نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2018-04-24

نویدنو  04/02/1397 

 

 

  • نیکارگوا هفته های دردناکی را پشت سر گذاشت . قانون اصلاح تامین اجتماعی دولت با مخالفت بزرگ بازرگانان و کارفرمایان مواجه شد . نیروهای راست افراطی و البته برخی چپ گرا ها فرصت را برای جولان مناسب دیدند و طبق الگوهای از پیش آزموده بی ثباتی کشور را هدف گرفتند. روز شنبه (دوم اردیبهشت 97) دانیل ارتگا قانون اصلاح تامین اجتماعی را لغو کرد .

     

 

نیکاراگوا: هدف بعدی در خط تغییر رژیم؟

 تورتیلا کام سال – برگردان : هاتف رحمانی

نیکاراگوا : اورتگا قطعنامه در باره اصلاح تامین اجتماعی را لغو کرد

نیکارگوا هفته های دردناکی را پشت سر گذاشت . قانون اصلاح تامین اجتماعی دولت با مخالفت بزرگ بازرگانان و کارفرمایان مواجه شد . نیروهای راست افراطی و البته برخی چپ گرا ها فرصت را برای جولان مناسب دیدند و طبق الگوهای از پیش آزموده بی ثباتی کشور را هدف گرفتند. روز شنبه (دوم اردیبهشت 97) دانیل ارتگا قانون اصلاح تامین اجتماعی را لغو کرد .

دانیل اورتگا رئیس جمهور نیکاراگوا به دنبال نا آرامی های ان کشور برسر اصلاح تامین اجتماعی کشور روز شنبه اعلام کرد که  هیئت مدیره موسسه ملی تامین اجتماعی تصمیم گرفت قطعنامه 1317 16 آوریل سال جاری را لغو کند.

رئیس جمهور کلیسای کاتولیک را به مشارکت در گفتگو بعنوان تضمین صلح دعوت کرد در عین حال دعوت خود برای گفتگوی گسترده در باره قانون اصلاحات تامین اجتماعی ، اصلاح مالیات ها در راس سایر موضوعات را تکرار کرد . رئیس جمهور نیکاراگوا روز شنبه مردم را به پایان دادن به خشونت در کشور فراخواند.

او گفت " ما همیشه بر اقدامات خشنی که در کشور رخ داد تاسف می خوریم و همبستگی خود را با خانواده های قربانیان ابراز داشته و مردم نیکارگوا را به متوقف کردن اقدامات خشونت آمیز دعوت می کنیم . ما از تمام پیام هایی که دریافت کرده ایم قدردانی می کنیم از این رو درک می کنیم که صلح و امنیت در کشور ما باید اعاده شود. من به پیام پاپ فرانسیس تاکید می کنم ، چون همان چیزی است که ما می خواهیم ، که خشونت متوقف شود. گفتگو ، همان طور که گفتیم برای حل هر ستیزه ای بنیادی است .  " آن چه در ادامه می خوانید گزارشی از این چالش پیش روی نیکارگوا است .

 

نیکاراگوا: هدف بعدی در خط تغییر رژیم؟

تورتیلا کام سال – برگردان : هاتف رحمانی

الگو مشابه رخ داد ها در لیبی ، سوریه و ونزوئلا است ، که اقلیت های دست راستی افراطی در هم دستی با طبقات ممتاز خارجی برای سرنگونی وضعیت ملی توطئه می کنند.

رخ داد های نیکاراگوا در طی هفته گذشته آشکارا بر نوع تغییر رژیم تحت رهبری امریکا –ناتو مدلسازی شده است که در لیبی ، ساحل عاج و اکرایین به پیروزی رسید، اما تا کنون در تایلند، سوریه و ونزوئلا شکست خورده است . اعتراض ها در سطح ملی ، از سوی طبقات تجار بخش خصوصی در دفاع از سود خود در برابر سیاست های سوسیالیستی در دفاع از کارگران و مردم کم در آمد و  مستمری ها هدایت شده اند.

رخ داد های تاکنونی

از 18 آوریل اعتراض های خشونت آمیز در سراسر نیکاراگوا رخ داده است . اعتراض ها چند روز قبل ، پس از آن که دولت اصلاحات پیشنهادی برای سیستم تامین اجتماعی را اعلام کرد آغاز شد که سالانه حدود 75 میلیون دلار کسری ایجاد می کند. دولت اصلاح های پیشنهادی را به دنبال تعلیق گفتگو ها از سوی سازمان تجارت بخش خصوصی نیکارگوا Cosep اعلام کرد .  تعلیق احتمالی تعدیل ، به خاطر آن است که اصلاح ها از اول جولای اجرایی خواهند شد.

در تظاهرات ، از روز جمعه تا کنون 10 نفر کشته شده اند و بیش از 80 نفر، از جمله حداقل 30 افسر پلیس زخمی شده اند. اکثر مرگ ها ناشی از استفاده مهلک از اسلحه گرم توسط محرکان دست راستی بوده است . گزارش های خبری رسانه های مسلط غربی از این واقعیت – که بسیار از مسالمت آمیز بودن دور است – که مشخصه اعتراض ها  خشونت  کشنده از سوی گروه های ضربت دست راستی بوده است که برای بی ثبات سازی نیکاراگوا تلاش می کنند ، همان گونه که در ونزوئلا انجام دادند خود داری می کنند. در پاسخ ، کارگران و دانشجویان مدافع دولت ساندنیست نیکاراگوا، در برابر تحریکات خشن مخالف بسیج شده اند. اعتراض ها در ابتدا در ماناگوا ، پایتخت نیکارگوا در 18 آوریل آغاز شد و به سرعت به مراکز مهم استانی مانند لئون در غرب ، گرانادا در جنوب واستیل در شمال گسترش یافت . اعتراض ها با پیام های فتنه انگیز در شبکه های اجتماعی و تحریف عمدی رسانه های دست راستی شعله ور شد . برخی رسانه های تلویزیون کابلی دست راستی از دسترس خارج شدند – ظاهرا سیگنال های آن ها عمدا– بدون هر توضیح  آزادانه روشن قابل رسیدگی - خراب شده بودند.

صرف نظر از کشته ها و زخمی های ناشی از اعتراض های خشن مخالفان ، اسیب های گسترده ای به زیر ساخت ها ، از جمله  دفاتر محلی تامین اجتماعی ، دفاتر مقامات شهرداری در استلی  و گرانادا، ساختمان های دانشگاه در ماناگوا و لئون ، دفتر حزب ساندنیست در چیناندگا وماسایا ، و دفتر دولت در ماناگوا وارد شد. باند های اپوزیسیون همچنین تلاش کردند وارد استادیوم بیش بال تازه تاسیس "دنیس مارتینز"'Denis Martinez' بیمارستان تازه تاسیس فرناندو ولز پایز Fernando Velez Paiz ، و دفتر مرکزی موسسه تامین اجتماعی شوند و آن ها را ویران کنند. باند ها همچنین به اکثر ایستگاه های رادیویی منسوب به ساندنیستا ، از جمله رادیو نوو یا Nuevo Radio Ya  و رادیو ساندینو Radio Sandino حمله کردند و تلاش کردند آن ها را به اتش بکشند.

گروهی بیش از 100 دانشجوی معترض از منطقه اصلی دانشگاه در ماناگوا عقب نشینی کردند و در کلیسای کاتولیک جامع شهر پناه گرفتند. پلیس تا زمانی که نسبت به خروج مسالمت امیز مذاکره شد آن ها در ان جا مگه داشت . مورد دیگر در نوو گینه   Nueva Guinea به سمت ساحل کارائیب نیکاراگوا رخ داد که یک باند اپوزیسیون به یک جشن فرهنگی در حمایت از دولت حمله کرد، و حامیان مختلف دولت را زخمی کرد. در جا های بسیاری ، باند های فرصت طلب خرابکار با تظاهرات سیاسی در آمیخته بودند  که در حمله به مراکز تجاری و وسایل نقلیه و نیز تماشاگرانی که درگیر اعتراض نبودند دست داشتند.

در حالی که سازمان تجارت خصوصی Cosep برای تظاهرات مسالمت آمیز فراخوانده بود، افراطی های دست راستی  سازمان های سیاسی شهروندان برای آزادی Citizens for Liberty  و جنبش باز سازی ساندنیست ها Sandinista Renewal Movement اعتراض های خشونت آمیز را هدایت می کردند.آن ها از شبکه های اجتماعی ، برای انتشار اطلاعات جعلی و اتهامات فتنه انگیزبه نحو موثری استفاده کردند طوری که مردم - به ویژه افراد جوان-  را که در باره اصلاحات سیستم تامین اجتماعی اطلاعات اندکی دارند یا اصلا چیزی نمی دانند سردر گم و گمراه کنند که به بهانه صرف برای اعتراض های خشونت آمیز با هدف بی ثبات سازی دولتی که از حمایت قابل توجه انتخاباتی بر خوردار است تبدیل شد .

هم مقامات کلیسای آوانجلیس و هم سلسله مراتب کلیسای کاتولیک به آرامش و گفتگو دعوت کرده اند. سازمان تجار خصوصی اصرار کرده است که مردم به صورت مسالمت آمیز تظاهرات کنند و خواستار بازگشایی گفتگو در باره اصلاح تامین اجتماعی با دولت  شده است. ارتش و پلیس به طور کامل از دولت حمایت می کنند و پلیس با تحریکات کشنده مقابله کرده است . اتحادیه های کارگری و سازمان اصلی دانشجویان خشونت را محکوم کرده اند واز اصلاحات تامین اجتماعی حمایت کرده اند. اتحادیه بازنشستگان که برای حق بازنشستگی بهتر و مزایای بهداشتی برای افراد سالخورده لابی می کند هم از پیشنهاد ها حمایت می کند، که شامل کاهش 5 درصدی از حق بازنشستگی  مردم در ازای حق کامل بهداشت همانند کارگران فعال می شود .   

 

سیستم تامین اجتماعی نیکارگوا

بعد از پیروزی حزب های دست راستی در انتخابات 1990، سه دولت بعدی دست راستی موسسه تامین اجتماعی (INSS) را با کاهش پوشش و کم کردن مزایا بد اداره کردند. در همان دوران ، میلیون ها دلار از صندوق تامین اجتماعی  برای تاسیس تجارت خصوصی و پرداخت های نا مشروع به افراد اختلاس شد . وقتی که دولت جدید ساندنیستی تحت ریاست دانیل اورتگا در سال 2007به حکومت رسید ، صندوق تامین اجتماعی کسری غیر قابل تحمل و پایه اعانه بسیار کاهش یافته ای داشت .

از آن زمان ، موسسه تامین اجتماعی تعداد افراد تحت پوشش تامین اجتماعی و نیز مزایایی راکه سیستم فراهم می کند افزایش داده است . این خدمات اکنون همودیالیز، درمان تومور، جراحی نخاعی،چشم پزشکی ،جراحی اعصاب ،تعویض ران و زانو، پیوند کلیه و بسیاری عمل های گران و تخصصی را شامل می شود.

با وجود افزایش بسیار زیاد تعداد افراد اعانه دهنده به سیستم ، موسسه سیستم تامین اجتماعی هنوز با کسری بودجه 75 میلیون دلاری اداره می شود. مناقشه بین دولت و بخش تجارت خصوصی بر سر آن است که این کسری چگونه تامین شود. تجارت بخش خصوصی خواستار کاهش هزینه ها با اجرای برنامه نئو لیبرالی زیر است :

·           افزایش سن بازنشستگی از 60به 65 سال

·      حذف حقوق بازنشستگی کاهش یافته به افراد بازنشسته ای که قادر به تکمیل 750هفته ای لازم برای دریافت حق کامل بازنشستگی نبوده اند

·      حذف حداقل حقوق بازنشستگی که تضمین می کند هیچ کس حقوق  بازنشستگی کمتر تر از حداقل حقوق برای کارگران صنعتی ندارد

·      عدم حفظ ارزش حقوق بازنشستگی در برابر پول ملی برای جبران سالانه کاهش ارزش شناور 5 درصدی از سوی بانک مرکزی

·      دو برابر کردن محدودیت سهم بازنشستگی برای حق بازنشستگی از 750 به 1500

·      خصوصی کردن کلینیک های پزشکی موسسه تامین اجتماعی   

دولت خواهان حفظ سیستم بهداشتی تامین اجتماعی و افزایش پوشش تامین اجتماعی و مزایا بعنوان یک خیر عمومی جمعی است با :

·      افزایش تدریجی سهم کارفرما تا 3.25 درصد

·      افزایش سهم کارگر به هفتاد و پنج صدم درصد

·      افزایش سهم دولت برای کارگران بخش دولتی تا 1.25 درصد

·      از بین بردن  سقف حقوق به نحوی که افرادی که حقوق های بالایی دریافت می کنند سهم تامین اجتماعی متناسب با درآمد شان بپردازند

·      کم کردن 5 درصد از حق بازنشستگی بازنشستگان به نحوی که آن ها از مزایای مراقبت از بهداشت مشابهی مانند کارگران شاغل بر خوردار شوند ( که در حال حاضر بر خوردار نیستند)

·      حفظ تعداد سهم هفتگی برای برخورداری از حق بازنشستگی کامل در 750

·      حفظ حق بازنشستگی کاهش یافته و حداقل حق بازنشستگی

·      حفظ  پاداش کریسمس

·      حفظ  ارزش حق بازنشستگی در برابر کاهش ارزش 5 درصدی سالانه

·      حفظ تمام کلینیک های موسسه تامین اجتماعی در سیستم دولتی

آخرین رخ داد ها

رئیس جمهور دانیل اورتگا تاکید کرده است که دولت به مذاکره باسازمان نماینده تجار بخش خصوصی  ونیز دیگر سازمان های شرکت کننده در گفتگو ها در باره  چگونگی دفاع ازپایداری موسسه تامین اجتماعی ادامه خواهد داد. اختلال ها در بخش های مختلف نیکارگوا، با کشته ها و زخمی های بیشترگزارش شده ادامه دارد. نمایندگان کلیسا ، رهبران تجارت، و اشخاص سیاسی خواهان پایان دادن به خشونت هستند. چون گروه های سیاسی دست راستی از خشونت هواداری می کنند. اصلاح موسسه تامین اجتماعی در واقع بهانه ای فرصت طلبانه جنبش است ، اما روشن نیست که آن ها بی ثباتی درازمدت را هدف گرفته باشند.     

الگو تا کنون مشابه رخ داد ها در لیبی ، ساحل عاج ، سوریه ، اکرایین ، تایلند و ونزوئلا بوده است . در این کشورها ، اقلیت های سیاسی دست راستی افراطی ، هم دست با طبقه ممتاز خارجی – یعنی امریکا و اروپا- برای سرنگونی وضع موجود و کسب قدرت توطئه می کنند. در نیکارگوا ، اپوزیسیون سیاسی کوچک ،اقلیت دست راستی آشکارا برای حمایت مالی و سیاسی در امریکا واروپا صریحا برای تضعیف و بی ثبات سازی دولت ساندنیست نیکارگوا تلاش کرده اند. مدل آشکاری که آن ها عمل می کنند ونزوئلا است . هفته های آینده  خواهد گفت که آیا نیکارگوا در حال رفتن به سوی تحمل دخالت دیگری از سوی امریکا با تمام الزام  های آن برای مردم کشور و منطقه است  یا نه.   

 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: