودجه نگه می دارد . هیچ کس نمی داند که آن پول کجا می رود ، اما اشکار است که دولت خواهان دریافت و هزینه کردن بیشتر است .

 ذکر این نکته مفید است که پوتین موقع صحبت کردن در باره رشد ، به روسیه در دهه 1990 اشاره می کند.چرا شاخص های 2018و2014 را ، زمانی که غرب تحمیل تحریم ها را بر روسیه یکی پس از دیگری اغاز کرد ، و اقتصاد روسیه فرود از تپه را آغاز نمود مقایسه نمی کند ؟

پوتین تمام پیشنهاد های جایگزین  برای تامین مالی صندوق بازنشستگی را رد می کند. او ذکری از متمم قانونی در باره مقیاس مالیات گیری پیشرو نکرد ، در حالی که چنین پیشنهادی در 21 اوت در جلسات دومای دولتی مطرح شده بود. ان پول می تواند برای جبران کارافرینان برای مشارکتشان در صندوق بازنشستگی برای حمایت از افراد پیش از بازنشستگی مورد استفاده قرار گیرد .  

پوتین نمی خواهد در آمد نفت را هم برای صندوق بازنشستگی جلب کند.  طبق گفته او ، این پول برای پرداخت بازنشستگی برای کمتر از دوماه کافی نخواهد بود . اگر چه ، ذخایر نفت ،برای منبع در آمد صندوق بازنشستگی بیشتر نقش تکمیلی ایفا می کند. اما پوتین می گوید " اگر قیمت نفت پایین برود چه ؟" در واقع ، دولت ممکن است آن موقع محتاج یافتن راهی برای افزایش جمع آوری مالیات از منابع دیگر باشد. 

در مقایسه کسری صندوق بازنشستگی در سال 2018 بالغ بر 257 میلیارد روبل خواهد شد ، در حالی که جابجایی خالص سرمایه در سال 2017 معادل 31.3 میلیارد روبل از تقریبا یک تریلیون و 966 میلیارد روبل است . صندوق رفاه ملی 4 تریلیون و844 میلیارد روبل را نگه می دارد . سود گازپروم 997 میلیارد روبل بر آورد می شود.

سود بزرگترین بانک دولتی روسیه سبر بانک  Sberbank 542 میلیارد روبل است . بوریس تیتوف مسئول تجارت می گوید  اقتصاد سایه روسیه حدود 33.6 میلیارد روبل یا 39 درصد تولید نا خالص ملی بر آورد می شود .

بنا براین ، همه اقداماتی که پوتین در سخنرانی خود اعلام کرد سطحی به نظر می رسد . ما تصور می کنیم همه این "هدایا" که پوتین در سخنرانی خود ذکر کرد دربرگیرنده اصلاح در جریان بوده است . آشکارا ، تورم افزایش وعده شده هزار روبلی برای هر سال را خواهد بلعید. پوتین در باره بازنشستگی 20.000 روبلی تا سال 2024 صحبت می کند که در اروپا ، حق بازنشستگی 40 درصد آن چه را افراد در طی کار دریافت می کنند تشکیل می دهد .

تنها می توان حدس زد که چرا پوتین چنین موضعی می گیرد .احتمالا ، این بخاطر فشار سنگین خارجی است .اگر پوتین برای توضیح آن تلاش کرده بود، احتمالا مردم درک می کردند. در عوض ، آن ها شاهدند که رئیس جمهورشان مسئولیت آینده  کشور را روی دوش مردم قرار می دهد . پوتین به خاطر این واقعیت که روسیه در طی دهه 2000 قادر به انباشت پول کافی برای تامین برنامه اجتماعی و ایجاد سیستم مالی مستقل نبوده است خود را مقصر نمی داند. او برای نشان ندادن مقاومت کافی در برابر اقتصاد سایه و فساد خود را مقصر نمی داند. در عوض ، او برای رسیدن به شرایطی با الیگارش ها تلاش کرده بود . برای پوتین موافقت با ان ها به امری مهم تر از موافقت با مردم تبدیل شده است .

رای دهندگان پوتین خواستار دولت اجتماعی قدرتمندی هستند که  بتواند با موفقیت از داخل از سیاست خارجی کرملین حمایت کند. استاندارد زندگی در روسیه در 5 سال گذشته کاهش یافته و پوتین می خواهد رای دهندگانش عقب بنشینند. محبوبیت پوتین سرانجام ممکن است فرو بریزد و رئیس جمهور کنترل ایده میهن پرستی را که مدت ها در باره آن در حال سخن گفتن بوده است از دست خواهد داد . مردم وقتی درک کنند که رئیس جمهور به آن ها دروغ می گوید احساس تحقیر و خیانت خواهند کرد.

منبع : پراودا  


 

[1] - گروهی از اقتصاددان ها که در شیکاگو در مکتب میلتون فریدمن آموزش دیدند و اولین تجربه اقتصاد نئو لیبرالی را در شیلی به اجرا گذاشتند. (مترجم)

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: