نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2018-06-05

نویدنو  15/03/1397 

 

 

  • اعتراضات دانشجویی در نیکارگوا در رسانه های غربی بعنوان اعتراض قانونی از سوی نیکاراگوایی های جوانی توصیف می شود که به صورت خودجوش برای مبارزه با دیکتاتوری فرضی متحد شده اند . قطعا جوانان بسیاری وجود دارند که به مبارزه با این افکار پیوسته اند . قطعا بسیاری در اینجا در سوئد به حمایت از آن مبارزه پیوسته اند. اما چیزهای بسیاری وجود دارد که حاکی از آن است که این ها صرفا اعتراض های خودجوش نیستند. شواهد بسیاری وجود دارد که سازمان های تحت هدایت امریکا منتظر لحظه مناسب برای ایجاد هرج و مرج ، و تشدید تضاد ها برای  ایجاد بی ثباتی برای دولت به صورت دموکراتیک انتخاب شده نیکاراگوا هستند. 

 

 

 

شورش یا ضد انقلاب : ساخت امریکا در نیکارگوا؟

 اچیم روندر- برگردان : هاتف رحمانی

بسیاری از دخالت امریکا در اعتراض های دانشجویی ماه گذشته در نیکارگوا که برای بی ثباتی کشور تلاش می کرد تعجب می کنند. رسانه های غربی چیزی در باره موضوع نمی نویسند ، در حالی که هم زمان سناریو های مشابهی در ونزوئلا ، برزیل ، کوبا ، هندوراس ، بولیوی و دیگر کشورهایی که چپ پیشرفت کرده است به اجرا در می آید . در این لحظه ، سه دانشجوی نیگاراگوایی در حال گشت زنی در اروپا و سوئد در تلاش کسب حمایت برای کارزار خود هستند . حداقل یکی از دانشجو ها نماینده سازمانی تامین مالی شده و ایجاد شده از سوی ایالات متحده است .

اعتراضات دانشجویی در نیکارگوا در رسانه های غربی بعنوان اعتراض قانونی از سوی نیکاراگوایی های جوانی توصیف می شود که به صورت خودجوش برای مبارزه با دیکتاتوری فرضی متحد شده اند . قطعا جوانان بسیاری وجود دارند که به مبارزه با این افکار پیوسته اند . قطعا بسیاری در اینجا در سوئد به حمایت از آن مبارزه پیوسته اند. اما چیزهای بسیاری وجود دارد که حاکی از آن است که این ها صرفا اعتراض های خودجوش نیستند. شواهد بسیاری وجود دارد که سازمان های تحت هدایت امریکا منتظر لحظه مناسب برای ایجاد هرج و مرج ، و تشدید تضاد ها برای  ایجاد بی ثباتی برای دولت به صورت دموکراتیک انتخاب شده نیکاراگوا هستند.     

تغییر جامعه

یکی از سه دانشجوی تور در سوئد در حال حاضر جسیکا سینسرو ، فعال در امور همگرایی و مشارکت جوانان در روند های سیاسی است . او عضو ام سی جی ( MCJجنبش مدنی جوانان –ان جی اویی در ساندینو نیکارگوا) است . آن سازمان از سوی نهاد دموکراسی ملی (NDI)تامین مالی و ایجاد شده و بخش پیوسته ای از آن نهاد است . نهاد دموکراسی ملی (NDI) سازمانی است که برای تغییر جامعه در کشورهای دیگر تلاش می کند. رئیس سازمان مادلین آلبرایت  وزیر خارجه اسبق امریکا است . دبیر کل ام سی جی داویس خوزه kیکارگوا لوپز  Davis Jose Nicaragua Lopez بنیانگذار سازمان ، نیز هماهنگ کننده نهاد دموکراسی ملی در نیکاراگوا و در رشته ای از سازمان های مشابه در نیکارگوا و ال سالوادور فعال است .

خلاصه از تارنگاشت نهاد دموکراسی ملی :" جنبش مدنی جوانان (ام سی جی) بخشی از طرح نهاد ملی دموکراسی بوده است که در سال 2015 با هدف گسترش رهبری جوانان و تعهد سیاسی با تدارک آموزش تجربی در فن آوری های سازمانی آغاز شد . بسیاری ازاعضا گروه فارغ التحصیل  برنامه رهبری و گواهینامه رفتار سیاسی (CLPM) هستند  که نهاد ملی دموکراسی  در رابطه با دانشگاه های نیکاراگوا و سازمان های جامعه مدنی مورد حمایت قرار داده است ."

یرلینگ اکوئیلرا فارغ التحصیل دانشگاه پلی تکنیک ماناگوا و متخصص تحقیق در باره انقلاب و جنبش فمنیستی است . او هم در استخدام ومشاور IEEPP( موسسه مطالعات راهبردی وسیاست های عمومی)  در نیکارا گوا بوده که برای تقویت ظرفیت سیاسی ، دولت و عامل های اجتماعی برای جامعه ای مطلع تر از طریق خدمات  خلاق و ابتکاری تلاش می کند.  IEEPP  بین سال های 2014و2017 مبلغ 224.162 دلار از موقوفه ملی برای دموکراسی (NED) حمایت دریافت کرده است.

مادلین کاراکاس در حال حاضر در گفتگوی ملی برگزار شده در نیکارگوا شرکت دارد . او در جنبش فمنیستی و محیط زیست هم فعال است .

از 2015 به این سو ، ایالات متحده حمایت خود در نیکاراگوا را ، به ویژه از طریق حمایت از دوره های رهبری و تامین پول برای افراد جوان در دانشگاه ها ، مدارس ، ان جی او ها و حزب های سیاسی گسترش داده است .سازمان هایی که با جنبش های فمنیستی و زنان ، حقوق بشر و محیط زیست کار می کنند در اولویت بوده اند .

از تارنگاشت موقوفه ملی برای دموکراسی :" برای تضمین آن که نسل آینده رهبران بر اداره به روشی دموکراتیک و شفاف مجهز خواهند شد ، از سال 2010 موقوفه ملی برای دموکراسی با دانشگاه های نیکارگوا و سازمان های مدنی برای پیش برد برنامه رهبری جوانان که به آماده سازی بیش از 2000 رهبران جوان  در حال حاضر و در آینده در سراسر کشورکمک کرده است  همکاری کرده است .موقوفه ملی برای دموکراسی درتلاش های نیکاراگوا برای افزایش مشارکت سیاسی زنان و ابتکارهایی برای کاهش تبعیض علیه افراد دگرباش ، و نیز بهترین شیوه های پایش روند های انتخاباتی نیزمشارکت کرده است . " آیا دخالت های خارجی در دموکراسی و انتخابات برای نیکاراگوا خوب است ، اما برای ایالات متحده و سوئدناپذیرفتنی است ؟  

دخالت خارجی

مقایسه آن چه در نیکاراگوا رخ می دهد با آن چه در دیگر کشورها اتفاق می افتد نیز جالب توجه است . موقوفه ملی برای دموکراسی در ونزوئلا ، نیز هم راه با وظایف خرابکارانه  فعالیت می کند . فعالیت ایالات متحده و موقوفه ملی برای دموکراسی در امریکای لاتین می تواند با بحث در باره دخالت قدرت ها در سامانه های انتخاباتی امریکا ، سوئد یا اروپا مقایسه شود . مثلا ، ایا این کشورها می پذیرند که روسیه سازمان هایی را تشکیل و از آن ها حمایت کند که رهبران سیاسی را در سوئد یا در ایالات متحده آموزش دهند؟

ان دی آی فعالیت های خود در ونزوئلا را در تارنگاشت خود چنین توصیف می کند:" ان دی آی فعالیت در ونزوئلا را در میانه دهه 1990 در پاسخ به درخواست تبادل تجربه بین المللی در باره رویکرد های مشارکتی برای اداره دموکراتیک آغاز کرد . پس از تعطیل کردن دفاتر خود در ونزوئلا در سال 2011 ، ان دی آی  - بر مبنای درخواست ها – به ارائه منابع مادی برای روند های دموکراتیک ، از جمله رویکرد های بین المللی در باره شفافیت انتخاباتی ، پایش روندهای سیاسی و سازمان مدنی و سیاسی ادامه داده است ، و موسسه گفتگو بین ونزوئلایی ها و همانند های مدنی و سیاسی آن ها و سیاست مداران در سطح بین المللی را در باره موضوع های موردعلاقه طرفین ترویج می کند. "

سازمان هایی از ایالات متحده به سمت توسعه دموکراسی و دخالت خارجی در نیکاراگوا تلاش می کنند. بر اساس تارنگاشت آن ، ان دی آی در نیکارگوا 2000 رهبر جوان دارد . ان ای دی ( بنیاد ملی برای دموکراسی ) سازمان دیگری است که طبق روایت خود آن از رخ داد ها ، از دهه 1990 به انجام کاری اختصاص یافته است که سیا به انجام مخفیانه آن ها عادت داشت . بی ثباتی دیگر کشور ها را ترویج می کند. ان ای دی با تعدادی از سازمان های دیگر ، رسانه ها ، تارنگاشت ها و ان جی او ها در نیکاراگوا همکاری می کند. رسما ، حمایت آن از نیکارگوا بین سال های 2014و 2017 بر 4.2 میلیون دلار امریکا بالغ می شود .

یو اس اید ( USAIDآژانس امریکایی برای توسعه بین المللی) رسما با امداد پزشکی و فاجعه کار می کند ، اما ان دی آی و ان ای دی از تعدادی از سازمان ها حمایت می کنند که با موضوع های در رابطه با زنان ، کودکان ، محیط ریست و حقوق بشر فعالیت می کنند. آن ها در تارنگاشت خود می نویسند که آن ها " می خواهند دموکراسی را با آموزش جوانان و رهبران در حال ظهور و دادن کمک های فنی به ان ها به نحوی که مشارکت مدنی را تقویت و رهبری محلی را بهبود بخشد ترویج می کنند."آن ها نمی گویند دموکراسی برای چه کسانی را می خواهند  تقویت کنند : آیا چشم انداز دموکراسی در ایالات متحده و سیا است یا دموکراسی مردم نیکاراگوا .  

یو اس اید قبلا در بولیوی فعالیت می کرد اما در سال 2013 به خاطر انجام فعالیت های بی ثبات کننده از بولیوی اخراج شد . در همان حمله یک سازمان دانمارکی هم اخراج شد . (اخراج آن سازمان) به معنی آن نیست که سازمان الزاما در فعالیت های غیر قانونی درگیر بود ، بلکه با سازمانی همکاری می کرد که از ایالات متحده پول دریافت می کرد . یواس اید در ونزوئلا هم فعالیت می کند ، و نیز می گوید در آن جا بر تحکیم "جامعه مدنی" تلاش می کند. بودجه آن در سال 2015 در ونزوئلا 4.25 میلیون دلار امریکا بود . شرکای آن در ونزوئلا در راس همه ، خانه آزادی و ان دی ای هستند.

ایجاد تغییر

چه کسی در نیکارگوا تغییر ایجاد خواهد کرد ؟ و آیا تغییر خشونت آمیزخواهد بود یا از طریق انتخابات ؟ یو اس اید ، ان دی آی و ان ای دی فعالیت گسترده ای در نیکارگوا دارند ، با هزار ها فعال آموزش دیده برای "تغییر جامعه" ، و صدها ان جی او ، دانشگاه هاو حزب های سیاسی  که پول و مواد برای سازمان هایشان دریافت می کنند. ایالات متحده در این روند ها مشارکت می کند و منافع آن دربی ثبات سازی دولت ساندنیستای به صورت دموکراتیک انتخاب شده است.

اعتقاد به آن که ایالات متحده در شورش های نیکارگوا درگیر نیست  ساده لوحی است . اوضاع نیکاراگوا وخیم است و گفتگو برای صلح ضروری است . مسئولین خشونت ، آتش زدن های جنایتکارانه ، شورش ها ، تخریب و غارت باید جوابگوی رفتار خود باشند ، هم در سمت اعتراض کننده ها و نیز در سمت عناصر انتقادی ، گروه های سیاسی جوانان و سیاست مداران مسئول . اگر ، ان چنان که رهبران دانشجویان می گویند ، دانیل اورتگا به پلیس دستور تیراندازی و کشتارداده است ، جلوتر بروند و رئیس جمهور را بیازمایند . و اگر دخالت خارجی در امور داخلی نیکاراگوا وجود داشته است ، مسئولان این دخالت هم از فعالان در نیکاراگوا و هم ازسیاست مدارها در ایالات متحده باید جوابگو باشند.  امور بسیاری می تواند در نیکاراگوا  به سوی بهتر شدن تغییر نماید ، اما این تغییر باید نتیجه فعالیت خود نیکاراگوایی ها باشد و پول و برنامه ایالات متحده نباید تعیین کننده تغییرات باشد .  


 

 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: