نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2018-08-30

نویدنو  08/06/1397 

 

 

  •  به موازات انجام تحقیقاتی که از سوی روبرت مولر دادستان ویژه ادامه دارد ، احتمال برکناری ترامپ با ادعای فساد انتخاباتی قوی تر می شود . با توجه به حمایت رای دهندگان ترامپ و با توجه به نقطه ای که قطب بندی جامعه (به آن)رسیده است ، "انتقال آرام"  هر روز مشکلتر به نظر می رسد

 

آیا رئیس جمهور دونالد ترامپ در خطر است  ؟

 

به موازات انجام تحقیقاتی که از سوی روبرت مولر دادستان ویژه ادامه دارد ، احتمال برکناری ترامپ با ادعای فساد انتخاباتی قوی تر می شود . با توجه به حمایت رای دهندگان ترامپ و با توجه به نقطه ای که قطب بندی جامعه (به آن)رسیده است ، "انتقال آرام"  هر روز مشکلتر به نظر می رسد .

پس از آن که دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه در برابر هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات بعنوان رئیس جمهور انتخاب شد ، انجام تحقیقاتی از سوی روبرت مولر دادستان ویژه در باره انتخابات ریاست جمهوری 2016  آغاز شد .

دموکرات ها ادعا می کردند که سرویس های جاسوسی روسیه در انتخابات دخالت کرده و اطلاعاتی به ترامپ داده اند که او توانسته از آن ها علیه رقیب خود استفاده کند.

اگر این ادعای مطرح شده حقیقت داشته باشد ، ممکن است مهم ترین خواسته نیمی از جمعیت امریکا یعنی برکناری دونالد ترامپ از ریاست جمهوری بی آن که منتظر انتخابات بعدی باشیم ، تحقق پیدا کند. 

اعترافات کوهن فشار را افزایش داد

چرخش مهم در رابطه با پذیرش این ادعا از سوی مقامات قضایی در همین اواخر ، زمانی که مایکل کوهن ، وکیل سابق رئیس جمهور امریکا اتهامات علیه خود را تایید کرد رخ داد.

کوهن متهم شده بود که در طی کارزار انتخاباتی (ترامپ) به دو زنی که رئیس جمهور در گذشته با آن ها رابطه داشته است - کارت مک دوگال مدل پلی بوی و استورمی دانیلز ستاره فیلم های پورن-  پول پرداخته است.

قوانین امریکا حاکی است که تمام هزینه های نامزد ها در طی کارزار انتخاباتی باید در رابطه با هزینه های کارزار و شفاف باشد . 

توجیه کوهن برای رد اتهام ها این بود " من به آن ها پول پرداختم چون شخصا ترامپ و همسر او را دوست دارم ، و دوست نزدیک آن ها هستم" که این توجیه می تواند فساد انتخاباتی ارزیابی شود. از سوی دیگر ، ترامپ رابطه با مک دوگال و دانیلز را انکار کرد ، و مدعی شد که از ماجرا بعد از پرداخت پول از سوی کوهن مطلع شده است .

بعلاوه ، این باور وجود داشت که حتی اگر ترامپ از پرداخت پول اطلاع داشته است ، می تواند ادعا کند که آن کار را نه برای به دست آوردن دست بالا در رقابت انتخاباتی ، بلکه برای "محافظت از خانواده " و " حفظ ابروی خود بعنوان یک تاجر" انجام داده است ،که می تواند موضع قابل توجیهی باشد .

اما کوهن ، پس از مواجه شدن با سال های طولانی زندان ، اعلام کرد که ترامپ از پرداخت پول اطلاع داشت ، و او آماده همکاری با دادستان است.   

کوهن که اعلام کرده بود مایل است با دادستان و اف بی آی همکاری کند، در روز 22 اوت تمام اتهامات علیه خود را پذیرفت. که این امر سبب تنگ تر شدن حلقه گرد ترامپ شد .

در همان روزی که مایکل کوهن اتهامات خود را پذیرفت ، پل مانافورت ، مدیر کارزار انتخاباتی ترامپ در ادامه تحقیقات روبرت مولر ، در 8 مورد متهم شناخته شد - 5 مورد برای خلاف جلوه دادن بازگشت مالیات بر در آمد ، 2مورد به خاطر تقلب بانکی و یک مورد هم به خاطر عدم اعلام حساب های بانکی خارجی . 

هنوز هیچ مدرک مستقیمی برای "دخالت روسیه " وجود ندارد

اگر چه پرونده های کوهن و منافورت به لحاظ قانونی وضع ترامپ را ضعیف تر کرد ، اما در رابطه با " دخالت روسیه " در انتخابات هنوز مدرک مستقیمی وجود ندارد. از سوی دیگر، ذز طرح دعوایی که مانافورت متهم آن بود ، شایع شده بود که در تحقیقات مدارک خوبی هم در باره دخالت خارجی پیدا شده است . بخشی از اتهام ها علیه مانافورت در موضوع عدم اعلام حساب های بانکی خارجی به در آمدی که او با دادن خدمات مشاوره به یک حزب هوادار روسیه در اکرایین دریافت کرده است ربط دارد. هنوز ، برخی از حامیان ترامپ از این که مانافورت در 8 مورد از 18 اتهام مقصر شناخته شده است احساس پیروزی می کنند. 

اما این فکر که حقایقی که بر اساس آن منافورت مقصر شناخته شد بتواند روی رفتار او تاثیر روانی داشته باشد وجود دارد ، و آن که او مانند کوهن در رابطه با منافع خود تمایل به همکاری کند ، این امر زمینه را برای آن که رئیس جمهور ترامپ حق عفو ریاست جمهوری تضمین شده را ندارد آماده می کند. 

مایکل کوهن پیش از این اعلام کرده است که او برای همکاری با اف بی آی و دادستان ویژه مولر در باره دخالت روسیه در انتخابات آماده است. به همین شکل وکیل مانافورت اعلام کرد که آن ها مایلند چنین موردی را مورد توجه قرار دهند ، و ادعا ها در رابطه با قرار داشتن عفو در دستور کار ترامپ قبلا در رسانه ها ظاهر شده بود .  

آیا برکناری ترامپ امکان پذیر است ؟

پس از بروز تحولات در پرونده های کوهن و مانافورت ، رسانه های امریکا چهارشنبه گذشته را " بدترین روز ترامپ"  اعلام و ادعاهای برکناری او را پوشش دادند.

اگر این اتفاق بیفتد، مهم ترین موضوع از سوی بسیاری از مقامات رسمی دولت و تقریبا 50 درصد رای دهندگان امریکا تحقق خواهد یافت . در حقیقت ، در برای (تحقق) این احتمال به صورت قانونی در اوریل گذشته ، زمانی که اف بی آی خانه و دفتر کوهن را بازرسی کرد باز شد . با اضاف کردن موافقت کوهن در باره همکاری با روبرت مولر برای نوارها و موارد ضبط شده به دست آمده در بازرسی (از خانه و دفتر کار) کوهن ، "جلوگیری از ضربه" نسبت به یک هفته قبل برای ترامپ بسیار دشوار تر به نظر می رسد.

هنچنین قابل درک بود که مولر و اف بی آی در ابندا روی تاثیر انتخابات کنگره در 6 نوامبر متمرکز شوند، و در صورتی که اکثریت جمهوری خواهان در کنگره شکسته شود روند (برکناری) می تواند شتاب بگیرد.

یکی از چیز هایی که روزنامه های امریکا خیلی زیاد در باره آن می نویسند " قطب بندی شدن" جدی و" اتخاذ گرایش حمایتی" جامعه در کشور است . ارزیابی می شود در دولت ترامپ فضایی ایجاد شده است که این فضا برای طنین راحت تر و صریح تر دیدگاه نژاد پرستی در فضای عمومی مناسب تر است و ستیزه های اجتماعی را شعله ور می کند.

مردم امریکا به این جدیت سیاسی نشده بودند ، و سال ها ستیزه های داخل دولتی در خیابان ها باز تاب نیافته بود . به نظر می رسد در امریکا ، زمانی که موافق و مخالف ترامپ در خیابان ها رو در روی هم قرار دارند ،برکناری ترامپ با "تحولی آرام " دشوار و دشوارتر می شود، و ازاین رو دموکرات ها امید خود ا به انتخابات 6 نوامبر سنجاق کرده اند .    

 

منبع : سول نیوز

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: