نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2018-05-04

نویدنو  14/02/1397 

 

 

  • نیکول پاشینیان، رهبر اپوزیسیون ارمنستان، به پارلمان این کشور توصیه کرد که تنها او را به عنوان نخست وزیر انتخاب کند. به گفته پاشینیان حزب جمهوری‌خواه حاکم ارمنستان درصدد است بار دیگر پیروزی مردم را از آنها برباید.
     

 

 

نیکول پاشینیان، رهبر اپوزیسیون ارمنستان، به پارلمان این کشور توصیه کرد که تنها او را به عنوان نخست وزیر انتخاب کند. به گفته پاشینیان حزب جمهوری‌خواه حاکم ارمنستان درصدد است بار دیگر پیروزی مردم را از آنها برباید.

اشینیان صبح روز سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت / ۱ مه) در نشست ویژه‌ای به مناسبت انتخاب نخست وزیر جدید ارمنستان گفت شواهدی در دست است که سرژ سرکیسیان، رئیس جمهوری پیشین ارمنستان و روبرت کوچاریان می‌کوشند بار دیگر قدرت سیاسی را در این کشور به دست گیرند.

رهبر اپوزیسیون ارمنستان در ادامه به نمایندگان پارلمان این کشور در ایروان گفت اگر او نخست وزیر نشود یک "سونامی سیاسی" ارمنستان را فرا می‌گیرد. او گفت: «حزب جمهوری‌خواه حاکم ارمنستان نباید بردباری مرم ارمنستان را با ضعف آنها اشتباه بگیرد

نیکول پاشینیان گفت در چنین صورتی او از هموطنان خود خواهد خواست در اعتراض به خیابان‌ها بیایند، زیرا حزب جمهوری‌خواه حاکم ارمنستان "می خواهد بار دیگر پیروزی مردم را از آنها برباید."

امروز سه‌شنبه (اول مه/ ۱۲ اردیبهشت) پارلمان ارمنستان در نشستی فوق‌العاده نخست‌وزیر جدید این کشور را انتخاب می‌کند. طبق قوانین ارمنستان پارلمان کشور ظرف هفت روز پس از استعفای نخست‌وزیر موظف است، نخست‌وزیر جدیدی معرفی کند.

در حال حاضر کارن کاراپتیان، یکی از یاران قدیمی سرژ سرکیسیان، رئیس جمهوری پیشین ارمنستان، پست نخست‌وزیری موقت این کشور را در دست دارد.

رهبر اپوزیسیون ارمنستان در آغاز نشست پارلمان این کشور در یک پیام ویدئویی به نمایندگان، نسبت به تاثیرگذاری و کارشکنی حزب جمهوری‌خواه حاکم ارمنستان در انتخاب نخست وزیر این کشور هشدار داد.

و گفت حزب جمهوری‌خواه حاکم ارمنستان  به ریاست سرژ سرکیسیان در نشست شامگاه دوشنبه (۱۰ اردیبهشت / ۳۰ آوریل) تصویب کرده که انتخابات روز سه‌شنبه را باطل کند.

حزب جمهوری‌خواه، حزب حاکم ارمنستان، ۵۸ کرسی از مجموع ۱۰۳ کرسی اکثریت مطلق پارلمان این کشور را در دست دارد. این حزب می‌تواند با صرف نظر کردن از ارائه نامزد برای پست نخست وزیری را ه را برای انتخاب  نیکول پاشینیان مهیا کند.

نیکول پاشینیان، رهبر اپوزیسیون ارمنستان، تنها نامزد پست نخست وزیری در ارمنستان است و از سوی بسیاری از احزاب کوچک حمایت می‌شود.

یکی از معتمدان نیکول پاشینیان گفته است که حزب جمهوری‌خواه، حزب حاکم ارمنستان و پاشینیان چندروز پیش به تفاهم رسیده بودند که این حزب از نخست‌وزیری او در پارلمان ان کشور پشتیبانی کند. گفته می‌شود که این تفاهم احتمالا باطل شده است.

نیروهای اپوزیسیون در ارمنستان امیدوارند که با انتخاب نیکول پاشینیان و تغییر قدرت در این کشور آرامش به ارمنستان بازگردد.

سرژ سرکیسیان از سال ۲۰۰۸ رئیس جمهوری ارمنستان بود، اما پس از دو دوره پنج ساله، با تغییر قانون اساسی در سال ۲۰۱۵ و انتقال قدرت به نخست‌وزیری، خواهان ادامه حکومت خود در مقام نخست‌وزیر شد.

 

رادیو المان

اعتراض و اعتصاب سراسری در ارمنستان؛ جاده‌های اصلی بسته شد

نیکول پاشینیان، رهبر مخالفان در ارمنستان که گفته بود روز دوم ماه مه، اعتراضی سرتاسری و گسترده در کشور برگزار خواهد شد، مشارکت مخالفان و دامنه اعتصاب را «بی‌سابقه» خوانده و گفته در جریان تظاهرات، «بیانیه‌ مهمی» منتشر خواهد کرد.

آقای پاشینیان در پیامی ویدیویی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک گفت که «هیچ جاده بازی در ایروان و دیگر شهرها باقی نمانده»‌ و مردم در واکنش به رای‌گیری در پارلمان، به اعتصاب سراسری پیوسته‌اند.

او از معترضان خواست راه‌های اصلی را باز کنند و از همه خواست ساعت هفت عصر به وقت محلی، در میدان جمهوری در ایروان، جمع شوند.

نیکول پاشینیان، روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت پس از آن که نتوانست از پارلمان این کشور برای تصدی نخست وزیری رای لازم را کسب کند، خواستار اعتصاب سراسری در این کشور شد.

آقای پاشینیان روز سه‌شنبه برای نخست وزیری تنها ۴۵ رای کسب کرد. این در حالی بود که برای احراز این پست او نیاز به ۵۳ رای در پارلمان ارمنستان داشت. حزب حاکم جمهوری‌خواه هم اکنون ۵۸ کرسی از ۱۰۵ کرسی پارلمان را در اختیار دارد.

در حالی که نیکول پاشینیان خواستار اعتراض و نافرمانی مدنی شده، آرمن سرکیسیان رییس جمهوری ارمنستان خواستار برقراری گفت‌وگوها برای رفع بحران پیشاپیش رای‌گیری دوم در پارلمان شده که قرار است هشتم ماه مه، هفته آینده، انجام شود.

رییس جمهوری ارمنستان در یک بیانیه گفت:‌ «من بسیار متاسفم با این که همه از عواقب خطرناک آن برای آینده کشور سخن گفته‌اند،‌ هنوز بحران سیاسی ادامه دارد

کارن کارپتیان، نخست وزیر موقت هم در بیانیه‌ای از تمامی قدرت‌های سیاسی کشور خواسته «حسن نیت و انعطاف» نشان داده و در میز مذاکره مشارکت کنند.

تحولات تازه در منازعه قدرت در ارمنستان درحالی روی می دهد که اعتراضات گسترده مخالفان علیه سرژ سرکیسیان باعث شد تا وی از سمت نخست وزیری کناره‌گیری کند.

آقای سرکیسیان ۱۰ سال رئیس‌جمهوری ارمنستان بود و با تغییر در قانون اساسی در آخرین سال ریاست‌جمهوری‌اش، اختیارات مقام نخست‌وزیری را بیشتر کرد و درست یک هفته بعد از ترک پست ریاست‌جمهوری، پارلمان این کشور وی را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد.

رادیو فردا

 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: