نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2018-07-19

نویدنو  28/04/1397 

 

 

  • به نظر من آمریکا پیاده کردن پروژه استراژیکی را در منطقه دنبال می کند که این پروژه دو هدف را پیگیری می کند اول ضربه دهشتناک به اقتصاد چین که ابر قدرتی آمریکا را تحدید می کند و دوم تبدیل آمریکا به قدرت اول انرژی در جهان .

 

 

هدف آمریکا ازشدیدترین تحریم های تاریخ علیه ایران چیست؟

نوید شادی

در مورد این سوال که : چرا آمریکا می خواهد شدید ترین تحریم های جهان را علیه کشورما اعمال کند؟

 طبق اعلام قسمتی از این تحریم ها دو ماه دیگر و قسمتی دیگر حدود پنج ماه دیگر شروع خواهند گشت. امریکا هم اکنون به تمامی کشورها وشرکت ها اولتیماتوم داده است که تا 15 آبان فرصت دارند تا واردات نفتی خود را از ایران به صفر برسانند، برخلاف تحریم های قبلی که به کشورها مهلت می داد که تا 6 ماه واردات خودرا مثلا 20% کاهش دهند وبه بعضی از کشورها نظیر ژاپن معافیت از تحریم قائل شده بود. دراوایل تحریم قبلی روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت صادر میکردیم وتا صادرات مان به یک میلییون بشکه کاهش یافت ، با نرمش قهرمانانه به توافق برجام رسیدیم والان نیز صادرات نفتی مان حدود 2.5 میلیون بشکه در روز می باشد.

     آیا کینه انقلاب اسلامی وسرنگونی حکومت طرفدار آمریکا در ایران سبب چنین تحریم هاست؟ واضح است که تمامی کشورها درجهان به دنبال تامین حد اکثر منافع ملی خود در رابطه بین المللی می باشند.درست است که با انقلاب ایران  به منافع آمریکا ضربه کوتاه مدتی وارد شد ولی بلا فاصله بعد ازانقلاب،آمریکا با لولونشان دادن ایران به کشور های منطقه، بیشترین منافع را از فروش تسلیحات به کشور های عربی به چنگ آورده است که با وجود حکومت شاه، بدست آوردن چنین فرصتی امکان پذیر نبود.

     آیا سیستم اقتصادی ایران در تضاد با سیستم اقتصاد سرمایه داری آمریکاست که چنین پارادوکسی را بین ایران وآمریکا فراهم کرده است؟ مبرهن است که جمهوری اسلامی به جز چند سال اوایل انقلاب وبعد از اقتصاد جنگی دهه اول انقلاب، همیشه توصیه های بانک جهانی وصندوق بین المللی را محور برنامه های توسعه اقتصادی خود قرار داده است.

      آیا علت امر را درعدم پایبندی ایران به رعایت حقوق بشر و دموکراسی مد نظر آمریکا باید جستجو کرد؟ تاریخ عملکرد آمریکا در دنیا در رابطه با کشورهای جهان ازجمله ایران نشان می دهد که ایالات متحده در راستای تامین منافع خود، صناری ارزش به رعایت حقوق بشر و دموکراسی در کشورها قائل نیست.در خود منطقه خاورمیانه و جهان ده ها کشور می توان نام برد که از لحاظ عدم پایبندی به این مسایل به مراتب از ایران عقب مانده تر هستند.

 آیا دخالت های منطقه ای ایران آمریکا را عصبی کرده است؟ برخلاف تبلیغات آمریکا،ایران نفوذ چندانی در منطقه ندارد که منافع آمریکا را تهدید کند.برعکس اکثر کشورهای منطقه مخالف ایران هستند. درعراق مخالفان ایران به قدرت رسیدند و نیروهای ایران از سوریه اخراج خواهند شد.در یمن نیزیک سری نیروها را به ایران نسبت می دهند که در حال شکستند. با توجه به شرایط اقتصادی، ایران منبعد کمک های چندانی به فلسطینی ها نمی تواند انجام دهد.آیا.........؟

    به نظر من آمریکا پیاده کردن پروژه استراژیکی را در منطقه دنبال می کند که این پروژه دو هدف را پیگیری می کند اول ضربه دهشتناک به اقتصاد چین که ابر قدرتی آمریکا را تحدید می کند و دوم تبدیل آمریکا به قدرت اول انرژی در جهان . جرج بيكر، رييس گروه موسوم به توليد كنندگان براى صادرات نفت خام آمريكا می گوید." اكنون كه ما زمين بازى را مسطح كرده ايم؛ آمريكا سرانجام اين فرصت را دارد كه پتانسيل كامل كشور به عنوان يك « ابر قدرت انرژى » را محقق كند. براى تحقق همين راهبرد است كه دولت ترامپ  « تسلط بر بازار جهانى انرژى » را در دستور كار اساسى خود قرار داد. در حالى كه نفت همچنان قدرت اول انرژى جهان محسوب مى شود، آمريكا فقط داراى ٤٨ ميليارد بشكه از اين ذخيره حياتى است. كوچكى اين رقم را زمانى بهتر در مى يابيم كه آن را در كنار ذخيره اثبات شده ٣٠٠ ميليارد و ٥٠٠ ميليون بشكه اى ونزوئلا و ٢٦٦ ميليارد و ٥٠٠ ميليون بشكه اى عربستان و ١٥٨ ميليارد بشكه اى نفت ايران و ١٠٩ ميليارد و ٥٠٠ ميليون بشكه اى نفت روسيه قرار دهيم. ذخيره ٤٨ ميليارد بشكه اى گوياى آن است كه آمريكا تنها ٢/٢ درصد از كل نفت متعارف جهان را در اختيار دارد. اين در حالى است كه اين كشور با مصرف ١٩ ميليون بشكه در روز در راس كشورهاى مصرف كننده جا گرفته است.

   پس از سال ٢٠٠٨ و با دستيابى آمريكا به فناورى هاى نوين و پيشرفته اى مانند فناورى شكست هيدروليكى،، امكان توليد و بهره بردارى از ذخاير عظيم نفت شيل براى اين كشور فراهم شد. بهره بردارى از نفت شيل بنا بر گزارش مؤسسه ريستاد انرژى نروژ در سال ١٣٩٥، به يكباره ذخاير نفتى آمريكا را به ٢٦٤ ميليارد بشكه افزايش داد. افزايشى كه با اكتشافات جديد ميادين خشكى و فراساحلى شيل همچنان رو به صعود دارد و توليد حال حاضر ايالات متحده را به مرز ١١ ميليون بشكه در روز رسانده است. انقلاب حفارى شيل در حالى بازار جهانى انرژى را متحول كرد كه بنا بر تحليل دانيل يارگين، اوپك به شير پير و موجودى بى آزار و بدون دندان تبديل شده است. او مى گويد پيشرفت هاى فناورى در سال هاى اخير توليد نفت شيل را براى آمريكا در قيمت هاى پايين نفت هم سود آور كرده است و جبهه اوپك و روسيه به خوبى از اين موضوع آگاهند.

  خروج آمريكا از برجام و بازگشت تحريم هاى نفتى ايران، بازار فروش را براى نفت آمريكا مساعد مى كند و وقوع جنگى فراگير در منطقه قيمت هاى نقت را به ارقام نجومى ٢٠٠ تا ٣٠٠ دلار در هر بشكه افزايش مى دهد. واقعه اى كه عربستان و روسيه بى صبرانه انتظار آن را مى كشند. سرعت رويدادها در منطقه براى رسيدن نفت به ارقام نجومى به حدى است كه ديگر نگرانى ها به خروج آمريكا از برجام جاى خود را به نگرانى از وقوع جنگ در منطقه  داده است. جنگى كه تحليلگران، نمايش مضحك نتانياهو در چند هفته پیش را مقدمه وقوع آن مى دانند. قطع شتابناك روابط ديپلماتيك مراكش با ايران كه در شامگاه سه شنبه سيزدهم ارديبهشت حيرت همگان را برانگيخت بر اين گمانه افزوده است. از اين مهمتر، حمايت زود هنگام و شتاب زده كشورهاى حاشيه خليج فارس از اقدام مراكش، نگاه تحليلگران جهان عرب را بر اين نكته معطوف داشته است كه ممكن است دومينو  قطع روابط كشورها با ايران در پيش باشد.

تاكيد جيمز متيس بر وقوع جنگ بين اسرائيل و ايران، تاكيد بن سلمان بر اينكه اكنون مسئله فلسطين در اولويت آنها نيست بلكه مهار نفوذ منطقه اى ايران در اولويت است و سكوت معنى دار روسيه در اين ميان همه و همه نشانه هايى از آن است كه آمريكا در صدد برپايى يك جنگ بزرگ منطقه اى با محوريت ايران و اسرائيل در خاورميانه است. با وقوع اين جنگ، نفت ايران از بازار حذف خواهد شد و حتى نفت عربستان و البته خليج فارس دچار كاهش شديد خواهد گرديد. در اين شرايط دكل هاى حفارى شيل  ميليونها بشكه نفت را وارد بازار خواهند ساخت و هزاران شغل در آمريكا ايجاد خواهد کرد. در مقابل،  با افزايش سرسام آور قيمت نفت، اقتصاد چين با واردات روزانه بیش از 12 میلیون بشکه  دچار ضربه هاى هولناك خواهد شد. صادرات نفت روسيه به شرايط قبل از فريز نفتى باز خواهد گشت و لذت فروش با قيمت هاى نجومى را تجربه خواهد نمود. نتيجه اين جنگ براى خاورميانه هر چه باشد، رؤياى ابر قدرت انرژى شدن را براى آمريكا فراهم می کند."

 تیرماه 97   

 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: