نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2018-04-06

نویدنو  17/01/1397 

 

 

  • ریم یننا در 51 سالگی درگذشت . مرگ او در 14 مارس ، پس از یک دهه مبارزه با سرطان، برای فلسطینی های همه جا غم انگیز بود.

    ریم، فلسطینی مسیحی از ناصریه ، مردم فلسطین را از میان تقسیمات سیاسی و جغرافیایی متحد کرد .

    وقتی که او برای وطن می خواند ، چیزی غیر از فلسطین اهمیتی نداشت .مسیحی ها و مسلمانان ، فتح و حماس ، غزه و رام الله یکی می شدند. 

     

 

ریم بننا و جنگ فرهنگی که فلسطینی ها باید برنده شوند

 رمزی بارود – برگردان : هاتف رحمانی

ریم یننا در 51 سالگی درگذشت . مرگ او در 14 مارس ، پس از یک دهه مبارزه با سرطان، برای فلسطینی های همه جا غم انگیز بود.

ریم، فلسطینی مسیحی از ناصریه ، مردم فلسطین را از میان تقسیمات سیاسی و جغرافیایی متحد کرد .

وقتی که او برای وطن می خواند ، چیزی غیر از فلسطین اهمیتی نداشت .مسیحی ها و مسلمانان ، فتح و حماس ، غزه و رام الله یکی می شدند. 

او با صدای روح انگیزو گرم خود، مصیت را ابلاغ می کرد در عین حال زندگی را می ستود. آوازهای "فارس اوده" و "ساره" او تفسیر شاعرانه زندگی گرانبهای جوانان فلسطینی کوتاه شده از سوی سربازان اسرائیلی بود.

پروانه ترا به پشت ابری خواهد برد

غزال با تو تا حفره چنار خواهد دوید

عطر نان تو را خواهد برد ، شهیدی به آغوش مادرت 

ستاره به او گفت " مرا به حیاط خانه ام بیاور

مرا به لای خواب سبکم ببر

سستی خواب از پهلوهایم بالا رفت

و در سرم آرام گرفت

موسیقی، زمانی که سیاست مداران شکست می خورند فلسطینی ها را متحد می کند. در حقیقت، با این که سال ها فراخوان جمعی برای اتحاد فلسطینی ها نایده گرفته شده است، موسیقی فلسطینی به نردیک تر کردن فلسطینی ها ادامه داده است .

فرهنگ ریشه دار فلسطینی چه بود فلسطینی ها را می سازد، خلقی با هویتی یگانه وشفاف، با وجود 70 سال تبعید، پاکسازی قومی، محاصره ها، مرزهای بی شمار و کشتارهای جسورانه .

و زمانی که ریم می خواند، صدای او از دیوارهای ظاهرا رسوخ ناپذیر آپارتاید ، حکومت نظامی و مسافت غیر قابل عبور به داخل نفوذ می کرد. 

در سال 1987 زمان اولین انتفاضه (خیزش مردمی) بود که ریم قلب ها و خانه های فلسطینی های بسیاری را ، ابتدا در فلسطین و سرانجام سراسر جهان فتح کرد . صدای لطیف و اطمینان بخش او ، به همه کسانی که زیر آوار جنگ بی رحمانه 7ساله اسرائیلی زندگی می کردند امید می داد. تاکتیک های اسرائیلی، در ان زمان شکستن روح شورشی مردم فلسطین را هدف گرفته بود .

موسیفی ریم ، تفسیر های مدرن و جدیدی از آوازهای سنتی فلسطینی ها ،  بدون پاک کردن هویت تاریخی و فرهنگی آن عرضه می کرد. موسیقی او به نوع موسیقی فلسطینی از لحاظ ملی پیشرو و از نظر فرهنگی متمرکز بر شکل هنری تعلق داشت که معرفی دوباره– و برخی اوقات باز آفرینی – گذشته در سبکی بازگو پذیر را هدف گرفته بود .  

هرچند اسرائیل منتهای تلاش خود را برای انکار و پاک کردن فرهنگ فلسطینی به کار می برد، اما چنین نماد های فرهنگی، مانند ریم، همچنین در راس آن ها ریم کلانی، کاملیا جبران و شدیدا منصور، فرهنگ فلسطینی و همین طور هویت فلسطینی را در سراسر جهان مورد تاکید دوباره قرار داده اند.

اگر چه فرم عمومی فوق العاده ای از مقاومت، مقاومت فرهنگی در قلب مبارزه فلسطینی ها برای آزادی وجود دارد .

آنتونیو گرامشی، متفکر ایتالیایی، که بیشتر زندگی خود را به ویژه به خاطر اندیشه مقاومت فرهنگی اش در زندان فاشیست ها گذراند، هشدار داد که سلطه فرهنگی چگونه دشمن آشکار دیکتاتوری است .

فلسطینی ها با سلطه فرهنگی نه بعنوان یک تصور آکادمیک، بلکه بعنوان یک واقعیت روزانه مبارزه می کنند.    

اسرائیل دهه هابرای به راه انداختن و تکمیل جنگ فرهنگی خود علیه فلسطینی ها از یک طرف با هدف پاک سازی فرهنگ فلسطینی ها، در عین حال از طرف دیگر تحمیل بدیل های فرهنگی خود صرف کرده است .

به طور غریبی بیشتر ان چه اسرائیل بعنوان فرهنگ اسرائیلی انگ(برند) می زند، در حقیقت، فرهنگ بسیاری از فلسطینی ها وعرب ها در محدوده هزاره است، از غذا تا موسیقی، تا سبک و هرچیزی در میان آن،"انگ اسرائیل" اساسا یک انگ فلسطینی، عربی دزدیده شده و دوباره برند شده است .

اما ،برخلاف جنگ نظامی و سیاسی ،جنگ های فرهنگی اغلب نامرئی و افزاینده هستند. در حالی که دولت اسرائیلی اکنون مشغول جایگزین کردن نام های عربی خیابان ها با نام های عبری و غیر قانونی کردن مراسم نکبت – ویرانی سرزمین فلسطینی در 1948-1947- است همچنین روی هم رفته در هم شکستن وحدت فرهنگی فلسطینی را هدف گرفته است .  

از لحاظ تاریخی، صهیونیست های اولیه این ایده دروغ را که فلسطین سرزمینی بی مردم بود و بومیان سرزمین کوچ نشین، عابرانی بدون ریشه فرهنگی، بدون هویت بودند، از این رو هیچ اشتیاق سیاسی جمعی نداشتند ترویج می کردند.

چنین تبلیغی برای ترویج فکر دولت اسرائیلی در فلسطین ضروری بود. "کوچ نشین های" فرضی، که در فلسطین زندگی می کردند سرانجام تبدیل به "مسئله مهاجر" شدند. تا امروز، صهیونیست ها و حامیان دست راستی آن ها هنوز این فکر بی رحمانه را که فلسطینی ها "مردمی جعلی" هستند تشویق می کنند.

بنا براین ، وقتی ریم بننا،ریم کلانی، محمد آصف و بی شمار دیگران – متحد با  شاعران، هنرمندان و دیگر رزمجویان فرهنگی فلسطینی – سنت ها ، موسیقی و فرهنگ مردم را تجلیل می کنند، در خط مقدم مبارزه با گفتمان خشن صهیونیستی می ایستند، که بیش از یک قرن است مرتکب پاک سازی فلسطین بوده است . 

در موسیقی او، ریم علیه تلاش های اسرائیلی در خلع ید فرهنگی از ملت فلسطین می جنگد، در عین حال کسانی چون فارص ، سارا و بسیاری دیگر را انسانی می سازد .

به همین خاطر فلسطینی های بسیاری زمانی که ریم درگذشت گریستند، به همین خاطر نیز میلیون ها نفرزمانی که محمد آصف – آواره ای از غزه- برنده مسابقه "ستاره عرب" در سال 2013 شد اشک شوق ریختند.

تنها به این خاطر نبود که محمد صدای زیبایی داشت و شایسته پیروزی بود ، بلکه به خاطر نمایش آن صدای تندر آسا، متکی به خود، اشعار او و البته خود خواننده بود.

آصف یک آواره غزه ای است. خانواده او از فلسطین تاریخی در زمان کارزار پاکسازی قومی صهیونیستی سال های 1947-1948 رانده شدند. او در آوارگی  به دنیا آمد و سرانجام تنها برای زندگی تحت محاصره سحر آمیز اسرائیلی به غزه بازگشت . او محاصره شرکت در مسابقه را شکست .

وقتی آصف می خواند، میلیون ها نفر شگفت زده تماشا می کردند چون او با مهارت تمام دیوارها را خراب کرد، محل های بازرسی را پاک کرد و بر تمام فاصله پل زد. ناگهان، غزه، رام الله، ناصریه، حیفا یکباره متحد تر شدند . آواره ها بازگشتند. وطن یکی شد . 

ریم هم آن نمایش چند لایه را عرضه کرد، که سیاست ها وجغرافی را در قلمرویی که در آن وطن فلسطینی از فرهنگ مشترک، اندوه، مقاومت ، شعر و امید ساخته شده بود لغو کرد  .

ریم درگذشته است، اما نسلی از هنرمندان که او پرورش داده است به خواندن ، به گرامی داشت فرهنگ و تمدنی که نمی تواند با تفنگ ها اهلی شود یا با دیوارها زندانی شود ادامه خواهند داد.

ریم بننا صدای فلسطین بود که هرگز  خاموش نمی شود. 

 

برگرفته از کانترپانچ

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: